Uppgraderad Nintendo Switch uppges lanseras tidigt år 2021

Permalänk
Melding Plague

Uppgraderad Nintendo Switch uppges lanseras tidigt år 2021

Nya uppgifter talar om en Switch-modell med uppgraderad skärm, och enligt andra källor får den även stöd för 4K-rendering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att boka in en resa till Japan då! Har inte varit där sedan jag skaffade Switch i mars 2017!

Permalänk
Medlem

Det vore kul om Nintendo/nvidia kom med nått modernt för en gångs skull. En (rejält) nedskalad variant av Orin vore kul. Med LPDDR5 support så vi får upp bandbredden. Smäcka på DLSS 2.0 på det och Nintendos härliga spel blir inte bara roliga utan även njutbara på en större 4K tv.

I verkligheten: 30% overclock av Tegra kretsen. Please understand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dags att boka in en resa till Japan då! Har inte varit där sedan jag skaffade Switch i mars 2017!

Får hoppas de vill släppa in några nu under rådande omständigheter då.

Permalänk
Medlem

Skippa Switchen och släpp en Virtual Boy 2.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Hårdvaran i Switch börjar bli lite gammal, det kan ju vara så att det går att kostnadseffektivisera genom att modernisera konsollen. Skulle säkert gå att få in 1920x1080 på den handhållna enheten precis som när man kör dockat, utan att få värme- eller batteriproblem.

Jag ser framför mig en uppdatering i stil med Nintendo New 3DS. Dvs, bättre, men främst modernare. Tror inte vi får se många nya spel som inte går att spela på de äldre modellerna.

Kan ju inte skada för Nintendo heller att bygga om lite så det inte går att installera mod-chip dessutom.

Tillägg: För egen del blir det ingen uppdatering förrän det kommer en riktig efterträdare till Switch, med en Zelda som inte går att spela på gamla Switch. Hoppas att det är några år fram i tiden. 4K-tv har jag ju inte heller, och tror inte barnen saknar det till spelandet.

Nintendo kan ändå inte just nu konkurrera med PS5 eller XBox vad det verkar, bättre att låta det gå ett par år och sedan släppa något riktigt bra och portabelt. (Mobiltelefoner idag, flaggskeppen, är ju rejält mycket snabbare än Switch rent prestandamässigt, om ett par år kan man säkert bygga spelkonsoll på en snabb mobilplattform till en rimlig penning som kan matcha PS5 på det mesta)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Metroid Prime 4 i 4K? Säkerligen något som många Samusälskare INTE skulle tacka nej till!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Lite sugen faktiskt. Har länge funderat på en Switch men det känns lite saftigt att betala runt 4000 för vad som i praktiken är rätt gammal mobilhårdvara.

Permalänk
Medlem

Spännande! Lite mer prestanda hade ju inte skadat måste jag erkänna. Undra hur det blir med nyvarande tillbehör, främst joycons som man får hoppas att de passar med den nya versionen då de är rätt dyra.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

4k känns inte så önskvärt, sikta och satsa på den bärbara versionen. Skulle inte ha problem med 720p skärm i framtiden heller, vill bara ha stabil framerate och en nintendo-shop som inte laggar

Permalänk

Jag är oerhört skeptisk till att Nintendo fixar 4K stöd, det känns inte sannolikt med tanke på att de alltid kört sitt eget race utan att bry sig om konkurrenterna.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Vet ej om 4K upplösning behövs ärligt talat i en Switch men en BÄTTRE skärm i samma upplösning (men 1080p handhållen vore förstås mera logiskt) med lite mera kraft så den faktiskt klarar av det redan vore guld.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Sannolikt ett köp för mig.

Ska skärmen ha samma storlek så känns extra kräm på upplösning ganska ovärt. Sizear de upp däremot så kanske jag känner annorlunda.

Citat:

Det bygger på en utökning av rådande situation där Nintendo sålt 62 miljoner Switch-konsoler och kunder väntas köpa nio spel i snitt.

31 spel här så man kompenserar väl ut den där rackaren som bara köpte mario kart

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jaha 4-5 anledningen till att jag har hållit mig från att köpa en Switch sen den kom 2017.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

4K hade väl varit ok i, tja, Minecraft. Barnen spelar på en 32" 1920x1080-TV. Minecraft i 4K på en fet TV hade säkert varit populärt, likaså även möjligen Animal Crossing. Annars är ju överlag framerate viktigare än upplösning i de flesta spelen.

Och där har ju Nintendo lite att jobba på, även om många kunder inte har en aning om vad 30fps eller 60fps är.

Lite högre klockning kanske vore bra, men inga andra större förändringar. Då köper fantasterna en ny konsoll, svenne banan sitter kvar med sin gamla och är lika glad för det, och alla som köper en nyare konsoll får en som är lite rappare. Ska man börja göra flera stora förändringar kommer många att känna sig missnöjda med sin gamla konsoll, och det är inte säkert att man då hoppar på Nintendos nya (som ju inte tycks bli radikalt bättre), utan snarare PS5. ?

Tillägg : Jag har hoppat på Nintendo rätt sent, det var först med barnen (och en fru som spelat Zelda sedan 90-talet) som jag nu skaffat "allt", och det tycks som att många är trogna Nintendo. PS5 och Xbox är för mig, och sannolikt många andra, i det närmaste helt irrelevant. Jag hade nog inte köpt en PS5/XboxX (eller vad den nya ska heta) ens för 2000kr. Skulle vara om de har en vettig UHD-Blurayspelare och sen kanske något gamepass för en hundring i månaden, när barnen är lite äldre. Men just nu känns det som att vår nästa konsoll blir nästa "riktiga" Nintendokonsoll, inte bara en uppdatering av Switch.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Får hoppas de vill släppa in några nu under rådande omständigheter då.

Min sambo är från Japan, så henne kan de inte neka. I värsta fall blir det ett par veckors karantän, men den som väntar på något gott...

Är mer orolig för att butiksdöden som förvärrats av Corona. Köpte min Switch på Toys R Us, men numera verkar de inte ens ha några konsoler alls?

https://www.toysrus.co.jp/search/?q=nintendo+switch

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det stämmer, annars blir det svårt att porta spel till nuvarande Switch efter nya xbox och playstation släppts.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hoppas verkligen det stämmer, annars blir det svårt att porta spel till nuvarande Switch efter nya xbox och playstation släppts.

Inte direkt superlätt nu heller, kolla The Outer Worlds på Switch, holy shit

Permalänk
Medlem

Ja, jag väljer alla dagar i veckan 1080p med vettiga inställningar i 60fps än 4k @low i 30fps.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Tror verkligen inte att den kommer rendera något i 4K möjligtvis att den får nån form av uppskalning så det inte ser så för jävligt ut på en 4K TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Ja, jag väljer alla dagar i veckan 1080p med vettiga inställningar i 60fps än 4k @low i 30fps.

Uppskalning med DLSS 2+ är framtiden för nästa Nintendo Switch.

Testet nedanför är visserligen på ett 2080 Ti, men principen är samma. Rendrera 4K med uppskalad 1080P DLSS 2.0 och nå 55fps avg, mot native 4K och 21 fps avg.
https://www.sweclockers.com/test/29745-optimera-ray-tracing-p...

Bildexempel på 4K native vs 1080P DLSS 2.0 uppskalat.

Permalänk
Medlem

Kan det kanske vara i samband med lansering av Breath of the Wild 2?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Kan det kanske vara i samband med lansering av Breath of the Wild 2?

kanske nuvarande switch hårdvara är för klen ? jag som tycker switch är redan svindyr, då lär en snabbare kosta ju ännu mer

Permalänk
Medlem

Tror helt klart på att det kommer vara 1080p som uppskalas med DLSS2.

@HazZarD Nja, skulle bli förvånad om de inte körde samma motor. Botw2 lär komma till både nuvarande och den uppgraderade varianten.

Permalänk
Medlem

Vore ett lyft från Maxwell till Ampere!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det har ju talats om DLSS2 för Nintendo Switch Pro (om det nu är en sådan modell som ska komma), men då fattar jag det som att det är en dyrare modell, som kör samma spel (i upp till 4K), kanske med bättre fps i spel som stödjer det, och att den normala Switchen ligger kvar i samma prisklass (kanske med lite moderniserad hårdvara).

DLSS2 kräver väl rätt mycket mer kräm än Switchen har, finns det någon energisnål GPU som kör det i dagsläget? (är ju iofs tänkbart att nvidia gör en custom nintendovariant som är nerklockad och strömsnål, arkitekturen Switch har idag har ju några år på nacken)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det vore kul om Nintendo/nvidia kom med nått modernt för en gångs skull. En (rejält) nedskalad variant av Orin vore kul. Med LPDDR5 support så vi får upp bandbredden. Smäcka på DLSS 2.0 på det och Nintendos härliga spel blir inte bara roliga utan även njutbara på en större 4K tv.

I verkligheten: 30% overclock av Tegra kretsen. Please understand.

Vad jag kan läsa så ser det ut att vara estimerad leverans 2022 på Orin, så då är det nog snarare något mer custom än nedskalad variant om vi pratar tidigt 2021.

Vad duktiga utvecklare skulle lyckas leverera på en topmodern arm/ampere SoC på 10-25W hade för mig vart nog det mest intressanta inom spel-teknik i dagsläget. Men jag tror nog lite som dig... Kommer nog inte vara så spännande hårdvara.

Permalänk
Sötast

Lämna 4K till PC.

Inte ens de nya konsollerna kommer producera någon vettig detaljnivå på 4K så snälla förstör inte switchen med 4K på en bildskärm stor som din handflata.... där snackar man 100% slösade resurser i prestanda, batteritid och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad jag kan läsa så ser det ut att vara estimerad leverans 2022 på Orin, så då är det nog snarare något mer custom än nedskalad variant om vi pratar tidigt 2021.

Vad duktiga utvecklare skulle lyckas leverera på en topmodern arm/ampere SoC på 10-25W hade för mig vart nog det mest intressanta inom spel-teknik i dagsläget. Men jag tror nog lite som dig... Kommer nog inte vara så spännande hårdvara.

Japp, det jag pratar om är mer Switch 2 snarare än Switch Pro/NEW Switch, tyvärr.

Och det är NEW jag tror det är frågan om här, som rakt av ersätter nuvarande Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lämna 4K till PC.

Inte ens de nya konsollerna kommer producera någon vettig detaljnivå på 4K så snälla förstör inte switchen med 4K på en bildskärm stor som din handflata.... där snackar man 100% slösade resurser i prestanda, batteritid och annat.

1. Det är inte nödvändigtvis native 4K vi pratar om.
2. Switch går att ansluta till en tv.