Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du behöver utveckla en djupare förståelse för att alla använder inte bilen på samma sätt som du och de i din närhet.

Alla har inte ens möjlighet att "ladda hemma", de kanske parkerar på gatan?

90mil på en tank, som du sen kan fylla upp på någon av alla till antalet oändliga mackar som finns utspridda över hela landet på 2min o sen fortsätta..... Är den ganska gigantisk skillnad mot att köra 45mil men det måste vara "rätt väg", åka omväg på 8mil för att hitta en laddstation o sitta där i timmar.

Det du drar upp som exempel på "extrema särfall" är vanligt förekommande vardag för väldigt många, själv har jag 35mil till sommarstugan och släpkärran hänger bakom bilen nästan varje resa eftersom nått behöver släpas med...

För att el-bilar skall duga till något mer än "2a bil" som komplement i en familj som även har en riktig bil som kan rycka in när det behövs så behöver de klara minst runt 45-50mil på en laddning, detta då även under ofördelaktiga förhållanden.
De behöver kunna dra husvagnen, släpkärran och båten.
Men framförallt så behöver laddstationerna bli lika vanligt förekommande som dagens bensinmackar, samt laddningen skyndas på. När man kan snacka minuter istället för timmar för en laddning så kan det börja bli intressant.

Du snackar också om "billiga mil" och "dyra mil"... Jag kan garantera dig att även om min bensingris förbrukar 0,7l/mil och bensinen kostar 19kr/l så åker jag billigare än samtliga el-bilar på marknaden, om man räknar på totalekonomin.

Tror du får kika lite mera på de nyaste elbilarna. Laddtid är normalt 7-15min. Åker man långt så laddar man nog för att nå nästa station. Ioniq 5 klarar +40mil irl och laddar 0-80% på 18min.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Sant.
1: Jag jämför det här: #19314191
2: Det finns inga gamla elbilar, så den jämförelsen finns ej. Även om du har rätt i sak så existerar inte den möjligheten.

https://alltomelbil.se/historia-for-125-ar-sedan-kom-den-fors...

Finns några gamla men säkert är dom svåra att få tag i, tror den första "moderna" elbilen lanserades 1996.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du snackar också om "billiga mil" och "dyra mil"... Jag kan garantera dig att även om min bensingris förbrukar 0,7l/mil och bensinen kostar 19kr/l så åker jag billigare än samtliga el-bilar på marknaden, om man räknar på totalekonomin.

https://sverigesradio.se/artikel/7565868

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men om man skall jämföra totalkostnaden kan man ju inte heller jämföra gamla bilar med nya, den är ju ganska självklar att den gamla bilen får en lägre totalkostnad än den nya, oavsett "bränsle".

Du har absolut en poäng i att det i viss mån blir fel att jämföra en äldre förbränningsmotor-bil med en ny el-bil. Personligen gör jag det oftast för att bemöta lyriska el-bils påhejjare som framhåller el-bilens överlägsenhet när det gäller driftskostnader.

Skrivet av MacAllan:

Sen har jag full förståelse för att dom som inte vill/kan köpa en ny bil inte ser någon vinning med elbil, men om ett par år kommer det finns fler begagnade elbilar på marknaden som kanske passar den kundkretsen.

Det är detta som väldigt många saknar förståelse för, långt ifrån alla har ekonomiska möjligheter att göra den initiala investeringen.

Än står det ju skrivet i stjärnorna, så tiden får utvisa hur fel jag kommer ha... Men jag har extremt svårt att föreställa mig begagnatmarknaden där det om 10-15år köps o säljs el-bilar även i de lägre prisklasserna. Vem vågar t.ex köpa en el-bil som är 15år gammal och har 20.000mil+ på mätaren när ett utbytesbatteri går loss på 80-100.000:-? Marknaden för dessa kommer vara iskall, och priserna därefter.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Din poäng är?

Jag pratade om min egna förutsättningar, med min egen bil. Årsskatten är 957:-, försäkring 1500:- ungefär, värdeminskningen höftar jag till runt 5000:-/år. Jag kan då elda upp ganska mycket bensin varje mil jag kör och ändå ha en otroligt mycket lägre totalkostnad.

Men det blir ju som jag erkände i ett annat inlägg lite som att jämföra äpplen och päron. Men man måste ha en förståelse för att alla inte anser det värt att betala det högre priset för äpplen, hur mycket godare de än må vara.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det är detta som väldigt många saknar förståelse för, långt ifrån alla har ekonomiska möjligheter att göra den initiala investeringen.

Än står det ju skrivet i stjärnorna, så tiden får utvisa hur fel jag kommer ha... Men jag har extremt svårt att föreställa mig begagnatmarknaden där det om 10-15år köps o säljs el-bilar även i de lägre prisklasserna. Vem vågar t.ex köpa en el-bil som är 15år gammal och har 20.000mil+ på mätaren när ett utbytesbatteri går loss på 80-100.000:-? Marknaden för dessa kommer vara iskall, och priserna därefter.

Och vad tror du det kostar med ett motorhaveri eller växellådehaveri i en bensin-/dieselbil osv? Skillnaden med batteriet är väl att man i batteriets fall kan ”plugga in” och se hälsan på det redan innan man köper bilen. Alla bilar har dyra komponenter och om de går sönder så skrotas gamla bilar för det helt enkelt inte är värt att betala för lagningen, det är ingen skillnad mot elbilen.

Med tiden kommer även elbilar finnas i de billigaste segmenten, vi kommer ha billiga bilar som körs till skroten när något större går sönder precis som vi har sådana bilar idag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du har absolut en poäng i att det i viss mån blir fel att jämföra en äldre förbränningsmotor-bil med en ny el-bil. Personligen gör jag det oftast för att bemöta lyriska el-bils påhejjare som framhåller el-bilens överlägsenhet när det gäller driftskostnader.

Det är detta som väldigt många saknar förståelse för, långt ifrån alla har ekonomiska möjligheter att göra den initiala investeringen.

Än står det ju skrivet i stjärnorna, så tiden får utvisa hur fel jag kommer ha... Men jag har extremt svårt att föreställa mig begagnatmarknaden där det om 10-15år köps o säljs el-bilar även i de lägre prisklasserna. Vem vågar t.ex köpa en el-bil som är 15år gammal och har 20.000mil+ på mätaren när ett utbytesbatteri går loss på 80-100.000:-? Marknaden för dessa kommer vara iskall, och priserna därefter.

Köpte en elbil för 320kkr och över 10 år är den ju garanterat billigare än att behålla min 12 år gamla bil i 10 år till om man räknar drivmedel, skatt och service.

Vad gäller batteriet på en begagnad bil så har de ju visat sig hålla bättre än vad man först trodde och det är ganska lätt att kolla status på dem (bilens BMS rapporterar det) så jag tror att det visst kommer att finnas folk som vågar köpa en äldre batteribil.

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Din poäng är?

Jag pratade om min egna förutsättningar, med min egen bil. Årsskatten är 957:-, försäkring 1500:- ungefär, värdeminskningen höftar jag till runt 5000:-/år. Jag kan då elda upp ganska mycket bensin varje mil jag kör och ändå ha en otroligt mycket lägre totalkostnad.

Men det blir ju som jag erkände i ett annat inlägg lite som att jämföra äpplen och päron. Men man måste ha en förståelse för att alla inte anser det värt att betala det högre priset för äpplen, hur mycket godare de än må vara.

Jaha, men skall du bara prata om dina egna förutsättningar blir det en liten menlös diskussion. Kör man inte mycket och kör runt i skruttbil är det ju svårt att slå milpriset oavsett bränsle. Räknar du bort värdeminskningen så...

Jag visade tidigare i tråden att om man har en dyrare bil redan idag blir det snabbt billigare med en elbil även med värdeminskning och allt inräknat. Men det är förstås med mina förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Din poäng är?

Jag pratade om min egna förutsättningar, med min egen bil. Årsskatten är 957:-, försäkring 1500:- ungefär, värdeminskningen höftar jag till runt 5000:-/år. Jag kan då elda upp ganska mycket bensin varje mil jag kör och ändå ha en otroligt mycket lägre totalkostnad.

Men det blir ju som jag erkände i ett annat inlägg lite som att jämföra äpplen och päron. Men man måste ha en förståelse för att alla inte anser det värt att betala det högre priset för äpplen, hur mycket godare de än må vara.

Vad är din poäng egentligen? Din nuvarande (begagnade bil) kommer vara billigare än vilken ny bil som helst, oavsett drivlina.

Den poäng han försökte illustrera är; när man köper en ny bil och tar ställningstagande till de olika drivlinorna så är det i flera segment nu billigare att köpa en elbil än en bensinbil. En begagnad bil i bra skick har såklart en billigare totalkostnad en många ny bilsköp (dock finns det alltid en risk att man åker på någon fet service, motorras eller något annat som kan ske på äldre bilar efter garantitid).

Och som det ser ut nu så verkar det åtminstonde som MG's aggressiva elbilslansering göra att det kommer finnas mer alternativ i de lägre pris segmenten. från 2000 kr / mån och uppåt (MG5 kombi verkar komma för 1995kr/1000 mil nästa år).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://alltomelbil.se/historia-for-125-ar-sedan-kom-den-fors...

Finns några gamla men säkert är dom svåra att få tag i, tror den första "moderna" elbilen lanserades 1996.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

haha javisst, det finns! på museum
På seriös not vet jag inte riktigt, det är väl främst mildhybrider och hybrider man kan säga finns "billiga" på beg. marknaden. Elbilar finns inte riktigt med i den kategorin än imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

haha javisst, det finns! på museum
På seriös not vet jag inte riktigt, det är väl främst mildhybrider och hybrider man kan säga finns "billiga" på beg. marknaden. Elbilar finns inte riktigt med i den kategorin än imo.

Tips. Lär dig svenska uttryck, för att översätta rakt av från engelskan som du gör där ser bara dumt ut.

Edit: Misstänker att du inte "skjuter fiskar i en tunna" eller "högfemmar" dina polare.

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Du har absolut en poäng i att det i viss mån blir fel att jämföra en äldre förbränningsmotor-bil med en ny el-bil. Personligen gör jag det oftast för att bemöta lyriska el-bils påhejjare som framhåller el-bilens överlägsenhet när det gäller driftskostnader.

Det är detta som väldigt många saknar förståelse för, långt ifrån alla har ekonomiska möjligheter att göra den initiala investeringen.

Än står det ju skrivet i stjärnorna, så tiden får utvisa hur fel jag kommer ha... Men jag har extremt svårt att föreställa mig begagnatmarknaden där det om 10-15år köps o säljs el-bilar även i de lägre prisklasserna. Vem vågar t.ex köpa en el-bil som är 15år gammal och har 20.000mil+ på mätaren när ett utbytesbatteri går loss på 80-100.000:-? Marknaden för dessa kommer vara iskall, och priserna därefter.

Skrivet av Kasken:

Din poäng är?

Jag pratade om min egna förutsättningar, med min egen bil. Årsskatten är 957:-, försäkring 1500:- ungefär, värdeminskningen höftar jag till runt 5000:-/år. Jag kan då elda upp ganska mycket bensin varje mil jag kör och ändå ha en otroligt mycket lägre totalkostnad.

Men det blir ju som jag erkände i ett annat inlägg lite som att jämföra äpplen och päron. Men man måste ha en förståelse för att alla inte anser det värt att betala det högre priset för äpplen, hur mycket godare de än må vara.

Vad gör du i den här tråden egentligen? Ärligt talat? Du är ju uppenbarligen inte intresserad av elbilar? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och vad tror du det kostar med ett motorhaveri eller växellådehaveri i en bensin-/dieselbil osv?

Jag tror inte, jag vet exact vad ett motorbyte kostar. Jag har själv bytt i ett par av mina egna bilar.
Detta är ett sätt att få en vettig totalekonomi, man köper en nyare bil med något större haveri otroligt billigt, sen köper man drivlinan ur en likadan krockad med låga mil på skroten....

Skrivet av Azodan:

Köpte en elbil för 320kkr och över 10 år är den ju garanterat billigare än att behålla min 12 år gamla bil i 10 år till om man räknar drivmedel, skatt och service.

Lite snabb huvudräkning från höften ger mig siffrorna att du då gör antagandet att den el-bil du betalade 320.000:- för är värd en bra bit över 100.000:- efter 10år. Jag har inte alls koll på begagnatmarknaden för el-bilar, men det kanske är realistiska siffror?

Skrivet av Doomfarer:

Jaha, men skall du bara prata om dina egna förutsättningar blir det en liten menlös diskussion. Kör man inte mycket och kör runt i skruttbil är det ju svårt att slå milpriset oavsett bränsle. Räknar du bort värdeminskningen så...

Att enbart stirra sig blind på milkostnaden utan att faktorera in värdeminskningen ger ju en fullständigt missvisande kalkyl.

Min enskilt största bilrelaterade utgift är bränslet, för någon som kör ny el-bil är största kostnaden utan tvekan finansieringen och värdeminskningen.
Så om du vill presentera en kalkyl där du bortser ifrån värdeminskningen måste du jämföra den mot någon som kör "gammal skrutt bil" som tillåts presentera sina kostnader utan bränslet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kommer inte åt hela artikeln så kan inte se vad grafen baseras på för data. Eller hur de hällt batterierna laddning när de väl laddats? Sen är det skillnad på lithiumjon batteri och lithiumjon batteri. Men visst har du jobbat på Scania med batteriteknik så har du säkert bättre koll på det än jag har 😅 även om jag inte kan föreställa mig att det skulle vara en såpass stor skillnad.

Som jag förstått det är det som är absolut skadligast för batterierna att hållas laddade antingen väldigt fullt eller väldigt lågt. Optimalt ska vara att hålla de laddade kring 50%. Att ladda upp till nära 100% för att sedan ladda ur batteriet ganska direkt eller ladda ur det nära tomt för att sedan direkt ladda upp det ska vara betydligt mindre skadligt, det är även den informationen t.ex Tesla går ut med till sina kunder. Sen lär väl knappast biltillverkarna ange uppskattat antal cykler vid laddning 0-100% utan snarare 20-80%.

Joo, så är det. Du har rätt i det du säger. Det sliter jättemycket att ha det på 100% eller nära 0% under längre stunder, men såklart ännu bättre att aldrig nå upp i 100%.
Sen är det som du säger... Vad biltillverkarna baserar antal max cykler på vet jag faktiskt inte (dvs vilken sorts användning av bilen/vilket laddmönster). Samtidigt påstår ju Elon att ett batteri ska klara 100 000 mil om jag minns rätt? Sen är det klart... Man kanske bara har 70% kapacitet kvar när det har gått så långt.. då anser jag inte att batteriet "klarar" 100 000 mil 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad gör du i den här tråden egentligen? Ärligt talat? Du är ju uppenbarligen inte intresserad av elbilar? 🤔

Jag hade missat att enbart ryggdunk och inbördes beundran var välkommet, klart man inte vill få sina "sanningar" ifrågasatta? Jag lämnar er ifred.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Verkar som att tråden dragit tills sig annat än entusiaster, tråkigt. Om man inte vill ha elbil eller har ser fördelen med det så kanske man ska kolla andra trådar istället?

Själv kan jag erkänna att miljön är faktiskt en mindre grej när det kommer till elbil för mig. Jag har hyrt elbil ett par gånger och det är så sjukt mycket trevligare att åka elbil än min bensinare. När nuvarande leasing går ut så blir det elbil till 100%, speciellt nu när föreningen godkänt min motion om att sätta upp laddplatser

Har en XC40 T3 idag som jag är nöjd med men känner att det är lite tråkigt med en likadan så kollat lite Polestar 2 som förvisso är en mycket trevlig bil men känns lite trång och opraktisk. 1 kopphållare bara, som sitter väldigt långt bak, t.ex.

Pendlar Uppsala-Stockholm så kollade också lite på om man skulle ha en pendlarbil typ e208 men känns lite väl tråkigt och nedgradering. Ioniq 5s infotainment får jag krupp på. Jag hade verkligen velat ha en XC60 elbil! Kom igen Volvo!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

...
Ioniq 5s infotainment får jag krupp på. Jag hade verkligen velat ha en XC60 elbil! Kom igen Volvo!!!

Ioniq 5 är väl ordentligt omgjord nu, använder de samma infotainment-system som tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag tror inte, jag vet exact vad ett motorbyte kostar. Jag har själv bytt i ett par av mina egna bilar.
Detta är ett sätt att få en vettig totalekonomi, man köper en nyare bil med något större haveri otroligt billigt, sen köper man drivlinan ur en likadan krockad med låga mil på skroten....

Ja, så då vet du att det inte är någon större skillnad. Det finns de som fixar med batteripack själva också och renoverar moduler där så de köper begagnade sådana, lär inte bli färre sådana personer med tiden heller. För de allra flesta är det rätt irrelevant ändå, för de flesta behöver inte bekrymra sig för varken motor- eller batterihaveri och när det sker gör det inte jobbet själva så då skrotas en gammal bil oavsett.

Det känns inte som du diskuterar det som tråden handlar om utan försöker hitta argument mot elbilar när du säger att det inte är något för de som köper skrotbilar och byter motorer själva, vad outliers gör är rätt irrelevant för marknaden som helhet.

Sen kan jag säga att en begagnad motor till min tidigare Audi som var nyare gick på över 150k bara för själva motorn (kollade för skojs skulle när jag hade den), sen kostar det ju att byta också.

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Min enskilt största bilrelaterade utgift är bränslet, för någon som kör ny el-bil är största kostnaden utan tvekan finansieringen och värdeminskningen.
Så om du vill presentera en kalkyl där du bortser ifrån värdeminskningen måste du jämföra den mot någon som kör "gammal skrutt bil" som tillåts presentera sina kostnader utan bränslet.

Jag skrev ju att det inkluderade värdeminskning, men det missade du kanske i din iver att skriva om hur billigt det är med din gamla bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Ioniq 5 är väl ordentligt omgjord nu, använder de samma infotainment-system som tidigare?

Vet inte vad som har används tidigare, har aldrig tittat på Hyundai förren Ioniq 5 kom till marknaden. Tycker att systemet känns långsamt och bökigt. Tycker inte om att skärmen är så pass liten, även om det är snyggt med symetrin på båda skärmarna. Hade gärna sett den något större höjdmässigt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kasken:

Jag hade missat att enbart ryggdunk och inbördes beundran var välkommet, klart man inte vill få sina "sanningar" ifrågasatta? Jag lämnar er ifred.

Det är ingen som hävdat att en nyare bil är billigare än en äldre bil. Ändå är det detta du argumenterar emot hela tiden från början.

Självklart får man kritisera elbilar men jag går inte in i bilforum eller trådar om gamla skrotbilar och spyr galla över hur värdelösa de är och hur jag inte förstår hur någon kan tänka sig köra runt i en bil äldre än 5 år (inget av det tycker jag inte heller egentligen, även om jag tycker man borde förbjuda fossilbilar snarast möjligt men av miljöskäl).

Fakta är att omställningen från fossilbilar är NÖDVÄNDIG snarast möjligt, för även om det är en mindre del av koldioxidutsläppen så är det en viktigt del och vi måste jobba på alla fronter. Att några bakåtsträvare hävdar sin bekvämlighet och är så oflexibla att de inte kan ändra på några som helst vanor framstår som ganska dumt i sammanhanget.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Qziny:

Joo, så är det. Du har rätt i det du säger. Det sliter jättemycket att ha det på 100% eller nära 0% under längre stunder, men såklart ännu bättre att aldrig nå upp i 100%.
Sen är det som du säger... Vad biltillverkarna baserar antal max cykler på vet jag faktiskt inte (dvs vilken sorts användning av bilen/vilket laddmönster). Samtidigt påstår ju Elon att ett batteri ska klara 100 000 mil om jag minns rätt? Sen är det klart... Man kanske bara har 70% kapacitet kvar när det har gått så långt.. då anser jag inte att batteriet "klarar" 100 000 mil 😅

Tror just Tesla garanterar 80% kapacitet inom garantitiden har jag för mig. Ganska lågt kan jag hålla med om men de har ju visat sig hålla kapaciteten mycket bättre ändå.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Verkar som att tråden dragit tills sig annat än entusiaster, tråkigt. Om man inte vill ha elbil eller har ser fördelen med det så kanske man ska kolla andra trådar istället?

Själv kan jag erkänna att miljön är faktiskt en mindre grej när det kommer till elbil för mig. Jag har hyrt elbil ett par gånger och det är så sjukt mycket trevligare att åka elbil än min bensinare. När nuvarande leasing går ut så blir det elbil till 100%, speciellt nu när föreningen godkänt min motion om att sätta upp laddplatser

Har en XC40 T3 idag som jag är nöjd med men känner att det är lite tråkigt med en likadan så kollat lite Polestar 2 som förvisso är en mycket trevlig bil men känns lite trång och opraktisk. 1 kopphållare bara, som sitter väldigt långt bak, t.ex.

Pendlar Uppsala-Stockholm så kollade också lite på om man skulle ha en pendlarbil typ e208 men känns lite väl tråkigt och nedgradering. Ioniq 5s infotainment får jag krupp på. Jag hade verkligen velat ha en XC60 elbil! Kom igen Volvo!!!

Polestar har väl hintat att de har en mini SUV på gång, kan nog bli intressant.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vet inte vad som har används tidigare, har aldrig tittat på Hyundai förren Ioniq 5 kom till marknaden. Tycker att systemet känns långsamt och bökigt. Tycker inte om att skärmen är så pass liten, även om det är snyggt med symetrin på båda skärmarna. Hade gärna sett den något större höjdmässigt.

Ah, det är jag som blandar ihop. Om jag förstår det rätt så heter deras äldre modell bara Ionic. Trodde den också hette Ionic 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Polestar har väl hintat att de har en mini SUV på gång, kan nog bli intressant.

Håller helt med, men vad jag fattat är Polestar 3 deras version av XC90 och Polestar 4 en mindre suv, och då är vi inne på 2024-cirka Men det är helt klart spännanre tider just nu, känns som att det knappt går en dag utan att en ny elbil presenteras!

Skrivet av harmacy:

Ah, det är jag som blandar ihop. Om jag förstår det rätt så heter deras äldre modell bara Ionic. Trodde den också hette Ionic 5.

Ja, det är lite förvirrande med Ioniq och Ioniq 5

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja, så då vet du att det inte är någon större skillnad. Det finns de som fixar med batteripack själva också och renoverar moduler där så de köper begagnade sådana, lär inte bli färre sådana personer med tiden heller. För de allra flesta är det rätt irrelevant ändå, för de flesta behöver inte bekrymra sig för varken motor- eller batterihaveri och när det sker gör det inte jobbet själva så då skrotas en gammal bil oavsett.

Det känns inte som du diskuterar det som tråden handlar om utan försöker hitta argument mot elbilar när du säger att det inte är något för de som köper skrotbilar och byter motorer själva, vad outliers gör är rätt irrelevant för marknaden som helhet.

Sen kan jag säga att en begagnad motor till min tidigare Audi som var nyare gick på över 150k bara för själva motorn (kollade för skojs skulle när jag hade den), sen kostar det ju att byta också.

Något som är värt att diskutera tycker jag är att ett motorras hos en fossilbilar väl täcks av helförsäkring? Det gör inte ett batteri som spontandör. Tycker försäkringarna måste komma ikapp elbilarna. Det är heller inte rimligt att försäkringarna blir så dyra bara för att elbilar ofta är motorstarkare än motsvarande fossilbilar. De borde gå mer på ålder och övriga faktorer än motorstyrkan och priset på elbilar. Men visst, det innebär ju iofs att de är dyra att reparera vid skador, så till viss del förstår jag varför premien är dyrare.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Något som är värt att diskutera tycker jag är att ett motorras hos en fossilbilar väl täcks av helförsäkring? Det gör inte ett batteri som spontandör. Tycker försäkringarna måste komma ikapp elbilarna. Det är heller inte rimligt att försäkringarna blir så dyra bara för att elbilar ofta är motorstarkare än motsvarande fossilbilar. De borde gå mer på ålder och övriga faktorer än motorstyrkan och priset på elbilar. Men visst, det innebär ju iofs att de är dyra att reparera vid skador, så till viss del förstår jag varför premien är dyrare.

Vilken försäkring täcker inte batterier som går sönder? Trygg-Hansas bilförsäkring gör iaf det, har inte sett några försäkringsvillkor som inte inkluderar det faktiskt. Visst täcker den inte vanlig degradering pga användande och tid så någon gång kommer ju batteriet vara ”dött” utan att något fel uppstår, det sker nog dock efter resten av bilen är kasserad. Inom realistiska tidsramar för en bils livslängd och med normalt användande är det faktiska fel som gör att batteripacken behöver bytas ut. Och om batteriet behöver bytas ut på grund av felande komponenter så täcks den som sagt av de försäkringar jag läst villkoren för.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Vilken försäkring täcker inte batterier som går sönder? Trygg-Hansas bilförsäkring gör iaf det, har inte sett några försäkringsvillkor som inte inkluderar det faktiskt. Visst täcker den inte vanlig degradering pga användande och tid så någon gång kommer ju batteriet vara ”dött” utan att något fel uppstår, det sker nog dock efter resten av bilen är kasserad. Inom realistiska tidsramar för en bils livslängd och med normalt användande är det faktiska fel som gör att batteripacken behöver bytas ut. Och om batteriet behöver bytas ut på grund av felande komponenter så täcks den som sagt av de försäkringar jag läst villkoren för.

Okej inga jag har kollat med täcker batterier som "spontandör", iaf inte över oftast 12000 mil eller 8 år. Men har faktiskt inte kollat med Trygg Hansa. Men vad bra isf då kommer jag byta till dem om jag någon gång har en elbil där tillverkarens garanti på bilen går ut.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Sista inläggen, lovar, på scoutsheder.

Skrivet av Aktsu:

Sen kan jag säga att en begagnad motor till min tidigare Audi som var nyare gick på över 150k bara för själva motorn (kollade för skojs skulle när jag hade den), sen kostar det ju att byta också.

Kollade bildelsbasen just nyss för att uppdatera mig eftersom det var några år sen jag bytte motor sist nu.
Till min bil varierar priserna från 6k upp till 15k, den dyraste har då enbart rullat 3700mil.... Detta då hos svenska skrotar, lägger man lite jobb på det och utvidgar sökningen till Baltikum så går det att komma ännu billigare undan.

Att byta hela motorn mot en precis likadan är rakt av "plug and play", vilken den normalhändige enkelt utför själv. Att få jobbet utfört på en mindre verkstad lär inte kosta mer än max 10-15.000:-

Skrivet av TobiasStockholm:

Fakta är att omställningen från fossilbilar är NÖDVÄNDIG snarast möjligt, för även om det är en mindre del av koldioxidutsläppen så är det en viktigt del och vi måste jobba på alla fronter. Att några bakåtsträvare hävdar sin bekvämlighet och är så oflexibla att de inte kan ändra på några som helst vanor framstår som ganska dumt i sammanhanget.

Jag förnekar inte på något sätt nyttan med att sluta använda fossila bränslen.
Men att leva i tron att det skulle vara praktiskt görbart att förbjuda användningen av dessa globalt inom överskådlig tid är bara oerhört naivt.
Även om någon magisk trollkarl svävade ner från ett rosa moln, viftade med sin regnbågsfärgade trollstav o förvandlade alla bilar i hela landet, eller hela EU för den delen, till el-bilar över en natt.... Så skulle det knappt göra mätbar skillnad på de totala utsläppen globalt.

Men om det ger dig en varm mysig känsla inombords att leva i tron att du genom att personligen ta ett enormt stort ekonomiskt ansvar över denna "omställning" räddar planeten så låt inte bakåtsträvare som mig hindra dig.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem