Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

The Sandman
Netflix

Som helhet måste jag säga att jag gillade denna, känslan som fanns där när man läste dessa serietidningar för ca 30 år sedan infann sig. Mörk/goth (tänk 80-tals musik) precis som mitt minne vill säga mig att serien var, där man verkar ha lagt mycket tid på just känsla och det visuella och allt vad det skall förmedla. Samt ett långsammare tempot som inte baseras på action efter action gjorde sig bra. Något ojämn kvalité på avsnitten där känslan försvinner en aning när Morpheus inte är med under längre perioder. Jag hoppas verkligen denna får fortsätta och jag kommer definitivt se säsong 2 när/om den kommer.

Måste tillstå att jag även gillar att inga antagonister är "säsongslånga" och dessutom varierar i både kraft och betydelse

Dold text
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kollar just nu på Andor, kollade precis på senaste avsnittet. Alltså fyfan vilken jävla tråkig serie. Fan inte hänt ett skit på 4:a avsnitt.
Var ett som det hände lite i som var nice men sedan är fan årets snooze fest.

Disney borde fan lägga ner alla Star wars serier och hitta på något eget skit.
Det ända som duger är Mandaloria så de får de gärna ha kvar men resten kan de lägga ner.

Fan hände med att göra nya saker på Disney alltså.

(Jag vill egentligen se Ashoka serien också, men jag tror inte Disney kommer lyckas alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Kollar just nu på Andor, kollade precis på senaste avsnittet. Alltså fyfan vilken jävla tråkig serie. Fan inte hänt ett skit på 4:a avsnitt.
Var ett som det hände lite i som var nice men sedan är fan årets snooze fest.

Disney borde fan lägga ner alla Star wars serier och hitta på något eget skit.
Det ända som duger är Mandaloria så de får de gärna ha kvar men resten kan de lägga ner.

Fan hände med att göra nya saker på Disney alltså.

(Jag vill egentligen se Ashoka serien också, men jag tror inte Disney kommer lyckas alltså)

Actionskadad?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

The Grave
Jag har kollat på några serier håller på med The Grave det står bland annat mystery på IMDB men borde stå Sci-Fi.
Den går på SVT just nu o väntar på att kunna se dom 2 sista på en gång.

The Staircase
Lite udda eftersom den bygger på en dokumentär som gjordes om det äkta fallet.
Bra skådespel.

Black Bird
Bygger oxå på en sannhistoria, om en fånge som skickas från ett fängelse till ett annat för att försöka få en vad åklagaren tror en massmördare berätta var han begravt liken.
Helt ok bra att den bara var 6 avsnitt.

Shining Girls
Av någon anledning gillade jag den. Men väldigt väldigt flummig.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Alphahanne:

Actionskadad?

Varit sjuk i 3 veckor nu och kollat på massa serier så är nog bara trött och kolla på grejer.
Är ladder reset på D2R nu iallafall så blir och lira det hela helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Kollar just nu på Andor, kollade precis på senaste avsnittet. Alltså fyfan vilken jävla tråkig serie. Fan inte hänt ett skit på 4:a avsnitt.
Var ett som det hände lite i som var nice men sedan är fan årets snooze fest.

Disney borde fan lägga ner alla Star wars serier och hitta på något eget skit.
Det ända som duger är Mandaloria så de får de gärna ha kvar men resten kan de lägga ner.

Fan hände med att göra nya saker på Disney alltså.

(Jag vill egentligen se Ashoka serien också, men jag tror inte Disney kommer lyckas alltså)

Ja den har varit lite långsam på att komma igång, men nu senaste avsnitten har blivit intressantare o intressantare. Den har dock aldrig varit dålig utan manuset har hela tiden varit ganska tajt utan massa konstigheter o flamsigheter som tagit en ur serien. Snackandet har varit bra o naturligt, och inlevelsen o känslan i en lite mer vardaglig Star Wars värld har varit kul att se. Verkligen ett STORT steg bättre än dom betydligt barnsligare Mandalorian, BoBF o Obi-Wan. Om dom väljer att göra Ashoka i samma stil så kommer jag lätt kolla, men antagligen kommer det tyvärr bli ytterligare en Xeena-serie gjord för barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Black Bird
Bygger oxå på en sannhistoria, om en fånge som skickas från ett fängelse till ett annat för att försöka få en vad åklagaren tror en massmördare berätta var han begravt liken.
Helt ok bra att den bara var 6 avsnitt.

Såg hälften av den serien igår kväll, blir att avsluta idag. Gillar verkligen Paul Walter Hausers insats, han som spelar seriemördaren(?).

Riktigt bra. Fler serier borde nöjja sig med att vara miniserier, dvs med ett definitivt och förbestämt slut.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Såg hälften av den serien igår kväll, blir att avsluta idag. Gillar verkligen Paul Walter Hausers insats, han som spelar seriemördaren(?).

Riktigt bra. Fler serier borde nöjja sig med att vara miniserier, dvs med ett definitivt och förbestämt slut.

Japp jag gillar oxå kortare serier.
Kan inte annat än att hålla med Paul Walter Hausers är jäkligt bra.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

The terminal list - Duglig "Marine-dödar-allt" serie. En navy seals familj dödas och han ska givetvis hitta alla som är ansvariga och döda dom. Perfekt för gun-nuts och folk som hatar etablissemanget. Men faktiskt välgjord och spännande. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Dahmer - Monster: Berättelsen om Jeffrey Dahmer

https://www.imdb.com/title/tt13207736/?ref_=ext_shr_lnk

Mycket bra och välgjord serie om Kannibalen, Nekrofilen och seriemördaren Jeffrey Dahmer.

4/5 får den pga att den är lite lång.

Permalänk
Medlem

Luther säsong 1-5
Bra brittisk thriller drama. 4/5 trenchcoats

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk

The Girl from Plainville
En serie på 8a avsnitt med väldigt bra skådespeleri från mer eller mindre alla som är med.
Bygger på en sann historia. Om psykiska problem hos ungdomar som får skrämmande konsekvenser.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad tycker folket om SheHulk ?

Jag är faktiskt väldigt positivt till serien.
Tycker den är riktigt grym

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Vad tycker folket om SheHulk ?

Jag är faktiskt väldigt positivt till serien.
Tycker den är riktigt grym

Spännande då det måste vara bland det sämsta som någonsin gjorts till TV
En av få serier med sämre manusförfattare än RoP.

Definition av att vaska 20 M.USD varje avsnitt på ingenting.

36 % på RT.
5/10 på IMDB.

Critical Drinkers betyg (Rock Bottom)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vad tycker folket om SheHulk ?

Jag tycker att i princip alla MCU-tvserier (och de senaste filmerna) känns som oförarglig, lättsmält underhållning, men de är vare sig så roliga, spännande, eller välberättade som de bästa seriealbumen och jag skulle vilja se något som känns mindre lättglömt och mindre designat av en kommitté.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Spännande då det måste vara bland det sämsta som någonsin gjorts till TV
En av få serier med sämre manusförfattare än RoP.

Definition av att vaska 20 M.USD varje avsnitt på ingenting.

36 % på RT.
5/10 på IMDB.

Critical Drinkers betyg (Rock Bottom)

Där ser man!
Har aldrig brytt mig vad sådana sidor tycker om serier.
Ger alltid en serie en chans

Alla har ju olika smak, tex Sandman tyckte jag var rena skiten.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

Jag tycker att i princip alla MCU-tvserier (och de senaste filmerna) känns som oförarglig, lättsmält underhållning, men de är vare sig så roliga, spännande, eller välberättade som de bästa seriealbumen och jag skulle vilja se något som känns mindre lättglömt och mindre designat av en kommitté.

De har nästan bara producerat skräp sen Endgame ja (gäller filmer också). Det märks att de tappat all kreativ förmåga och bara försöker mjölka.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Kollar just nu på Andor, kollade precis på senaste avsnittet. Alltså fyfan vilken jävla tråkig serie. Fan inte hänt ett skit på 4:a avsnitt.
Var ett som det hände lite i som var nice men sedan är fan årets snooze fest.

Disney borde fan lägga ner alla Star wars serier och hitta på något eget skit.
Det ända som duger är Mandaloria så de får de gärna ha kvar men resten kan de lägga ner.

Fan hände med att göra nya saker på Disney alltså.

(Jag vill egentligen se Ashoka serien också, men jag tror inte Disney kommer lyckas alltså)

This is the Way 🤘

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har aldrig brytt mig vad sådana sidor tycker om serier.

Jag skulle inte lita alls på She-Hulk-betygen; det är en av många tv-serier som arga unga män recensionsbombar för att den ses som "woke". Jag säger inte att She-Hulk förtjänar ett toppbetyg, men att 35.6% av IMDB-rösterna är ettor tyder på att betyget har mindre att göra med seriens kvaliteter och mer med att folk proteströstar av politiska skäl. Samma sak hände med Ms. Marvel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

Jag skulle inte lita alls på She-Hulk-betygen; det är en av många tv-serier som arga unga män recensionsbombar för att den ses som "woke". Jag säger inte att She-Hulk förtjänar ett toppbetyg, men att 35.6% av IMDB-rösterna är ettor tyder på att betyget har mindre att göra med seriens kvaliteter och mer med att folk proteströstar av politiska skäl. Samma sak hände med Ms. Marvel.

Det är samma ursäkt som Hollywood använder för att bortse från kritik.

Ursäkten med att arga-unga-män recensionsbombar är helt befäng

För om det stämde varför har House of the Dragon bra betyg som även den fått kritik för race-swap (som RoP gjorde och har fått kritik för)?

Kan det vara för att filmer/serier som recensionsbombas faktiskt är dåliga?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ursäkten med att arga-unga-män recensionsbombar är helt befäng

I mina ögon är She-Hulk, Ms. Marvel, Moon Knight, och The Falcon and the Winter Soldier fyra småunderhållande men lättglömda tv-serier som varken är perfekta eller usla utan borde få runt 6-7/10 i betyg. Jag tror inte att någon som givit tv-serierna en ärlig chans och försöker sätta ett rättvist betyg på deras kvalitet ger någon av dem en etta. Men av någon anledning har de två serier som har kvinnor i huvudrollen fått väldigt många ettor i betyg, företrädelsevis från män. Hade det låga medelbetyget för She-Hulk och Ms. Marvel orsakats av att folk försöker sätta rättvisa betyg på faktisk låg kvalitet så hade betygen sett mer normalfördelade ut med en liten topp runt t ex betyget fem, i stället för som nu med en topp runt betyget sju, och sedan en massa folk som ger ettor och tior.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Det är samma ursäkt som Hollywood använder för att bortse från kritik.

Ursäkten med att arga-unga-män recensionsbombar är helt befäng

För om det stämde varför har House of the Dragon bra betyg som även den fått kritik för race-swap (som RoP gjorde och har fått kritik för)?

Kan det vara för att filmer/serier som recensionsbombas faktiskt är dåliga?

Inte direkt, det finns många exempel på när det bildas en mob som review bombar innan saker ens är släppta:
https://www.cbr.com/movies-review-bombed-before-release/
Det går att hitta fler exempel. Sedan är det självklart att det inte blir en stor sak av att review-bomba allt, men det förekommer helt klart.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

I mina ögon är She-Hulk, Ms. Marvel, Moon Knight, och The Falcon and the Winter Soldier fyra småunderhållande men lättglömda tv-serier som varken är perfekta eller usla utan borde få runt 6-7/10 i betyg. Jag tror inte att någon som givit tv-serierna en ärlig chans och försöker sätta ett rättvist betyg på deras kvalitet ger någon av dem en etta. Men av någon anledning har de två serier som har kvinnor i huvudrollen fått väldigt många ettor i betyg, företrädelsevis från män. Hade det låga medelbetyget för She-Hulk och Ms. Marvel orsakats av att folk försöker sätta rättvisa betyg på faktisk låg kvalitet så hade betygen sett mer normalfördelade ut med en liten topp runt t ex betyget fem, i stället för som nu med en topp runt betyget sju, och sedan en massa folk som ger ettor och tior.

Alla serier som inte får 1or i betyg då och har kvinnor i huvudrollen? Vad är ursäkten där?

Better Call Saul
8.9/10 på IMDB
96 % på RT

Kim Wexler är ju delad huvudperson med Saul, men har inte sett ett enda klagomål någonstans att det är en dåligt skriven karaktär.
Om något får hon She-Hulk att framstå som ett dagisbarn som leker advokat.

Wonder Woman
7.4/10 på IMDB
83 % RT

Det är dags att släppa hela "män röstar ner serien för det är en kvinna i huvudrollen"-retoriken, det är bara Hollywood som tjänar på det argumentet. De drar rasism- och kvinnohatskorten direkt när de skrivit dåliga serier/filmer och får legitim kritik.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Wonder Woman
7.4/10 på IMDB

Wonder Woman är ett bra exempel på det jag pratar om. Bland IMDB-betygen finns en del extra ettor och tior, men på det hela ser betygsfördelningen ut som en kulle där den första filmen har en topp vid 7-8, och den andra en vid 5-6. Det tyder på att folk i stora drag försökt sätta betyg ärligt och att de genuint tycker att den första filmen är bättre än den andra. För She-Hulk är däremot över 50% av betygen ettor eller (mer sällan) tior, vilket ger en stark fingervisning om att många inte varit intresserade av att ge rättvisa betyg utan vill höja eller sänka medelbetyget av andra skäl.

Vad gäller ditt argument "Ifall recensionsbombning finns, varför recensionsbombas inte just de filmer eller tv-serier jag nämner?", så är det inte jag som styr över vilka som recensionsbombas och jag kan inte i varje enskilt fall ge en orsak till varför det sker eller inte.

Vad jag däremot tycker mig kunna säga med säkerhet är att She-Hulk-betyget är artificiellt lågt pga en massa röster som inte tycks vara ett försök att sätta ett rättvist betyg och som (enligt IMDBs statistik) i hög grad kommer från gruppen 18-29-åriga män.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Alla serier som inte får 1or i betyg då och har kvinnor i huvudrollen? Vad är ursäkten där?

Better Call Saul
8.9/10 på IMDB
96 % på RT

Kim Wexler är ju delad huvudperson med Saul, men har inte sett ett enda klagomål någonstans att det är en dåligt skriven karaktär.
Om något får hon She-Hulk att framstå som ett dagisbarn som leker advokat.

Wonder Woman
7.4/10 på IMDB
83 % RT

Det är dags att släppa hela "män röstar ner serien för det är en kvinna i huvudrollen"-retoriken, det är bara Hollywood som tjänar på det argumentet. De drar rasism- och kvinnohatskorten direkt när de skrivit dåliga serier/filmer och får legitim kritik.

Men det är väl rätt självklart? Unga, arga (vågar jag säga något sexistiska?), män gillar ju överlag vissa saker, vilket avspeglar sig i deras ilska. Allt som har med superhjältar att göra, eller Star Wars, eller egentligen allt som är tänkt att väcka deras nostalgiska ådra, tar de på väldigt stort allvar och blir väldigt arga när "de elaka wokea bolagen" försöker modernisera eller på något sätt ändra på dem. Ett väldigt tydligt exempel var ju nya Ghostbusters, kanske inte världens bästa film på något sätt men den fick extremt dåliga betyg innan den ens kommit ut. Wonderwoman provocerar väl inte lika mycket för det är ändå, trots kvinnlig huvudroll, inte en särskilt "woke" film.

Permalänk
Medlem

She-Hulk
Disney+

Känns mer som en sit-com med längre avsnitt än vad man hade förväntat sig av en marvel-serie. Skulle inte säga att den är direkt dålig, men förväntar man sig en marvel-serie blir man nog besviken, utan faller mer under sit-com enligt eget tycke.

Känns kraftigt influerad av Deadpool där huvudkaraktären talar direkt till kameran/publiken och skulle man slänga på lite "skratt-spår" här och där så skulle det kunna vara vilken amerikansk sit-com som helst. Allt ska vara punch-lines och "roligt" med en väldigt "easy-going" attityd av i stort sett alla inblandade karaktärer.

Tycker det är lite synd, de kunde ha givit lite mer djup och "styrka" till en sådan här serie, nu känns det mer som en "grab the cash n go" där man verkligen är tydlig med att "titta här, nu har vi en kändis från Dr Strange med i serien också!". Ser snyggt ut på ett CV att ha arbetat för Disney och man verkar inte bry sig nämnvärt om det blir fler säsonger eller inte.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Känns kraftigt influerad av Deadpool där huvudkaraktären talar direkt till kameran/publiken

She-Hulk gjorde det i serietidningarna innan Deadpool ens fanns.

(När John Byrne tog över She-Hulk 1989 så gjorde han serien till en komedi där Jen pratade med läsaren och med Byrne själv och konstant refererade till Marvel-klichéer och seriemediet. Deadpool dök up som en superskurk-bifigur 1991, men började inte prata med läsaren förrän han fick en egen tidning 1997, dvs åtta år efter She-Hulk).

Permalänk
Medlem

Första säsongen hade en så oerhört krystad humor. Ett fullständigt platt försök att kopiera DNA och Red Dwarf. Tycker det mesta bara var pinsamt. Tycker det är märkligt att det blev en andra säsong.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Men det är väl rätt självklart? Unga, arga (vågar jag säga något sexistiska?), män gillar ju överlag vissa saker, vilket avspeglar sig i deras ilska. Allt som har med superhjältar att göra, eller Star Wars, eller egentligen allt som är tänkt att väcka deras nostalgiska ådra, tar de på väldigt stort allvar och blir väldigt arga när "de elaka wokea bolagen" försöker modernisera eller på något sätt ändra på dem. Ett väldigt tydligt exempel var ju nya Ghostbusters, kanske inte världens bästa film på något sätt men den fick extremt dåliga betyg innan den ens kommit ut. Wonderwoman provocerar väl inte lika mycket för det är ändå, trots kvinnlig huvudroll, inte en särskilt "woke" film.

Finns gott om filmer med kvinnor i huvudroll som är bra och "arga män" är "glada män"