Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tror på 0(noll) stjärnor i Euro NCAP och kommer därför inte sälja ett enda exemplar till privatperson, men som företagsbil (tydlig branding, dvs en reklambil för att synas, kanske Foodora nappar?) i innerstaden kommer de nog sälja några dussin.

Ja småbilar är sällan bra att krocka med. Kanske har dom någon smart lösning så de kan få nån stjärna?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

I Tesla Björns intervjuv med Ionitys COO nämns 1 miljon per laddare. På det ska du också lägga en nätanslutning som garanterar 200kW per laddare.

Kikade lite snabbt på Garos 50kW och det märks att det inte är en tekniker som skrivit säljmaterialet.
Måste rent av vara lögn att dom flesta elbilar laddar 20-80% på 20 min på en 50kW laddare.

om vi antar att man kan hålla 50 kW hela tiden så skulle man få 16,67 kWh laddat. Om det ska motsavara 20-80% får batteriet inte vara större än ~28 kWh.

Det ska inte stå 150 kW? Då blir det lite rimligare.

Permalänk
Medlem

Volvo ex30 ska bli officiel idag kl 13.30.
Kan vara intressant om de faktiskt har något intressant leasing, men annars tror jag den blir svårsåld för 4-500k.

480km WLTP är ju nice iaf.

https://alltomelbil.se/har-ser-du-premiaren-av-volvo-ex30-ida...

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Den typen av effektavgifter börja gälla även villor och fastigheter med 3-fas matning under vinterhalvåret från typ kl.7 på morronen till 20 på kvällen, infördes i somras/höstas där jag bor.

lägenhetsabbonemang är annorlunda utformat än så länge.

med andra ord en dagtidsladdning av elbilen på vintern kan ge flera hundringar extra i elräkningen även om man bara gör det en enda gång under månaden - men har man väl gjort det så kan man fortsätta med dagtidsladdning månaden ut utan att det kostar ytterligare mer i effektavgift, men överföringsavgiften är också högre dagtid än nattetid med samma tidsgränser.

Om man normalt ligger som mest 2.5 - 3kW i belastning vintertid och man med elbil plötligt laddar för allt vad 16A-säkringarna tål (ca 11 kW totalt) så kan det lätt ge en extra 500 på elräkningen bara för uppnådda effekttoppen som man nådde med elbilsladdningen som man annars inte når utan elbil.

Samtidigt är 2,5-3 kW extremt lågt för en villa, har du igång två plattor på en elspis samtidigt och inget annat så är du typ över det liksom. Ytterst få bostäder kommer under en topp på typ 10 kW, för villor brukar den vara högre. Så om du laddar med 3,7 kW på natten när du inte använder spisen eller torktumlaren så är det inga som helst problem. Däremot är det ju bra att ha automatisk lastfördelning, som begränsar eller stänger av laddningen tillfälligt om varmvattenberedaren kickar igång av någon anledning eller så.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Samtidigt är 2,5-3 kW extremt lågt för en villa, har du igång två plattor på en elspis samtidigt och inget annat så är du typ över det liksom. Ytterst få bostäder kommer under en topp på typ 10 kW, för villor brukar den vara högre. Så om du laddar med 3,7 kW på natten när du inte använder spisen eller torktumlaren så är det inga som helst problem. Däremot är det ju bra att ha automatisk lastfördelning, som begränsar eller stänger av laddningen tillfälligt om varmvattenberedaren kickar igång av någon anledning eller så.

Helt sant att peak-effekt kommer gå >10 kW för i princip alla normalvillor, men riktigt så drakonisk är inte effekt-tariffen.

Verkar variera lite mellan olika nätleverantörer hur man mäter "peak-effekt" m.a.p avgiften. De modeller jag sett är högsta genomsnitts-effekten över en timme, alt. något genomsnitt över de N högsta timmarna eller potentiellt någon kortare period (någon körde med genomsnitt över genomsnittet av de N högsta 15 minuters-perioderna).

Så det är inte absolut peak-effekt, utan högsta genomsnittet över en relativt kort period.

För egen del låg jag utan elbilsladdning på 4,5 kW i januari (uppvärmning med luft/luft värmepump, hela månaden dag/natt helg/vardag) medan det låg på 2,7 kW i maj. Värmer man inte med el lär man ligga på <4,0 kW om man inte gör något utöver det vanliga.
Edit: det är alltså genomsnittet över en timme, i praktiken tagen genom att kolla statistiken per timme då bli kWh/h=kW.

Så 3,8 kW på natten är ett icke-problem, vissa har lägre tariff då och vissa sätter den till 0 på helger. Problemet med 3,7 kW är vintertid, effektiviteten att ladda med 3,8 kW är betydligt lägre jämfört med att ladda med 11 kW om det är kallt ut.

Är admin för en anläggning med totalt 80 st 11 kW laddare, trots i stort sätt samma uppsättning bilar året runt ser man att elförbrukning är rätt ordentligt mycket högre vintertid. Elhybriderna som dels drar ur hela batteriet i princip hela tiden + har sämre teknik kring värmning + maxeffekt på 3,8 kW har i praktiken dubbla förbrukningen kalla månader jämfört med varma. Men även elbilarna har märkbart högre förbrukning kallare dagar, dels drar det mer att köra och dels är effektiviteten lägre även där (men kanske mer 70 % mot normalt 85-90 %).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Helt satt att peak-effekt kommer gå >10 kW för i princip alla normalvillor, men riktigt så drakonisk är inte effekt-tariffen.

Verkar variera lite mellan olika nätleverantörer hur man mäter "peak-effekt" m.a.p avgiften. De modeller jag sett är högsta genomsnitts-effekten över en timme, alt. något genomsnitt över de N högsta timmarna eller potentiellt någon kortare period (någon körde med genomsnitt över genomsnittet av de N högsta 15 minuters-perioderna).

Så det är inte absolut peak-effekt, utan högsta genomsnittet över en relativt kort period.

För egen del låg jag utan elbilsladdning på 4,5 kW i januari (uppvärmning med luft/luft värmepump, hela månaden dag/natt helg/vardag) medan det låg på 2,7 kW i maj. Värmer man inte med el lär man ligga på <4,0 kW om man inte gör något utöver det vanliga.

Så 3,8 kW på natten är ett icke-problem, vissa har lägre tariff då och vissa sätter den till 0 på helger. Problemet med 3,7 kW är vintertid, effektiviteten att ladda med 3,8 kW är betydligt lägre jämfört med att ladda med 11 kW om det är kallt ut.

Är admin för en anläggning med totalt 80 st 11 kW laddare, trots i stort sätt samma uppsättning bilar året runt ser man att elförbrukning är rätt ordentligt mycket högre vintertid. Elhybriderna som dels drar ur hela batteriet i princip hela tiden + har sämre teknik kring värmning + maxeffekt på 3,8 kW har i praktiken dubbla förbrukningen kalla månader jämfört med varma. Men även elbilarna har märkbart högre förbrukning kallare dagar, dels drar det mer att köra och dels är effektiviteten lägre även där (men kanske mer 70 % mot normalt 85-90 %).

Jo vi har förstås olika förutsättningar, men det låter väldigt lågt tycker jag. Sen beror det förstås på hur ens elbolag räknar på detta. Så här säger Göteborg Energi som är nätbolaget här:
Effektavgiften består av medeltalet av dina tre högsta timmar varje månad, fördelat på tre olika dygn.

De har också ett räkneexempel som inte är helt orealistiskt:
Ett räkneexempel
Tänk dig en helt vanlig tisdagskväll. Du försöker vara effektiv, passar på att tvätta medan du lagar middag och har satt bilen på laddning. För enkelhetens skull räknar vi att produkterna används med max effekt under en hel timme.

3,7 kW (fordonsladdare) + 3,0 kW (varmluftsugn) + 2,5 kW (torktumlare) + 2,0 kW (uppskattad baslast) = din beräknade timmedeleffekt blir 11,2 kW.

Kyla har stor betydelse förstås, men det får man ju ta höjd för när när man installerar laddare eller så. Som tur är så är elen billigare i landet ju längre norrut man bor så det finns ju en viss kompensation där liksom.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet från att köra Audi Q8 e-tron? Valet står mellan den, nya BMW i5 eller Audi A6 e-tron som ska komma någon gång 2024! Jag har alltid varit BMW fan men nya designen tilltalar mig inte. Konceptbilen A6 e-tron ser riktig läcker ut och frågan är om det är värt att vänta på den eller om man ska beställa Q8 e-tron.

Tacksam för feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volle:

Är det någon som har erfarenhet från att köra Audi Q8 e-tron? Valet står mellan den, nya BMW i5 eller Audi A6 e-tron som ska komma någon gång 2024! Jag har alltid varit BMW fan men nya designen tilltalar mig inte. Konceptbilen A6 e-tron ser riktig läcker ut och frågan är om det är värt att vänta på den eller om man ska beställa Q8 e-tron.

Tacksam för feedback!

Jag har kört Audi e-tron 55 under två år. Fantastisk komfort, luftfjädring, tyst kupé, bra laddkurva och bra acceleration trots en vikt på 2,7 ton. Audis infotainmentsystem suger dock och den är enormt törstig, jag lyckades aldrig komma under 2,8 kWh/mil under vintertid.

Q8-faceliften är i princip samma bil förutom lite utseendeförändringar och större batterier. Det sägs att elmotorerna ska vara förbättrade, men folk som ägt båda verkar ligga ganska lika förbrukningsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tror på 0(noll) stjärnor i Euro NCAP och kommer därför inte sälja ett enda exemplar till privatperson, men som företagsbil (tydlig branding, dvs en reklambil för att synas, kanske Foodora nappar?) i innerstaden kommer de nog sälja några dussin.

Renault zoe säljer väll hyfsat och den fick väll också 0 stjärnor i krocktest så denna kommer säker också sälja bra.

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/44206

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Renault zoe säljer väll hyfsat och den fick väll också 0 stjärnor i krocktest så denna kommer säker också sälja bra.

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/44206

ok, jag överdrev lite, jag ändrar min prognos till under 10st sålda till privatpersoner

Zoe har testats bättre i tidigare test och är ett märke och bilmodel folk har en relation till redan, den har ett "OK" rykte. Men sålt hyfsat vet jag inte.
Plockade ut några andra bilar att jämföra med, vet faktiskt inte vilken som är Zoes största konkurrent, antal nybilesregistreringar hittills i år:
103 RENAULT ZOE
373 BYD ATTO 3
412 PEUGEOT 208
1229 VW ID.3
1254 TESLA MODEL 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volle:

Är det någon som har erfarenhet från att köra Audi Q8 e-tron? Valet står mellan den, nya BMW i5 eller Audi A6 e-tron som ska komma någon gång 2024! Jag har alltid varit BMW fan men nya designen tilltalar mig inte. Konceptbilen A6 e-tron ser riktig läcker ut och frågan är om det är värt att vänta på den eller om man ska beställa Q8 e-tron.

Tacksam för feedback!

Något att fundera över är att A6 e-tron är byggd på den nya PPE plattformen medans Q8 e-tron är på samma plattform som den äldre 55:an, har även läst att laddkurvan har blivit lite sämre på Q8 mot 55.
Har själv bara kört 55:an som är en fantastisk bil att köra och vad jag vet skall inte Q8 vara sämre att köra, Q8 50 lär ha samma räckvidd som gamla 55:an medans Q8 55 har något bättre.

Permalänk
Avstängd

Hade tagit en Q8 direkt, på nån bra kampanj. Skall A6 E-tron sälja, lär den bli duktigt plastig och budget i grundutförande. Förefaller inte energieffektiv heller, samma grejer som i Q8? Är A6 en profilprodukt blir den lika meningslöst dyr som i5.

Permalänk
Medlem

Så vem av er är det som har hotat den där skribenten som hade en artikel om hur dyrt laddning är utomlands?
Han drog en liknelse - 20 kr diesel hemma, 200 kr utomlands.

I hans exempel kostade det 9kr kw/h att ladda utomlands och med 3 kw/h per mil blev det tokdyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är admin för en anläggning med totalt 80 st 11 kW laddare, trots i stort sätt samma uppsättning bilar året runt ser man att elförbrukning är rätt ordentligt mycket högre vintertid. Elhybriderna som dels drar ur hela batteriet i princip hela tiden + har sämre teknik kring värmning + maxeffekt på 3,8 kW har i praktiken dubbla förbrukningen kalla månader jämfört med varma. Men även elbilarna har märkbart högre förbrukning kallare dagar, dels drar det mer att köra och dels är effektiviteten lägre även där (men kanske mer 70 % mot normalt 85-90 %).

När jag hade en Tesla (M3 LR 2019) med PTC-element (resestiv uppvärmning) så hade jag en förbrukningsökning som på vinterhalvåret var i snitt 25-30% högre än snittet på sommarhalvåret.

När jag sedan bytte till samma bilmodell (M3 LR 2021) fast där PTC-elementet var utbytt till ett värmepumpssystem så halverades ökningen av förbrukningen på vinterhalvåret. Numera så har jag i snitt endast en ökning av förbrukningen på vintern med ca 12-15% över den på sommaren.

Så hur effektiv uppvärmingsmetod man har för att värma kupé och batteripaket, och hur effektiv man tar tillvara på spillvärmen från elmotorerna, batteripaketet, etc, har en stor betydelse.

Med rätt teknik i elbilarna så är ökningen faktiskt rätt marginell på vinterhalvåret. Även med våra nya effektiva bränslesnåla dieslar (Mercedes E-klass) så fick vi ofta en ökad förbrukning på vintern med ca +15% mer diesel som gick åt för ökat värmebehov av kupé och defroster.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Hade tagit en Q8 direkt, på nån bra kampanj. Skall A6 E-tron sälja, lär den bli duktigt plastig och budget i grundutförande. Förefaller inte energieffektiv heller, samma grejer som i Q8? Är A6 en profilprodukt blir den lika meningslöst dyr som i5.

Som sagt så har den inget gemensamt med Q8, det är en helt ny plattform utvecklad tillsammans med Porsche.
https://electrichasgoneaudi.net/models/a6-e-tron/

Sen hur den kommer bli interiört kan man bara spekulera om, själv tror jag inte den kommer bli sämre än Q8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Så vem av er är det som har hotat den där skribenten som hade en artikel om hur dyrt laddning är utomlands?
Han drog en liknelse - 20 kr diesel hemma, 200 kr utomlands.

I hans exempel kostade det 9kr kw/h att ladda utomlands och med 3 kw/h per mil blev det tokdyrt.

I just det här fallet så kan jag faktiskt hålla med honom, att det är helt okej att påpeka priset för snabbladdning ökat. Det är väl många prenumerationsabonnemang som varit fördelaktiga, som nu blivit tvingade att höja sina priser. Huruvida folk laddar hemma eller ej påverkar ju förstås, men det ändrar ju inte utgångspunkten i diskussionen. Bara det faktum att det påverkar kunder olika. För det så behöver konsumenten vara insatt i hur olika saker påverkar priset. Ungefär som priset på ett bolån påverkas av yttre faktorer just nu.

Tar vi diskussionen i ett större perspektiv, så anser jag att Carup är den i särklass sämsta förmedling av nyheter när det gäller elbilar. Det är ofta väldigt vinklade rubriker som oftast skapar mycket diskussioner. Det är garanterat inget dåligt affärsbeslut av Carups sida, men när det gäller trovärdighet så finns det noll och ingenting av det - enligt mig.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Bara jag som gillar nya i5?

Synd den inte har halvkombiöppning men en fin utmanare till EQE.

Fattas bara A6 E-tron nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo vi har förstås olika förutsättningar, men det låter väldigt lågt tycker jag. Sen beror det förstås på hur ens elbolag räknar på detta. Så här säger Göteborg Energi som är nätbolaget här:
Effektavgiften består av medeltalet av dina tre högsta timmar varje månad, fördelat på tre olika dygn.

De har också ett räkneexempel som inte är helt orealistiskt:
Ett räkneexempel
Tänk dig en helt vanlig tisdagskväll. Du försöker vara effektiv, passar på att tvätta medan du lagar middag och har satt bilen på laddning. För enkelhetens skull räknar vi att produkterna används med max effekt under en hel timme.

3,7 kW (fordonsladdare) + 3,0 kW (varmluftsugn) + 2,5 kW (torktumlare) + 2,0 kW (uppskattad baslast) = din beräknade timmedeleffekt blir 11,2 kW.

Kyla har stor betydelse förstås, men det får man ju ta höjd för när när man installerar laddare eller så. Som tur är så är elen billigare i landet ju längre norrut man bor så det finns ju en viss kompensation där liksom.

Hej, finns det inte ytterligare en problematik idag med att det enbart är möjligt att strömreglera över alla tre faser, så exemplet ovan med att någon drar på en platta kommer vara högst relevant. Laddbox+ bil behöver anpassa sig för den högst belastade fasen, dvs att räkna på summan av effekten blir missvisande om man har en snedbelastning som är rätt vanligt i en vanlig villa.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=UBsPUpqSPFs

Volvo EX30 har visats upp - Startar på 429K! Totalmaxad med all utrustning och dubbla motorer på 597K. Den kommer nog bli löjligt vanlig på svenska vägarna

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Bara jag som gillar nya i5?

Synd den inte har halvkombiöppning men en fin utmanare till EQE.

Fattas bara A6 E-tron nu.

Kommer förhoppningsvis en kombi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som sagt så har den inget gemensamt med Q8, det är en helt ny plattform utvecklad tillsammans med Porsche.
https://electrichasgoneaudi.net/models/a6-e-tron/

Sen hur den kommer bli interiört kan man bara spekulera om, själv tror jag inte den kommer bli sämre än Q8.

Intressant länk. Jag tror heller inte att interiört kommer bli sämre än Q8. Synd att man inte vet hur slutresultaten kommer se ut och när den kommer vara tillgänglig för beställning!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Volle:

Intressant länk. Jag tror heller inte att interiört kommer bli sämre än Q8. Synd att man inte vet hur slutresultaten kommer se ut och när den kommer vara tillgänglig för beställning!

Ja, ser bra ut. Kan bli en riktigt bra bil.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att äga och köra elbil utan att ha möjlighet att ladda bilen hemma? Funkar det över huvud taget? Hur blir priset jämfört med att bara köra och tanka en vanlig bensinare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIzze:

Någon som har erfarenhet av att äga och köra elbil utan att ha möjlighet att ladda bilen hemma? Funkar det över huvud taget? Hur blir priset jämfört med att bara köra och tanka en vanlig bensinare?

Min möjlighet att ladda hemma är på publika stolpar på gatan eller i garage häromkring men körde under en period bara laddning på snabbladdare medan jag tog ett telefonsamtal eller liknande och det funkade bra. Ett tag laddade frun på arbetet men mestadels har det varit publik stolpe eller snabbladdning de senaste 5 åren.

Priset med bara snabbladdning beror väl på vad för bil man jämför med men mina bilar har dragit kring 1 l/mil så då är det billigare med bara snabbladdning oavsett pris. Annars beror det på vilka nätverk du har där du skulle stanna och snabbladda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrIzze:

Någon som har erfarenhet av att äga och köra elbil utan att ha möjlighet att ladda bilen hemma? Funkar det över huvud taget? Hur blir priset jämfört med att bara köra och tanka en vanlig bensinare?

Jag kör så. Har man bara en egen p-plats är det inget problem. I Sthlm ligger priset kring 4:-, sen finns det 3.7kw, 11kw, 22kw, 50kW, "120"kw och nu även SuC i närheten. I värsta fall drar man iväg en sväng en kväll och laddar upp den lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://www.youtube.com/watch?v=UBsPUpqSPFs

Volvo EX30 har visats upp - Startar på 429K! Totalmaxad med all utrustning och dubbla motorer på 597K. Den kommer nog bli löjligt vanlig på svenska vägarna

Synd bara att dom gjort en stor miss (enligt mig) och plockat bort display bakom ratten.
Kan aldrig vara bra att man skall behöva sitta och titta på mitten displayn för att kolla vilken hastighet man kör i, hade räckt med en liten typ VW.

Skrivet av Volle:

Intressant länk. Jag tror heller inte att interiört kommer bli sämre än Q8. Synd att man inte vet hur slutresultaten kommer se ut och när den kommer vara tillgänglig för beställning!

Ja där finns mycket info om alla Audis elbilar.
Så är det väl med alla konceptbilar, man vet inte hur slutresultatet blir förrän dom presenteras, ryktet säger dock att den kommer kunna beställas från höst/vinter 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Bara jag som gillar nya i5?

Synd den inte har halvkombiöppning men en fin utmanare till EQE.

Fattas bara A6 E-tron nu.

Skrivet av sweborn:

Kommer förhoppningsvis en kombi.

Jo, är grymt intresserad av i5 som kombi. Skall komma under nästa år som jag förstår det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIzze:

Någon som har erfarenhet av att äga och köra elbil utan att ha möjlighet att ladda bilen hemma? Funkar det över huvud taget? Hur blir priset jämfört med att bara köra och tanka en vanlig bensinare?

Jag skulle personligen inte skaffat en elbil utan möjlighet att enkelt ladda den där den brukar så parkerad över natten (oavsett om det är villa, lägenhets/BRF-garage eller på gatan). Det är det som gör det så billigt och enkelt med elbilar. Utan möjlighet till enkel billig nattladdning så tycker jag personligen att en stor del av konceptet med elbil faller.

Men samtidigt så skall jag inte vara, och vill inte heller vara, glädjedödare och fatta beslut för andras räkning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Synd bara att dom gjort en stor miss (enligt mig) och plockat bort display bakom ratten.
Kan aldrig vara bra att man skall behöva sitta och titta på mitten displayn för att kolla vilken hastighet man kör i, hade räckt med en liten typ VW.

Ja, det hade varit nice med en förardisplay. Vi får väl se hur bra det fungerar. Skärmen ska ju vara upptryckt för att man ska enklare kunna se hastigheten man kör i.

Skrivet av martinot:

Jag skulle personligen inte skaffat en elbil utan möjlighet att enkelt ladda den där den brukar så parkerad över natten (oavsett om det är villa, lägenhets/BRF-garage eller på gatan). Det är det som gör det så billigt och enkelt med elbilar. Utan möjlighet till enkel billig nattladdning så tycker jag personligen att en stor del av konceptet med elbil faller.

Men samtidigt så skall jag inte vara, och vill inte heller vara, glädjedödare och fatta beslut för andras räkning.

Håller med till 100%. Snabbladdare är för dyra för att endast lita på så man måste ha möjlighet till långsam laddning med bra priser nära hemmet eller helst på egen parkering. Jag skulle spara pengar på att göra mig av med min elbil och köpa en bensinare när mitt Elli-abonnemang går ut som det ser ut nu, en tråkig utveckling.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://www.youtube.com/watch?v=UBsPUpqSPFs

Volvo EX30 har visats upp - Startar på 429K! Totalmaxad med all utrustning och dubbla motorer på 597K. Den kommer nog bli löjligt vanlig på svenska vägarna

Tror också den blir mycket populär. De har ju hyffsade dragvikter också.. upp till 1600 kg. Viktigt i Norden!

Det är ju en perfekt bil för många, förmodligen. Den känns lite för liten för mig, och lite för långsam laddning.