Permalänk
Medlem

I mer allmänna nyheter: Scan.co.uk som varit väldigt öppna med sina förbeställningar och vad som kommer in, rapporterar nu att de inte har några öppna förbeställningar av 5600X. Alla de som fanns är nu levererade. Om jag läser rätt så kommer det att vara samma status för 5800X när den här veckan är slut:

https://www.scan.co.uk/shops/amd/ryzen-5000-faqs

Jag tror inte att de säljer utanför Storbritannien just för Ryzen, men det kan ändå vara intressant som tecken på att det börjar lösa sig internationellt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Status: Skickad
5900x på Netonnet beställd 26/11

Valde Instabox och jag var tvungen att gå in och verifiera att jag är jag med bankid. Tar det som att den inte fysiskt skickas innan man verifierat sig. Första gången jag använder Instabox. Detta skulle såklart kunna fördröja vissas leveranser som valt Instabox.

Snart dags att avboka min 15:12 beställning på webhallen, är ändå 200-250 plats i kön fortfarande

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Tror tyvärr att gräset alltid är grönare på andra sidan. Beställde en 5600X väldigt sent 27/11 från Inet. Men har själv funderat på att lägga beställningar hos både Webhallen och Komplett då ingenting händer på min order heller. Och leveransdatumen för mitt chassi och moderkort bara fortsätts att skjutas upp :/

Du måste haft otur om du inte fick nån 5600X vid beställning 27/11, vi är flera som beställt sent och fått därifrån. Jag beställde på eftermiddagen 26/11 och den är både skickad och uthämtad. Antagligen så ligger du bra till vid nästa leverans.

Gick betydligt snabbare att få den via Inet än min order hos Komplett som jag väntat på sen 5 nov kl 15:06. Hade en order hos NoN med som jag lade samtidigt som den hos Inet men den blev aldrig aktuell innan den avbokades.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Bananrepubliken:

Hur går det för er som beställt 5600x på komplett/ webhallen? Köpte på båda sidorna på relese och har inte sett skymten av något, inga uppdateringar på mina ordrar. Nu verkar det som att NoN, dustin och inet har leverarat massor av 5600x även till folk som beställt sent.

Trodde att webhallen och komplett skulle vara bättre Non och dustin när det kommer till att leverera datorkomponenter, inet var tyvärr överbelastat på relese så kunde inte köpa där, men att dom kan leverera gång på gång veckor innan webhallen och komplett är ju lite överaskande.

Webhallen kan heller inte hjälpa mig att flasha BIOS som jag behöver, ahhhh skulle dragit till inet. webhallen kan ju drömma om att bli årets nätbutik.

Alla butiker har dessvärre ej möjlighet att flasha BIOS då kunskap och utrustning varierar mellan butik.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Du måste haft otur om du inte fick nån 5600X vid beställning 27/11, vi är flera som beställt sent och fått därifrån. Jag beställde på eftermiddagen 26/11 och den är både skickad och uthämtad. Antagligen så ligger du bra till vid nästa leverans.

Gick betydligt snabbare att få den via Inet än min order hos Komplett som jag väntat på sen 5 nov kl 15:06. Hade en order hos NoN med som jag lade samtidigt som den hos Inet men den blev aldrig aktuell innan den avbokades.

Jag har också en beställning från 27/11 som ligger utan statusuppdatering, när jag har läst i tråden så verkar många som beställde dagen innan (26/11) fått sina. Så jag håller tummarna att vi är med i nästa leverans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

Hur går det för er som beställt 5600x på komplett/ webhallen? Köpte på båda sidorna på relese och har inte sett skymten av något, inga uppdateringar på mina ordrar. Nu verkar det som att NoN, dustin och inet har leverarat massor av 5600x även till folk som beställt sent.

Trodde att webhallen och komplett skulle vara bättre Non och dustin när det kommer till att leverera datorkomponenter, inet var tyvärr överbelastat på relese så kunde inte köpa där, men att dom kan leverera gång på gång veckor innan webhallen och komplett är ju lite överaskande.

Webhallen kan heller inte hjälpa mig att flasha BIOS som jag behöver, ahhhh skulle dragit till inet. webhallen kan ju drömma om att bli årets nätbutik.

vad har du för moderkort ?

har du inte ett med stöd för "bios flashback" så erbjuder amd i vissa fall en låne cpu

"Short Term Processor Loan Boot Kit
AMD will offer affected and qualified users (as described below) an AMD Athlon 200GE Processor, including thermal solution, for short-term use ("boot kit") to perform the BIOS update on their motherboard.

This short-term processor loan or boot kit is offered through AMD warranty services and is available only for qualified users that:

Have made a valid purchase of a 3rd Gen Ryzen™ Desktop Processor and;
Are unable to boot that processor because the user’s current X470/B450 BIOS must be upgraded first.
This service is free of charge with the following condition:

Once you have submitted your claim for a processor loan boot kit, AMD will require pictures of your 3rd Gen Ryzen™ Desktop Processor and AMD Socket AM4 400 Series motherboard, which clearly shows the model numbers and unique serial numbers as well as a copy of the purchase invoice(s) to authorize the request. Additionally, a summary or copy of communication with the motherboard manufacturer is requested to indicate why support from the Original Design Manufacturer (ODM) is not suitable.

Once the RMA request is approved, the AMD Athlon 200GE processor will be sent with pre-paid return shipping. The processor is provided as a temporary loan to you for the sole purpose of updating the BIOS and must be returned within 10 business days of receipt. It is not necessary to return the provided thermal solution.

To obtain the boot kit, please carefully follow these instructions:

Go to the AMD online warranty claims page: https://www.amd.com/en/support/kb/warranty-information/rma-fo...
Fill in your full contact and product details (3rd Gen Ryzen Processor OPN number and serial number)
In the Problem Description field enter "Boot kit Required" (without quotes)
NOTE: The product must be a valid AMD processor with authentic OPN and serial number.

Once the claim is received and approved, confirmation details and boot kit instructions will be provided in a follow up email."

Permalänk
Webhallen

Ytterligare 100x bekräftade på 5800x (alla som bokat fram till 16.00 på launch day ska vara täckta med det som är beräknat att landa inom kort)

Övriga proppar: se tidigare inlägg i denna tråd

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Min beställning av en 5950X från Komplett ändrade status alldeles nyss till "Bekräftad i lager 10 december" som jag beställde 09/11. Förhoppningsvist med lite magi och tur så får man den i slutet av veckan annars får man hoppas på tidigt nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ytterligare 100x bekräftade på 5800x (alla som bokat fram till 16.00 på launch day ska vara täckta med det som är beräknat att landa inom kort)

Övriga proppar: se tidigare inlägg i denna tråd

Betyder det att ni får inte dom i slutet av denna vecka och att man med lite tur får en nästa vecka?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Webhallen
Skrivet av vinylens:

Betyder det att ni får inte dom i slutet av denna vecka och att man med lite tur får en nästa vecka?

Hoppas denna vecka!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

fick hem den idag, från komplett beställd 5/11 16:10, skönt att inte behöva vänta på något annat nu

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

@Webhallen

Hej! Du skrev i början av December att 110st 5600x är påväg från distributören. När tror du de lär dyka upp hos kunderna?
Förstår att det kan vara svårt att svara på men värt ett försök

Permalänk
Medlem

Då har man pratat med Netonnet's chatt igen och processorn(5900X beställde 28Nov) håller på att packas och ska skickas ut under dagen fick jag till svar nu, så vi får väl se hur det stämmer med det då jag tycker att det är kväll nu.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Ursäkta ordvalet men. Hur fan kunde du få en 5900x ifrån NON som du beställde igår när jag själv haft en order där sedan 1a december?
Hanterar NON deras ordrar på något sätt jag inte förstår?

Jag beställde en 17:30 i Fredags och det har inte hänt något med min än, tror NoN bara snurrar på lyckohjulet och skickar dom ordrar hjulet stannar på just nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 White

ASUS ROG STRIX X570-E | AMD 5900X | EVGA RTX 3080
Corsair LPX 32GB | Samsung 970 1TB / Samsung 850 Pro 512GB / Samsung 870 4TB

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Sancti:

@Webhallen

Hej! Du skrev i början av December att 110st 5600x är påväg från distributören. När tror du de lär dyka upp hos kunderna?
Förstår att det kan vara svårt att svara på men värt ett försök

Dessa ska redan ha landat, kön är såpass stor att volymen "åts" upp. Så håll ett öga på kölistan istället då den uppdateras löpande för att ge inblick i hur man ligger i kö

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Dessa ska redan ha landat, kön är såpass stor att volymen "åts" upp. Så håll ett öga på kölistan istället då den uppdateras löpande för att ge inblick i hur man ligger i kö

Tack för svaret!
Beställningen gick igenom 15:03 så ligger mellan 0-100. Får hålla tummarna att den dyker upp snart då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Dessa ska redan ha landat, kön är såpass stor att volymen "åts" upp. Så håll ett öga på kölistan istället då den uppdateras löpande för att ge inblick i hur man ligger i kö

Jag kollar på kölistan för 5900x, men förstår inte riktigt. Kön beskriver bara lanseringsdagen. Är resten av kön försumbart kort? Jag missade att boka vid lansering

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Webhallen
Skrivet av DrDuke:

Jag kollar på kölistan för 5900x, men förstår inte riktigt. Kön beskriver bara lanseringsdagen. Är resten av kön försumbart kort? Jag missade att boka vid lansering

Den är tyvärr rätt rejäl, kö-inblicken nu är där för att ge hopp till de närmst på tur, när dag 1 är avklarad så kommer det bli större tidsspann är tanken. Bokar man idag hamnar man ca 550e plats i kön.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Den är tyvärr rätt rejäl, kö-inblicken nu är där för att ge hopp till de närmst på tur, när dag 1 är avklarad så kommer det bli större tidsspann är tanken. Bokar man idag hamnar man ca 550e plats i kön.

/Patrik

Bra tider att vara teknikförsäljare?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Den är tyvärr rätt rejäl, kö-inblicken nu är där för att ge hopp till de närmst på tur, när dag 1 är avklarad så kommer det bli större tidsspann är tanken. Bokar man idag hamnar man ca 550e plats i kön.

/Patrik

Om man tänker taktiskt, vilket CPU tror du jag ska beställa om jag vill ha en så snabbt det går av 5900,5800 och 5600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlindh:

Om man tänker taktiskt, vilket CPU tror du jag ska beställa om jag vill ha en så snabbt det går av 5900,5800 och 5600?

Har inte hängt med riktigt hela tråden, men jag tänker att det kan inte gärna finnas någon regel mot att ställa sig i flera köer och ta processorn man får först, och sen avboka de andra. Det är nog många som gör så, och det är nog också en anledning till att köerna är långa.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Webhallen
Skrivet av dlindh:

Om man tänker taktiskt, vilket CPU tror du jag ska beställa om jag vill ha en så snabbt det går av 5900,5800 och 5600?

När det väl släpper så är det alla förutom 5900X som är lättast att få tag i. Får vi det vi blivit lovade innan årets slut så är det endast 5900X kön som är kvar. (dock extremt nerbandat)

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

När det väl släpper så är det alla förutom 5900X som är lättast att få tag i. Får vi det vi blivit lovade innan årets slut så är det endast 5900X kön som är kvar. (dock extremt nerbandat)

/Patrik

hur många har ni blivit lovade ? vet att det kan ju ändras men är ju nice å ha ett hum om hur läget är

Permalänk
Webhallen
Skrivet av zap117:

hur många har ni blivit lovade ? vet att det kan ju ändras men är ju nice å ha ett hum om hur läget är

Tillräckligt för att täcka allt som ligger nu förutom 5900X

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fick också "Din order har skickats" från Netonnet i morse. Beställning av 5900x, lagd i fredags (4 december).

Nu har jag den i näven. Kul!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Webhallen

Jag vet att frågan kommit upp flera gånger om när en order går från gul till grön för att sen hoppa tillbaka till gul. För mig hände det nu under helgen med just 5900X (beställning gjord 15:03). Var det något strul med inleveransen på lagret som gjorde detta? Eftersom jag inte ska hämta den i butik så borde den ju inte hoppa i status som när man skall få den levererad till butik?

Eller tänker jag helt fel?

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Spektra:

@Webhallen

Jag vet att frågan kommit upp flera gånger om när en order går från gul till grön för att sen hoppa tillbaka till gul. För mig hände det nu under helgen med just 5900X (beställning gjord 15:03). Var det något strul med inleveransen på lagret som gjorde detta? Eftersom jag inte ska hämta den i butik så borde den ju inte hoppa i status som när man skall få den levererad till butik?

Eller tänker jag helt fel?

Tyvärr är det både de i butik och i centrallager som blir drabbade av detta,

De i butik kan få gult tills den dagen det ploppar upp i butik och de på centrallager får grönt medans de i butik får gult tills utleveransen är registrerad.

Men har du 15.03 och inte har tilldelning nu så är det endast 6st kvar på det klockslaget

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Men har du 15.03 och inte har tilldelning nu så är det endast 6st kvar på det klockslaget

/Patrik

Ooooooh närmar sig för 15.04 på riktigt då! ^_^

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Tyvärr är det både de i butik och i centrallager som blir drabbade av detta,

De i butik kan få gult tills den dagen det ploppar upp i butik och de på centrallager får grönt medans de i butik får gult tills utleveransen är registrerad.

Men har du 15.03 och inte har tilldelning nu så är det endast 6st kvar på det klockslaget

/Patrik

det betyder att 15:04 är 7-77 cpu:er bort känns ju inte helt hopplöst ialf

Permalänk

Beställde en 5800x hos komplett efter att jag prata med deras kundtjänst (27:e november orderdatum) och dem sa att jag räknades komma med nästa leverans. Fick bekräftad i lager 6:e december (halvgrön ruta) och fick idag en uppdatering om att den inte är bekräftad i lager längre utan kommer 22:e (gul bock). Har också en beställning på en 5600x sen den 25:e men den räknar jag inte kommer förens nästa år. Jag vet att jag beställde sent men jag gick då på vilka som hade tidigast leveransdatum vilket var komplett. Enligt kundtjänsten kom det inga 5800x igår även fast det var bekräftat i lager då. Mycket hoppande fram gällande datum hos komplett. :/