Permalänk
Medlem

Nya Ipod!

Ja, är det någon som har denna? Jag kollar främst på 15 GB-versionen. Den verkar otroligt glassig. Har pillat lite på den i affär och den är helt klart bland de härligaste oorganiska saker jag hållit i. Vad är positivt / negativt?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

nackdelar:
priset.
inbyggt batteri (dyyyyrt att byta).
den blir väldigt lätt repig och flottig (fingeravtryck).
dom har begränsat volymen pga nån dum fransk lag. för mig räcker det visserligen, även om man ibland kanske skulle vilja dra på lite extra, men förhoppningsvis går det att fixa på nått sätt.

fördelar:
resten

Permalänk

Va dumt med volymen... kan inte fransmännen få en egen version?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotsmos
Va dumt med volymen... kan inte fransmännen få en egen version?

man tycker ju det, men dom valde att ge hela europa lägre volym.. men eftersom det bara lär vara i firmwaren så lär det ju gå att fixa, även om det har visat sig vara svårare än man kan tro..

Permalänk
Medlem

Jag ska nog köpa den, efter sommarjobbet. Så otrolig stilren, älskar såna saker

Permalänk
Medlem

Batteritiden då, klarar man sig? Kan man ladda med en vanlig AC-adapter?

[Ber om ursäkt för tidigare korspostning - trodde min förra post försvann, men någon verkar ha flyttat den utan att skriva det.]

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfish
Batteritiden då, klarar man sig? Kan man ladda med en vanlig AC-adapter?

[Ber om ursäkt för tidigare korspostning - trodde min förra post försvann, men någon verkar ha flyttat den utan att skriva det.]

du får med massa tjafs så att du kan ladda via adapter eller så kan du ju alltid ladda via firewire porten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fruXo
du får med massa tjafs så att du kan ladda via adapter eller så kan du ju alltid ladda via firewire porten..

Tycker du att batteritiden räcker?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfish
Tycker du att batteritiden räcker?

den räcker ju ca 8timmar om du inte gör nått, och fipplar du massa med den så blir det lite kortare.
jag skulle väl inge klaga om det var längre batteritid såklart, fast nog funkar det med 8timmar.. men det beror ju helt på vad du ska ha den till..

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man använda den som en extern hårddisk? Alltså att man inte behöver extra programvara/drivrutiner för att föra över låtar samt att man kan föra över andra filformat än ljudfiler?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Kan man använda den som en extern hårddisk? Alltså att man inte behöver extra programvara/drivrutiner för att föra över låtar samt att man kan föra över andra filformat än ljudfiler?

du måste (så vitt jag vet) ha ett program för att dra över låtar som ska spelas på ipoden (www.ephpod.com, ca3mb), men den syns som en hårddisk och ska du lagra andra filer så är det bara att dra över dom.

Permalänk

då kan man ju ha med programet i ipoden?

Visa signatur
Permalänk
Glömsk

Den ser trevlig ut, men jag gillar verkligen inte det inbyggda batteriet. Köper man något dylikt ska det vara ett externt batteri, tycker jag.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
då kan man ju ha med programet i ipoden?

precis

Permalänk
Medlem

kommit en nya mjukvara/formwire till Ipoden idag såg jag!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Ipoden är en grymm spelare jag tänkte köpa den för en vecka sedan men som tur var ångrade jag mig.
Jag var mycket oroad över batteritiden vilket jag tycker är för låg i förhållande till mängden musik man har med sig och jag vill ha radio också.

Jag har bestämt mig för att tjacka en ny iriver spelare som kommer snart. www.iriver.com.

Den har faktiskt allt jag vill ha.
16 timmars batteritid, radio, optical in och out, lcd fjärrr på sladden, inbygd mic och förhoppningsvis behöver inte låtarna ha id3 taggar för att dyka upp i spelaren vilket den måste ha i ipoden men i irvern tror jag det ej ska behövas men är inte säker.

i och försej är den 3 mm tjockare än ipoden och kostar 5 lax för 10 gigs versionen vilket är en hel del men i jämförelse mot 15 gigs ipoden för 4600 så tycker jag personligen att det är värt att lägga 400 kronor extra för de funktionerna jag nämnde lite högre upp även om du får 5 gig mindre lagring.

a just det den dycker upp som en flyttbar disk också och det är så man överför låtar via usb 2.0.

Men ipoden är igen dålig spelare den heller så du blir nog nöjd vilken du än väljer.

Visa signatur

amd 2000+ 768 mb ddr 260 gig HD
DVD rom/Cdrw Geforce mx 440 64 mb

Permalänk
Medlem

Beställde från apple.se en ipod 10gb för 3500kr med gratis frakt, och jag fullkomligt älskar den, batteritiden är helt ok samt att det finns radio sändare till den så man kan ha den i bilen :D. iTrip av Griffin (www.macoteket.se)

Permalänk
Medlem

www.mstation.com.au www.mstation.com.au[/url] så finns irvier med upp till 512mb inbyggt minne för australienska $680 är ca 3500 Sek. Coola är att den har trådlös armbandsfjärr, Fm radio, direct mp3 dekoder med massor med mer saker.

Men iaf dom har en liknande mp3 spelare som ipoden men den heter "mStation Pocket 2 HDD MP3 Player " och finns upp till 40 GB för 3300kr och frakten är på ynka 100 kr. medans ipoden 30GB kostar 5000kr.

den finns också utan Hd så du kan montera i en egen 2.5" Hd i den. 1500kr.

$1 AUD = 5 Sek

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av lurigajon
[B]

Jag har bestämt mig för att tjacka en ny iriver spelare som kommer snart. www.iriver.com.

Den har faktiskt allt jag vill ha.
16 timmars batteritid, radio, optical in och out, lcd fjärrr på sladden, inbygd mic och förhoppningsvis behöver inte låtarna ha id3 taggar för att dyka upp i spelaren vilket den måste ha i ipoden men i irvern tror jag det ej ska behövas men är inte säker.

Jo, Iriver:en verkar lovande.. men tänk på att det står att den bara stödjer vissa filformat utöver Musik. vilket i mina öron antyder att man inte kan lägga in vad som hälst på den...(vilket jag ser som en stor fördel) Man vill juh kunna hämta filer hos polarn utan att slösa skivor

Ps. Jo, jag har besällt en ipod å vill inte accepera att något (mot förmodan) skulle kunna va bättre..

Permalänk
Medlem

Har haft min ipod ett bra tag nu, helt underbar. endast 10 gig iof. men klagar inte. Räcker mer än väl. Fattar inte varför man skulle behöva 40 gig. Går snabbt och ladda upp nya låtar med firewiren om man skulle trötta på de som är på den.

Går att använda som vanlig hdd utan något extra. Perfekt om man vill flytta filer från jobbet tex.

Batteritiden är helt okej, inte så mkt å klaga på. Att det är ett inbyggt batteri bekommer mig inte heller, varför ska man pilla på det för? När det gjort sitt är förmidligen ipodden uråldrig ändå.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Buse
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lurigajon

Jo, Iriver:en verkar lovande.. men tänk på att det står att den bara stödjer vissa filformat utöver Musik. vilket i mina öron antyder att man inte kan lägga in vad som hälst på den...(vilket jag ser som en stor fördel) Man vill juh kunna hämta filer hos polarn utan att slösa skivor

Finns inte några sådana begränsningar på iRiver iHP-100, du kan ladda över (drag&drop) precis vilka filer du vill direkt i spelaren under Utforskaren. MP3 filerna behöver inte heller ha några ID3 taggar för att synas och spelas upp spelaren, iHP tar då helt enkelt bara namnet på filen istället