Permalänk
Medlem

Jag saknar ett resonemang i tråden, vattenplaning.

Själv kör jag nordiskt dubbfritt däck (Hacka R2). Jag bor på västkusten där det är snö och is 2-3 dag/år
MEN det finns ett område där nordiska dubbfria är klart sämre än dubbdäck - vattenplaning. Så är det mycket vatten på vägbanan är dubbdäck bättre då de har hårdare gummiblandning än nordiska dubbfria och därför även kan trycka undan vattnet bättre.

Oavsett vad som är säkrast så pallar jag inte sitta med ljud från dubbar 5 mån/år. Jag vill åka tyst och mjukt och är noga med att anpassa hastighet efter väglag. Kör du nordiska dubbfria premiumdäck så kommer du köra tryggt iaf så tillvida att du inte ska upp för några synnerligen branta backar eller liknande.

Nu har jag två bilar, en tung (V60 CC) och en lätt (Aygo). Den lätta bilen hade nog passat bättre med dubbdäck, men då hade man fått köra med hörselkåpor...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Körde dubbfritt i 5 åt med min Honda Accord och det var faktiskt aldrig problem trots att det ibland var rätt "utmanande" vinterväglag.
När jag bytte bil blev det ändå dubbat efter en del velande men jag kände att på en rwd var det motiverat

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Som sagt. Tack för svar och inlägg! Än en gång, quotar inte för då kommer inlägget bli textväggarnas textvägg.

Jag gick på Kumho dubb iallafall. Dels för att jag kommer ha utgifter kommande månader och att jag har kört på Kumho förr och inte haft något att klaga på.

Är egentligen sugen på att prova ha friktionsdäck en gång i livet men jag tänker på de gånger jag känt mig "lättad" att ha haft dubbdäck i närområdet.

Fick erbjudande av en granne, snarare blivande granne. Han har köpt tomt i byn men inte byggt än. Han har "fina dubbdäck, begagnade" som han i sin egen tur fått/köpt av en vän som bytt bil. "De är dina för 1.200kr! De är fina!". Taskig som jag är skyllde jag på att jag redan beställt, vilket var en smålögn. Beställde efter det "erbjudandet".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Med tanke på vart du bor, så tror jag du gjorde rätt val med dubb...

Hade friktionsdäck på firmabilen en vecka, och vart tvungen att "ta sats" för att komma upp i backen vid "Jesusladan" efter det har jag kört på dubb hela tiden. Tror inte heller att vägunderhållet på vintern kommer bli speciellt mycket bättre i våra trakter heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alatan:

Om man slår en snabb titt på dubbade 205/55/R16 så är merparten märkta med hastighetsindex T. Upp till 190km/h med andra ord.

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=d...

Köra 190 på blankis... verkar ju genomtänkt!

Det är väl inte så smart att tro att bara för att man har ett bra däck så kan man köra riktigt fort på dåligt underlag? (Inte riktat mot den jag citerar, nu menar jag rent allmänt... vilka behov, för icke-utryckningsbilar, finns det att köra mycket snabbt i vinterväglag?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Köra 190 på blankis... verkar ju genomtänkt!

Det är väl inte så smart att tro att bara för att man har ett bra däck så kan man köra riktigt fort på dåligt underlag? (Inte riktat mot den jag citerar, nu menar jag rent allmänt... vilka behov, för icke-utryckningsbilar, finns det att köra mycket snabbt i vinterväglag?)

Nu avser inte märkningen hur fort man ska köra på dåligt underlag, utan vilken hastighet däcket tål utan att det riskerar att hända otrevliga saker. Förut var det vanligt att de var specade för 160 km/h, men nu är det som noterats inte ovanligt med 190 km/h. Ingen av dessa hastigheter är dock tillåtna i Sverige, men högre klass ger ju mer marginal. För just vinterdäck finns ett undantag vad gäller hastighetsklassning, men för sommardäck gäller att helbilsgodkända bilar ska ha däck som klarar lika hög hastighet som bilen har eller mer.

Mer kompletta regler:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Permalänk
Medlem

Enligt i princip samtliga tester jag læst, så ær dubbdæck alltid bættre på snø, is och generella vinterførhållanden. Men, om man som mig och många andra bor i storstæder, så finns det andra faktorer också. I Oslo ær det ganska dyra extraavgifter før att køra med dubb, i tillægg till att det ofta inte ær speciellt mycket snø eller is liggande på stadens gator. Så då blir det naturligtvis billigare och enklare att ha på friktionsdæck som man kan sætta på tidigare æn dubbdæcken.

Men jag bodde 1 år på landet under førra vintern, och kørde då med Nokian Hakka 9, och det var nog de absolut bæsta dæck jag någonsin kørt med på vinterstid - otroligt bra grepp. Kunde køra med de i snøstorm utan att bilen kændes osæker. Ganska annorlunda från friktionsdæck.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Två saker som folk inte tänker på:

1. Dubbdäck river upp vägbanan så om alla skulle köra med dubbfria däck skulle det bli bra mycket halare på vägarna.
2. Vad det är för bil spelar stor roll. T.ex. så köpte jag dubbade Michelin som var testvinnare det året i vissa tester och plats 2-3 i andra. Det gäller väl Nokian, Continental och Goodyear också iof.

Farsan köpte ett par dubbade "Kinadäck" som var en kopia på Gislaved och jag hade inget fäste alls jämfört med dessa. Var dessa Kinadäck bättre? Självklart inte. Men min bil vägde ca 1000 kg vs hans 1800 kg vilket i detta fall hade en oerhört stor betydelse. Båda fwd.

En annan nackdel med dubbfria är ju att de slits bra mycket fortare. Och lite slitna dubbfria är totalt värdelösa.

Permalänk

Själv har jag aldrig i hela mitt liv kört dubbat, helt onödigt i Stockholmstrakten iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grapple:

Med tanke på vart du bor, så tror jag du gjorde rätt val med dubb...

Hade friktionsdäck på firmabilen en vecka, och vart tvungen att "ta sats" för att komma upp i backen vid "Jesusladan" efter det har jag kört på dubb hela tiden. Tror inte heller att vägunderhållet på vintern kommer bli speciellt mycket bättre i våra trakter heller.

Jesusladan. Troligen en hel del svordomar som muttrats av förbipasserande i de böjarna och kullarna till vägsnutt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Körde på dubbfria däck året om när jag var typ 18-21 pga det var billigt. Kan inte minnas några situationer där jag önskade att jag hade dubbat på vintern eller riktiga sommardäck.
Sen hade jag bra dubbdäck i ca 6 år under vintertid, fram till nu när jag bytte bil och det följde med dubbfria till vintern.
Ska bli intressant att prova igen. Så länge man köper däck av bra kvalitet så är det bra. Kör man som en galning så glider man massor på is även med dubb.
Sen beror det ju självklart på vart man bor och hur "klimatet" är där man kör.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Nu avser inte märkningen hur fort man ska köra på dåligt underlag, utan vilken hastighet däcket tål utan att det riskerar att hända otrevliga saker. Förut var det vanligt att de var specade för 160 km/h, men nu är det som noterats inte ovanligt med 190 km/h. Ingen av dessa hastigheter är dock tillåtna i Sverige, men högre klass ger ju mer marginal. För just vinterdäck finns ett undantag vad gäller hastighetsklassning, men för sommardäck gäller att helbilsgodkända bilar ska ha däck som klarar lika hög hastighet som bilen har eller mer.

Mer kompletta regler:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Visst är det så; men det finns ju andra i tråden som glatt kör 130 km/h med dubbdäck... förhoppningsvis inte på blankis, men vem vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Visst är det så; men det finns ju andra i tråden som glatt kör 130 km/h med dubbdäck... förhoppningsvis inte på blankis, men vem vet?

Har man en nyare bil är det här självlösande i så måtto att man ska ha minst 160 km/h och utan att ha letat så misstänker jag att det är svårt att hitta 130-däck av det skälet. Det är bara idag ganska gamla bilar som får ha 130 km/h. Här kan man kanske notera att det numera finns vägar, om än inte så många, som tillåter 120 km/h så med 130-däck är marginalen ganska liten. Kör man över till Danmark där dubbdäck är tillåtna så finns det 130 km/h. Vare sig i Sverige eller Danmark behövs det särskilt mycket (förvisso otillåten) "moms" för att överstiga vad ett 130-däck är konstruerat för. Något autobahnåka med dubbdäck i Tyskland blir det dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke93:

Vinterdäck snålar jag personligen inte på. Nokian Hakkapelitta R2 dubbfria körde jag på i min Volvo S60, inga problem alls vare sig på barmark, blött, snö eller is. Det är klart att dubb bettar ännu bättre på is, men jag har aldrig varit nära att köra fast eller av vägen med dom däcken.

Kumho ska nog inte vara några bekymmer heller. Kan rekommendera tyred.se om du vill ha bra pris och bra service.

Får man reda på tillverkningsdatum innan man beställer däcken på den sidan?

Gamla vinterdäck som blivit hårda i gummit är snorhala, och oftast brukar bra pris innebära att man dragit ner kostnaderna någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är ju ganska enkelt egentligen: Kör du ofta på blankis eller hårt packad snö under vinterdäcksperioden? Köp dubbat. Annars är odubbat trevligare.

Personligen har jag inte haft dubbat sedan typ 2002 och har inte haft några problem oavsett fram- eller bakhjulsdrift, lätt bil eller tung bil, dock bor jag inte på landet (och åker inte till jobbet tidigt, så frosten är inget problem). Sen får man förstås anpassa hastigheten och körstilen efter underlaget (och trafiksituationen) men det gäller ju alltid.

Permalänk
Medlem

Alltid kört dubbat då Kumla kommun halkbekämpar riktigt dåligt. Man undrar varför man aldrig får fäste och ser när man kommer ut ur bilen att det är 5cm packad is under snön på vägarna och då bor man ändå i ”centrum” i byn ca 5km utanför Kumla city

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sedan finns det europeiska och nordiska friktionsdäck för att göra det än mer komplicerat.

Jag väljer europeiska friktionsdäck på min bil.
Jag bor i Skåne, och antalet dagar med frostiga vägar kan jag räkna på en handen ungefär.
Det är många som tror att dubbdäck är bäst. Ja, de är bäst. På is. Så fort det är 2 plusgrader och regn är friktionsdäck bättre. Och hela förra "vargavintern" hade jag regn och ingen is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Sedan finns det europeiska och nordiska friktionsdäck för att göra det än mer komplicerat.

Jag väljer europeiska friktionsdäck på min bil.
Jag bor i Skåne, och antalet dagar med frostiga vägar kan jag räkna på en handen ungefär.
Det är många som tror att dubbdäck är bäst. Ja, de är bäst. På is. Så fort det är 2 plusgrader och regn är friktionsdäck bättre. Och hela förra "vargavintern" hade jag regn och ingen is.

Problemet är bara att i snitt är de nordiska dubbfria sämre på vatten- och slaskplaning än de dubbade. Den här sortens enkla slutsatser i stil med att dubbade är bäst på is och därmed är det punkt gränsar till lögn. Det är betydligt mer komplicerat än så. Att få till bra vinterdäck är svårt, just för att det är så många olika egenskaper som behövs i samma däck om man inte helt enkelt nedprioriterar riktigt vinterväglag. Något som de däck du har ju i princip går ut på, varför den sortens däck i snitt också utan konkurrens är bäst på vattenplaning bland vinterdäck.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha så mycket marginal(grepp) som möjligt så att jag kan väja från hinder/dårar i trafiken när det behövs. Så hellre ett par lite dyrare däck (om de nu är bättre) än ett par billiga.

Min däckfirma har hittills bara rekommenderat mig dubbade däck, och jag litar på att det är bäst val för de vägar jag åker på.

Mest dagspendling i stockholm med några längre turer norr/söderut om året.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Har man en nyare bil är det här självlösande i så måtto att man ska ha minst 160 km/h och utan att ha letat så misstänker jag att det är svårt att hitta 130-däck av det skälet. Det är bara idag ganska gamla bilar som får ha 130 km/h. Här kan man kanske notera att det numera finns vägar, om än inte så många, som tillåter 120 km/h så med 130-däck är marginalen ganska liten. Kör man över till Danmark där dubbdäck är tillåtna så finns det 130 km/h. Vare sig i Sverige eller Danmark behövs det särskilt mycket (förvisso otillåten) "moms" för att överstiga vad ett 130-däck är konstruerat för. Något autobahnåka med dubbdäck i Tyskland blir det dock inte.

Förstår inte riktigt vad du argumenterar för; jag menar inte att det är ett problem att däcken är märkta med 300000 km/h, eller kanske 190 km/h. Vad jag tycker är ganska farligt är att folk kanske kör väldigt fort på dåligt underlag för de tror att det är ok då däcken "klarar det".

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag köper dubbdäck, kan du inte köra utan dubb ska man inte köra bil över huvudlaget. Dubb ger endast en positiv effekt på is men på barmark får du längre bromssträcka, dom river upp underlaget och ökar cancerogena partiklar i luften speciellt i storstäder och vill du åka nedåt kontinenten på vinterhalvåret är det bara att byta till andra däck = odubbat.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Aldrig att jag köper dubbdäck, kan du inte köra utan dubb ska man inte köra bil över huvudlaget. Dubb ger endast en positiv effekt på is men på barmark får du längre bromssträcka, dom river upp underlaget och ökar cancerogena partiklar i luften speciellt i storstäder och vill du åka nedåt kontinenten på vinterhalvåret är det bara att byta till andra däck = odubbat.

När man läste ditt andra stycke så insåg man att du är en av de man inte skulle vilja möta på en väg med packad snö. Odödliga människor är farliga i trafiken. Gällande cancerogena så är väl det frågan om man ens behöver bry sig då vi alla ska dö om 8.5 år enligt Greta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Aldrig att jag köper dubbdäck, kan du inte köra utan dubb ska man inte köra bil över huvudlaget. Dubb ger endast en positiv effekt på is men på barmark får du längre bromssträcka, dom river upp underlaget och ökar cancerogena partiklar i luften speciellt i storstäder och vill du åka nedåt kontinenten på vinterhalvåret är det bara att byta till andra däck = odubbat.

Säger du samma sak om ABS också? Kan man inte köra utan ABS så ska man inte köra bil? För ABS ger ju längre bromssträcka på snö än utan ABS.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag föredrar dubbat.
Odubbat har fördelar men när odubbat är som bäst är också förhållandena uppenbara.
När man är ute och kör och det plötsligt dyker upp en sträcka med svartis så är dubbdäck toppen.

När det verkligen behövs så levererar dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns pålitliga däcktester.

Dessutom så har man själv några års erfarenhet av både dubbade och odubbade vinterdäck.

Finns inga verkliga nackdelar med de dubbade vinterdäcken. Så tills det införs ett totalt dubbförbud kommer de vara mitt enda val.

BRA däck kostar lite mer, men det är det värt. Några tusen kronor extra är ingenting.

EDIT: Hur många av er cyklar på vintern med dubbfria däck?

Permalänk
Medlem

Friktionsdäck är bara att glömma. sandsäckar och dubbat är det som gäller.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Något som många också säkert missar är att de odubbade vinterdäcken slits ut fortare jämfört med de dubbade däcken när man kör på barmark.

Permalänk
Medlem

Dubbdäcken gör mest skillnad kring nollan, men är även bättre annars.

https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/hur-pav...

Citat:

"När temperaturen ligger vid minus tjugo grader ger både dubbdäck och dubbfria vinterdäck lika bra grepp, ibland har dubbfria vinterdäck till och med bättre grepp. Vid sträng kyla är isen inte hal, men vid noll grader finns det vatten på isen som gör den hal. Då är det dubbdäck som ger bättre grepp på isen."

— Matti Morri, Chef för teknisk kundservice, Nokian Tyres plc

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2016...

Friktionsdäck vs Sommardäck på sommaren.

Citat:

Inbromsning på torrt underlag, 100–0 km/h

Däck Bromssträcka
Vinterdäck: 54,47 meter
Sommardäck: 37,7 meter

Skillnad: 14,77 meter (39,2%)

Att friktionsdäcken tillåts i trafik på sommaren är nästan lite märkligt med tanke på 0-visionen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I mitt huvud snurrar Robert Collins ord. Men samtidigt är frågan i hur många situationer man behöver dem. Skönt att slippa ljudet och det onödiga vägslitaget. Vet inte vad jag valt.

Permalänk
Medlem

Dubb! Bästa däcken jag haft är hakka 7 var ute å lekt med bilen ibland å alla dubbar sitter kvar och bra grepp. Hakka däcken kan vara lite svajjiga om det är torrt och fint men grymma på snö is. Jag kommer köpa hakka igen troligtvis men conitis dubb ska med vara väldigt bra även hankook i pike ska vara ett bra mellan klass däck.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d