Datorn piper efter byte av Grafikkort

Permalänk

Datorn piper efter byte av Grafikkort

Tjena,
Jag har bytt grafikkort och satt in en ny Sata ssd i min dator, nu varje gång jag startar datorn piper moderkortet 3 snabba gånger men sen startar datorn som vanligt.
Det händer även utan ssdn så jag tänker det enda som är annorlunda är ju grafikkortet,

Det händer innan post screen.
I windows verkar allt fungera som det ska och allt dyker upp som det ska, gpu ram osv...

MB; EVGA z170
Cpu; i7 6700k @ 4.8 , 1.4v
ram; 32GB @ 3000 , 1.35v
Gpu; Rtx 3080 hade innan 2st 1080
Nätdel; evga P2 850 watt

Jag har testat
Ta ur och sätta tillbaka grafikkortet
Kollat att kablarna sitter i som dem ska
Ändrat inställningar i bios ang post Koderna
Stresstestat i windows utan problem

Någon som har en ide vad det kan vara och eventuella lösningar, eller ska man kanske bara leva med det?

Mvh

EDIT;

Problemet var CSM support i bios, stänger man av det försvann problemet, Men eftersom jag hade min boot disk som MBR var jag tvungen att ha det aktivt annars kunde jag inte ladda windows men det gick att lösa genom att konvertera disken från MBR till GPT så man kan köra UEFI istället för LEGACY.

Min lösning var,
Kör KommandoTolken som admin > diskpart > listdisk ( för att se vilken disk som ska konverteras ) > exit > mbr2gpt /convert /disk:[vilken disk] /allowfullOS

I mitt fall var det disk 4 så jag det blev " /disk:4 "
Sen efter en omstart och ändring i bios till Disabled CSM Support så fungerar det som förväntat utan pipande moderkort!

Jag skulle väl rekommendera att göra en backup på sin disk innan man gör detta då det kan gå fel.

Löst Problemet
Permalänk
Medlem

Har du provat om den piper utan grafikkortet?

Permalänk
Medlem

1. Koppla ur alla usb-enheter förutom tangentbord och testa igen. Hur många pip får du?

2. Har inte ditt evga z170 en liten felkods-display och led? Kolla om det visas något där och jämför med felkoderna längst bak i manualen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

3 snabba beeps syftar på Minnes fel ?

Vet dock inte om det kan syfta på båda grafikminne och ram-minne.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Har du provat om den piper utan grafikkortet?

Ska prova det, återkommer när jag testat det!

Skrivet av dwd:

1. Koppla ur alla usb-enheter förutom tangentbord och testa igen. Hur många pip får du?

2. Har inte ditt evga z170 en liten felkods-display och led? Kolla om det visas något där och jämför med felkoderna längst bak i manualen.

Provade ta ut allt förutom Tangentbordet och musen, det var samma 3 snabba.
Det får postkoden B2 eller 62 lite svårt att se vilket haha,
B2 är "Legacy Option ROM Initialization"
62 är " Installation of the PCH Runtime Services "

vet inte riktigt vad något av det betyder

Skrivet av Tawen:

3 snabba beeps syftar på Minnes fel ?

Vet dock inte om det kan syfta på båda grafikminne och ram-minne.

Jag vet inte, tänker är det minnes fel ( ram ) då borde väl inte datorn posta och det borde bli fel i windows samt under stresstester?
Datorn fungerar ju alltså som det ska utan några konstigheter ( vad jag vet ) förutom just dem där 3 snabba pipen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

B2 är "Legacy Option ROM Initialization"

Det kan absolut vara problem med gpu då. Testa lite olika, t.ex. att köra helt utan, med kortet i annan slot på mb, med skärm ansluten till annan port osv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Det kan absolut vara problem med gpu då. Testa lite olika, t.ex. att köra helt utan, med kortet i annan slot på mb, med skärm ansluten till annan port osv.

Har testat att köra utan, då piper det inget! men så fort man stoppar i det så börjar den igen..
Men jag tycker det är märkligt för när jag kör stresstester/benchmarks på gpun så verkar det ju fungera som det ska man kanske kan bortse detta problem?

Olika portar verkar inte göra någon skillnad, kan det vara så att det får för lite ström?
Har 3st 8pin och ett 850 watt, men jag tänker att 2st 1080 som jag körde innan borde dra ungefär lika mycket om inte mer?

EDIT;

Lösning i Trådstart