Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Imorrn når elpriset omkring 7 kr/kwh. Hur länge tror ni miners kommer ruva på sina kort? Eller lär alla ha bundit elpriset?

Ptja, man drar ju fortfarande in runt 55 spänn om dagen med ett 3080 och förbrukar 5 kWh, så man går ju fortfarande plus på de flesta korten.
Samtidigt så är det ingen kostnad. Även om man skulle gå jämnt ut så konverterar man bara SEK till krypto.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

jag band för ett par månader sedan på 55öre i 3 år
denna månaden ska jag betala 2407kr för ett hus på ca 250m2 (energi hus så det är väldigt billigt att värma upp)
jag brukar i snitt ligga strax under 1500kr när jag tittar i appen.
Jag har dock mycket saker igång 24/7 som drar en hel del så egentligen skulle jag nog kunna halvera vår brukning utan större problem,
att det var högre förbrukning än vanligen denna månaden är nog att vi duschat ovanligt mycket hemma i stället för på klubben.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Funderade i våras på att gå över till spotpris. Rätt glad att jag inte gjorde det utan istället band upp mig på fastprisavtal istället 😅

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bor i SE4 med rörligt avtal :’(

1,5 plansvilla byggd 1940. Uppskattad årsförbrukning på 12kkWh Tack och lov för att vi installerade bergvärme häromåret! Vill inte veta vad nästa elräkning blir på…

Blev lite trött på frun häromdagen när hon stod å torkade äpplen i ugnen ~1 h. Det är nu alla pappa-memes med termostater kommer till sin rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Bor i SE4 med rörligt avtal :’(

1,5 plansvilla byggd 1940. Uppskattad årsförbrukning på 12kkWh Tack och lov för att vi installerade bergvärme häromåret! Vill inte veta vad nästa elräkning blir på…

Blev lite trött på frun häromdagen när hon stod å torkade äpplen i ugnen ~1 h. Det är nu alla pappa-memes med termostater kommer till sin rätt!

12k kwh är inte så mycket för ett hus byggt på 40 talet, jag trodde ärligt talat mycket mer än så.

Permalänk
Medlem

289 kWh i November. Betalar 64 öre/kWh (inkl. moms) så räkningen hamnade på 211kr.

Bor i en trea på 68kvm och värme ingår i brf-avgift. Vanligtvis är det mindre, men har en inneboende nu så det är två törstiga datorer som rullar.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Bor i SE4 med rörligt avtal :’(

1,5 plansvilla byggd 1940. Uppskattad årsförbrukning på 12kkWh Tack och lov för att vi installerade bergvärme häromåret! Vill inte veta vad nästa elräkning blir på…

12.000 kWh är ju ingenting, vi drar 28-29.000 kWh, iofs SE3 då, men det lär kännas i plånboken i vinter. (rörligt avtal förstås, historiskt har man alltid tjänat på det över tid, men vette f-n vad som händer nu, får nog fundera på att köpa ett eget kolkraftverk och bli självförsörjande… är det det som är den gröna omställningen? )

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

För november
1650 kr (841kr för Energidistribution) / (807kr för Energilösningar)
646 kWh @ 120,31 öre
Hyresrätt med frånluftsvärmepump(verkar inte göra något, vilket jävla piss även på max) och el-element(dyraste möget jag skådat).

Permalänk
Medlem

Bor i villa fördelat om 2 plan "överplan samt källare" på 100kvm var, totalt 200kvm.
Har bergvärme som uppvärming.

Kostnad för el:
Avstämd period 2021-10-01 - 2021-10-31
Faktisk förbrukning el
El-certifikat 2021-10-01 - 2021-10-31 925 kWh 5,60 öre/kWh 51,80 kr
Elpris 2021-10-01 - 2021-10-31 925 kWh 16,30 öre/kWh 150,78 kr
Summa 925 kWh 202,58 kr
Moms 25% 50,65 kr
Summa inkl moms 253,23 kr

Kostnad för nätavgift:
Avläsning 1 nov 2021 925 kWh
Abonnemang 16 ampere 31 dagar 2 605,00 kr/år 221,25 kr
Elöverföring 925 kWh 20,60 öre/kWh 190,55 kr
Energiskatt normal 925 kWh 44,50 öre/kWh 411,63 kr
Summa 823,43 kr
Moms 25 % på 658,74 kr ingår med 164,69 kr
Summa Elnät 823,43 kr

Galet att man betalar 253,23 kr för själva elen och sen 823,43 kr för att få den leverarad hem.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

12k kwh är inte så mycket för ett hus byggt på 40 talet, jag trodde ärligt talat mycket mer än så.

Tilläggsisolerat och treglasfönster, så årtalet är inte så illa som det låter…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

12kWh är ju ingenting, vi drar 28-29 kWh, iofs SE3 då, men det lär kännas i plånboken i vinter. (rörligt avtal förstås, historiskt har man alltid tjänat på det över tid, men vette f-n vad som händer nu, får nog fundera på att köpa ett eget kolkraftverk och bli självförsörjande… är det det som är den gröna omställningen? )

Alltså 12kkWh alltså, 12000kWh/år

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Alltså 12kkWh alltså, 12000kWh/år

Rättade mitt, menade förstås 28-29.000 i mitt fall.

Undrar vad vi får för konsekvenser efter denna vinter, kommer en del av de som flyttat till hus tänka om och flytta till mindre igen nästa år? Kommer vi se massiva beställningar av solpaneler? Eller vad blir följden av detta?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Bor i SE4 med rörligt avtal :’(

1,5 plansvilla byggd 1940. Uppskattad årsförbrukning på 12kkWh Tack och lov för att vi installerade bergvärme häromåret! Vill inte veta vad nästa elräkning blir på…

Blev lite trött på frun häromdagen när hon stod å torkade äpplen i ugnen ~1 h. Det är nu alla pappa-memes med termostater kommer till sin rätt!

Bor också i SE4 med ett dåligt isolerat 40-tals hus. Förbrukar ca 8000kwh om året (3600 av det är elbil).

Byt till ved vettja. 😊

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Mindfighter:

Rättade mitt, menade förstås 28-29.000 i mitt fall.

Undrar vad vi får för konsekvenser efter denna vinter, kommer en del av de som flyttat till hus tänka om och flytta till mindre igen nästa år? Kommer vi se massiva beställningar av solpaneler? Eller vad blir följden av detta?

Jag kommer snegla på solpaneler iallafall visst jag har råd men att lägga 8k månaden ensam på el är bara idiotiskt.
Förhoppningsvis är MP ute ur leken helt och vi kan starta upp iallafall en nedstängd reaktor så kanske det blir bra iallafall

Kanske inte är så smart att bygga enorma datacenter överallt som slukar massa eller heller med risk för OT hur många är det som jobbar på t ex Facebook när allt är klart och det bara är daglig drift ? Politiker brukar ju gladligen prata om 1000tals jobb verkligheten är väl snarare max 50.

Permalänk

Nu börjar det märkas på räkningarna att man har rörligt..

Bör man kika på att binda elpriset eller ska man ha is i magen och vänta? Ni som har bundit nu nyligen vad fick ni för pris?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Jag kommer snegla på solpaneler iallafall visst jag har råd men att lägga 8k månaden ensam på el är bara idiotiskt.
Förhoppningsvis är MP ute ur leken helt och vi kan starta upp iallafall en nedstängd reaktor så kanske det blir bra iallafall

Kanske inte är så smart att bygga enorma datacenter överallt som slukar massa eller heller med risk för OT hur många är det som jobbar på t ex Facebook när allt är klart och det bara är daglig drift ? Politiker brukar ju gladligen prata om 1000tals jobb verkligheten är väl snarare max 50.

Får inte MS, Facebook typ gratis el dessutom? Men tänk alla jobben som dessa datacenter skapar!😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Bor i villa fördelat om 2 plan "överplan samt källare" på 100kvm var, totalt 200kvm.
Har bergvärme som uppvärming.

Kostnad för el:
Avstämd period 2021-10-01 - 2021-10-31
Faktisk förbrukning el
El-certifikat 2021-10-01 - 2021-10-31 925 kWh 5,60 öre/kWh 51,80 kr
Elpris 2021-10-01 - 2021-10-31 925 kWh 16,30 öre/kWh 150,78 kr
Summa 925 kWh 202,58 kr
Moms 25% 50,65 kr
Summa inkl moms 253,23 kr

Kostnad för nätavgift:
Avläsning 1 nov 2021 925 kWh
Abonnemang 16 ampere 31 dagar 2 605,00 kr/år 221,25 kr
Elöverföring 925 kWh 20,60 öre/kWh 190,55 kr
Energiskatt normal 925 kWh 44,50 öre/kWh 411,63 kr
Summa 823,43 kr
Moms 25 % på 658,74 kr ingår med 164,69 kr
Summa Elnät 823,43 kr

Galet att man betalar 253,23 kr för själva elen och sen 823,43 kr för att få den leverarad hem.

Nu har du förstås rätt bra elpris, men energiskatten vill jag nog påstå är en del av kostnaden för själva elen, trots att man fick för sig att flytta skatten från den ena fakturan till den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Nu börjar det märkas på räkningarna att man har rörligt..

Bör man kika på att binda elpriset eller ska man ha is i magen och vänta? Ni som har bundit nu nyligen vad fick ni för pris?

Tipsade min mor är binda för ett par månader sedan. Hon kom till skott i förra veckan och fick ca 71 öre 3 år i SE3 med Vattenfall.
Villa, 140 kvm, förbrukar 10.000kWh i året (värmer med LVP+direktverkande el).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Nu börjar det märkas på räkningarna att man har rörligt..

Bör man kika på att binda elpriset eller ska man ha is i magen och vänta? Ni som har bundit nu nyligen vad fick ni för pris?

Undrar detsamma. Sitter på rörligt just nu i Skåne.
Kan teckna fastpris på 125öre/kwh, värt det??
Jag som tacka nej till 55öre/kwh för ca 1 år sedan får ju äta upp detta nu...

Permalänk
Medlem

Tecknade nytt med Vattenfall förra veckan.
3 år fastpris 59,90 öre, ingen årsavgift.

Kollar jag idag är det dyrare och ingen rabatt på årsavgiften.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Jag kommer snegla på solpaneler iallafall visst jag har råd men att lägga 8k månaden ensam på el är bara idiotiskt.
Förhoppningsvis är MP ute ur leken helt och vi kan starta upp iallafall en nedstängd reaktor så kanske det blir bra iallafall

Kanske inte är så smart att bygga enorma datacenter överallt som slukar massa eller heller med risk för OT hur många är det som jobbar på t ex Facebook när allt är klart och det bara är daglig drift ? Politiker brukar ju gladligen prata om 1000tals jobb verkligheten är väl snarare max 50.

Finns definitivt andra åsikter om varför kärnkraften är på en skarpt sluttande utförsplan.
Har absolut inte med MP vara eller inte vara att göra, men spam_fantasier är roligare....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Nu börjar det märkas på räkningarna att man har rörligt..

Bör man kika på att binda elpriset eller ska man ha is i magen och vänta? Ni som har bundit nu nyligen vad fick ni för pris?

Jättebra att binda - när det är billigt. Så backa några månader om du ska binda ;).

Äe men det kan vara svårt att hitta bra deals nu tänker jag mig eftersom fasta priserna vanligen följer med upp när elen är dyr. Svårt att få till riktigt bra deals när det briner.

Vill du byta elavtal så finns en strålande tjänst för ändamålet. Du kan lätt se priser både för rördligt och bundet och vad du har tillgång till för alternativ.
https://www.elskling.se/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av oztin:

Undrar detsamma. Sitter på rörligt just nu i Skåne.
Kan teckna fastpris på 125öre/kwh, värt det??
Jag som tacka nej till 55öre/kwh för ca 1 år sedan får ju äta upp detta nu...

Är surt att binda på så högt. Men risken är ju att det kan bli värre också.. Tackade också nej till liknande

Skrivet av ronz:

Tecknade nytt med Vattenfall förra veckan.
3 år fastpris 59,90 öre, ingen årsavgift.

Kollar jag idag är det dyrare och ingen rabatt på årsavgiften.

Det lät ju riktigt bra ändå! Vart i Sverige? Bor i Kalmar å gissar på att jag kommer få typ det dubbla som förslag. När jag väl får kontakt med Eon...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Undrar detsamma. Sitter på rörligt just nu i Skåne.
Kan teckna fastpris på 125öre/kwh, värt det??
Jag som tacka nej till 55öre/kwh för ca 1 år sedan får ju äta upp detta nu...

125 öre?! in på elskling.se och jämför, men antagligen dumt att binda just nu, då binder du på högt pris för lång tid framåt, vill man ha bundet så är det april-juli man ska binda. Så antagligen bäst att öppna plånboken och lida just nu...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jättebra att binda - när det är billigt. Så backa några månader om du ska binda ;).

Äe men det kan vara svårt att hitta bra deals nu tänker jag mig eftersom fasta priserna vanligen följer med upp när elen är dyr. Svårt att få till riktigt bra deals när det briner.

Vill du byta elavtal så finns en strålande tjänst för ändamålet. Du kan lätt se priser både för rördligt och bundet och vad du har tillgång till för alternativ.
https://www.elskling.se/

Ja så är det såklart! Om man bara kunde det

Tack för tipset! Ingen rolig läsning där nu dock...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

125 öre?! in på elskling.se och jämför, men antagligen dumt att binda just nu, då binder du på högt pris för lång tid framåt, vill man ha bundet så är det april-juli man ska binda. Så antagligen bäst att öppna plånboken och lida just nu...

Välkommen till Skåne. Det är billigt med 125öre idag...
Hela tanken var ju att vänta till denna sommaren som varit för att binda upp men istället blev det stenhård promotion för elbilar och helt plötsligt hade vi ingen vind, vatten eller sol för att producera el. Vilket sammanträffande, står mig tveksam till denna bullshit-politik för elproduktion i Sverige.

Permalänk
Medlem

Band häromveckan när det började spåra ut till 109öre totalt (nätleverantör ej inräknad, November hade 128öre som referens) i 6 månader då jag tänkte att det är lättare att jaga elpris mitt i sommaren och så vet jag iaf exakt vad det kommer kosta...

Permalänk
Medlem

Funderar på att ta jämtkrafts ”prova på” i 3 månader till 90öre/kHw så kanske man kan hitta något billigare i vår efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu har du förstås rätt bra elpris, men energiskatten vill jag nog påstå är en del av kostnaden för själva elen, trots att man fick för sig att flytta skatten från den ena fakturan till den andra.

Energiskatten är en kostnad för statens slöseri med skattemedel. Borde sättas tak för denna skatt i och med rådande läge.

Skrivet av TheMuffinMan:

Nu börjar det märkas på räkningarna att man har rörligt..

Bör man kika på att binda elpriset eller ska man ha is i magen och vänta? Ni som har bundit nu nyligen vad fick ni för pris?

Jag band (tre år, SE3) på 74 öre inkl moms. Köpte bytesrätt för 1200 kr och då jag har hög förbrukning känns det som ett relativt riskfritt alternativ.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Låste mitt Elavtal i November för 65 Öre rörlig del inklusive allt. Tog EON då jag har EON som nätleverantör så smidigt med en faktura.
Detta är i Elområde 3 (STHLM).

Gör av med ca 15000kw/H per år. Värmer upp ca 210m2 med Bergvärme i äldre hus med Bergvärme, Får gå på eltillsats under ca -7*C grader så allt därunder blir rejält mycket dyrare!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber