Ny monster-dator (runt 100k budget), hjälp mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lhugo:

Håller med! Känns aningen trolligt och mer som en finneslös skryttråd om hur mycket pengar man har. Har man dessa behov så vet man och man har det behovet på jobbet. Har man ett sånt jobb hemma så har man koll på hårdvaran annars finns det inte en chans att gå med vinst.

TS borde lägga pengarna (om de finns) på något vettigare, spela spel och vara glad. Vill man lära sig programmera och maskininlärning etc så får man utbilda sig till programmerare eller ingenjör och så vad det med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är en skryttråd så ser jag det lite som småbarn på en förskola är avudsjuk på en klasskamrat som har en daimstrut, när de bara fick en bamse-glass.

Alltså en lägenhet i våra större städer kostar runt 3 miljoner,en schysst begagnad bil 200 000kr, sedan ska man ha båt resa utomlands x gånger om året... Varvid slutsatsen blir att den som kan skryta om en 100 000kr dator måste vara en ungdom.
Och nej, jag själv har varken egen lägenhet eller något. Visst några datorer men de kostar inte i närheten av 3 miljoner som andras lägenheter.

Permalänk
Medlem

Vart ska han få plats med 16 st RAM minnen 😁

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Vart ska han få plats med 16 st RAM minnen 😁

Spelar det verkligen någon roll om alla stickorna sitter i datorn eller inte i detta fall?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Håller med flertalet. Behöver du en arbetsstation så köpar du en arbetsstation dedikerad till den typen av arbete som utförs. Om ens levebröd hänger på det bygger man inte en extremdyr gamingburk för att skryta på Inet. Råden som kommer av många är också inställda på gaming. Är det ditt levebröd är du minst lika intresserad av att få service i händelese av hårdvaruproblem för att minimera downtime, du köper antagligen ECC minnen, Quadrokort etc, allt efter vad ditt behov är men stabilitet och uptime brukar vara premierade.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Inaktiv

Vilka dumheter att lägga på SSDer på flera terabytes, som många här inne har gjort. Och att ha nätaggregat på tusen watt med ett enda grafikkort, vad är det jag ser...

Med såna köpråd så får man ju mer prisvärda grejer att köpa något färdigt i affären utan att be om hjälp på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag blir alltid fascinerad då jag läser en ny tråd startad av någon som är avstängd, men som verkar ha ett balanserat sätt att föra sig i skrift. "Vad i hela helskotta är det som har HÄNT", tänker man, och läser vidare med stor spänning. TS har inte tappat fattningen i tråden, kan jag konstatera nu. Däremot fått utstå en del påhopp angående sin pengadisponering. Har det måhända haglat arga PM.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Jag begriper inte vad OP fiskar efter, en arbetsstation i den prisklassen köper proffs. Människor som betalar mat och hyra med sin dator. Och proffs vet vad de behöver, om det är många kärnor eller höga klockfrekvenser. Ska du rendera eller modellera? Det är ungefär som en svensson helt plötsligt bestämt sig för att bli popstjärna och jazzar in på ett forum och vill köpa en studio för 5 miljoner.

Jag tror du kommer köpa din burk, skryta för polarna om hur maxad den är, köra cinebench 10 varv och sen tröttna och spela spel istället. Då räcker det med 25 lök. Speciellt i 1080p.

Skrivet av lhugo:

Håller med! Känns aningen trolligt och mer som en finneslös skryttråd om hur mycket pengar man har. Har man dessa behov så vet man och man har det behovet på jobbet. Har man ett sånt jobb hemma så har man koll på hårdvaran annars finns det inte en chans att gå med vinst.

TS borde lägga pengarna (om de finns) på något vettigare, spela spel och vara glad. Vill man lära sig programmera och maskininlärning etc så får man utbilda sig till programmerare eller ingenjör och så vad det med det.

Skickades från m.sweclockers.com

instämmer. Många utvecklare sitter på relativt klena grejor i slutendan och det fungerar fin fint.

Har man inte koll på om man behöver trådar eller frekvens så vet man nog inte mycket om utveckling heller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@anon159643: Fast 99% har inte betalt 3 miljoner för sitt hus. De flesta lägger minimum dvs 450k i handpenning. Så för 4 ts datorer får du en villa i en större stad. Lika på bilen. kanske kostar 200-300k men ofta leasing eller bil lån. Få människor köper saker över 100k utan någon typ av kredit.

100kr är ungefär vad en normal människa kan spara på ett år utan att leva som en råtta.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Trådskaparen är avstängd. Och tråden doftar troll. Som någon annan påpekat. Nån som behöver lägga mycket pengar på en dator vet också vad den behöver innehålla för då jobbar man intimt med hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Trådskaparen är avstängd. Och tråden doftar troll. Som någon annan påpekat. Nån som behöver lägga mycket pengar på en dator vet också vad den behöver innehålla för då jobbar man intimt med hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

zettez
Avstängd

Du hann före mig, troll eller efterbliven

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Lustigt ändå om en som närmar sig sexårsjubileum på forumet helt enkelt får för sig att på pin tji lägga upp en avstängningsgill trolltråd.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

rolig tråd

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

@Johan86c: Fast 99% har inte betalt 3 miljoner för sitt hus. De flesta lägger minimum dvs 450k i handpenning. Så för 4 ts datorer får du en villa i en större stad. Lika på bilen. kanske kostar 200-300k men ofta leasing eller bil lån. Få människor köper saker över 100k utan någon typ av kredit.

100kr är ungefär vad en normal människa kan spara på ett år utan att leva som en råtta.

Du har rätt att många har lån på sakerna.
Min poäng är dock att ska man skryta över en dator för 100 000kr bor i en hyresrätt utan bil och närmar sig 30år, så är dator inte så mycket att skryta över.

Sedan angående troll, ja TS visste inte riktigt vad hen skulle ha grejerna till vilket ger varningssignaler. Det finns dock många på sweclockers som har datorsystem i denna prisklass och med datorsystem så menar jag all datorutrustning, alltifrån den bärbara, surfplattan, accesspunkter, kontorsstolar och annat. Skaffar man en sådan kraftig stationär dator som TS pratar på så brukar de flesta av dessa få skaffa sjuklig dyr annan hårdvara, sedan tillkommer licenser. Och i praktiken i sverige blir det endast egenföretagare som kan göra det, lever de på datorteknik så slipper de skatterna och kostnaden för dem blir hälften.

Annars om man går runt till bak 1997 med hempcn, så var det inte långtifrån denna dator som svenssons köpte och slapp skatterna. visst inte 100 000kr dator var det, men sjukligt kraftiga saker hade vissa i sin hempc. Som 15 000rpm diskar, Eizo skärmar med koaxialkabel etc.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PixelBritta:

Trådskaparen är avstängd. Och tråden doftar troll. Som någon annan påpekat. Nån som behöver lägga mycket pengar på en dator vet också vad den behöver innehålla för då jobbar man intimt med hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan lova dig att VÄLDIGT många fall är det inte så av folk som har råd tro mig.

Vet folk som köpt över 100k kr byggen utan ha någon koll och ska ha the SHIT!

"Min poäng är dock att ska man skryta över en dator för 100 000kr bor i en hyresrätt utan bil och närmar sig 30år, så är dator inte så mycket att skryta över."

Haha nä lite så (jag ägt en sån själv så man vet ) jag bodde iofs hemma då.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Min poäng är dock att ska man skryta över en dator för 100 000kr bor i en hyresrätt utan bil och närmar sig 30år, så är dator inte så mycket att skryta över."

beror helt på för VEM du skryter, sen behöver inte bil eller hyresrätt betyda att du inte är framgångsrik...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Iom. att trådskaparen har vald att avsluta sitt konto låser jag tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...