Konstig sökmotor dök upp i Chrome

Permalänk
Medlem

Konstig sökmotor dök upp i Chrome

Och blev default. Vad tusan är detta?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk

Kan det handla om Norton Safe Search (i svensk version)?

Permalänk
Medlem

Är googles sökmotor osäker eller?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Är googles sökmotor osäker eller?

Definitionsfråga kanske, men ja det finns en anledning att folk kör duckduckgo etc. Google vet allt om dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Är googles sökmotor osäker eller?

Ja. Google är som Facebook (fast Facebook är värre) när det kommer till metadata och annan data om dig som du ger till dom (filer du laddar upp till Google Drive och Google Photos, sökfraser, ljudinspelningar (Google Assistant), med mera). Google ger dig dock mer kontroll över din data i jämförelse med Facebook.

Om man är mån om ens integritet (som inte är samma sak som ens privatliv som många tror), så ska man inte använda Googles och Facebooks program/tjänster. Windows 10 är riktigt nasty det också. Brr! ><

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Definitionsfråga kanske, men ja det finns en anledning att folk kör duckduckgo etc. Google vet allt om dig

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ska Google annars veta vad jag gillar för pörr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hur ska Google annars veta vad jag gillar för pörr?

Om du har Webb- och appaktivitet aktiverat för ditt Google-konto och om du är inloggad (såklart), så lagras alla dina sökningar i ditt konto som du sedan kan hantera (vilket de gör (enligt mig) ett mycket bättre jobb än vad Facebook låter dig göra). Så fort du har sökt efter något och sökresultatet sparas, så vet Google vad du har sökt efter. Gå till "Tillhandahålla personliga tjänster, som innehåll och appar" via länken nedan.

Annars är det bland annat IP-adressen som gäller (om du är utloggad eller har den funktionen inaktiverad). Gå till "Information vi samlar in när du använder våra tjänster" via länken nedan. Googles ord gällande IP-adressens innebörd och fördel: "Eftersom dessa nummer tilldelas i geografiska block kan en IP-adress ofta användas för att identifiera varifrån en enhet kopplar upp till internet."

Detsamma gäller för YouTube. Om du är inloggad och har Webb- och appaktivitet aktiverat, så kan Google ge dig en mer personlig upplevelse när du besöker YouTube, tack vare all information som du har gett dom.

Läs mer: https://policies.google.com/privacy?hl=sv#whycollect

En del företag har rätt mycket "godis" (läs: skrämmande) i deras integritetspolicies. Ta bara Spotify som ett exempel. De lagrar sjukt mycket information om dig, till och med hur du håller till exempel din telefon (rörelse- och riktningsgenererad data från mobilsensoren). Läs mer: https://www.spotify.com/se/legal/privacy-policy/#s4

Men nog om detta nu

@Elektroman
Se om du hittar något val som låter dig att ta bort sökmotorn. I Firefox kan man bara markera sökmotorn och välja att ta bort den. Kolla annars om McAfee-programmet (om det nu är det du använnder) har någon inställning för säker sökning som du kan inaktivera.

Ordnade det sig efter att du testade det jag skrev?

Tog bort onödig text.
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om du har Webb- och appaktivitet aktiverat för ditt Google-konto och om du är inloggad (såklart), så lagras alla dina sökningar i ditt konto som du sedan kan hantera (vilket de gör (enligt mig) ett mycket bättre jobb än vad Facebook låter dig göra). Så fort du har sökt efter något och sökresultatet sparas, så vet Google vad du har sökt efter. Gå till "Tillhandahålla personliga tjänster, som innehåll och appar" via länken nedan.

Annars är det bland annat IP-adressen som gäller (om du är utloggad eller har den funktionen inaktiverad). Gå till "Information vi samlar in när du använder våra tjänster" via länken nedan. Googles ord gällande IP-adressens innebörd och fördel: "Eftersom dessa nummer tilldelas i geografiska block kan en IP-adress ofta användas för att identifiera varifrån en enhet kopplar upp till internet."

Detsamma gäller för YouTube. Om du är inloggad och har Webb- och appaktivitet aktiverat, så kan Google ge dig en mer personlig upplevelse när du besöker YouTube, tack vare all information som du har gett dom.

Läs mer: https://policies.google.com/privacy?hl=sv#whycollect

En del företag har rätt mycket "godis" (läs: skrämmande) i deras integritetspolicies. Ta bara Spotify som ett exempel. De lagrar sjukt mycket information om dig, till och med hur du håller till exempel din telefon (rörelse- och riktningsgenererad data från mobilsensoren). Läs mer: https://www.spotify.com/se/legal/privacy-policy/#s4

Men nog om detta nu

@Elektroman
Se om du hittar något val som låter dig att ta bort sökmotorn. I Firefox kan man bara markera sökmotorn och välja att ta bort den. Kolla annars om McAfee-programmet (om det nu är det du använnder) har någon inställning för säker sökning som du kan inaktivera.

Ordnade det sig efter att du testade det jag skrev?

Lol classic, hur har ingen postat den här.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara typ en sån här: https://blog.malwarebytes.com/detections/pup-optional-conduit...

"Råkade" få med en sån när jag i en stunds svaghet bestämde mig för att installera uTorrent igen...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮