Alienware AW2721D - Gjorde jag ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Jag tycker att det som är mer intressant är att jämföra den med andra 1440p skärmar.

https://www.techspot.com/review/1954-hp-omen-x-27-monitor/

https://www.rtings.com/monitor/reviews/hp/omen-x-27

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_odyssey_g7_c27g7...

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_agon_ag273qz.htm#res...

Det är okej att gilla skärmen, men den hanterar inte motion speciellt bra. Den sista aocen är riktigt dålig men ändå bättre på motion på något vis.

Jag kanske är hård men jag har väntat i två år på en 240 Hz 1440p ips och den första är en ren besvikelse för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

https://www.techspot.com/review/1954-hp-omen-x-27-monitor/

https://www.rtings.com/monitor/reviews/hp/omen-x-27

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_odyssey_g7_c27g7...

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_agon_ag273qz.htm#res...

Det är okej att gilla skärmen, men den hanterar inte motion speciellt bra. Den sista aocen är riktigt dålig men ändå bättre på motion på något vis.

Jag kanske är hård men jag har väntat i två år på en 240 Hz 1440p ips och den första är en ren besvikelse för mig.

Håller med om att bilden du skickade ser horribel ut. Vilken video kommer det ifrån? Som sagt, riktigt synd att inga seriösa reviewers gjort recensioner på dessa än. Har ju förstått att det ska vara samma paneler som LG(men jag är inte 100% på det), och där presterar de ju otroligt bra, bästa IPS 1440p på marknaden. Men vem vet hur Alienware gjort sin kalibrering. Kanske blir som sagt att jag testar skärmen men sen lämnar tillbaka den i väntan på reviews. "Erbjudandet" verkar ju stanna kvar på samma nivå, särskilt med Inets prissättning som ligger i samma klass. Kanske är det en skärm med sämre prestanda än LG trots allt(utöver 30 extra hz OC).

Permalänk
Medlem

Vilken LG skärm pratar du om? Det är en Acer som är närmaste konkurrent, ska bli intressant att se mer seriösa reviews men tftcentral verkar helt ointresserad.

Bilden är från bijan någonting på Youtube, stämmer ganska väl med min upplevelse. Tog lite bilder själv också och det ser likadant ut.

Priset kommer nog stanna, att sälja den här skärmen för 12k skulle aldrig gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vilken LG skärm pratar du om? Det är en Acer som är närmaste konkurrent, ska bli intressant att se mer seriösa reviews men tftcentral verkar helt ointresserad.

Bilden är från bijan någonting på Youtube, stämmer ganska väl med min upplevelse. Tog lite bilder själv också och det ser likadant ut.

Priset kommer nog stanna, att sälja den här skärmen för 12k skulle aldrig gå.

Det sägs at 38" AW ska ha samma panel som 38GN950, men jag vet inte vad som är ursprungliga källan till det.

EDIT: Ska man utgå ifrån en reviewer dock så verkar ju 38" ha sämre response time jämfört med 27" så det känns ju inte så kul. Litar inte helt på dessa youtube reviews, vill se ordentlig testning, men stämmer det så är ju LGn mycket mer intressant även om den inte verkar gå ner i pris lika ofta.

https://imgur.com/s7jDee6

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Intressant citat från recensionen:
"Implementing backlight strobing on this monitor would’ve been a waste of time anyway as it would result in prominent red-colored ghosting due to slow red phosphor decay, as it’s the case with all Nano IPS monitors with strobing."

Har fått min AW2721D nu, återkommer om några dagar med mina åsikter.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Måttligt nöjd att @inet har stött på förseningar på xb273ugx skärmen när det stod leverans imorgon igår kväll. Hade tänkt ha dom brevid varandra någon dag ändå men hoppas inet får iväg den på måndag ändå.

Permalänk
Medlem

Nån som testat skärmen med nextgen konsolerna? Har mina konsoler på skrivbordet tillsammans med datorn kopplad till samma monitor. Vore gött o se om den klarade av 1440p 120hz + vrr via hdmi (får hoppas Sony patchar in 1440p stöd hos ps5an snart). Vet att DELLS s2721dfga klarar av det över hdmi.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Måttligt nöjd att @inet har stött på förseningar på xb273ugx skärmen när det stod leverans imorgon igår kväll. Hade tänkt ha dom brevid varandra någon dag ändå men hoppas inet får iväg den på måndag ändå.

Fick mail tidigare om att den finns i lager på Inet nu (Webhallen har haft den några dagar). Ska bli intressant att höra vad du tycker om den. Jag har spanat på både XB273UGX och AW2721D men varit lite skeptiskt till Dellen då jag kört strobing på TN i många år nu. Och fast XB273UGX funnits ute ett tag nu i andra länder kan jag inte hitta nån vettig recension på den.

Som sagt väldigt nyfiken på vad du tycker om Acern.

Permalänk
Medlem

Yes, sitter och väntar på att den ska bli skickad, står som i lager nu. Blir den inte skickad imorgon så hinner jag inte få den innan jul så då blir återkopplingen väldigt sen.

Permalänk
Medlem

Fått acern nu och hunnit testa lite @jawik
Kort sagt är den överlägsen Alienwareskärmen på alla plan och usb c porten funkade perfekt, kopplade bara till min laptop och fick 270 Hz utan några problem.

BFI/strobing eller vad man vill kalla det är så otroligt viktigt. Enda gången jag skulle rekommendera aw skärmen är om man verkligen vill ha gsync ultimate av någon anledning.
Ska man spela spel där man får 240+ fps är acern otroligt mycket klarare i rörelse.
Inställningarna man har tillgång till i osd är också mycket bättre, man kan ställa in allt.

Lite offtopic men många är säkert nyfikna

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Fått acern nu och hunnit testa lite @jawik
Kort sagt är den överlägsen Alienwareskärmen på alla plan och usb c porten funkade perfekt, kopplade bara till min laptop och fick 270 Hz utan några problem.

BFI/strobing eller vad man vill kalla det är så otroligt viktigt. Enda gången jag skulle rekommendera aw skärmen är om man verkligen vill ha gsync ultimate av någon anledning.
Ska man spela spel där man får 240+ fps är acern otroligt mycket klarare i rörelse.
Inställningarna man har tillgång till i osd är också mycket bättre, man kan ställa in allt.

Lite offtopic men många är säkert nyfikna

Bijan har testat skärmen och han håller med dig

https://www.youtube.com/watch?v=NvoLrhSbdHY&t=183s

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

alienware skärmarnas "msrp" är ett skämt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

alienware skärmarnas "msrp" är ett skämt...

Ja. Ganska tydligt att nedsatt pris är standard. Dock förvånar det mig lite då LGs skärmar som använder samma paneler verkar ligga runt 19K för 38". Så vet inte om Dell helt enkelt vill sälja de snabbare än LG eller vad som är grejen. Konsensus bland konsumenter verkar vara att AW har bättre Quality control, bygg kvalitét(den är fantastisk, otroligt snyggt och stabilt stand) och 3 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Bijan har testat skärmen och han håller med dig

https://www.youtube.com/watch?v=NvoLrhSbdHY&t=183s

Inte alls förvånad. Aw skärmen är ingen höjdare för faktiskt spelande för prisklassen.

Om man som jag kör med skärmarmen och aldrig ens packade upp stativet till aw skärmen så är det svärmotiverat att ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fått acern nu och hunnit testa lite @jawik
Kort sagt är den överlägsen Alienwareskärmen på alla plan och usb c porten funkade perfekt, kopplade bara till min laptop och fick 270 Hz utan några problem.

BFI/strobing eller vad man vill kalla det är så otroligt viktigt. Enda gången jag skulle rekommendera aw skärmen är om man verkligen vill ha gsync ultimate av någon anledning.
Ska man spela spel där man får 240+ fps är acern otroligt mycket klarare i rörelse.
Inställningarna man har tillgång till i osd är också mycket bättre, man kan ställa in allt.

Lite offtopic men många är säkert nyfikna

Beställer en sån skärm för att testa och sen lämna tillbaka.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

För dig lär den absolut vara bättre om du ska koppla din laptop till den. Dock är du väl utanför return window på dellskärmen redan?

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med Dell men tycker att det blir lite oskarpt i snabba spel.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Fått acern nu och hunnit testa lite @jawik
Kort sagt är den överlägsen Alienwareskärmen på alla plan och usb c porten funkade perfekt, kopplade bara till min laptop och fick 270 Hz utan några problem.

BFI/strobing eller vad man vill kalla det är så otroligt viktigt. Enda gången jag skulle rekommendera aw skärmen är om man verkligen vill ha gsync ultimate av någon anledning.
Ska man spela spel där man får 240+ fps är acern otroligt mycket klarare i rörelse.
Inställningarna man har tillgång till i osd är också mycket bättre, man kan ställa in allt.

Lite offtopic men många är säkert nyfikna

Fint att du gillar den. Jag såg Bijan's recension av Acern igår och han håller med att den slår Dellen i snabba spel. LG's Nano IPS-paneler verkar inte komma med fungerande strobing inom någon nära framtid. Så jag tror det lutar åt att jag kör på en XB273UGX ändå. Har väntat på en bra skärm länge nog nu, och ska man vänta på "nästa bästa" hela tiden får man vänta hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Skoja inte, jag började vilja uppgradera min skärm i oktober 2019 och det är först nu en produkt jag är nöjd med har släppts.

Permalänk

Lite tankar om AW2721D efter tio dagars användning. Min tidigare skärm var en Asus ROG Swift PG278Q som jag haft i ca 5 år. Den hade en TN-panel med trista urvattnade färger som jag tyckte drog ner upplevelsen både vid desktop-jobb och spel i allmänhet, samt jag ville ha en 200+ hz skärm då jag spelar mycket fps-spel.

Bildkvalité: Tycker detta är skärmens största styrka jämfört med min tidigare Asus-skärm, väldigt fina färger och skärpa. Jag kan inget om färger och foto osv så detta är väldigt subjektivt. Men speciellt färgen röd ser riktigt fin ut. Jag kör på en factory preset som heter Cool (tror jag) så har inte kalibrerat något. Det enda som inte imponerar på mig bildmässigt är kontrasten, men det är fortfarande ett litet steg uppåt ifrån tidigare skärmen. Mycket ljusstark vid max, jag varierar mellan 25-40% beroende på hur ljust rummet är. Mitt exemplar har inga defekter gällande ips glow, backlight bleeding, döda pixlar etc.

Snabbhet: Från 144 till 240 hz - Jag upplever det som betydligt bättre flyt och att det ger mig fördelar i multiplayerspel som Quake och Team Fortress 2 när fiender snabbt flyger förbi dig och du måste svänga upp till 90 grader för att träffa dom. Jag tror största anledningen till det är att det blir lättare för hjärnan att räkna ut vad som händer när rörelser ser mer kontinuerliga ut. Inte lika dramatiskt steg som ifrån 60 till 144, men kommer aldrig vilja gå tillbaka till 144 igen nu. Även skönt flyt i singleplayer-spel som Doom Eternal. I allmänhet känns skärmen rapp. Det finns tre snabbhets-modes, jag kör på det som heter Fast" som ger klar bäst bild-kvalite, tycker inte "Super Fast" är värt det även om det drar ner input lag lite.

Design: Snygg både fram och bak. Älskar att den har massa USB-portar. Foten tar upp en hel del yta så har man smalt skrivbord bör den ersättas. Foten ser bättre ut IRL än på bild så jag känner inte att jag behöver sätta upp på stativ som jag tänke innan.

Mjukvara: Bläääh. Alienware Command Center är värdelöst och drar dessutom massa CPU och tvivlar på om dom kommer uppdatera den. Avinstallerade direkt. Vet inte om någon annan mjukvara stöds.

TL;DR: Ett stort steg uppåt i bildkvalité och snabbhet ifrån dom bästa gamingskärmarna från ca 2014-2015. Jag gissar att jag kommer stanna på den här i flera år tills det finns 400hz-skärmar med högre kontrast och förhoppningsvis kommer spel då i större utsträckning ha bra hdr-stöd för färger.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få tag i AW2721D för ca 7500 och för den pengen så har jag svårt motivera steget upp till 9500 som den dyrare Acern kostar just nu, framför allt för en 27"... Att Alienwaren har en riktig G-sync-modul gör att den känns ännu mer prisvärd enligt mig... AW:en är dessutom såååå mycket snyggare!

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Skrivet av photek2k:

Jag lyckades få tag i AW2721D för ca 7500 och för den pengen så har jag svårt motivera steget upp till 9500 som den dyrare Acern kostar just nu, framför allt för en 27"... Att Alienwaren har en riktig G-sync-modul gör att den känns ännu mer prisvärd enligt mig... AW:en är dessutom såååå mycket snyggare!

Ja Acers monitorer har fruktansvärt dålig design. Panelen är det inget fel på, men man kan inte undkomma från att skärmen ser ut som en i raden av deras skärmar till utseendet. Det har inte hänt något på den fronten på flera år.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Aw är lätt att hålla ren då den inte har kanter på skärmen.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Såg att nvidia Reflex fanns att aktivera i Nvidia kontrollpanelen, Står inte att skärmen stödjer det men det verkar fungera.
Någon mer som testat?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Såg att nvidia Reflex fanns att aktivera i Nvidia kontrollpanelen, Står inte att skärmen stödjer det men det verkar fungera.
Någon mer som testat?

Vad exakt innebär detta? Är inte funktionen att kunna mäta latensen mellan musklick och respons på det, och att skärmen måste ha en dedikerad USB-port för musen? Känns som något de borde marknadsföra.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Beslutsångest. Inet säljer Acer XB273UGX För ca 800kr mer än vad jag betalade för UW2721D. Är det värt att returnera AW:n för denna? Bättre Adobe-färgrymd, 30 Hz mer, stödjer MBR/ULMB (enligt DisplayNinjas AW2721D-recension) och har möjlighet till 10 bit @ 270 Hz. Ser dock ut att vara sämre byggd, har HDR 400 istället för 600 (som AW:n ändå sågats för i reviews jag läst), och har ingen fysisk G-Sync-modul (är detta värt att bry sig om?). Hur ska jag resonera?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Beslutsångest. Inet säljer Acer XB273UGX För ca 800kr mer än vad jag betalade för UW2721D. Är det värt att returnera AW:n för denna? Bättre Adobe-färgrymd, 30 Hz mer, stödjer MBR/ULMB (enligt DisplayNinjas AW2721D-recension) och har möjlighet till 10 bit @ 240(+?) Hz. Ser dock ut att vara sämre byggd, saknar HDR (som AW:n ändå sågats för i reviews jag läst), och har ingen fysisk G-Sync-modul (är detta värt att bry sig om?). Hur ska jag resonera?

Synd att du inte såg Webhallens mellandagsrea, de hade Acer skärmen för 8490 sek. Tog nog slut ganska snabbt då den är på ordinarie pris igen.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Synd att du inte såg Webhallens mellandagsrea, de hade Acer skärmen för 8490 sek. Tog nog slut ganska snabbt då den är på ordinarie pris igen.

Inet har den ju för en krona mindre?

Har du någon input i hur jag borde tänka? Vilken hade du valt?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler