Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC död efter 6 dagar :)

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC död efter 6 dagar :)

Hej,

Mitt Gigabyte RTX 2070 Gaming OC dog efter 6 dagars användning. Helt normal användning vid spel som Odyssey och DotA 2 med temperaturer på max 63 C. Först fick jag konstig artefakter i muspekaren efter 5 dagars användning (den blev sporadiskt grön och två streck istället för den vanliga muspekare). Sedan mitt i DotA 2 match fick jag skärm med massa gröna artefakter med påföljande bluescreen. Detta hände två gånger och när jag startade datorn efter den andra gången så vill datorn inte ens boota med grafikkortet, utan det är helt blackscreen. Jag sitter nu med min Intel IGPU 630 som kommer med 9900k.

Jag har nu RMA:at kortet och ska köpa ett RTX 2070 Super istället, så den dog kanske lägligt trots allt.

Jag trodde att RTX kort som dör efter några dagar hade blivit åtgärdat av NVIDIA :O? Någon annan med liknande erfarenhet eller hade jag bara extremt otur?

Permalänk
Medlem

@Boredbynoobs: Spännande! Jag sitter på samma kort, har bytt det 1 gång pga coilwhine men det hjälpte inte. I övrigt inga problem, sitter i ett trångt Ghost Louqe och når max temps på 70C!

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Skrivet av Munib:

@Boredbynoobs: Spännande! Jag sitter på samma kort, har bytt det 1 gång pga coilwhine men det hjälpte inte. I övrigt inga problem, sitter i ett trångt Ghost Louqe och når max temps på 70C!

Hur illa är coil whine på kortet? Funderar också på att köpa det.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Du hade förmodligen otur. Hade det inte varit fixat så hade vi sett trådar om det här på forumet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Har jag hörlurarna på mig så hör jag det inte alls. Det är bara under load som det låter

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

@Boredbynoobs: Spännande! Jag sitter på samma kort, har bytt det 1 gång pga coilwhine men det hjälpte inte. I övrigt inga problem, sitter i ett trångt Ghost Louqe och når max temps på 70C!

Det är inte samma kort, Windforce gaming OC är ett helt annat kort med betydligt fetare kylarlösning och får inte plats i ett Ghost om man nu inte moddar chassit. Det är inte meningen att leka besserwisser men det blir lite skevt att diskutera specifika egenskaper hos korten när man pratar om två helt olika modeller.

@Boredbynoobs Problemen ska så vitt jag vet vara åtgärdade men det kan ju hända att du har fått ett måndagsexemplar eller ett kort som har legat på hyllan ett par månader. Står det inte tillverkningsdatum på kartongen? Har för mig att det gjorde det på mitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Hur illa är coil whine på kortet? Funderar också på att köpa det.

Mitt är väldigt tyst, och har funkat bra (om än dyrt för prestandan)😉 har ägt det i cirka 5 månader nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är inte samma kort, Windforce gaming OC är ett helt annat kort med betydligt fetare kylarlösning och får inte plats i ett Ghost om man nu inte moddar chassit. Det är inte meningen att leka besserwisser men det blir lite skevt att diskutera specifika egenskaper hos korten när man pratar om två helt olika modeller.

@Boredbynoobs Problemen ska så vitt jag vet vara åtgärdade men det kan ju hända att du har fått ett måndagsexemplar eller ett kort som har legat på hyllan ett par månader. Står det inte tillverkningsdatum på kartongen? Har för mig att det gjorde det på mitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem, men så vitt jag vet finns det inte två olika modeller av Gigabyte RTX 2070 Gaming OC? Jag sitter med ett windforce och det får plats utan problem

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem

@Munib: Windforce har en tunnare kylare än gaming oc kortet. Men ser likadant ut, i alla fall på 2080 korten.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd

Att några kort går sönder första året är helt normalt.
Det är därför vi har ett system med garantier och reklamations rätt osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

@hipstergamer: Har jag hörlurarna på mig så hör jag det inte alls. Det är bara under load som det låter

Hahaha ursäkta, men detta var det bästa sämsta betyg för hur mycket ett kort låter på länge

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Inga problem, men så vitt jag vet finns det inte två olika modeller av Gigabyte RTX 2070 Gaming OC? Jag sitter med ett windforce och det får plats utan problem

Det finns ett "vanligt" Windforce som är 2 slot och får plats i Ghost, Windforce Gaming OC har en annan kylare och är 2.75 slot om jag inte minns fel och får alltså inte plats i ett Ghost om man inte kapar ett hål i sidan på chassit vilket jag har sett en del göra.

Tror att du tänker på Windforce OC (alltså utan gamingsuffix) vilket är den vanliga Windforcekylaren med en mindre fabriksöverklockning. Rörigt värre och man kan ju tycka att de skulle kunna hålla sig till en modell per kylarlösning.

Det är möjligt att kortet har custom PCB och/eller andra skillnader utöver storleken men jag har ingen koll på det och överlåter den biten åt någon annan med bättre koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Hmm, okej. Du har rätt i att vanligt Windforce är 2 slot vilket är det jag använder RTX 2070 Gaming OC
Kan dock inte hitta något windforce gaming OC som du nämner: det är inte så att du menar 2070 Super Gaming OC: 2070 Super Gaming OC. Det är den enda jag kan hitta med 2.5 expansionsplatser.

Skrivet av ågren:

Det finns ett "vanligt" Windforce som är 2 slot och får plats i Ghost, Windforce Gaming OC har en annan kylare och är 2.75 slot om jag inte minns fel och får alltså inte plats i ett Ghost om man inte kapar ett hål i sidan på chassit vilket jag har sett en del göra.

Tror att du tänker på Windforce OC (alltså utan gamingsuffix) vilket är den vanliga Windforcekylaren med en mindre fabriksöverklockning. Rörigt värre och man kan ju tycka att de skulle kunna hålla sig till en modell per kylarlösning.

Det är möjligt att kortet har custom PCB och/eller andra skillnader utöver storleken men jag har ingen koll på det och överlåter den biten åt någon annan med bättre koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hahaha ursäkta, men detta var det bästa sämsta betyg för hur mycket ett kort låter på länge

Nu frågar han ju inte efter hur mycket kortet låter utan om själva coil whinet. Hade tyvärr ingen decibelmätare hemma för att testa, men bra att du bidrar med något vettigt till denna tråd

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Hmm, okej. Du har rätt i att vanligt Windforce är 2 slot vilket är det jag använder RTX 2070 Gaming OC
Kan dock inte hitta något windforce gaming OC som du nämner: det är inte så att du menar 2070 Super Gaming OC: 2070 Super Gaming OC. Det är den enda jag kan hitta med 2.5 expansionsplatser.

Nu börjar vi gå rätt off topic men detta är Windforce OC: https://www.gigabyte.com/se/Graphics-Card/GV-N2080WF3OC-8GC#k...
Gaming OC: https://www.gigabyte.com/se/Graphics-Card/GV-N2080GAMING-OC-8...

Den förstnämnda är vanliga Windforcemodellen fast smått överklockad. Den sistnämnda använder samma kylarlösning (Windforce) och är tekniskt sett också 2 slot men är en cm tjockare p.g.a. kylflänsarna. Inet verkar använda felaktiga produktnamn/produktbilder om det nu inte är så att 2070-varianten faktisk har samma mått som vanliga Windforce..?

Edit: https://m.sweclockers.com/test/26325-gigabyte-geforce-rtx-208...

Citat:

Gigabyte är förhållandevis återhållsamma i sitt sortiment av Geforce RTX 2080-kort och håller sig inledningsvis till två olika modeller (tre om vi räknar det kommande kortet från entusiastdivisionen Aorus). På menyn står Windforce OC, vilket är instegsvarianten med en förhållandevis slimmad kyllösning, samt Gaming OC med en fläskigare kylare som testar här idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Du har rätt, nu är vi off-topic.. men utan att verka otrevlig så är det 2070 och inte 2080 som TS ville diskutera. Annars har du helt rätt. Men det är inte viktiga i tråden.

Skrivet av ågren:

Nu börjar vi gå rätt off topic men detta är Windforce OC: https://www.gigabyte.com/se/Graphics-Card/GV-N2080WF3OC-8GC#k...
Gaming OC: https://www.gigabyte.com/se/Graphics-Card/GV-N2080GAMING-OC-8...

Den förstnämnda är vanliga Windforcemodellen fast smått överklockad. Den sistnämnda använder samma kylarlösning (Windforce) och är tekniskt sett också 2 slot men är en cm tjockare p.g.a. kylflänsarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Du har rätt, nu är vi off-topic.. men utan att verka otrevlig så är det 2070 och inte 2080 som TS ville diskutera. Annars har du helt rätt. Men det är inte viktiga i tråden.

Jag antog att samma modell hade samma kylare men det kanske är så att 2070 är mer lättkylt än 2080 och därför kan ha den slimmade kylaren även på Gaming OC? Det var inte meningen att dra igång en lång diskussion, jag antog helt enkelt att modellerna var likadana mellan 2070- och 2080-serien eftersom jag själv kikade på detta när jag skulle köpa grafikkort till mitt Louqe Ghost och gaming OC-modellen av 2080 inte fick plats då den hade en tjockare kylarlösning.

Jag har aldrig stött på detta fenomen tidigare och ber om ursäkt för den förvirring jag bidragit med. Syftet med mitt instick var just att försöka undvika missförstånd då jag trodde att ni diskuterade två olika modeller med olika egenskaper men resultatet blev det omvända.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Boredbynoobs:

Hej,

Mitt Gigabyte RTX 2070 Gaming OC dog efter 6 dagars användning. Helt normal användning vid spel som Odyssey och DotA 2 med temperaturer på max 63 C. Först fick jag konstig artefakter i muspekaren efter 5 dagars användning (den blev sporadiskt grön och två streck istället för den vanliga muspekare). Sedan mitt i DotA 2 match fick jag skärm med massa gröna artefakter med påföljande bluescreen. Detta hände två gånger och när jag startade datorn efter den andra gången så vill datorn inte ens boota med grafikkortet, utan det är helt blackscreen. Jag sitter nu med min Intel IGPU 630 som kommer med 9900k.

Jag har nu RMA:at kortet och ska köpa ett RTX 2070 Super istället, så den dog kanske lägligt trots allt.

Jag trodde att RTX kort som dör efter några dagar hade blivit åtgärdat av NVIDIA :O? Någon annan med liknande erfarenhet eller hade jag bara extremt otur?

Sådant händer tyvärr, du har helt enkelt haft lite otur.
Fel tenderar att uppträda när grejer är nya pga av en inbyggd svaghet och när de är gamla när de åldrats.
Grattis till ditt nyare kort RTX2070 Super, är väl rejält snabbare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |