Korta historian:
SF600 V2 inköpt höst 2018, fungerat bra tills en månad sedan då datorn heldog, gick ej starta på något vis (oavsett andra minnen, CPU, GPU, nätaggregat, kablage, disk..)
Misstänkte därav moderkort (Asus z370-i ROG Strix) och beställde nytt (asrock z390 Phantom) och nu startar datorn!
Men.. felet fortlöper med att datorn heldör så fort man nuddar strömkablage eller nätaggregat.
Kan meddela att jag fick slita mig i håret (det lilla jag har..) innan jag kom på att detta faktiskt var boven. Insåg det av en ren slump då datorn stängde av sig då jag råkade röra lite i skrivbordet, och började därefter peta och leta möjliga glapp.
I slutändan visar det sig att felet är den modulära 24-pins ATX-kabeln till nätaggregatet (aldrig någonsin varit med om och har väl byggt 20+ datorer) Någon tillverkningsmiss har kanske orsakat glapp eller brott i någon ledare eller kontakt, rör man kabeln det minsta så stänger datorn alltså av sig själv.
Detta händer ej med ett annat nätaggregat och kablar (Corsair HX620..)
Summa summarum skickar Corsair ut ett ersättningskit för kablage och allt är nu frid och fröjd, men jag ligger 2000kr back då Corsairs kablage dödade mitt Asus Z370-i Rog Strix och jag fick köpa nytt från egen ficka.
24-pinskabeln har suttit monterad i ett Evolv Shift och därefter ett Ghost S1 och har väl flyttats 2-3 ggr på två års tid vilket den bör tåla kan jag tycka.
Asuset är inköpt i USA och även om jag får kontakt med någon vänlig själv hos Asus är det ju omöjligt att RMA och rentav moraliskt fel att försöka när en annan produkt orsakat felet (nätaggregatet)
Jag har såklart hört av mig till Corsair i vår pågående RMA där jag väntar på svar, men är nyfiken hur andra på forumet resonerar?