Ny dator nästa sommar, vad tror ni den kommer att kosta?

Permalänk
Avstängd

Ny dator nästa sommar, vad tror ni den kommer att kosta?

Nästa sommar kommer jag att komma hem till Sverige igen. Då kommer jag att köpa ett nytt VR headset (kanske HP Reverb G2 om det inte kommit något ännu bättre jag fastnar för) och i samband med det nyaste GPU, CPU, passande minne samt stabilt moderkort och tyst modelärt PSU som klara att driva det. Jag lär fortfarande använda samma SSD och chassi som nu (se signatur). Jag är inte intresserad av RGB eller vattenkylning, men gillar tysta kyllösningar.

Vad tror ni att det kommer handla om för hårdvara då, och hur mycket pengar tror ni att jag bör spara ihop tills dess för att kunna fullfölja min plan då? Tänkte börja spara undan pengar nu.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Moderator
Moderator

"nyaste GPU, CPU, passande minne samt stabilt moderkort och tyst modelärt PSU"

Så 15-50k.

Det är väl rimligare att du sparar ihop de pengar du kan och sedan vet du hur din budget ser ut.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

CPU: Ryzen 4000-serien, Intel kanske har släppt något (11000-serien?)
GPU: RTX 3000 från Nvidia, RX 6000(?) från AMD
Minnen: Fortfarande DDR4 antagligen, men DDR5 kan vara nära nästa sommar.

Priset beror som alltid på hur bra komponenter du väljer; kan vara allt mellan 6-40k.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

"nyaste GPU, CPU, passande minne samt stabilt moderkort och tyst modelärt PSU"

Så 15-50k.

Det är väl rimligare att du sparar ihop de pengar du kan och sedan vet du hur din budget ser ut.

Nä jag sparar till budgeten passar det jag vill ha, sen köper jag.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Kommer att kosta ungefär samma som nu - fast du får lite snabbare prylar för pengarna nästa år.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du borde spara ihop 15 000 kr om det är en komfortabel nivå för dig.
At spendera mer än 20 000 kr tycker jag kostar mer än vad det smakar.

EDIT:

Skrivet av BrytaPlanka:

tyst modelärt PSU som klara att driva det

Din PSU kommer troligtvis klara en ny dator helt utmärkt. 600W räcker för mer eller mindre all system på marknaden.
Var även tvungen att gå tillbaka och kolla testet av din psu. Mitt minne svek mig inte. Den du har borde vara ljudlös.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd

Okej, då sparar jag PSUet. Bra att veta! Tack för tipsen, då vet jag ungefär vad jag har att vänta mig i kostnader sen så får vi se vad som händer!

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE