Någon som crashat sin dekstar disk?

Permalänk

Någon som crashat sin dekstar disk?

Det är så att min Ibm dekstar 40gb 120 gxp låter som en skrikande bäbis varje 20:onde minut, men den har inte crashat än...
Är det någon som haft samma problem att ibm disken låter konstigt sedan crashat? Vill helst veta så jag vet om jag ska passa på att skicka tillbaks skiten innan garantin går ut.............

Permalänk
Relik 📜

JAG har inte haft det, men en kompis har dödat 2st!
"SKICKA TEBAX DEN GENAST" gapar han i bakgrunden

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

hehe ok, vart köpte han dom? Var han tvungen att skicka dom till Holland....

Permalänk
Relik 📜

vet inte, men holland vart det iaf

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

SKICKA SNARAST! Hade fyra stycken som havererade på jobbet inom loppet av en månad. Tilläggas bör att vi köpte in sex diskar och fyra gick sönder. Inte särskilt bra hållbarhetsprocent.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Har haft min i 2 år och jagat skiten ur den, aldrig haft minsta problem ... tycker GXP är bra diskar - men säkert inte 'totalt' felfria.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

TomKe här måste vara den första jag hört som gillar IBM:s diskar, har själv en gammal 15Gb som har låtit faan sedan mitten av 2000, den går dock fortfarande men låter som ett plåtskjul i en orkan och är slöare än sirap (detta i jämförelse med samtida diskar).

Efter denna disk så köpte jag en WD 40Gb som än i fag går lika fint som när jag köpte den. Nästa diskköp blir till hösten, då blir det två WD Raptors i Raid0

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Nä? Vafan? Tycker jag hört en del positivt om GXP-serien. Min är riktigt tyst, har ATA-100 som är snabbt och bra och har aldrig strulat. Skulle jag köpa HD idag skulle jag nog välja en GXP ovanför WD även om GXP kan kosta nån hundralapp extra.

Andra som har åsikter om saken?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

jag har dödat 3st 75gxp har 3st 120gxp nu och inga problem so far, 2st har gårr 24/7 i ett år nu

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Hedersmedlem

TomKe: Det finns ingen GXP-serie. Om du inte vill bunta ihop alla IBMs IDE-diskar från jag vet inte hur långt tillbaka fram till idag och kalla dem för samma serie. 75GXP-serien och även i viss mån 60GXP-serien hade problem. 120GXP har jag oxå hört lite dåligt om, men inte tillräckligt för att säga att hela serien har problem.
Du behöver knappast lägga på ett par hundralappar för att få en IBM (eller Hitachi kanske man ska säga) istället för en WD. Tvärt om. IBM känns lite osäkert och lågbudget idag tycker jag, även om 180GXP ser väldigt bra ut på pappret och i test.

Jag har en 75GXP och en 60GXP som snurrar 24/7 i diskservern. De surrar och klickar och rasar väl förmodligen vilken dag som helst nu, men bara man är beredd på det och inte har nån kritisk data på dem så är det lugnt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har en 30.7 Gb 75GXP som snurrat 8-9 timmar dagligen sedan 2000. 1 st 80 Gb 120Gxp som snurrar 8-9 timmar dagligen sedan början av 2002. Inga problem alls. Min WD Caviar 40 Gb däremot, började vina som ett jetplan efter 3 månader. Min nya WD 180 GB är dock väldigt tyst.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Jag har dödat 1st 60GB 75GXP, 2st 40GB 60GXP och 1st 60GB 60GXP. Senare IBM-diskar skall ha betydligt bättre pålitlighet, men jag kör på Seagate helt och hållet numera.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Gå in på www.hgst.com ( det är Hitachi som tagit över IBM´s HD produktion) på denna hemsida finns det ett utmärkt program att ladda ner det heter Drive Fitness Test (v3.40) kör detta och se vad du får för resultat (OBS!!! Skriv ner eller skriv ut de felkoder som du får!!! ), om du ska skicka in den till dom eller vad...

Hade en HDD som paja nu i våras körde programmet och fick en fel kod, Skapade en RMA och skickade ner disken, två veckor senare fick jag en ny.

Måste tillägga att den disken som paja hade snurrat i 1,5 år konstant i min server när den pajade.

Visa signatur

Asus A7N8X Bios 1005, AMD 2800+ Barton @ 2200 (11 * 200) (dvs 3200+), 2 x Twinmos 256 mb 333 mhz (i Dual DDR),
2 x IBM 60 gb, Asus FX5200 128 MB DDR (V9520 Magic) Spire FalconRock II, Chassi: Compucase CI-6A21,
2x 120 mm Papst (@ 9V = 1300 rpm), Temp: CPU idle/full = 30/45 °C, Hdd = 26 °C, Chassi = ca 22 °C, Rumstemp = ca 22 °C.

Permalänk
Medlem

Kom på en liten detalj till...

På deras hemsida kan du via Produkt nr kolla om du har garanti kvar, en bra detalj men IBM (Hitachi) har kortart sin garanti från 3 år till 1 år nu under våren...

Så köper du en Hitachi idag får du bara 1 år... Tänk på det!!!

Visa signatur

Asus A7N8X Bios 1005, AMD 2800+ Barton @ 2200 (11 * 200) (dvs 3200+), 2 x Twinmos 256 mb 333 mhz (i Dual DDR),
2 x IBM 60 gb, Asus FX5200 128 MB DDR (V9520 Magic) Spire FalconRock II, Chassi: Compucase CI-6A21,
2x 120 mm Papst (@ 9V = 1300 rpm), Temp: CPU idle/full = 30/45 °C, Hdd = 26 °C, Chassi = ca 22 °C, Rumstemp = ca 22 °C.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quendi
Gå in på www.hgst.com ( det är Hitachi som tagit över IBM´s HD produktion) på denna hemsida finns det ett utmärkt program att ladda ner det heter Drive Fitness Test (v3.40) kör detta och se vad du får för resultat (OBS!!! Skriv ner eller skriv ut de felkoder som du får!!! ), om du ska skicka in den till dom eller vad...

Hade en HDD som paja nu i våras körde programmet och fick en fel kod, Skapade en RMA och skickade ner disken, två veckor senare fick jag en ny.

Måste tillägga att den disken som paja hade snurrat i 1,5 år konstant i min server när den pajade.

Men altså om man kör det testet förlorar man inte all data på hårddisken? För det står så här när man ska instalera testet: "This setup program will create a bootable 3,5" 1.44 Mbyte diskette. All data will be lost!"........

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargas
Jag har dödat 1st 60GB 75GXP, 2st 40GB 60GXP och 1st 60GB 60GXP. Senare IBM-diskar skall ha betydligt bättre pålitlighet, men jag kör på Seagate helt och hållet numera.

Beror antagligen att Hitachi tillverkar dem numera.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Är det någon som kör med en ibm hitachi disk, isåfall funkar dom bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Men altså om man kör det testet förlorar man inte all data på hårddisken? För det står så här när man ska instalera testet: "This setup program will create a bootable 3,5" 1.44 Mbyte diskette. All data will be lost!"........

För att göra en bootbar 3.5"-diskett så lär du behöva offra datat på disketten.. läs meningen du skrev igen.
DFT startas via en bootbar diskett, du kan inte köra testet i Windows.

Permalänk

Ok, men altså jag laddade ner testet på Hitachi och dom skrev att man helst ska göra en backup på viktiga filer på hd:en... Vet inte varför det står inte heller...

Permalänk
Medlem

De säger det eftersom testet stressar hårddisken och ifall den redan är på väg att dö, så kommer detta kanske vara dödstöten!

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk

hehe, ok men dom den dör får jag inte ut nå test rapport ju....

Permalänk
Medlem

Du menar IBM deathstar?

Visa signatur

Tell 'em like it is and not like it might be, that's why some fools don't like me...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
hehe, ok men dom den dör får jag inte ut nå test rapport ju....

Skulle inte tro att du behöver veta vad som är fel på hårddisken om den dör... Då är det ju bara att skicka tillbaka

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Den kommer att crasha inom en snar framtid! var så säker!

Visa signatur

Dr Puppe

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Lagringsmedia

Permalänk
Medlem

har en 46gb 75gxp som snurrat i ~3år, en 40gb 60gxp som snurrat i ~2år, en 120gb 120gxp som snurrat i kanske 8mån och två 120gb 180gxp som snurrat i kanske 2mån...
allt funkar utmärkt, har kört DFT på 75gxp'an en gång, sen dess har en funkat felfritt.

Permalänk
Medlem

Låter bekant det där
3 st 75 GPX 46 giggare döda för mig...

Permalänk
Hedersmedlem

2döda
1 återupplivad
& nu en som håller på att säga godnatt

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

ohh men shit, hoppas jag får en annan hd, vinn inte få en till Ibm som också krashar, hade tänkt att en fin liten maxtor disk ska ersätta ibm skiten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Beror antagligen att Hitachi tillverkar dem numera.

120gxp som ibm tillverkade är mkt bättre än 60gxp hur som helst.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k