Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Vi måste hålla isär saker.

Bli smittad

Bli sjuk

Smitta andra

Vi kan inte knäppa med fingrarna och så löser vi alla 3. MEN vi vet att vaccin med största sannolikhet minskar risken att bli allvarligt sjuk. De andra har vi inte lika mycket information om, än.

Inte lika mycket information, men en del. Se mina tidigare svar med länkar. Vaccinen skyddar visst mot infektion.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du verkar inte förstå att om alla tänker som du så tar det mycket längre tid och folk kanske dör eller får kroniska åkommor.

Om alla levde som @cyklonen så skulle pandemin vara över på två veckor

Sen så tror jag att @cyklonen gör en felskattning av de inblandade riskerna. Viruset är mycket smittsamt och den eventuella biverkningen är extremt sällsynt. Det är väldigt svårt att helt skydda sig mot att smittas, kanske svårare än man tror. Reducera smittrisken, visst, men inte eliminera. Då måste man börja ta hänsyn till smittvägar man normalt inte behöver bry sig om, som t.ex. smitta genom att befinna sig i ett rum någon smittad nyligen lämnat (t.ex. en hiss) eller smitta genom ytor.

Enkelt räkneexempel: Låt säga att epidemin i Sverige varar på signifikant nivå till sommaren, säg 14 veckor, med i snitt 500 nysmittade per 100,000 över två veckor. Det betyder att risken att smittas för den genomsnittlige är 0,5% per två veckor, eller 1-(1-0,005)^(14/2) = 3,4% fram till sommaren. Nu vet jag inte vilken grupp @cyklonen tillhör, men låt vidare anta att det är 1% risk att en smitta leder till allvarliga komplikationer. Då är den sammantagna risken, om man lever som genomsnittet, 3,4e-4 att man råkar ut för något allvarligt fram till sommaren, eller 3,4 på 10000. Detta är väsentligt högre än biverkningsrisken en på miljonen, vilket betyder att det i allmänhet är klart motiverat på individnivå att vaccinera sig. Omvänt så betyder det att @cyklonen måste minska risken att bli smittad med en faktor 1e6/3,4e4 = 30 jämfört med snittet för att det ska vara rationellt att avstå vaccin. Förstås givet att övriga antaganden också stämmer: om @cyklonen t.ex. är äldre (70+) stiger riskerna för komplikation kanske med en faktor 10 och då måste smittriskreduktionen bli oerhörda 300 ggr lägre än genomsnittet för att överväga att inte vaccinera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Undviker du alla andra mediciner också? Typ ipren? Alla mediciner har biverkningar och många har också sällsynta men läskiga biverkningar, t.ex. ipren.

Japp, jag tar bara det som är absolut nödvändigt i stunden. Ipren och andra i den klassen är preparat jag aldrig skulle stoppa i mig. Där är risken för kärlpåverkan alldeles för stor när det finns bättre alternativ. När det gäller smärtstillande tar jag bara väldigt låga doser paracetamol. Låga doser för att minimera leverpåverkan, som är den enda allvarligare biverkningen av paracetamol. Oftast bara 250 mg per tillfälle, dvs en halv tablett.

Kåvepenin mot ett infekterat sår i höstas. Inhalerat kortison mot mild astma under några år, men jag slutade med det pga biverkningar jag drabbades av och att jag hade så lite besvär att det knappt märktes nån skillnad med behandlingen. Det är allt jag tagit i medicinväg i vuxen ålder.

Hela mitt liv kretsar kring riskminimering på alla områden. Jag har turen att kunna leva på ett sätt som gör det möjligt. Hade jag inte kunnat det så hade mina val sett annorlunda ut, så klart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Sen så tror jag att @cyklonen gör en felskattning av de inblandade riskerna. Viruset är mycket smittsamt och den eventuella biverkningen är extremt sällsynt. Det är väldigt svårt att helt skydda sig mot att smittas, kanske svårare än man tror. Reducera smittrisken, visst, men inte eliminera. Då måste man börja ta hänsyn till smittvägar man normalt inte behöver bry sig om, som t.ex. smitta genom att befinna sig i ett rum någon smittad nyligen lämnat (t.ex. en hiss) eller smitta genom ytor.

Jag har alltid engångshandskar på mig när jag tar i ytor som andra har åtkomst till, och tar inte i nåt annat på kroppen eller som jag bär med mig förrän de är avtagna och slängda, och undviker att gå ut och in genom porten här hemma när nån annan är där eller nyss varit där, utan väntar en stund i stället.

Jag får matvaror hemlevererade och hanterar allt med handskar på, och allt får stå i "karantän" nåt dygn innan jag tar på det med bara händer. Jag kan förmodligen inte helt eliminera risken för att nån precis nyst på mitt mjölkpaket och att tillräckligt många överlevt ett dygn eller två, men vi snackar ändå väldigt omfattande riskminimering från mitt håll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

vi snackar ändå väldigt omfattande riskminimering från mitt håll.

Ja, det låter onekligen så. Svårigheten är förstås att minimeringen inte är bättre än den svagaste länken, något du eventuellt förbisett osv. Så du måste verkligen vara på tå, åtminstone till sommaren och kanske även därefter om du inte blir vaccinerad. Om det är värt den extremt låga biverkningsrisken är ju förstås något du själv får avgöra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Japp, jag tar bara det som är absolut nödvändigt i stunden. Ipren och andra i den klassen är preparat jag aldrig skulle stoppa i mig. Där är risken för kärlpåverkan alldeles för stor när det finns bättre alternativ. När det gäller smärtstillande tar jag bara väldigt låga doser paracetamol. Låga doser för att minimera leverpåverkan, som är den enda allvarligare biverkningen av paracetamol. Oftast bara 250 mg per tillfälle, dvs en halv tablett.

Kåvepenin mot ett infekterat sår i höstas. Inhalerat kortison mot mild astma under några år, men jag slutade med det pga biverkningar jag drabbades av och att jag hade så lite besvär att det knappt märktes nån skillnad med behandlingen. Det är allt jag tagit i medicinväg i vuxen ålder.

Själv tar jag allt möjligt när det är påkallat. Med diskbråck som jag haft några gånger så är det är det paracetamol, ipren, citodon, morfin och nåt annat smärtstillande som man blir obehagligt torr i käften av, ofta i kombination enligt läkares ordination. Kärlpåverkan av ipren skulle jag inte oroa mig för vid enstaka bruk och inte heller leverpåverkan av paracetamol vid enstaka bruk.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Om några som lever isolerande inte vaccinerar sig, så påverkar det inte covidproblemet alls, men om det är om alla de som är ute och lever livet i princip som vanligt inte gör det som det är ett problem.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Japp, jag tar bara det som är absolut nödvändigt i stunden. Ipren och andra i den klassen är preparat jag aldrig skulle stoppa i mig. Där är risken för kärlpåverkan alldeles för stor när det finns bättre alternativ. När det gäller smärtstillande tar jag bara väldigt låga doser paracetamol. Låga doser för att minimera leverpåverkan, som är den enda allvarligare biverkningen av paracetamol. Oftast bara 250 mg per tillfälle, dvs en halv tablett.

Kåvepenin mot ett infekterat sår i höstas. Inhalerat kortison mot mild astma under några år, men jag slutade med det pga biverkningar jag drabbades av och att jag hade så lite besvär att det knappt märktes nån skillnad med behandlingen. Det är allt jag tagit i medicinväg i vuxen ålder.

Hela mitt liv kretsar kring riskminimering på alla områden. Jag har turen att kunna leva på ett sätt som gör det möjligt. Hade jag inte kunnat det så hade mina val sett annorlunda ut, så klart.

Jobbar du endast hemifrån? Handlar du din mat på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jobbar du endast hemifrån? Handlar du din mat på nätet?

Japp och japp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Då har man tagit första dosen 👍
Pfizers vaccin blev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Vi måste hålla isär saker.

Bli smittad

Bli sjuk

Smitta andra

Vi kan inte knäppa med fingrarna och så löser vi alla 3. MEN vi vet att vaccin med största sannolikhet minskar risken att bli allvarligt sjuk. De andra har vi inte lika mycket information om, än.

Exakt min poäng, trodde det var rätt common sense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Vi måste hålla isär saker.

Bli smittad

Bli sjuk

Smitta andra

Vi kan inte knäppa med fingrarna och så löser vi alla 3. MEN vi vet att vaccin med största sannolikhet minskar risken att bli allvarligt sjuk. De andra har vi inte lika mycket information om, än.

Jag tycker nog du är lite fel ute, att separera "smitta andra" från "bli smittad" går helt enkelt inte. Vi vet att AZ vaccinet skyddar till 75%-85% mot infektion (dvs att bli smittad) och till snudd på 100% mot allvarlig sjukdom. Vi vet också att om man inte blir infekterad så sprider man inte heller sjukdomen (annat än möjligen passivt).

Vi har även indikationer från Israel på att Pfizers vaccin skyddar mot infektion, även om den kliniska fas 3 studien inte svarade på den frågan.

Risken att någon vaccinerad smittar är nog mest om de personer där vaccinet inte fungerat blir smittade och sen är oförsiktiga och smittar andra. Mao ska man följa rekommendationerna; känner man sig sjuk så ska man undvika att träffa folk även om man är vaccinerad. Vilket för övrigt nog hör till vanligt hyfs även utan en pandemi.

Sen är det nog så att man som vaccinerad kan utsättas för en så stor dos virus att man blir infekterad trots en fungerande vaccination, men jag tror att det är mer sällsynt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tycker nog du är lite fel ute, att separera "smitta andra" från "bli smittad" går helt enkelt inte. Vi vet att AZ vaccinet skyddar till 75%-85% mot infektion (dvs att bli smittad) och till snudd på 100% mot allvarlig sjukdom. Vi vet också att om man inte blir infekterad så sprider man inte heller sjukdomen (annat än möjligen passivt).

Vi har även indikationer från Israel på att Pfizers vaccin skyddar mot infektion, även om den kliniska fas 3 studien inte svarade på den frågan.

Risken att någon vaccinerad smittar är nog mest om de personer där vaccinet inte fungerat blir smittade och sen är oförsiktiga och smittar andra. Mao ska man följa rekommendationerna; känner man sig sjuk så ska man undvika att träffa folk även om man är vaccinerad. Vilket för övrigt nog hör till vanligt hyfs även utan en pandemi.

Sen är det nog så att man som vaccinerad kan utsättas för en så stor dos virus att man blir infekterad trots en fungerande vaccination, men jag tror att det är mer sällsynt.

Vet vi att det skyddar så pass bra mot infektion? De siffror jag sett rör endast sjukdom och inte infektion. Men det faktum att jag inte sett dom innebär såklart inte att de inte existerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vet vi att det skyddar så pass bra mot infektion? De siffror jag sett rör endast sjukdom och inte infektion. Men det faktum att jag inte sett dom innebär såklart inte att de inte existerar

Det här vill jag minnas att du och jag har diskuterat för många inlägg sedan.

Astra Zenecas kliniska studie svarade på frågan om deras vaccin skyddade mot infektion, medan Pfizer och Modernas studier svarade på frågan om vaccinet skyddade mot sjukdom. Den praktiska skillnaden i studierna i detta avseende var att de som deltog i AZs studie regelbundet testades (och således hittade man de asymptomatiska), medan Pfizer och Moderna testade deltagarna när dom uppvisade symptom.

Således var AZs siffror hur effektivt vaccinet var på att skydda mot infektion. Att det sen diskuterades om halv/heldos och olika verkningsgrad kom man sen på att det inte handlade om dosens storlek utan hur länge det var mellan doserna. För AZ's vaccin ska doserna tas med typ 12 veckors mellanrum för att ge bästa verkningsgrad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Då har man tagit första dosen 👍
Pfizers vaccin blev det.

Får man välja vaccin när det är dags?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Levandebild:

Får man välja vaccin när det är dags?

Ja. Antingen tar du det som erbjuds, inget alls eller köper från EBAY (obs, skämt).

Permalänk
Medlem

Tyckte detta var lite kul... hittade en gammal artikel från GP daterad 22 jan, 2020, där de ställer frågor till Anders Tegnell.

Först om munskydd
Hjälper det att använda munskydd?
"Nej, är det korta svaret, enligt Anders Tegnell. Det finns begränsad vetenskap som talar för att munskydd skyddar väl mot smitta utanför sjukvården".
Detta säger han väl idag också?

Sen om vaccin:
Finns det något vaccin?
"Nej. När sars och mers bröt ut inleddes försök med vaccin mot coronavirus, men försöken har inte kommit långt och det lär dröja flera år innan något vaccin är tillgängligt."

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/munskydd-inget-skydd-m...

Sen så minns man hur det var ett mediedrev mot Rysslands vaccin. Ryska vaccinet är ett adenovirusvaccin precis som AZ och JJ. Nu pratar man om att man till och med kan komma att köpa in det ryska vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Sen så minns man hur det var ett mediedrev mot Rysslands vaccin. Ryska vaccinet är ett adenovirusvaccin precis som AZ och JJ. Nu pratar man om att man till och med kan komma att köpa in det ryska vaccinet.

Vad jag vill minnas så handlade kritiken mot Sputnik V mest om ryssarnas agerande; att dom påstod att det var klart och säkert efter att man hade gjort en studie på ett 70-tal personer enkom för att kunna skryta med att man var först. Jämför det med en fas-3 studie på typ 40.000 personer...

Nu har man rejäla studier, underlag och granskad data och det visar sig att Sputnik V är fullt i klass med AZs vaccin. Det ryktas om att Tyskarna vill köpa in det, oavsett om resten av EU hänger på. Jag hoppas innerligt att vi i Sverige hakar på i såna fall. Själv tar jag gärna ett par doser Sputnik

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tyckte detta var lite kul... hittade en gammal artikel från GP daterad 22 jan, 2020, där de ställer frågor till Anders Tegnell.

Först om munskydd
Hjälper det att använda munskydd?
"Nej, är det korta svaret, enligt Anders Tegnell. Det finns begränsad vetenskap som talar för att munskydd skyddar väl mot smitta utanför sjukvården".
Detta säger han väl idag också?

Som om det finns något som faktiskt otvetydigt visar på något annat. Om det vore så bra när det möter den komplicerade verkligheten som alla munskyddsjesus påstår, så borde inte högvis med "munskyddsländer" ha lika stora eller ännu större problem än Sverige.

Citat:

Sen om vaccin:
Finns det något vaccin?
"Nej. När sars och mers bröt ut inleddes försök med vaccin mot coronavirus, men försöken har inte kommit långt och det lär dröja flera år innan något vaccin är tillgängligt."

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/munskydd-inget-skydd-m...

Jaha? Vad ska man då säga? Det som hänt, om än knappast av sig självt, är exempellöst i positiv mening, även om det fortfarande återstår att se när saken i någon mening permanent lösts. Sanningen är att vi fortfarande mycket väl kunde ha suttit och sugit på tummen och hoppats på insatser från övre makt.

Citat:

Sen så minns man hur det var ett mediedrev mot Rysslands vaccin. Ryska vaccinet är ett adenovirusvaccin precis som AZ och JJ. Nu pratar man om att man till och med kan komma att köpa in det ryska vaccinet.

Ryssarna struntade i att köra klart studier i normal ordning, för att försöka vara först eller väldigt snabba. Det spelet kan förstås fungera, men man kan också ha otur och det blir en gigantiskt skandal, som de givetvis då hade försökt tysta ned.

Men om du nu ser ett "mediedrev" mot Sputnik, kan vi då få en recension angående AstraZeneca?

kommatering/rättstavning
Permalänk
Inaktiv

Tycker fan det är bedrövligt att svensson sitter och ringer 1177 hela dagarna och förhindra de som verkligen står på tur att vilja vaccinera sig att ens komma fram på telefonen för att kunna boka en id, vad är det för fel på folk alltså.

OBS: Ny syftar jag inte på mig själv om någon tror det för jag skulle lätt kunna skänka min dos till någon behövande om den möjligheten fanns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Får man välja vaccin när det är dags?

Nope. Man får det vaccin som finns.

Permalänk

Personligen var det mycket smidigare att bara bli smittad för att bli immun och slippa ta något tveksamt vaccin ;D

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishg33k95:

Personligen var det mycket smidigare att bara bli smittad för att bli immun och slippa ta något tveksamt vaccin ;D

Fast det stämmer ju inte. (Och vaccinet är inte tveksamt bara för att man inte har koll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Personligen var det mycket smidigare att bara bli smittad för att bli immun och slippa ta något tveksamt vaccin ;D

Fast jag misstänker att riskerna för biverkningar, speciellt av det mer permanenta slaget, av Covid-19 är betydlig högre än från något vaccin.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ja. Antingen tar du det som erbjuds, inget alls eller köper från EBAY (obs, skämt).

Haha! Tur du underströk det var ett skämt så jag inte beger mig ut på Ebay på jakt efter vaccin.

Skrivet av anon42512:

Nope. Man får det vaccin som finns.

Det skrevs "Det blev..." ungefär som det var vad valet föll in på. Men jag misstolkade väl meningen.

Permalänk
Inaktiv

Hur ofta har ni funderat förr vilket vaccin ni får ? nä tänkte väl det, ta det ni blir erbjudna el låt bli, så enkelt är det. Det är fan fel i huvudet på Svensson alltså.................

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hur ofta har ni funderat förr vilket vaccin ni får ? nä tänkte väl det, ta det ni blir erbjudna el låt bli, så enkelt är det. Det är fan fel i huvudet på Svensson alltså.................

Till skillnad från Dansksson, som är befriad av alla huvudsakliga defekter?

Sedan är det ju så att om man enbart kan köpa en Trabant, så beställer man en Trabant. Kan man däremot välja mellan ett större antal märken med olika egenskaper, så kan man bli mer intresserad av att undersöka och utröna vad som passar en bäst. I vanliga fall är det ofta bara Trabant som står till buds, kanske eventuellt med en och annan Wartburg på toppen.

En intressant sak här blir ju annars att man blir immun mot vektorn i vektorvaccinen. I det läget lär man bli tvungen att välja i alla fall, för vid ett eventuellt uppdaterat vaccin och om immuniteten mot vektorn sitter i så kommer ju dessa då inte att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast jag misstänker att riskerna för biverkningar, speciellt av det mer permanenta slaget, av Covid-19 är betydlig högre än från något vaccin.

Här hamnar man i en nära nog filosofisk fråga, eftersom toleransen för biverkningar från "medicinen" är betydligt lägre än den från sjukdomen. Det vill säga: hur stor måste skillnaden mellan vaccinets biverkningar och sjukdomens vara, i respektive grupp, för att de ska tolereras?

Särskilt är det ju biverkningar som antingen direkt leder till döden eller som blir permanenta eller mycket långvariga, som är svåra att acceptera. Att någon får ont i huvudet en dag eller två är ett mindre problem, förutom att man kan få problem av den art man väl fick på något håll, där personalbortfallet på grund av vaccinationerna blev så stort att man fick sätta dem på paus.

Permalänk
Medlem

Ryssarna nödgodkände Sputnik V innan de riktiga studier var slutförda, säkert av politiska orsaker men också för att kunna använda det i undantagsfall under tiden fas3 studierna gjordes. Likadant gjorde förresten kineserna med ett av sina vaccin som användes ännu tidigare än Sputnik till utvalda personer. Skillnaden är inte så stor när USA och Storbrittanien nödgodkände vaccinen baserat på vaccinföretagens uttalande som inte var vetenskapligt publicerade ännu även om fas3 hade pågått ett tag då och man hade mer på fötterna
.
Det verkar finnas en politiskt motiverad motvilja mot Sputnik V som inte är baserad på fakta om dess säkerhet eller effektivitet. Jag läste fas 3 studien som publicerades in Lancet och även om jag inte är medicinare tyckte jag studien såg habil ut. Jag vet inte om de riktiga experterna i EU har sett något annat problem eller varför godkännandet av det dröjer, men som sagt det kan vara politiska motiv bakom det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Ryssarna nödgodkände Sputnik V innan de riktiga studier var slutförda, säkert av politiska orsaker men också för att kunna använda det i undantagsfall under tiden fas3 studierna gjordes. Likadant gjorde förresten kineserna med ett av sina vaccin som användes ännu tidigare än Sputnik till utvalda personer. Skillnaden är inte så stor när USA och Storbrittanien nödgodkände vaccinen baserat på vaccinföretagens uttalande som inte var vetenskapligt publicerade ännu även om fas3 hade pågått ett tag då och man hade mer på fötterna

Det är snudd på att du jämför äpplen och päron. Storbritannien godkände vaccinen typ 20 dagar innan EU, dvs när studierna var klara, eller i stort sett klara. Om sen underlaget var publicerat eller inte spelar ingen roll då det fanns tillgänglig för myndigheterna i respektive land och granskades av dem. Ryssarna å andra sidan hade inte ens påbörjat någon fas-3 studie när deras vaccin godkändes. I det läget då hade jag definitivt inte accepterat det vaccinet.

Skrivet av Bakwetu:

Det verkar finnas en politiskt motiverad motvilja mot Sputnik V som inte är baserad på fakta om dess säkerhet eller effektivitet. Jag läste fas 3 studien som publicerades in Lancet och även om jag inte är medicinare tyckte jag studien såg habil ut. Jag vet inte om de riktiga experterna i EU har sett något annat problem eller varför godkännandet av det dröjer, men som sagt det kan vara politiska motiv bakom det.

Dom måste väl ansöka om godkännande innan det godkänns. Har ryssarna ansökt om godkännande? Det var ju snack om att dom skulle göra det för ett litet tag sen, men jag vet inte om dom faktiskt kom till skott sen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"