Trådlös brygga mellan fiberuttag och router?

Permalänk
Medlem

Trådlös brygga mellan fiberuttag och router?

Jag kommer snart att flytta in i en villa som inte har fiber indraget. Hyyresvärdens hus som ligger ca 20 meter bort har fiber och ett ledigt uttag. Det bästa hade förstås varit att dra en kabel från uttaget till vår router, men på grund av rådande årstid och mängden snö är det inte en möjlighet.

Då både jag och min fru är beroende av en stabil lina för att kunna jobba hemifrån undrar jag därför om det går att lösa på annat sätt? Alternativt om ni rekommenderar annan typ av uppkoppling istället (mobilt bredband, ADSL etc.).

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem

Vet inte om det löser problemet, men enklast om det går att lösa för hyresvärden är väl att sätta en router hos han och koppla mot en utomhus AP, kan funka i och med en korta sträckan mellan husen. https://store.ui.com/collections/unifi-network-access-points/...

Permalänk
Medlem

Trådlös brygga borde kunna ge dig bra bandbredd (>100 Mbit) och hyfsad god stabilitet och latens. Vet dock inte hur mycket man behöver lätta på lädret för att få full duplex snarare än halv. 🤔 När jag jobbade med det för ~7 år sedan brukade vi använda Ubiquiti-länkar, men då får du bara halv duplex.

EDIT: Ubiquiti Air Fiber 5 ska kunna fixa full duplex. Skulle tro att 2x AP kostar ca 20 000kr.
Klarar ni er med halv duplex kan ni nog komma under 5000kr.

https://www.ui.com/airfiber/airfiber5/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta upp en brygga mha 2 st Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco.
De har en länkhastighet på 450 Mbit/s så det bör ge minst 250 Mbit/s i överföringshastighet.
PoE injectorn ingår inte så de behöves köpas till. Kostnaden blir runt 1500kr totalt.

Lösning ger ett ethernets uttag i vardera huset.
Hur den skall kopplas in i i Fiberhuset beror på om man kan få flera Ip adresser eller ej från leverantören.
Får man flera kan den kopplas in i fördelaren annars får man koppla in den hans router.
På din sida behöver du en router så att du kan få portar och Wifi.

Har själv en äldre variant, Ubiquiti Networks NanoStation 5, som har 100 Mbit/s ethernets interface.
Får ut 100 Mbit/s med 1 s fördröjning.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Varför är inte att dra kabeln utomhus ett alternativ?

Visa signatur

The what what in the what now?