Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har du klickat in dig rätt väg då? Black Friday - Alla erbjudanden på förstasidan.

Tack, nu kom jag till de kampanjerna jag sett tidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det har ju kanske med adresser att göra men får ni verkligen 500/500 eller 500? Den senare är:
Nedladdning: 250-500 Mbit/s
Uppladdning: 50-100 Mbit/s
om man läser ordentligt

Så för mig fanns det bara val att köra "500" för 299:- vilket ändå är bättre än vad Telenor kunde erbjuda efter ha dubblat min månadsavgift och sedan gett en dålig rabatt.

Har att göra med vilken adress/stadsnät du ligger på.
På min orderbekräftelse som jag fick efter min beställning som gjordes igår så står det klart och tydligt:

Internettjänstens hastighet
Nedström 500 Mbit/s
Uppström 500 Mbit/s

Men det finns i samma stad som jag bor de som ligger på samma stadsnät men en annan som driftar deras adresser, de kan inte få symmetriska hastigheter utan får precis som du skriver 500/100 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du missförstår mig nog, de har två produkter.
En 500 och en 500/500. Du har ju så klart 500/500 men de som hoppar på denna deal får nog 500/100 som jag fick nu

Ah. Ja, har man inte koll kan det säkert bli så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det har ju kanske med adresser att göra men får ni verkligen 500/500 eller 500? Den senare är:
Nedladdning: 250-500 Mbit/s
Uppladdning: 50-100 Mbit/s
om man läser ordentligt

Så för mig fanns det bara val att köra "500" för 299:- vilket ändå är bättre än vad Telenor kunde erbjuda efter ha dubblat min månadsavgift och sedan gett en dålig rabatt.

500/500 299:- på telia för min del iaf.
Du klickar in dig på Black Friday sen bredband va. Och inte bredband uppe i menyn överst.

500 har som sagt sämre uppladdning och den kunde jag inte ens välja när jag gick via BF bannern -> bredband.

Men ja, det beror ju även på vilket statsnät du har. Vissa kan ju inte leverera alla hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Tele2 använder sin egen mediaomvandlare om du vill ha dem som ISP.
Givetvis bekostar de bytet så att de kan binda upp dig men den dagen du vill byta till vilken annan ISP som helst förutom Tele2 så får du själv bekosta mediaomvandlarbytet.
Nu killgissar jag men skulle tro att det inte kostar peanuts…..

Jag ringde dom idag också och fick det förklarat. Har samma uppfattning som dig. Kommer kosta mycket om 2 år om jag vill byta tillbaka till någon annan leverantör under rea. Hoppar tele2. Ska ringa telenor och se vad de kan göra för mig som befintlig kund. känns surt att betala 299kr för 250mbit när nya kunder får 1000 mbit för 249....

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det har ju kanske med adresser att göra men får ni verkligen 500/500 eller 500? Den senare är:
Nedladdning: 250-500 Mbit/s
Uppladdning: 50-100 Mbit/s
om man läser ordentligt

Så för mig fanns det bara val att köra "500" för 299:- vilket ändå är bättre än vad Telenor kunde erbjuda efter ha dubblat min månadsavgift och sedan gett en dålig rabatt.

Köper du 500/500 hos Telia är godkänd hastighet 250 till 500 (både Upp och ned)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Bara stämmer in i kören om telia och uppsägningsvägen man måste gå. Hade sedan tidigare 500/500 för 299per månad och fick det igen när jag var tvungen att tala med uppsägnings avdelningen för vanliga kundtjänst kunde för allt i världen inte ordna med det. Hade även jag viss bindningstid kvar på mitt nuvarande avtal men inga bekymmer sa dom.

Vanliga kundtjänst på Telia har sällan bra rabatter att erbjuda till befintliga kunder. Det går inte för vanliga kundtjänst att lägga in rabatter som 299 kronor per månad för bredband (på befintliga kunder). Det är inte möjligt. Det vanliga kundtjänst kan erbjuda befintliga kunder är 250/250 för 479 kronor per månad och 500/500 för 529 kronor per månad. Vill man förhandla priset måste man ringa uppsägningsavdelningen
Uppsägningsavdelningen har mycket bättre erbjudanden att erbjuda

Permalänk
Inaktiv

Hade tagit Telia 500/500 från 1:a december som startdatum men Banhof verkade ha nedtid eller liknande i morse då internet inte fungerade när jag vaknade och så när allt började fungera igen hade jag Telia.
Klagar inte att ha gratis internet några dagar

Misstänker att Telia ha någon körning och kopplar på tjänster så dom ligger väntande eller liknande någon dag innan på koppling för kunderna blir väll galen om det går fel lixom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Det har du rätt i!

Läste "i 12 månader"...

Betyder att efter 12 månader så betalar du ordinarie pris för abonnemanget.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Telenor prismatchade mitt bredband 250 Mbit/s till 299 kr månaden. Eftersom jag har andra tjänster hos dem sjunker priset ytterligare till 249 kr/månaden. Inte samma hastighet som Telia såklart, men jag klarar mig gott och väl med 250/250.

Permalänk
Medlem

Någon som har tecknat avtal med Telia och vet om de har publik ip eller kör de cgnat?

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk
Medlem

Telenors uppsättningsavdelning har nog en del att göra idag 😅 40 min kö

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenon X1:

Någon som har tecknat avtal med Telia och vet om de har publik ip eller kör de cgnat?

Tror det säkert spelar roll vart man bor och vilka system de har just där. Jag har alltid haft publik IP där jag bor. Du får nog kolla upp just för din adress.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tror det säkert spelar roll vart man bor och vilka system de har just där. Jag har alltid haft publik IP där jag bor. Du får nog kolla upp just för din adress.

Skickade en fråga till supporten och fick ett svar att de inte har möjlighet att aktivera publik ip på fast bredbandsabonnemang. Därav testade jag om någon vet något här 🙂

Får nog ta och ringa supporten istället. Har förövrigt Telia öppna fiber.

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenon X1:

Skickade en fråga till supporten och fick ett svar att de inte har möjlighet att aktivera publik ip på fast bredbandsabonnemang. Därav testade jag om någon vet något här 🙂

Får nog ta och ringa supporten istället. Har förövrigt Telia öppna fiber.

Ja, bäst är nog att ringa och kolla med någon mer teknisk person på supporten. Jag har inte öppen fiber utan bara Telia Fiber att välja på där jag bor och har Public IP utan att ha valt det själv.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Betalade 299kr för 250/250 från förra årets BF hos Telenor. Fick fortsatt samma hastighet för samma pris. Egentligen skulle jag börja betala 529kr om 1 månad. Han försökte först ge mig 250mbit för 429 (100kr rabatt) men nekade och han bad mig att vänta lite så han kunde prata med sin chef (förmodligen gick han väl på toa)

Jag är nöjd

Telia har 500mbit för 379 dock med 12mån bindningstid och 399 startavgift. 250mbit duger dock för mig!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Betalade 299kr för 250/250 från förra årets BF hos Telenor. Fick fortsatt samma hastighet för samma pris. Egentligen skulle jag börja betala 529kr om 1 månad. Han försökte först ge mig 250mbit för 429 (100kr rabatt) men nekade och han bad mig att vänta lite så han kunde prata med sin chef (förmodligen gick han väl på toa)

Jag är nöjd

Telia har 500mbit för 379 dock med 12mån bindningstid och 399 startavgift. 250mbit duger dock för mig!

Haha samma procedur för mig som ringde för några timmar sedan. Jag behövde vänta 30 minuter i luren medan han gick på toa

Du har fel på Telias priser dock. Det är deras ordinarie priser. Du måste navigera rätt från hemsidan genom att först klicka på Cybermondayerbjudanden och sedan vidare till bredband. Då finner du 500 mbit/s för 299 kr. Utan startavgift.

Permalänk
Medlem

Pratade med Bahnhof idag, inget intresse öht att ens ge något prisförslag.. Hade det inte varför för deras inställning till IPRED och utpressningsbrev hade jag bytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Haha samma procedur för mig som ringde för några timmar sedan. Jag behövde vänta 30 minuter i luren medan han gick på toa

Du har fel på Telias priser dock. Det är deras ordinarie priser. Du måste navigera rätt från hemsidan genom att först klicka på Cybermondayerbjudanden och sedan vidare till bredband. Då finner du 500 mbit/s för 299 kr. Utan startavgift.

Se på fan.... nu blev jag sugen.. 500 istället för 250 i hastighet för samma peng. Har svårt att tro att telia är så dåligt att man ångrar att man bundit upp sig? Hittade erbjudandet nu också!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av Nivity:


Har aldrig haft det problemet, har bytat leverantör säkert 30 gånger under alla år i alla boende man haft med Itux.
Ringer typ alltid in och ber ISP aktivera bredbandet manuellt varje gång efter det andra avslutats. För minimera downtime.
Jag mailade även Itux igår, fick svar på 3 minuter.

Har fortfarande inget nät. Telia verkar ha stora problem med att slå på mitt nya abbonemang. Först skyllde de på itux sen sa itux att det är bara för Telia att slå igång.

Nu säger Telia att det är 5 dagars igångsättningstid. Kul att det framgick när de sa att det skulle aktiveras i fredags. Telia som är ett jävla skämt och inte itux.

//bredbandslös

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockemedkniva:

Har fortfarande inget nät. Telia verkar ha stora problem med att slå på mitt nya abbonemang. Först skyllde de på itux sen sa itux att det är bara för Telia att slå igång.

Nu säger Telia att det är 5 dagars igångsättningstid. Kul att det framgick när de sa att det skulle aktiveras i fredags. Telia som är ett jävla skämt och inte itux.

//bredbandslös

Får se hur det går för mig.
Mitt telenor fiber tar slut natten till den 1/12, sen ska Telia slås på.
Är det inte igång när jag vaknar så kommer jag ringa dom.

Hade de sagt 5 dagar till mig så hade jag sagt behåll ert bredband och tagit någon annan

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Får se hur det går för mig.
Mitt telenor fiber tar slut natten till den 1/12, sen ska Telia slås på.
Är det inte igång när jag vaknar så kommer jag ringa dom.

Hade de sagt 5 dagar till mig så hade jag sagt behåll ert bredband och tagit någon annan

Ska höra av mig idag igen, detta är fan helt orimligt. Någon typ av kompensation. Har sparat mina chatt konversationer där de säger att det inte blir något glapp.

Har ett 4g modem just nu, utan de hade det varit katastrof. Speciellt med tanke på hemmajobb.

Permalänk
Medlem

Mitt telenor hade inte kopplats bort imorse (de sa de kopplas bort natten till den 1/12, men alltså igång fortfarande.). Så ringde dom och de kopplade bort tjänsten, sen fick jag tillbaka mitt stadsnät ip.

Ringde Telia så de kunde aktivera Telia fiber. De sa att de inte kunde göra något, de har legat aktivt sedan den 28 i portalen (då jag beställde, inkoppling 1/12 valde jag).
När jag sa att jag alltid ringt in till min nya ISP så har de manuellt aktiverat det sen har det alltid kommit igång in om 15 min typ så tyckte han det lät konstigt.

Han sa det borde komma igång under dagen, annars fick jag ringa igen.

Well, går det inte igång idag så ringer jag och ångrar avtalet och tar någon annan

45 min i telefonkö fick man sitta i också då chatten inte kunde göra något
Å andra sidan fick jag sitta i 35 min till telenor också.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Mitt telenor hade inte kopplats bort imorse (de sa de kopplas bort natten till den 1/12, men alltså igång fortfarande.). Så ringde dom och de kopplade bort tjänsten, sen fick jag tillbaka mitt stadsnät ip.

Ringde Telia så de kunde aktivera Telia fiber. De sa att de inte kunde göra något, de har legat aktivt sedan den 28 i portalen (då jag beställde, inkoppling 1/12 valde jag).
När jag sa att jag alltid ringt in till min nya ISP så har de manuellt aktiverat det sen har det alltid kommit igång in om 15 min typ så tyckte han det lät konstigt.

Han sa det borde komma igång under dagen, annars fick jag ringa igen.

Well, går det inte igång idag så ringer jag och ångrar avtalet och tar någon annan

45 min i telefonkö fick man sitta i också då chatten inte kunde göra något
Å andra sidan fick jag sitta i 35 min till telenor också.

Telia verkar snacka så jävla mycket skit. Är fortfarande bredbandslös och de kan inte ge någon prognos. Jävla tur jag har obegränsat 4G med router annars hade jag fått åka in på dårhus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Mitt telenor hade inte kopplats bort imorse (de sa de kopplas bort natten till den 1/12, men alltså igång fortfarande.). Så ringde dom och de kopplade bort tjänsten, sen fick jag tillbaka mitt stadsnät ip.

Ringde Telia så de kunde aktivera Telia fiber. De sa att de inte kunde göra något, de har legat aktivt sedan den 28 i portalen (då jag beställde, inkoppling 1/12 valde jag).
När jag sa att jag alltid ringt in till min nya ISP så har de manuellt aktiverat det sen har det alltid kommit igång in om 15 min typ så tyckte han det lät konstigt.

Han sa det borde komma igång under dagen, annars fick jag ringa igen.

Well, går det inte igång idag så ringer jag och ångrar avtalet och tar någon annan

45 min i telefonkö fick man sitta i också då chatten inte kunde göra något
Å andra sidan fick jag sitta i 35 min till telenor också.

Låter oroväckande inför min flytt från Bredband2 till Telia. Flytten ska ske den 27/12 (urkoppling 27/12 kl 23.59 enligt Bredband2)
Kanske bäst att köpa en 4G-router så man inte sitter där utan uppkoppling.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockemedkniva:

Telia verkar snacka så jävla mycket skit. Är fortfarande bredbandslös och de kan inte ge någon prognos. Jävla tur jag har obegränsat 4G med router annars hade jag fått åka in på dårhus

Känns så ja.
Kontaktade Itux också och de skrev såhär


Hej!

Detta ligger på Telia och inte ITUX att aktivera.

ITUX har inga möjligheter att aktivera tjänster från de olika ISP som finns i våra nät 😊”

Så ja Kommer ge dom idag, inte längre med aktivering. Annars kan dom fara och flyga.
Dock synd man inte tog Bahnhof ”BF” pris, de var iaf 50kr lägre i månaden än nu.

Permalänk
Medlem

Här funkade kopplingen perfekt. Gick från Th1ng till Telia. Hade Th1ing igår och idag Telia

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk

Jag har samma problem med Telia efter byte. Man kallar det för "fallout". Riktigt irriterad. Nu 3e dagen utan uppkoppling. Och en support som initialt säger att det brukar lösa sig efter ett par dagar. När jag ligger på och vill ha en annan förklaring så sägs det att ingen kan göra något just nu.

Kan inte ens skapa ett ärende på mina sidor eftersom inte abonnemanget är aktivt där.

Sjukt irriterande. Och det jävligaste är att man har kontakt med en outsourced support som egentligen inte kan göra ett skit.

Permalänk
Medlem

Jag fick nog.
Ångrade tjänsten hos Telia.

Ringde Ownit, beställde via telefon. Han aktiverade det när vi var i telefon och det fungerade direkt.

Telia kan dra åt helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Mitt telenor hade inte kopplats bort imorse (de sa de kopplas bort natten till den 1/12, men alltså igång fortfarande.). Så ringde dom och de kopplade bort tjänsten, sen fick jag tillbaka mitt stadsnät ip.

Ringde Telia så de kunde aktivera Telia fiber. De sa att de inte kunde göra något, de har legat aktivt sedan den 28 i portalen (då jag beställde, inkoppling 1/12 valde jag).
När jag sa att jag alltid ringt in till min nya ISP så har de manuellt aktiverat det sen har det alltid kommit igång in om 15 min typ så tyckte han det lät konstigt.

Han sa det borde komma igång under dagen, annars fick jag ringa igen.

Well, går det inte igång idag så ringer jag och ångrar avtalet och tar någon annan

45 min i telefonkö fick man sitta i också då chatten inte kunde göra något
Å andra sidan fick jag sitta i 35 min till telenor också.

Ungefär som min upplevelse med Telenor, gav till slut upp när dom pajade mitt byte till bredband2 och som även de inte kunde lösa, vände mig till Ownit och var igång inom 5 minuter.

Dom här jättarna vet inte vad dom håller på med när dom typ ska sälja allt från bredband till varmkorv. Fokusera på en sak och gör den bra istället.