Har endast Internet då jag kopplar upp mig via routern?

Permalänk
Medlem

Har endast Internet då jag kopplar upp mig via routern?

Jag har en "mediacentral" med bredbandsuttag och det är ju tänkt att leveransen av bredband ska komma via denna. Det knasiga är att jag endast har Internet då jag kopplar upp mig via routern, men den är ju bara som ett mellansteg.

Så här är det tänkt att man ska kunna rigga det hela utan router.
------------------------------------------------------------------------
ALTERNATIV 1: RIGGA UPPKOPPLING UTAN ROUTER
------------------------------------------------------------------------
A) Bredbandsuttag (det är ju tänkt leveransen av bredband ska komma härifrån).
B) Signalen skickas till rum 3 (i mediacentralen kan man välja vilket rum signalen ska skickas till).
Här kopplar jag alltså upp mig från punkt A till punkt B.

Många gånger har jag kört på detta vis då jag märker att min router bromsar internethastigheten. Det brukar funka utmärkt.

Eftersom jag vill kunna dela Internet med andra enheter via Wifi så har jag oftast routern inkopplad:
------------------------------------------------------------------------
ALTERNATIV 2: RIGGA UPPKOPPLING MED ROUTER
------------------------------------------------------------------------
A) Bredbandsuttag (det är ju tänkt leveransen av bredband ska komma härifrån).
--- mellansteg ---
A kopplas sedan till Internet-ingången på routern.
Ethernet1-utgången på routern kopplas sedan till B för att få signalen till det aktuella rummet.
--------------------
B) Signalen skickas till rum 3 (i mediacentralen kan man välja vilket rum signalen ska skickas till).

Alltså det enda som skiljer är ju att här är det ett "mellansteg" där routern "bryggar" uppkopplingen.
------------------------------------------------------------------------

Det knasiga som hänt nu är att då jag kopplar förbi routern enligt alternativ 1 så får jag ingen uppkoppling. Jag får endast Internet om jag kopplar upp mig via routern.

Men alltså, vad är det för knas? Leveransen av bredbandet kommer väl inte direkt från routern?
Om leveransen av bredband inte fungerar utan router, så hur kan det då fungera med router?
Så alltså oavsett hur man riggar det hela så tar man ju sig från punkt A till punkt B, och och punkt A borde rimligtvis leverera Internet oavsett om man tar sig till punkt B med eller utan router.

ALTERNATIV 1: RIGGA UPPKOPPLING UTAN ROUTER

ALTERNATIV 2: RIGGA UPPKOPPLING MED ROUTER

Permalänk
Medlem

Vilken leverantör har du? Olika leverantörer leverar olika antal ip-adresser. Har du kopplat in flera grejer rätt i mediaboxen? Låter som att du använt max antal ip-adresser som finns tillgängliga, därav funkar det bara från routern som redan har en lease.

Om du kopplar ur allt förutom routern och väntar några timmar kan du prova igen när leasarna släppt.

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis:
Tack för svaret. Ja, det var intressant så kanske det kan vara.
Jag beställde nyligen bredband (bytte bredbandsleverantör) med routern inkopplad. Kanske det hade varit bättre att beställa det utan routern inkopplad.

Ska göra som du säger och vänta ett tag så får vi se.

Har bytt från bredbandsleverantören Internetport till Halebop.

Permalänk
Rekordmedlem

Operatören har antagligen ett maclås som just nu går mot routerns wanport, oftast släpper de med en timer men varför skulle man inte ha routern inkopplad mot inkommande anslutning ? Byt router om rooutingkapaciteten är för låg och skaffa en accesspunkt om det är wifi du behöver förbättra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
OK, ja, då får jag nog byta router. Routerkapaciteten är verkligen för låg.
Jag betalar för hastigheten 1000/1000 Mbit/s.
Med routern inkopplad så visar bredbandskollen:
Nedladdning 11,31 Mbit/s, Uppladdning 4,70 Mbit/s, Svarstid 9,33 ms.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ptoolemy:

@mrqaffe:
OK, ja, då får jag nog byta router. Routerkapaciteten är verkligen för låg.
Jag betalar för hastigheten 1000/1000 Mbit/s.
Med routern inkopplad så visar bredbandskollen:
Nedladdning 11,31 Mbit/s, Uppladdning 4,70 Mbit/s, Svarstid 9,33 ms.

Det är så extremt dåliga värden och inte ens en hel men dålig modell är så usel så nått är definitivt trasigt eller felinställt.
Vad är det för router, är du säker på att alla kablar är bra, har du resettat routern så du vet att det inte är nån inställning som påverkar, vet du att ingen inställning i datorn påverkar ?
Du bör alltså helst försäkra dig om att inget annat är konstigt innan du skaffar en ny router för det måste inte vara fel på routern men naturligtvis kan det vara det men din bandbredd är så ovanligt låg att det även kan vara nått mer problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.