Permalänk
Skrivet av Kalium:

Själv tränar jag aldrig bröst, inte gjort sen 2016 typ. Provade lite bänkpress förra veckan när jag var ner på atletklubben. Fick upp en trea på 100kg utan större besvär. Hyfsat ändå med tanke på att jag aldrig tränar bänk eller bröst. Kör hellre stående axelpress med skivstång. Axlarna mår mycket bättre av det och det är ändå en övning man kan ta ut sig rejält i.

Det där är ju typ som att säga att man inte gillar bicep curls så man kör knäböj istället.

Jag vet inte varför-- om det bara är Arnold och stålmannen eller vad, men väldefinierade bröstmuskler är för mig höjden av den manliga ideala fysiken. Det ser så jävla bra ut.

Bröst ska man träna hårt och en absolut grundregel angående den ideala fysiken är att brösten ska sticka ut längre än magen, detta gäller både män och kvinnor.

Efter snabb reflektion så tror jag mitt dyrkande över snygga pecs grundar sig i att jag alltid varit spinkig och haft lite knepig bröstkorg (duvbröst) så jag har alltid skämts för mina "bröstmuskler", och därför avundat de med stora och definierade bröstmuskler. Dyrkar också grova underarmar vilket givetvis grundar sig i att man själv är byggd som en liten tös.

Permalänk
Medlem

Drog precis PB i marklyft, 163kg. Ofattbart mycket för mig som alltid varit en periodare och aldrig vågat gå på tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inalotofpain:

Det där är ju typ som att säga att man inte gillar bicep curls så man kör knäböj istället.

Jag vet inte varför-- om det bara är Arnold och stålmannen eller vad, men väldefinierade bröstmuskler är för mig höjden av den manliga ideala fysiken. Det ser så jävla bra ut.

Bröst ska man träna hårt och en absolut grundregel angående den ideala fysiken är att brösten ska sticka ut längre än magen, detta gäller både män och kvinnor.

Efter snabb reflektion så tror jag mitt dyrkande över snygga pecs grundar sig i att jag alltid varit spinkig och haft lite knepig bröstkorg (duvbröst) så jag har alltid skämts för mina "bröstmuskler", och därför avundat de med stora och definierade bröstmuskler. Dyrkar också grova underarmar vilket givetvis grundar sig i att man själv är byggd som en liten tös.

Jag har genetiskt stora bröstmuskler, så även om jag inte tränar bröst så sticker bröstkorgen och bröstmusklerna ut mer än magen. Flexar jag mina pecs så sticker dom nog ut en 6-7cm från bröstbenet och jag får till en bra pec bounce även med en löst sittande tröja. Hade jag kunnat träna bröst/bänk utan smärta alla dessa år så hade jag nog sett ut som en riktig bänkpressare. Folk brukar iofs tro det om mig ändå, fast sanningen är att jag är rätt så dålig i bänk (i förhållande till allt annat).

Men jag håller med dig om att det är manligt med rejäla pecs. Man får som en helt annan pondus då.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Inte varit på gymmet på typ en månad. Gick idag och körde primärlyften tillsammans med lite annat gott och blandat. Hoppas man är igång igen.

Får ångest när det gått för länge sedan jag gymmade. Ännu mer ångest får jag när jag börjar fundera på om ångesten inte är på väg att gå över. Då vet man att det börjar bli lite brottom att slita sig till gymmet innan man blir sån där, "ah jag gymmade också när jag var yngre."

Såg Westside vs The World igår vilket inte riktigt var så motiverande som jag hade hoppats på. Min träning och associerad filosofi är ganska långt ifrån de där super-roidade powerlifter psykopaterna. Det enda positiva jag kunde ta från den dokumentären var hur viktigt det är att låta bli att göra illa sig själv på gymmet. Tog det lugnt idag med flit.

Permalänk
Medlem

Kommit igång igen efter sommaren, mest korkade som finns att ha ett längre uppehåll men nåväl. Jag gillar trappmaskinen för kondition, brukar köra hundra "våningar" (ungefär 17 steg per våning). Jobbigare än man tror. Började på 60 steg/min förra lördagen, sedan 68 nästa tillfälle, därefter 75, 82, 89, 96 och nu 103 igår. Då är det ärliga steg också, utan avbrott. Sjukt stolt ändå med tanke på att gubben inte är nån gymfantom. Nästa nivå är 112, det tror jag inte jag klarar. Ska köra några fler på 103 först.

.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Någon som har något tips och råd ang nedan.
Har tränat i många år men känner att jag kommer ingenstans.
Hur som egentligen inte det som är problemet.
När jag började träna körde jag stronglift 5x5 och gjorde mycket knäböj.
Märkte dock efter ett tag att tekniken vart helt fel och gav mig ryggsmärtor och jag lyfte med ryggen.
Istället för att fixa detta så slutade jag göra knäböj och gjorde benpress och ett par andra övningar.

Nåväl jag ändrade om i för ett par veckor sedan till att göra knäböj men att lära mig ordentlig teknik.

Jag har märkt att jag har dålig ankel rörlighet.

Men nu till mitt problem.

Jag kan utan problem göra knäböj med min egen kroppsvikt , men så fort jag lägger skivstången på ryggen så kommer jag Knappt ner då anklarna begränsar rörligheten.
Jag måste ju uppenbarligen göra något fel då det fungera bra att gå djupt utan skivstång.
Jag förstår att det kanske är svårt att komma med råd eller tips utan video eller foto, men försöker iallafall.
Just nu så blir träningen extremt lidande då knäböj är det första jag gör och när det går dåligt så sätter det tonen på passet och oftast avslutar jag direkt. (Inne i en svacka överlag med gymmet)

Kanske något rörig text men skrivet på mobilen efter ytterligare en morgon med frustration på gymmet

Edit: samma sak om jag lägger kvastskaft på ryggen så tror inte det är själva tyngden utan snarare ett balansproblem eller skifte i hållningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Någon som har något tips och råd ang nedan.
Har tränat i många år men känner att jag kommer ingenstans.
Hur som egentligen inte det som är problemet.
När jag började träna körde jag stronglift 5x5 och gjorde mycket knäböj.
Märkte dock efter ett tag att tekniken vart helt fel och gav mig ryggsmärtor och jag lyfte med ryggen.
Istället för att fixa detta så slutade jag göra knäböj och gjorde benpress och ett par andra övningar.

Nåväl jag ändrade om i för ett par veckor sedan till att göra knäböj men att lära mig ordentlig teknik.

Jag har märkt att jag har dålig ankel rörlighet.

Men nu till mitt problem.

Jag kan utan problem göra knäböj med min egen kroppsvikt , men så fort jag lägger skivstången på ryggen så kommer jag Knappt ner då anklarna begränsar rörligheten.
Jag måste ju uppenbarligen göra något fel då det fungera bra att gå djupt utan skivstång.
Jag förstår att det kanske är svårt att komma med råd eller tips utan video eller foto, men försöker iallafall.
Just nu så blir träningen extremt lidande då knäböj är det första jag gör och när det går dåligt så sätter det tonen på passet och oftast avslutar jag direkt. (Inne i en svacka överlag med gymmet)

Kanske något rörig text men skrivet på mobilen efter ytterligare en morgon med frustration på gymmet

Edit: samma sak om jag lägger kvastskaft på ryggen så tror inte det är själva tyngden utan snarare ett balansproblem eller skifte i hållningen

Jag förutsätter att du redan kikat på videos och kollat runt på "tips på nätet" och då finns det egentligen inte mycket vi andra kan göra utan att se vad du faktiskt gör.

Om knäböj är viktigt för dig (vilket det bör vara, det är bästa övningen i boken!) tycker jag du ska be någon titta på din form. Fråga någon på gymmet där du tränar om de kan ge lite input. Än bättre om du kan ta dig till en lokal styrkelyftsklubb, de brukar vara mer än glada att hjälpa nybörjare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Någon som har något tips och råd ang nedan.
Har tränat i många år men känner att jag kommer ingenstans.
Hur som egentligen inte det som är problemet.
När jag började träna körde jag stronglift 5x5 och gjorde mycket knäböj.
Märkte dock efter ett tag att tekniken vart helt fel och gav mig ryggsmärtor och jag lyfte med ryggen.
Istället för att fixa detta så slutade jag göra knäböj och gjorde benpress och ett par andra övningar.

Nåväl jag ändrade om i för ett par veckor sedan till att göra knäböj men att lära mig ordentlig teknik.

Jag har märkt att jag har dålig ankel rörlighet.

Men nu till mitt problem.

Jag kan utan problem göra knäböj med min egen kroppsvikt , men så fort jag lägger skivstången på ryggen så kommer jag Knappt ner då anklarna begränsar rörligheten.
Jag måste ju uppenbarligen göra något fel då det fungera bra att gå djupt utan skivstång.
Jag förstår att det kanske är svårt att komma med råd eller tips utan video eller foto, men försöker iallafall.
Just nu så blir träningen extremt lidande då knäböj är det första jag gör och när det går dåligt så sätter det tonen på passet och oftast avslutar jag direkt. (Inne i en svacka överlag med gymmet)

Kanske något rörig text men skrivet på mobilen efter ytterligare en morgon med frustration på gymmet

Edit: samma sak om jag lägger kvastskaft på ryggen så tror inte det är själva tyngden utan snarare ett balansproblem eller skifte i hållningen

De flesta brukar tycka det är lättare att komma ner när det väl är tyngd på ryggen. Om du har samma teknik som du när du kör kroppsvikt bör det inte vara ankelproblem.

Testa iaf att knyta din näve med tummen pekandes uppåt och lägg näven ut med golvet pekandes mot ett vägg. Sätt sedan foten så långt utifrån väggen som din näve+tumme mätte från väggen. Därefter skjuter du fram knät mot väggen och ser om du kan nå dit utan att lyfta på hälen.

Angående tekniken är det nog bara att öva på. Det kan ta några gånger innan det sitter sålänge det inte gör ont. Tänk på att inte bara knäna eller höften ska agera som brytpunkt separat, de är viktigt att båda delarna sker samtidigt.

Har du dålig balans är det möjligt att du låser dig och inte får samma naturliga rörelse som du får med kroppsvikt. Även det försvinner med tiden om samma rörelsemönster nöts in några gånger.

Du kanske squattar för brett, för smalt etc. Testa dig fram och undvik helt låga reps i början. Kör 10 reps så du får en lagom vikt som inte gör att tekniken blir lidande lika lätt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är ju också att sitta i knäböjsposition oftare till vardags. Sikta på 15-20 min om dagen totalt, gör inget om det är uppdelat i flera korta stunder. All tid nere i botten hjälper rörligheten så småningom. Ska du vika tvätt, gör det på golvet sittandes i knäböjsposition. Ska du slösurfa på telefonen en stund, sitt i knäböjsposition medan du håller på med telefonen. Låt kreativiteten flöda.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vart köper ni era kosttillskott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Vart köper ni era kosttillskott?

Där det är Svenskt och billigast.

T.ex när proteinpulver började dra iväg i pris så hängde inte matbutikerna med i höjningen så ICA sålde proteinpulver till halva priset jämfört med stora sidorna online

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Vart köper ni era kosttillskott?

Använder i stort sett bara Umaras produkter. Är dock inget fan av deras "Recovery", så om jag vill ha proteinpulver brukar jag köpa Star Nutrition från Gymgrossisten eller ICA (beroende på pris).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Köper i princip bara tyngres proteinpulver då det innehåller laktasenzym för nedbrytning av laktos (jag är laktosintolerant)

omega3 , magnesium, kreatin och d-vitamin är star nutrition.

Permalänk
Medlem

Har tidigare bara köpt direkt från Self Omninutrition då jag tycker dom har riktigt bra produkter och jag har haft bra rabatter där. Har inte längre rabatt där så har fått se mig om efter billigare alternativ. Köper bara vassleprotein och kreatin nu för tiden så det brukar bli MMsports eller Gymgrossisten beroende på vad som är billigast för stunden. Båda har rätt bra vassleprotein tycker jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tänkte mer på myten om att man ofta ska köra till failure. Visst måste man det ibland för att ha koll på var man ligger, men med ibland tänker jag sällan

Jag tänker att failure i säkra övningar som triceps pushdowns eller rodd med stöd för bröstet inte är nån större grej att oroa sig för, bara att göra tills det tar stopp så länge man inte känner av ledsmärta. Sista setet är ju speciellt lämpligt för det här tycker jag. Jag är inte säker på att det orsakar så lång återhämtningstid heller annat än akut efter setet.

Däremot är det ju en helt annan sak att blåmaxa ett marklyft och faila mitt i och tappa stången på golvet. Det tar säkert ordentligt på krafterna jämfört med att stanna när man känner att det inte går att köra vidare med bra teknik - vilket förhoppningsvis är ungefär där träningsprogrammet säger stopp också om man uppskattat sin förmåga rätt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Däremot är det ju en helt annan sak att blåmaxa ett marklyft och faila mitt i och tappa stången på golvet.

Det här är det viktigaste att göra.... Att våga maxa och misslyckas med bibehållen form! Där får du som bäst utveckling på musklerna.

Att ro till failure kommer inte ge alla lika mycket

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Vart köper ni era kosttillskott?

Köper från proteinbolaget.se

Permalänk
Medlem

Vad tycker Sweclockers om tempo, det vill säga vilken hastighet man lyfter och sänker vilkten? Det finns lite olika skolor i ämnet.

Christian Thibaudeau med fler förespråkar att man kör en del av sin träning utan excentrisk fas för att kunna få in mycket volymutan att bli uttröttad och förlänga återhämtningtiden.

Den breda mitten, Styrkelabbet med fler, förespråkar att man kontrollerar vikten på vägen ner men inte håller emot onödigt länge.

Mike Israetel förespråkar en lång excentrisk fas på uppåt 4 sekunder där man till och med stannar upp i bottenläget under full stretch innan man vänder.

Någon som testat och jämfört?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Vad tycker Sweclockers om tempo, det vill säga vilken hastighet man lyfter och sänker vilkten? Det finns lite olika skolor i ämnet.

Christian Thibaudeau med fler förespråkar att man kör en del av sin träning utan excentrisk fas för att kunna få in mycket volymutan att bli uttröttad och förlänga återhämtningtiden.

Den breda mitten, Styrkelabbet med fler, förespråkar att man kontrollerar vikten på vägen ner men inte håller emot onödigt länge.

Mike Israetel förespråkar en lång excentrisk fas på uppåt 4 sekunder där man till och med stannar upp i bottenläget under full stretch innan man vänder.

Någon som testat och jämfört?

Jag har testat alla tre sätt att köra knäböj/bänk/mark på och alternativ ett tycker jag att man får mer ont i leder pga kraften mot knä/axel samt att det kraften hämtas från "fel muskler"

Och sista är överlägset jobbigast. Den ger mest träningsvärk

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har testat alla tre sätt att köra knäböj/bänk/mark på och alternativ ett tycker jag att man får mer ont i leder pga kraften mot knä/axel samt att det kraften hämtas från "fel muskler"

Och sista är överlägset jobbigast. Den ger mest träningsvärk

Kul! Jag har börjat testa det också, riktigt ordentlig träningsvärk blir det.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Vad tycker Sweclockers om tempo, det vill säga vilken hastighet man lyfter och sänker vilkten? Det finns lite olika skolor i ämnet.

Christian Thibaudeau med fler förespråkar att man kör en del av sin träning utan excentrisk fas för att kunna få in mycket volymutan att bli uttröttad och förlänga återhämtningtiden.

Den breda mitten, Styrkelabbet med fler, förespråkar att man kontrollerar vikten på vägen ner men inte håller emot onödigt länge.

Mike Israetel förespråkar en lång excentrisk fas på uppåt 4 sekunder där man till och med stannar upp i bottenläget under full stretch innan man vänder.

Någon som testat och jämfört?

Första alternativet känns bara helt bakvänt för mig. Varför vill man stanna betydligt längre i gymmet för att få samma (eller förmodligen sämre) effekt. Plus den ökade skaderisken.

Alternativ 2 och 3 är det man bör hålla sig till.
Dr. Mike och hans kompanjon Jared Feather är grymma på att lära ut teknik som stimulerar maximalt samtidigt som det förebygger skador. Jag minns inte att de pratar om exakta sekunder dock utan att det istället är upp till var och en att hitta sin egen sweetspot. Att stanna i bottenläget gör också att du verkligen bygger upp dig där du är som svagast vilket bör göra dig mindre benägen till att muskler går av etc. Det är också snällare mot dina leder eftersom du inte behöver använda lika mycket vikt, av egen erfarenhet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av creatin? Har börjat träna ganska mycket och funderar på om det skulle vara värt att pröva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Är det någon som har erfarenhet av creatin? Har börjat träna ganska mycket och funderar på om det skulle vara värt att pröva

Kreatin är nog det mest testade och dokumenterade kosttillskottet i världen så du kan hitta hur mycket information som helst som inte är anekdotisk

Jag gillar det, men tar det till stor orsak för minnet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kreatin är nog det mest testade och dokumenterade kosttillskottet i världen så du kan hitta hur mycket information som helst som inte är anekdotisk

Jag gillar det, men tar det till stor orsak för minnet

De kosttillskott som är värda att undersöka (anser jag, men tycker mig ha goda belägg för det) är:

  • Kreatin

  • Beta Alanin

  • Koffein

  • Bikarbonat

  • Nitrat

Finns massor med forskning på kreatin, både i kombination med styrketräning och konditionsträning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för magövningar?

Kommer jag få bättre resultat om jag kör Bergsklättrare, Sit-ups och Planka på ett pass eller räcker det med 1 övning?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Vad kör ni för magövningar?

Kommer jag få bättre resultat om jag kör Bergsklättrare, Sit-ups och Planka på ett pass eller räcker det med 1 övning?

Stålmannen, planka, crunches (om jag är på gym med bra maskin) och bära runt på vikter (suitcase carry, single-arm farmer's carry eller en hantel i axelhöjd och en hantel vid höften av annan vikt så det blir snedlastat).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Vad kör ni för magövningar?

Kommer jag få bättre resultat om jag kör Bergsklättrare, Sit-ups och Planka på ett pass eller räcker det med 1 övning?

Marklyft med paus under knäna 😟 satan va tungt det är (se till att hålla stabil bål)
Annars farmers walk

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Vad kör ni för magövningar?

Kommer jag få bättre resultat om jag kör Bergsklättrare, Sit-ups och Planka på ett pass eller räcker det med 1 övning?

6 effektiva set uppdelat på 2 övningar är mitt tips. Välj de övningar där du känner magmusklera ta i ordentligt utan att det gör ont i exempelvis ländryggen. Träna gärna magen 2 gånger i veckan för 12 effektiva set per vecka.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Bussovi_ by XHI

New year, new me?

Det har gått alldeles för länge sedan jag var på gymmet senast...
Tjejen snackade om att vi ska gymma på samma gym men jag är inte alls sugen på gym längre. Vi har ett gym som har gym och simbassäng kombinerat. Hade väl varit det bästa valet då jag hellre simmar.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Kul att vi har en sån här tråd också! Den har jag missat. Inte jättefart i tråden kanske, men så är väl sällan gym och träning synonymt med hårdvaruintresset vi besitter. (min egen reflektion av mig själv)

Tränar ni för att ni vill, måste eller behöver?
Jag tränar för att jag vill, det har blivit ett intresse. Inte på något vis extremt. Men har tränat i tre år snart då jag hoppade på en deal på ett nyöppnat Nordic Wellness då man fick ett år för 999kr. Sen ett par månader in gick det årets friskvårdsbidrag till en PT så vi la upp ett träningsprogram och kostschema och på den vägen är det.
Tränade förra året 4 pass i veckan. Två benpass och två med fokus på överkropp. Jag var sjuk en vecka i november, men annars har jag hållit mina fyra pass förutom två tillfällen då det bara blev tre pass. Ena gången glömde var jag i mitt schema och andra gången kommer jag inte ihåg anledningen till att jag missade?

Så var är jag nu någonstans? Tränad men tjock ändå. Just runt magen är sjukt svårt att komma åt. Funderar på om jag ska ta nya pass med min PT och göra ett riktigt slaktarpass med fokus på fettförbränning och viktnedgång. Men orkar jag?
Jag har märkt av en viss bekvämlighet hos mig själv. Brukar hoppa över knäböj, dels för att jag tycker den är jobbig och att jag inte kommer någonstans. Tror det är en kombination av att jag inte helt litar på min teknik, även om PT sa att jag har väldigt bra form, och att jag är livrädd för mina knän inte ska hålla.
Detsamma gäller marklyft. Där vågar jag inte ta i mer för ryggens skull plus att det tar så sjukt lång tid att göra ett par set marklyft.
Brukar ersätta dessa övningar med annat. Så det är inte som att jag fuskar helt, eller?