PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem

finns fortfarande i lager värt o lägga extra 700kr för slippa vänta tycker jag
http://www.retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=3923...

Permalänk
Medlem

Det är inget bra erbjudande och skämmigt för en butik att göra så (finns en anledning till att de inte säljer den på Spelbutiken.se istället, vilken är deras huvudsida) men för den som verkligen vill ha ett PS5 är det ju rätt bra pris.

Permalänk
Skrivet av Cash774:

finns fortfarande i lager värt o lägga extra 700kr för slippa vänta tycker jag
http://www.retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=3923...

Folk börjar lägga upp för samma pris på blocket 😂

Permalänk
Medlem

Ja priset börjar sjunka rätt mycket på Blocket på PS5. Utbudet är närmast enormt så krävs bra att de börjar regelbundet komma in i butik nu, då lär priserna verkligen sjunka som en sten där. Finns ungefär 6 fulla sidor (om man räknar bort annonserna som inte säljer konsolen utan spel o annat) med PS5'or. Folk försöker göra en hacka på konsolen medan de fortfarande kan även om de bara börjar bli runt en femhunka max nu, folk lär ju pruta som alltid också.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

ja playstation 5 börjar komma in väldigt mycket i butiker nu framförallt fler har fått tag på playstation 5 och priset för dem som vill tjäna på det ha sjunkit inte värt o tänka på att man tjänar på att sälja en ps5 som är obruten
håll utkik kommer regelbundet upp i butiker

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig att trycket på PS5 kommer snart göra marknaden övermättad så istället kommer butikslagren kanske bli fulla ett tag. Speciellt om det finns få lockande spel ute.

Kanske tänker tokigt men om de producerar nu för att täcka efterfrågan så kanske de överskattar att den kommer hålla i sig länge till.

FOMO och hype säljer PS5 mer än spel som Returnal, Ratchet & Clank o Demons Souls är jag helt säker på.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Skulle inte förvåna mig att trycket på PS5 kommer snart göra marknaden övermättad så istället kommer butikslagren kanske bli fulla ett tag. Speciellt om det finns få lockande spel ute.

Kanske tänker tokigt men om de producerar nu för att täcka efterfrågan så kanske de överskattar att den kommer hålla i sig länge till.

bara kolla på retrospelbutiken fortfarande i lager hade detta varit någon månad sedan hade det varit slut på någon minut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cash774:

bara kolla på retrospelbutiken fortfarande i lager hade detta varit någon månad sedan hade det varit slut på någon minut

Det beror säkert till stor del att den inte är värd att köpa och sälja vidare för det priset. Du kommer inte tjäna på det alls.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cash774:

bara kolla på retrospelbutiken fortfarande i lager hade detta varit någon månad sedan hade det varit slut på någon minut

En anledning är givetvis att det är skalpers som har stått för köptrycket. Enda anledningen till att den fortfarande är kvar i skrivande minut är för att Playstation 5 på Blocket och Trandera går nu för strax över 7000 kronor. Marginalerna täpps till och därmed är de inte lika sugna på att köpa in det längre. Bara rätt åt dem, de får väl hitta något annat sätt att tjäna pengar på.

Permalänk
Medlem

Trist att Retrospelbutiken blivit lite av en scalper. De säljer ju Limited Run Games-spel också till överpris.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Här i Umeå så är de osåldakonsoller på blocket som legat över 10 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Trist att Retrospelbutiken blivit lite av en scalper. De säljer ju Limited Run Games-spel också till överpris.

Japp, de tar 800:- för LR-spel. Skulle aldrig få för mig att köpa för dom ockerpriserna. :/

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Det är ett helt ok pris om man behöver en extra kontroll enligt mig.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Japp, de tar 800:- för LR-spel. Skulle aldrig få för mig att köpa för dom ockerpriserna. :/

Det kostar ca 500sek att köpa hem LRG spel från deras egna hemsida så 800 sek är egentligen inte så farligt.

tillägg, ser nu att många LRG switch spel kostar faktiskt under 500 lappen vilket är billigare än att köpa från deras egna hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Det är ett helt ok pris om man behöver en extra kontroll enligt mig.

Köp da om de e så bra pris!😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedaE:

Köp da om de e så bra pris!😉

Varken ute efter köpa ett till PS5 nu igen eller köpa ett med extra kontroll, om jag skulle köpa ett. Men det är ett ok pris sett till det tyckte jag bara.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Idag har jag hämtat min PS5:a med extra handkontroll från Media Markt jag beställde i tisdags förra veckan fick den idag😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det kostar ca 500sek att köpa hem LRG spel från deras egna hemsida så 800 sek är egentligen inte så farligt.

tillägg, ser nu att många LRG switch spel kostar faktiskt under 500 lappen vilket är billigare än att köpa från deras egna hemsida.

Mer än 50% påslag tycker jag är för mycket iaf.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Det många glömmer bort att det inte heller skett någon prissänkning. Vanligtvis skulle en konsol gått ner i pris. PS5 är dessutom fortfarande 300 SEK dyrare än XSX.

Det verkar inte som att butikerna får sälja mer än riktpriset (om man inte är en obskyr butik som säkert har andra inköpskanaler). Annars skulle de precis som grafikkorten listas till högre priser. Problemet med grafikkort är att det finns så många modeller och tillverkare medan här är det bara två tillverkare, vilket ger bättre koll och styrning. Skulle bara AMD respektive Nvidia sälja sina kort hade det sett annorlunda ut. Nu kan istället företag som Zotac sluta tillverka kort de marknadsförde för 7825 kr (som borde ha gått ner i pris nu, inte upp) och vägra hedra detta, istället säljer de andra, mycket dyrare kort. För att inte tala om allt som sker bakvägen...

Permalänk
Medlem

Gå ner i pris mindre än ett år efter release?

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Gå ner i pris mindre än ett år efter release?

Ja, precis. Alternativt inkludera spel i en bundle och liknande.

Permalänk
Medlem

Har inte de senaste konsolerna hållit sitt pris ganska stabilt en bra tid efter släpp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevitar:

Har inte de senaste konsolerna hållit sitt pris ganska stabilt en bra tid efter släpp?

Inte en krona prissänkning har jag aldrig varit med om. Jag har inte sifforna nu men åtminstone en liten prissänkning vore det normala för såväl grafikkort som konsoler. Precis som många andra varor har detta inte skett utan inflationen är skyhög.

Permalänk
Medlem

Varken PS4 Pro eller Xbox One X såg någon direkt prissänkning vad jag vet iaf. PS4 höll också priset stadigt fram till Slim modellen.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det många glömmer bort att det inte heller skett någon prissänkning. Vanligtvis skulle en konsol gått ner i pris. PS5 är dessutom fortfarande 300 SEK dyrare än XSX.

Det verkar inte som att butikerna får sälja mer än riktpriset (om man inte är en obskyr butik som säkert har andra inköpskanaler). Annars skulle de precis som grafikkorten listas till högre priser. Problemet med grafikkort är att det finns så många modeller och tillverkare medan här är det bara två tillverkare, vilket ger bättre koll och styrning. Skulle bara AMD respektive Nvidia sälja sina kort hade det sett annorlunda ut. Nu kan istället företag som Zotac sluta tillverka kort de marknadsförde för 7825 kr (som borde ha gått ner i pris nu, inte upp) och vägra hedra detta, istället säljer de andra, mycket dyrare kort. För att inte tala om allt som sker bakvägen...

Nja, största andelen till att konsolerna inte säljs dyrare är väl för att Sony och Microsoft tänkt sig casha in på spelen och att de vill ha så stor marknadsandel som möjligt? Nvidia och AMD har ju inget incitament att sälja spel.

Permalänk
Skrivet av almar:

På vilka grunder drar du den slutsatsen? 7 av 10 av mina kompisar har inte fått tag på en än. Har man inte vanan/i jobbet att sitta vid datorn större delen av dagen så är det riktigt svårt.

Fler och fler tackar för sina beställningar här än för bara nån månad sen. Borde ju tyda på de kommit fler konsoller i händerna på sweclockers.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nja, största andelen till att konsolerna inte säljs dyrare är väl för att Sony och Microsoft tänkt sig casha in på spelen och att de vill ha så stor marknadsandel som möjligt? Nvidia och AMD har ju inget incitament att sälja spel.

Ja men de hade ju inte räknat med detta stora intresse. Slutsålt liksom. Annars tror jag vi hade fått se högre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Ja men de hade ju inte räknat med detta stora intresse. Slutsålt liksom. Annars tror jag vi hade fått se högre priser.

Jag tror dom har räknat med ett stort intresse. Jag skulle tro att de pressar priserna till en nivå där de går back på varje konsol de säljer. Det är viktigare att så många som möjligt har en ps5 än att de går med vinst med det, eftersom jag antar att de flesta skaffar endast en konsol per generation. Playstation tar några procent för varje sålt spel samt ps+. Det är här de tjänar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasek:

Idag har jag hämtat min PS5:a med extra handkontroll från Media Markt jag beställde i tisdags förra veckan fick den idag😀

Fick Du något meddelande om att ordern hade skickats? Jag beställde min en dag efter Dig men inte hört något.

Visa signatur

i7-9700k @ 3,6GHz | ASUS RTX 2070 STRIX GAMING OC | Gigabyte Z390 AORUS Pro Wifi | HyperX 2x8GB 3200MHz | Corsair RM750X 750W | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus | Corsair Carbide 275Q