Permalänk
Medlem

Telenor fiber, bra/dåligt?

Hej,

Någon som har eller vet om Telenor fiber fungerar bra?
Går i tankarna om att skaffa. Just nu sitter jag på Comhem.

Bor i Sthlm om det spelar någon roll..

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

Jag tycker Telenor funkar okej men är aningen dyra förvisso billigare än Telia och Comhem men inte mot de som kan få fiber i öppna nät.

Men sitter du i rävsaxen att välja mellan Comhem (fiberkoax) Telenor (Fiber) så är det liten fördel Telenor för fiber delen men sitter du i ett bra nät och har bra pris hos Comhem samt att det funkar bra så skulle jag ändå inte byta för senast jag hade Comhem så hade de bättre support än Telenor iaf. Om inte annat kan du spela dem mot varann för ringer du Comhem och vill säga upp hamnar du nog hos deras Savedesk då kan du få bättre pris oftast.

Telenors support är dock halvdan du kan få ringa både 2 och 3 ggr innan problem är lösta.
Jag hade tidigare 250/250Mbit dock är det borttaget både 100/100 samt 250/250Mbit i mitt nät jag blev erbjuden 500/500 istället för 150:- mer i månaden med tvångsuppgradering men då fanns 200/200Mbit så tog det istället för mitt tidigare 250/250Mbit då blev det 20:- mindre per månad dock med 50/50Mbit mindre.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Jag tycker Telenor funkar okej men är aningen dyra förvisso billigare än Telia och Comhem men inte mot de som kan få fiber i öppna nät.

Men sitter du i rävsaxen att välja mellan Comhem (fiberkoax) Telenor (Fiber) så är det liten fördel Telenor för fiber delen men sitter du i ett bra nät och har bra pris hos Comhem samt att det funkar bra så skulle jag ändå inte byta för senast jag hade Comhem så hade de bättre support än Telenor iaf. Om inte annat kan du spela dem mot varann för ringer du Comhem och vill säga upp hamnar du nog hos deras Savedesk då kan du få bättre pris oftast.

Telenors support är dock halvdan du kan få ringa både 2 och 3 ggr innan problem är lösta.
Jag hade tidigare 250/250Mbit dock är det borttaget både 100/100 samt 250/250Mbit i mitt nät jag blev erbjuden 500/500 istället för 150:- mer i månaden med tvångsuppgradering men då fanns 200/200Mbit så tog det istället för mitt tidigare 250/250Mbit då blev det 20:- mindre per månad dock med 50/50Mbit mindre.

Tack för bra svar!

Ja, jag är rätt nöjd med Comhem, har inte haft några större problem eller så.
Men det är fiber som lockar, då telenor erbjuder snabbare nät för billigare peng i månaden så låter det inte så illa (om det fungerar som det ska).

Ska kanske höra av mig till comhem och försöka förhandla ner priset, isf kan det kanske vara värt att stanna kvar.

Eller så testar jag telenor eftersom dom inte har någon bindningstid..

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

Håller med Grabben ovan, har haft telenor fiber i 3 månader och kan inte klaga på annat än priset. Jag kommer från öppen fiber så det blev 50-60% dyrare, men i nya bostaden har Telenor grävt in kabeln och släpper inte fram nån annan.

Jag fick ringa support ett par gånger för att få igång abbonemanget, de löste det trots att det var söndag så jag är nöjd med deras service.

Fick nyss uppgraderat från 100/100 till 200/200, blev en mindre prisökning från 389 till 399:-/mån ordinarie pris. Jag har 149:- rabatt de första 6 månaderna så betalar inte fullpris än.

EDIT: Eftersom du undrade över stabilitet har jag haft 100% uptime i tre månader under de tider jag använt nätet, har inget som står och tuggar dygnet runt så märker inte om det dör när jag sover eller inte är hemma. Hastigheten är bra även på kvällar och helger, inget överbelastat när där jag bor iaf.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av theCube:

Tack för bra svar!

Ja, jag är rätt nöjd med Comhem, har inte haft några större problem eller så.
Men det är fiber som lockar, då telenor erbjuder snabbare nät för billigare peng i månaden så låter det inte så illa (om det fungerar som det ska).

Ska kanske höra av mig till comhem och försöka förhandla ner priset, isf kan det kanske vara värt att stanna kvar.

Eller så testar jag telenor eftersom dom inte har någon bindningstid..

Ja du slipper fibercoax modemet från Comhem får en sunkig Zyxel VAX 799 Xtream nånting router från Telenor personligen kör jag egen.
Du får rabatt de första 6 månaderna hos Telenor 249:- mån på valfri hastighet.
Använder du din bandbredd du har idag? För du kan säkert förhandla med Comhem också då de hellre har en kund som betalar lite mindre än en kund mindre.

Skrivet av klirre:

Håller med Grabben ovan, har haft telenor fiber i 3 månader och kan inte klaga på annat än priset. Jag kommer från öppen fiber så det blev 50-60% dyrare, men i nya bostaden har Telenor grävt in kabeln och släpper inte fram nån annan.

Jag fick ringa support ett par gånger för att få igång abbonemanget, de löste det trots att det var söndag så jag är nöjd med deras service.

Fick nyss uppgraderat från 100/100 till 200/200, blev en mindre prisökning från 389 till 399:-/mån ordinarie pris. Jag har 149:- rabatt de första 6 månaderna så betalar inte fullpris än.

EDIT: Eftersom du undrade över stabilitet har jag haft 100% uptime i tre månader under de tider jag använt nätet, har inget som står och tuggar dygnet runt så märker inte om det dör när jag sover eller inte är hemma. Hastigheten är bra även på kvällar och helger, inget överbelastat när där jag bor iaf.

Ja de är tyvärr betydligt dyrare än öppna nät där det är bättre konkurrens men ser tyvärr en oroande trend att de i vissa öppna nät verkar ske "kartellbildning" alla ligger på samma pris eller typ 1:- under den andra.

Jag har varit utan internet 3 veckor en gång det var under 2017 slut när de fortfarande officiellt hete Bredbandsbolaget men fortfarande ändock var Telenor fast varumärket inte var ändrat.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Har inte haft downtime eller några problem på 2.5 år

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Ja du slipper fibercoax modemet från Comhem får en sunkig Zyxel VAX 799 Xtream nånting router från Telenor personligen kör jag egen.
Du får rabatt de första 6 månaderna hos Telenor 249:- mån på valfri hastighet.
Använder du din bandbredd du har idag? För du kan säkert förhandla med Comhem också då de hellre har en kund som betalar lite mindre än en kund mindre.

Ja de är tyvärr betydligt dyrare än öppna nät där det är bättre konkurrens men ser tyvärr en oroande trend att de i vissa öppna nät verkar ske "kartellbildning" alla ligger på samma pris eller typ 1:- under den andra.

Jag har varit utan internet 3 veckor en gång det var under 2017 slut när de fortfarande officiellt hete Bredbandsbolaget men fortfarande ändock var Telenor fast varumärket inte var ändrat.

På vilket sätt är det kartellbildning när flera leverantörer ligger jämnt i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Har inte haft downtime eller några problem på 2.5 år

Det låter ju lovande!

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

Har haft dem i flera år, några enstaka gånger downtime, men inget allvarligt och stabil prestanda.

Enda stora nackdelen är avsaknad av IPv6.

Permalänk

Tecknade en gruppanslutning hos Bredbandsbolaget och min upplevelse är överlag positiv. Inget som blivit sämre sen de "blev" Telenor, tror tom kundtjänsten har blivit bättre. Betalar 135 kr/hushåll för 250/100 mbit/s och endast en eftermiddag downtime på flera år.

Telenor har ringt nån gång och försökt sig på merförsäljning vilket är ett stort minus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Jag tycker Telenor funkar okej men är aningen dyra förvisso billigare än Telia och Comhem men inte mot de som kan få fiber i öppna nät.

Men sitter du i rävsaxen att välja mellan Comhem (fiberkoax) Telenor (Fiber) så är det liten fördel Telenor för fiber delen men sitter du i ett bra nät och har bra pris hos Comhem samt att det funkar bra så skulle jag ändå inte byta för senast jag hade Comhem så hade de bättre support än Telenor iaf. Om inte annat kan du spela dem mot varann för ringer du Comhem och vill säga upp hamnar du nog hos deras Savedesk då kan du få bättre pris oftast.

Telenors support är dock halvdan du kan få ringa både 2 och 3 ggr innan problem är lösta.
Jag hade tidigare 250/250Mbit dock är det borttaget både 100/100 samt 250/250Mbit i mitt nät jag blev erbjuden 500/500 istället för 150:- mer i månaden med tvångsuppgradering men då fanns 200/200Mbit så tog det istället för mitt tidigare 250/250Mbit då blev det 20:- mindre per månad dock med 50/50Mbit mindre.

Om du har tillgång till Telenor, är du låst inom deras nät?
Om inte så kan du ju skaffa Bahnhof 1 Gbit/s för 298:- i månaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Har inte haft downtime eller några problem på 2.5 år

Jag säger detsamma. Har inte så stor erfarenhet av deras bredbandssupport då jag inte har behövt att ringa. Generösa med hastighet också, har 250/250 men ligger ofta på 275/315.

Prövade på deras tvtjänst nyss och trots att jag blev lovad i telefonen att jag inte skulle behöva returnera min hårdvara vid uppsägning, så var jag tvungen att göra det för att undvika tillläggsavgift. Något störande.

Har avtal via föreningen så kan inte välja något annat, därför kan jag inte heller säga något om det generella priset.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

På vilket sätt är det kartellbildning när flera leverantörer ligger jämnt i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Menar bara att de ligger på samma pris alt en som ligger 1:- under alla andra brukar vara större spridning i nätet att det skiljer 100-200:- mellan leverantörer på samma hastighet. Kanske feluttryckt av mig att kalla det Kartellbildning.

Skrivet av Lodisen:

Om du har tillgång till Telenor, är du låst inom deras nät?
Om inte så kan du ju skaffa Bahnhof 1 Gbit/s för 298:- i månaden.

Jag sitter tyvärr i ett låst nät.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Menar bara att de ligger på samma pris alt en som ligger 1:- under alla andra brukar vara större spridning i nätet att det skiljer 100-200:- mellan leverantörer på samma hastighet. Kanske feluttryckt av mig att kalla det Kartellbildning.

Jag sitter tyvärr i ett låst nät.

De har alla samma pris för att leverera hastigheten och alla vill ha dig som kund vilket gör att de pressar priserna. Likadant som Elgiganten / media markt när de krigar om prispunkt på 55" tv tex

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

De har alla samma pris för att leverera hastigheten och alla vill ha dig som kund vilket gör att de pressar priserna. Likadant som Elgiganten / media markt när de krigar om prispunkt på 55" tv tex

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare att de i vissa nät pressar upp priserna tillsammans också.
Men vissa nät ligger fortfarande riktigt bra har sett 100/100 för så lågt som 149:- mån.

Sen finns nät där det kostar över 300:- för 100/100.

Telenor tar 419:- för 100Mbit och 399:- för 200/200 OBS ordinarie priser.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Snarare att de i vissa nät pressar upp priserna tillsammans också.
Men vissa nät ligger fortfarande riktigt bra har sett 100/100 för så lågt som 149:- mån.

Sen finns nät där det kostar över 300:- för 100/100.

Telenor tar 419:- för 100Mbit och 399:- för 200/200 OBS ordinarie priser.

Nja, snarare att de har olika hög relationsavgift till kommunikationsoperatören i olika nät och därmed högre/lägre priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Sen tror jag du får svårt att länka till ett öppet nät där du kan köpa 100/100 för 149kr utan tillkommande nätavgift till nätägaren

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p