Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tänker man köpa till minneskortet så är man ju nästan uppe i priset för en XSX ändå så då är det väl lika bra att köra på den från början.

Bra inlägg.

Det citerade tycker jag kan vara särskilt viktigt att tänka på. 2000:- extra för 1TB mer minne i en konsol som kostar 3500:- verkar lite bakvänt.

I övrigt tror jag man kan resonera och generalisera som så att ifall man överhuvudtaget ställer frågan om man ska välja XSX eller XSS så bör faktiskt en S duga. Tillhör man däremot de mer insatta duger nog S bara som någon typ av extra-konsol. (Och det är inget som helst fel i det).

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att Microsoft öst ut enheter till alla möjliga Tubers som testat konsolen så har de säkert god tillgång.
Detta är inte en repris av nVidias papperslansering av 30XX-serien.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valloniet:

Bra inlägg.

Det citerade tycker jag kan vara särskilt viktigt att tänka på. 2000:- extra för 1TB mer minne i en konsol som kostar 3500:- verkar lite bakvänt.

I övrigt tror jag man kan resonera och generalisera som så att ifall man överhuvudtaget ställer frågan om man ska välja XSX eller XSS så bör faktiskt en S duga. Tillhör man däremot de mer insatta duger nog S bara som någon typ av extra-konsol. (Och det är inget som helst fel i det).

Tja, alla som funderar på att köpa en konsol borde förstås ställa sig frågan om det räcker med en XSS eller inte. Jag har själv funderat, men inte länge.

Angående SSD:erna så är det ju ganska tydligt att de har lagt en stor del av materialkostnaden på dem, och således är det inte konstigt att S har en mindre. Förhoppningen är väl att spelen ska bli rätt mycket mindre för den också då de inte behöver så mycket högupplösta texturer och så, men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Med tanke på att Microsoft öst ut enheter till alla möjliga Tubers som testat konsolen så har de säkert god tillgång.
Detta är inte en repris av nVidias papperslansering av 30XX-serien.

Förmodligen bara ett sätt att sprida FOMO-känslan en aning. Jag gjorde en beställning hos Microsoft idag, när jag egentligen tänkt avvakta till release.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Med tanke på att Microsoft öst ut enheter till alla möjliga Tubers som testat konsolen så har de säkert god tillgång.
Detta är inte en repris av nVidias papperslansering av 30XX-serien.

PS5 verkar ju ha nått ganska många också dock och har svårt att säga samma där! (Även om jag tror att tillgången på Series X är väsentligt bättre än PS5). Skulle också vara svårt att förklara varför t.ex. Webbhallen mfl verkar ha problem med volymer?

Jag skulle tro att det är rätt kraftigt överbokat initialt men att de har stora volymer på ingång i December och att det släpper helt sen.

Varesig det är artificiellt eller inte så tror jag Microsoft är rätt nöjda om det finns en "sense of urgency" och "fomo" inför Jul men att de ändå lyckas placera enheter under julgranen hos så många som möjligt. Då är den stora massan av kunder nöjda att ha "lyckats" få enheter "redan" i jul och i full fart med att beta av deras Game Pass Ultimate-spel innan de haft möjligheten att ens testa PS5. Win-win.

Säger inte att detta är planerat av dem men jag ser utfallet som troligt och det är nog ett utfall de är väldigt nöjda med.

Precis som folk nu är i full fart med att signa upp sig för 3 års Game Pass Ultimate billigt via Gold-tricket. Tidig inlåsning och vatten på ringarna från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, alla som funderar på att köpa en konsol borde förstås ställa sig frågan om det räcker med en XSS eller inte. Jag har själv funderat, men inte länge.

Angående SSD:erna så är det ju ganska tydligt att de har lagt en stor del av materialkostnaden på dem, och således är det inte konstigt att S har en mindre. Förhoppningen är väl att spelen ska bli rätt mycket mindre för den också då de inte behöver så mycket högupplösta texturer och så, men vi får se.

Alla bör förstås läsa på kring skillnaden. Det jag menar är att ifall man gör just det med alla tekniska data framför sig, förstår någorlunda vad de innebär, och sedan ändå väljer en XSS framför en XSX -då tillhör man nog snarare undantagsfallen än målgruppen för en XSS kan jag tro

Själv är jag helt OK med mängden tillgängligt minne hos min framtida XSS. Fyller till slut ändå upp de flesta hårddiskar, oavsett storlek, med en massa spel jag sällan ids ta bort trots att jag inte längre spelar de. Med XSS kommer det bara inträffa lite tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Bra inlägg.

Det citerade tycker jag kan vara särskilt viktigt att tänka på. 2000:- extra för 1TB mer minne i en konsol som kostar 3500:- verkar lite bakvänt.

Sen får man tänka såhär också
Gamla spel som är optimerade för Series X|S samt nya spel tar mindre plats också på just Series S.

Så bara för att man får mer tillgängligt utrymme på en Series X innebär det inte automatiskt att du får in massa fler spel på den.
Några fler spel får man in, men inte dubbelt så många.

Dirt 5 hade nog ca halva installationsstorleken på en S mot en X. Men bara för det så hittar jag inte källan, ska leta lite till

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Beställde XSX direkt genom Microsoft den 4/10 och allt var bra. Pengarna reserverades på kontot i fredags (tror jag) men var inne och kollade nyss, nu är beloppet inte reserverat längre. Ordern står på Microsofts sida fortfarande som innan att den förväntas levereras den 10/11.

Någon annan som fått beloppet upplåst igen utan att pengarna dragits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson2020:

Beställde XSX direkt genom Microsoft den 4/10 och allt var bra. Pengarna reserverades på kontot i fredags (tror jag) men var inne och kollade nyss, nu är beloppet inte reserverat längre. Ordern står på Microsofts sida fortfarande som innan att den förväntas levereras den 10/11.

Någon annan som fått beloppet upplåst igen utan att pengarna dragits?

De sålde just ditt till någon av de i tråden som lyckades boka imorse. Ouch!

Permalänk
Skrivet av cbxb:

De sålde just ditt till någon av de i tråden som lyckades boka imorse. Ouch!

Exakt min misstanke 😂

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken speditör Microsoft anlitar? Någon som fått någon info om när de kommer skicka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson2020:

Exakt min misstanke 😂

Så j*kla typiskt! Det kan hända även den bäste!

Eller så är det för att det nu gått 1 månad + 1 dag sedan du beställde och att reservationer släpps automatiskt efter 1 månad. Räkna med en ny reservation och/eller dragning snart.

Permalänk
Skrivet av Eriksson2020:

Beställde XSX direkt genom Microsoft den 4/10 och allt var bra. Pengarna reserverades på kontot i fredags (tror jag) men var inne och kollade nyss, nu är beloppet inte reserverat längre. Ordern står på Microsofts sida fortfarande som innan att den förväntas levereras den 10/11.

Någon annan som fått beloppet upplåst igen utan att pengarna dragits?

Hände samma på mitt rtx 3080, men sen försvann pengarna några dagar efter jag fått kortet.
Blir kanske så om det är reserverat länge?

Permalänk
Medlem

Mail från Mediamarkt idag iaf.

----
Hej käre kund,

Tack för att du valt att förhandsboka XBOX SERIES X 1TB hos oss på MediaMarkt.

Som du säkert känner till är efterfrågan på XBOX SERIES X 1TB extremt hög. Vi tillämpar kösystem ”först till kvarn” på alla våra förhandsbokningar.

Vi vill bara informera dig om att din förväntade leverans är på releasedagen den 10 november.
----

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ny TV under Black Friday och ska köpa en XSX med är tanken. Det jag funderar är lite på hur ni övriga ställer er till vad gäller TV-inköp för XSX / PS5. Det jag tittat på är att det ska vara med HDMI 2.1 samt 55" eller mer. I princip LG CX 55 eller Samsung Q80 55". Har ni här några erfarenheter av dessa TV-apparater? Eller något annan modell man ska kika på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Tänkte köpa ny TV under Black Friday och ska köpa en XSX med är tanken. Det jag funderar är lite på hur ni övriga ställer er till vad gäller TV-inköp för XSX / PS5. Det jag tittat på är att det ska vara med HDMI 2.1 samt 55" eller mer. I princip LG CX 55 eller Samsung Q80 55". Har ni här några erfarenheter av dessa TV-apparater? Eller något annan modell man ska kika på?

Jag har läst en hel del om de nya apparaterna då även jag villhöver ha en ny tv.
Kort sagt så finns det inget perfekt alternativ då alla modeller dras med sina problem. Den modell som dock har minst problem ska vara LG OLED CX.
Kolla Hdtvtest på Youtube, han la upp en video senast igår där han jämförde cx/q90t/xh90.

Jag skulle iaf gå för en LG. Och just nu lutar det åt en LG Nano90, den har alla features som "behövs" men har absolut inte lika bra bild som de andra apparaterna. Men känner inte för att betala för en CX när den ändå inte fungerar perfekt.
Edit: och TVn jag villhöver ska vara i gästrummet till den andra konsolen. Jag skulle nog inte ersätta nuvarande i vardagsrummet med en Nano90

I korta drag.
CX: aktiveras vrr så blir svärtan sämre. Aktiveras Freesync premium på TV så slås Dolby Vision av. Freesync "krävs" för att HDR å VRR ska fungera bra. Används inte Freesync så blir det Forum VRR som det kallas å det har tydligen sina problem.

Samsung gjorde det mesta dåligt.

Sony klarar inte 4k 120hz vrr. Sen var de nog nå mer.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Mail från Mediamarkt idag iaf.

----
Hej käre kund,

Tack för att du valt att förhandsboka XBOX SERIES X 1TB hos oss på MediaMarkt.

Som du säkert känner till är efterfrågan på XBOX SERIES X 1TB extremt hög. Vi tillämpar kösystem ”först till kvarn” på alla våra förhandsbokningar.

Vi vill bara informera dig om att din förväntade leverans är på releasedagen den 10 november.
----

/hulle.

Snyggt! När beställde du?

Jag mailade tidigare Mediamarkts support och frågade om de kommer sälja i varuhusen på releasedagen. Varpå de sa att de inte har några planer på det då de vill försärka sig om att så många som möjligt som förbeställt får deras. Kan man respektera!

Permalänk
Medlem

Någon som beställt via CDON och vet något om leveransstatus?

Jag har en beställning från 2/10, hoppas den ingår i någon tidig batch 😅

Visa signatur

//Zidde

Permalänk
Medlem

Kommer vänta på min från Microsoft oavsett om dom levererar nästa vecka eller inte. Har ännu inte avbokat min XSX hos Webhallen med uthämtning och betalning i butiken på Liljeholmstorget. Bokade 2019-11. Lär ju vara bland dom som får en från dom. Den kommer finnas i butik i fyra dagar från det att den kommer in dit.

Ifall det visar sig att det är brist på XSX i lager hos dom under nästa vecka så kan jag tänka mig att möta upp någon i Liljeholmen så får ni helt enkelt köpa ut enheten direkt från Webhallen och pröjsa på plats till dom. Det är alltså en "Betala i butik" vara.

Först till kvarn.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Kommer vänta på min från Microsoft oavsett om dom levererar nästa vecka eller inte. Har ännu inte avbokat min XSX hos Webhallen med uthämtning och betalning i butiken på Liljeholmstorget. Bokade 2019-11. Lär ju vara bland dom som får en från dom. Den kommer finnas i butik i fyra dagar från det att den kommer in dit.

Ifall det visar sig att det är brist på XSX i lager hos dom under nästa vecka så kan jag tänka mig att möta upp någon i Liljeholmen så får ni helt enkelt köpa ut enheten direkt från Webhallen och pröjsa på plats till dom. Det är alltså en "Betala i butik" vara.

Först till kvarn.

Snälla ta mig <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Kommer vänta på min från Microsoft oavsett om dom levererar nästa vecka eller inte. Har ännu inte avbokat min XSX hos Webhallen med uthämtning och betalning i butiken på Liljeholmstorget. Bokade 2019-11. Lär ju vara bland dom som får en från dom. Den kommer finnas i butik i fyra dagar från det att den kommer in dit.

Ifall det visar sig att det är brist på XSX i lager hos dom under nästa vecka så kan jag tänka mig att möta upp någon i Liljeholmen så får ni helt enkelt köpa ut enheten direkt från Webhallen och pröjsa på plats till dom. Det är alltså en "Betala i butik" vara.

Först till kvarn.

Är också intresserad!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Snyggt! När beställde du?

Jag mailade tidigare Mediamarkts support och frågade om de kommer sälja i varuhusen på releasedagen. Varpå de sa att de inte har några planer på det då de vill försärka sig om att så många som möjligt som förbeställt får deras. Kan man respektera!

25e september.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

Nu när embargot är lyft tänkte jag börja dela med mig av lite mer konkreta exempel på hur det är att leva med Series X/S. Den första punkten handlar om ljudnivåer för den optiska läsaren i Series X, som faktiskt är väldigt tystgående under drift. Jag börjar med att spela in med mikrofonen precis vid skivläsaren, för att sedan demonstrera hur det låter där jag sitter i soffan, cirkus 2 meter från konsolen.

I slutet här kanske ni reagerar på att den låter mycket när jag spelar in från soffan, och anledningen (tror jag) till det är att jag testade att stoppa i en skiva på fel håll precis innan. Det verkar ha kastat grus i maskineriet temporärt, men som ni märker ordnar det till sig snabbt och sedan är den knäpptyst igen.
https://youtu.be/H8MgjoCo-O8

Angående lagringsutrymmet ser det för tillfället ut som följande:
Lagringsutrymme: just nu ledigt 303,3 av 802 GB SSD-utrymme. Upptaget utrymme utgörs av:

  • Assassin’s Creed: Valhalla: 47,5 GB (Xbox One-version utan patch)

  • Dirt 5: 64 GB (Xbox One-version utan patch)

  • Final Fantasy XII: The Zodiac Age (Xbox One, får ingen patch): 26,4 GB

  • Gears 5: 71,9 GB

  • Hellblade: Senua’s Sacrifice: 15,4 GB (Xbox One-version utan patch)

  • Nier: Automata (Xbox One): 44,8 GB(Xbox One-version, får ingen patch)

  • Ori and the Will of the Wisps: 5,8 GB (Xbox One-version utan patch)

  • Phantasy Star Online 2 (Xbox One): 75,5 GB (Xbox One-version utan patch)

  • The Touryst: 548,9 MB (Xbox One-version utan patch)

  • Watch Dogs: Legion: 35,5 GB

  • Yakuza: Like a Dragon: 37,2 GB (Xbox One-version utan patch)

  • Marvel’s Avengers: 60,5 GB (Xbox One-version utan patch)

  • + några små systemapplikationer

om någon har missat så rekommenderar jag er att checka denna tråd:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1612338-fragor-om-xbox...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson2020:

Beställde XSX direkt genom Microsoft den 4/10 och allt var bra. Pengarna reserverades på kontot i fredags (tror jag) men var inne och kollade nyss, nu är beloppet inte reserverat längre. Ordern står på Microsofts sida fortfarande som innan att den förväntas levereras den 10/11.

Någon annan som fått beloppet upplåst igen utan att pengarna dragits?

Stod i mitt Mail från Microsoft ”Du kommer att debiteras när varorna skickas”

Tror detsamma gäller för dig.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag försökte avboka min series X på elgiganten idag, men det gick inte.
Den var "under behandling" och skulle skickas idag eller imorgon sa han.
(Har fått cashback för nya SonyTVn som presentkort på Mediamarkt (suverän support) och får köpa series X där istället, synd att man blir sist i kön nu men får bita ihop.)
Undrar om man ska lägga upp den på annons eller låta den gå i retur outhämtad bara.

Permalänk
Medlem

Nu blir det fler spel att spela..

Star wars: jedi fallen order kommer till ea play 10 november varpå game pass tweetade: This means exactly what you think it means

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cruentuz:

Jag försökte avboka min series X på elgiganten idag, men det gick inte.
Den var "under behandling" och skulle skickas idag eller imorgon sa han.
(Har fått cashback för nya SonyTVn som presentkort på Mediamarkt (suverän support) och får köpa series X där istället, synd att man blir sist i kön nu men får bita ihop.)
Undrar om man ska lägga upp den på annons eller låta den gå i retur outhämtad bara.

Que?
Skickar Elgiganten redan ut konsolerna?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StenmanJones:

Hur ser ni vilket leveransdatum ni har ni som bokat på Elgiganten?

Du kan gå till https://esc.elkjop.com/voucher?locale=sv_SE_elgiganten&close=... och mata in det ID som du har i ditt kvitto du fick i mailen (uppe till höger på kvittot någonstans). Då kan man se lite mer info.

Hos mig står det "Hämtas hos Elgiganten Kungsgatan" (bokade All Axxess på förmiddagen då de släppte All Access). Vet inte om det betyder de har den för mig där men räknar med det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Que?
Skickar Elgiganten redan ut konsolerna?

Jag blev också förvånad och frågade mer. De ville vara säkra på att kunderna skulle ha sina konsoller på releasedagen. De kanske har någon tidsdeal med Postnord? Ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Du kan gå till https://esc.elkjop.com/voucher?locale=sv_SE_elgiganten&close=... och mata in det ID som du har i ditt kvitto du fick i mailen (uppe till höger på kvittot någonstans). Då kan man se lite mer info.

Hos mig står det "Hämtas hos Elgiganten Kungsgatan" (bokade All Axxess på förmiddagen då de släppte All Access). Vet inte om det betyder de har den för mig där men räknar med det.

Tack!
Men jag har inget ID då jag inte fått något kvitto, valde klarna och betala när jag fått leveransen.
Jag har bara en beställningsbekräftelse.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario