Tips och råd för begagnad halvautomatisk espressomaskin

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tips och råd för begagnad halvautomatisk espressomaskin

Hej

Jag ska snart flytta till stan för att vara närmare till plugget och tänker en del på kaffe. Just nu har vi hemma en delonghi magnifica s som maler och brygger vår kaffe/espresso samt skummar/ångar mjölk med sådär kvalité. Jag vill införskaffa mig en halvautomatisk espressomaskin med intern eller extern kvarn men vet inte vad jag ska titta efter.

Jag har kört en del olika bönor från Arvid Nordqvist, John och Nyström; och de matteo men blir svårt att urskilja vad som gör de olika bönorna unika och istället blir det att man väljer vad som blir minst surt/bittert MEN i vissa kan jag instämma med smakbeskrivningen att ett kaffe är syrligt men inte när ett kaffe är söt.

Hur mycket skall man dela upp sin budget mellan kvarn och espressomaskin? Det är nämnvärt att säga att jag har en Hario Skerton Pro som borde vara tillräckligt bra för espresso? och tillåter mig att lägga mer av budgeten på espressomaskinen men blir nog jobbigt att stå och mala bönor för hand så fort jag vill ha kaffe.

Min budget ligger totalt sett på 3k men kan gå lite längre om det behövs.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Med den budgeten borde du titta på begagnat. Gaggia Classic är väl standardrekommendationen, som brukar gå att hitta till väldigt lågt pris säg 1000–1500. Dock så är det några årsmodeller man bör undvika då de till skillnad mot både de som kom före och efter saknar trevägsventil, minns tyvärr inte vilka men skall se om jag hittar tråden (någonstans på riktigtkaffe.se). Rancilio Silvia ännu bättre förstås men då går nog hela budgeten åt direkt…

Vet inte hur stor skillnad det är på Pro men jag hade den vanliga Hario Skerton för ett par år sedan. Galet mycket vevande innan man fick sitt brygg och den hade nog definitivt inte dugit till espresso. Spara de slantar som blir över efter maskinköpet och spara ihop till en riktigt bra kvarn. En begagnad Mahlkönig Vario Home hade jag siktat mot.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Mayhem SWE:

Med den budgeten borde du titta på begagnat. Gaggia Classic är väl standardrekommendationen, som brukar gå att hitta till väldigt lågt pris säg 1000–1500. Dock så är det några årsmodeller man bör undvika då de till skillnad mot både de som kom före och efter saknar trevägsventil, minns tyvärr inte vilka men skall se om jag hittar tråden (någonstans på riktigtkaffe.se). Rancilio Silvia ännu bättre förstås men då går nog hela budgeten åt direkt…

Vet inte hur stor skillnad det är på Pro men jag hade den vanliga Hario Skerton för ett par år sedan. Galet mycket vevande innan man fick sitt brygg och den hade nog definitivt inte dugit till espresso. Spara de slantar som blir över efter maskinköpet och spara ihop till en riktigt bra kvarn. En begagnad Mahlkönig Vario Home hade jag siktat mot.

Tack för svaret

Hittade en Rancilio Silvia på blocket med kvarn (nämnde ej modell) i ett kit för 3.5k men tyvärr ville inte säljaren skickar :/ Vario home verkar lite väl fancy för mig med sin display och reglage. Så länge kvarnen maler bra så nöjer jag med mig med en manuell justering av malningen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär