3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Nej, detta går inte längre - måste bestämma mig eller lämna tillbaka.

3060 Ti TUF v2 LHR. Detta ska väl kosta 4000-5000 kr egentligen? Betalade 6990 kr...det är väl lite mycket (om man BORTSER från lagersaldo runt om). Känns som att priserna kommer sjunka med en smäll så fort jag går över öppet köp-gränsen... Dessutom är det väl egentligen lite för klent för 1440p (ej 4K) spelande i MSFS 2020 is vilket fall med bra fps... (med Ryzen 5600).

Åh...är det nu en dumsnålhet blåser in, tro.... =P Just DETTA kort verkar ju komma in titt som tätt, så man lär ju inte kunna sälja det till guldklimpspris heller, gissar jag...

...sen inser jag att jag kanske framstår som dryg när jag har ett kort och inte vet om jag vill behålla det, men det är sannerligen inte tanken.... bara osäker på priset.

Nu kan jag inget om MSFS 2020, men jag betalade 6290 kr för 3070 vilket i sammanhanget är ett "kap". Dessa kort ligger ju ganska nära varandra i prestanda, jag tror inte att priserna kommer sjunka inom kort. Även Intel har ju i princip sagt att de inte kommer ha kort i lager åt alla vid lansering.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Nu kan jag inget om MSFS 2020, men jag betalade 6290 kr för 3070 vilket i sammanhanget är ett "kap". Dessa kort ligger ju ganska nära varandra i prestanda, jag tror inte att priserna kommer sjunka inom kort. Även Intel har ju i princip sagt att de inte kommer ha kort i lager åt alla vid lansering.

Det var ju sannerligen ett helt okej pris. Läste att ditt kort ger ungefär + 15 FPS i genomsnitt. Mer eller mindre beroende på typen av spel kanske.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Nu kan jag inget om MSFS 2020, men jag betalade 6290 kr för 3070 vilket i sammanhanget är ett "kap". Dessa kort ligger ju ganska nära varandra i prestanda, jag tror inte att priserna kommer sjunka inom kort. Även Intel har ju i princip sagt att de inte kommer ha kort i lager åt alla vid lansering.

Jag tycker att detta borde vara normalt introduktionspris för 3070 som Jensen sa skulle kosta 499USD. Ett helt acceptabelt pris även några hundralappar till.

Normalt brukar priser också sjunka över tid, men p.g.a. bristen har det blivit tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Det var ju sannerligen ett helt okej pris. Läste att ditt kort ger ungefär + 15 FPS i genomsnitt. Mer eller mindre beroende på typen av spel kanske.

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tycker att detta borde vara normalt introduktionspris för 3070 som Jensen sa skulle kosta 499USD. Ett helt acceptabelt pris även några hundralappar till.

Normalt brukar priser också sjunka över tid, men p.g.a. bristen har det blivit tvärtom.

Jag tyckte förvisso att det var dyrt då för ett kort i mellanklassen, men priserna gick ju upp efter det. Jag glömde nämna att jag köpte det för 11 månader sedan nästan på dagen.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparv1s:

Hur skulle du säga att ljudnivån var på det kortet du hade innan? Var det så högt att man inte kunde ignorera det?

Jag själv har ett 3070 dual OC, underklockat för att få ner temp och strömförbrukning. Jag har ett define chassi som är ljudisolerat, det hörs verkligen ingenting. När datorn väl låter så är det cpukylaren.

Permalänk
Medlem

Vad är ett rimligt pris för ett 3070 i dagsläget? Letar efter ett nytt kort. Förstår att det inte är MSRP. Tackar

Permalänk
Medlem

Från Dustin, angående min beställning i Januari:

Hej,
​​​​​​​
Vi kontaktar dig angående din beställning av 5011209311 - EVGA GEFORCE RTX 3060 TI FTW3 ULTRA.

På grund av stora produktionsproblem så kommer tillverkaren aldrig att kunna leverera denna vara. Vi har därför tyvärr inget annat val än att avbryta din beställning (bekräftelse på detta kommer i ett separat e-mail). Eventuella betalningsreservationer återbetalas inom 2-5 arbetsdagar.

Vi har nyligen blivit medvetna om detta och har tyvärr inte kunnat informera dig tidigare.

Grafikkorten som finns tillgängliga för närvarande finns på denna länk:
https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/gra...

Vi beklagar situationen och hoppas på din förståelse.

Vänliga hälsningar Dustin

Permalänk
Medlem

Fick samma mail, sjukt tråkigt att vänta så här länge bara för att få ordern avbruten.

Inte samma kort dock, de avbryter säkert alla non-LHR istället för att skicka LHR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvuld:

Från Dustin, angående min beställning i Januari:

Hej,
​​​​​​​
Vi kontaktar dig angående din beställning av 5011209311 - EVGA GEFORCE RTX 3060 TI FTW3 ULTRA.

På grund av stora produktionsproblem så kommer tillverkaren aldrig att kunna leverera denna vara. Vi har därför tyvärr inget annat val än att avbryta din beställning (bekräftelse på detta kommer i ett separat e-mail). Eventuella betalningsreservationer återbetalas inom 2-5 arbetsdagar.

Vi har nyligen blivit medvetna om detta och har tyvärr inte kunnat informera dig tidigare.

Grafikkorten som finns tillgängliga för närvarande finns på denna länk:
https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/gra...

Vi beklagar situationen och hoppas på din förståelse.

Vänliga hälsningar Dustin

Men herregud, var har jag hört den här ramsan förut... blir nog att bojkotta dustin och elgiganten framöver.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är taskigt eller värt att lägga tid på, men täckningsköp längst ner kanske är applicerbart...

Dustin friskriver sig iofs från "allmän varubrist" i §22 och teknisk sett har man enligt deras villkor inte ens ingått ett köpeavtal innan man fått OE, som kommer när varan lämnar lagret. §5.
https://www.dustinhome.se/service/forsaljningsvillkor

Så nej, det är nog inte värt att bråka.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/forsenad-...

Ersättning på grund av förseningen
Du ska inte drabbas av kostnader på grund av att varan är försenad. Lagen ger dig rätt till ersättning för kostnader som uppstår på grund av förseningen, däremot inte för besväret eller själva väntan i sig. Du kan alltså bara kräva ersättning för kostnader eller ekonomisk skada som du bevisa med hjälp av till exempel kvitton. Har du betalat för exempelvis expressfrakt, men får varan levererad med standardfrakt, kan du begära ersättning för mellanskillnaden.

Andra exempel på kostnader kan vara:

Inkomstförlust om du måste vara hemma från jobbet för att ta emot leveransen
Onödiga transporter
När du kräver ersättning behöver du kunna visa underlag på vilka kostnader du har haft. Underlag kan till exempel vara kvitton, fakturor eller intyg. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till förseningen.

Om företaget inte levererar din vara och du tvingas köpa varan till ett högre pris hos ett annat företag, är det också en typ av merkostnad. Det kallas för att göra ett täckningsköp.

Permalänk
Inaktiv

Inga kort leveras från Dustin, fick själv 2 ordrar makulerade idag, men det hade jag räknat med, ordern har legat kvar bara för att.

Permalänk
Skrivet av anon910:

Inga kort leveras från Dustin, fick själv 2 ordrar makulerade idag, men det hade jag räknat med, ordern har legat kvar bara för att.

Hmpth. Vad hade du beställt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparv1s:

Sitter i exakt samma sits med mitt asus kort, även om det var billigare!

Samma här! Fick tag på ett Palit 3060 Ti på Webhallen för 7000:- men har redan ett äldre fungerande grafikkort så behöver det egentligen inte. Men fick lite panik över att priserna skulle skjuta iväg framöver (eller att tillgången skulle minska ännu mer).

Vill egentligen returnera det, ha is i magen och vänta på bättre tider. Men vill också packa upp det 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Samma här! Fick tag på ett Palit 3060 Ti på Webhallen för 7000:- men har redan ett äldre fungerande grafikkort så behöver det egentligen inte. Men fick lite panik över att priserna skulle skjuta iväg framöver (eller att tillgången skulle minska ännu mer).

Vill egentligen returnera det, ha is i magen och vänta på bättre tider. Men vill också packa upp det 🤗

Tror nog du kan returnera. Asus Dual 3060 ti var väl 5500 nyss på webhallen? I övrigt har webhallen haft fysiskt event där samma kort gick för 5000, och inet hade tidigare än så också något event där 3060 ti gick för 5800 tror jag... iallafall under 6. Så om du är obrydd om modell tror jag du bör kunna haffa för bättre pris.

Permalänk
Skrivet av richie80:

Samma här! Fick tag på ett Palit 3060 Ti på Webhallen för 7000:- men har redan ett äldre fungerande grafikkort så behöver det egentligen inte. Men fick lite panik över att priserna skulle skjuta iväg framöver (eller att tillgången skulle minska ännu mer).

Vill egentligen returnera det, ha is i magen och vänta på bättre tider. Men vill också packa upp det 🤗

Detta känner jag INTE ALLS igen... Bara några dagar kvar på det öppna köpet med... Gaaah!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Tror nog du kan returnera. Asus Dual 3060 ti var väl 5500 nyss på webhallen? I övrigt har webhallen haft fysiskt event där samma kort gick för 5000, och inet hade tidigare än så också något event där 3060 ti gick för 5800 tror jag... iallafall under 6. Så om du är obrydd om modell tror jag du bör kunna haffa för bättre pris.

Tack! Jag åkte och lämnade tillbaka det igår och det känns skönt att ha tagit det beslutet.
Jag har bestämt mig för att lira BF2042 på PS5 istället, och sen avvakta med att köpa grafikkort till ett vettigt erbjudande dyker upp - oavsett om det blir imorgon eller om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Tack! Jag åkte och lämnade tillbaka det igår och det känns skönt att ha tagit det beslutet.
Jag har bestämt mig för att lira BF2042 på PS5 istället, och sen avvakta med att köpa grafikkort till ett vettigt erbjudande dyker upp - oavsett om det blir imorgon eller om ett år.

Finns 3060 ti mini för 4890kr på Webhallen just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Finns 3060 ti mini för 4890kr på Webhallen just nu

Ok pris men är mini något att ha? Antar att det är lika ”snabbt” som ett vanligt men låter som fasen och inte går OCa lika bra.

Såklart upp till var och en men jag ska försöka hålla mig cool ett tag till

Visa signatur

R5600x 3060ti 16gb
Xiaomi 34”
Logitech g302
Logitech g413

Permalänk
Medlem
Citat:

https://www.webhallen.com/se/product/338668-ASUS-GeForce-RTX-....

ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2
3890:-
30 st

Vad är det som händer? Börjar korten komma ner i nästan mänskliga nivåer eller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Vad är det som händer? Börjar korten komma ner i nästan mänskliga nivåer eller...

Nej, det är bara enstaka budgetmodeller, och nästan alltid från ASUS.

Permalänk

Men... Om vi kollar på 3060 Ti TUF varianten av från ASUS... Hur ligger den till jämfört med andra modeller och märken? Läste något om att den hade lägre effekt än andra, men där den här bra kylning. Korrekt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Men... Om vi kollar på 3060 Ti TUF varianten av från ASUS... Hur ligger den till jämfört med andra modeller och märken? Läste något om att den hade lägre effekt än andra, men där den här bra kylning. Korrekt?

lägre effekt är bara bra.. de är de som snordrar w som coilwhinar mest .. för ett par fps extra

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Vad är det som händer? Börjar korten komma ner i nästan mänskliga nivåer eller...

Skrivet av Rolfenstein:

Nej, det är bara enstaka budgetmodeller, och nästan alltid från ASUS.

Ja precis det är alltid bara ett begränsat antal, och man har aldrig någon aning om när de kommer in till de priserna nästa gång.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av westrandy:

lägre effekt är bara bra.. de är de som snordrar w som coilwhinar mest .. för ett par fps extra

Tack för info!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Jag har suttit lite vid sidlinjen när det kommer till grafikkort de senaste åren men har förstått att rådande läge är FUBAR. Jag sitter på ett 1070 men går i tankar på att uppdatera i samband med köp av ny skärm.

Jag undrar lite vad är status quo med minneskorten just nu och hur hanterar ni situationen?
- Hur mycket över rekommenderat pris går grafikkorten på?
- Hur går man tillväga om man vill lägga vantarna på ett kort?
- Vilka andra alternativ finns om man inte får tag i ett kort från 3000-serien till ett rimligt pris?
- Hur ser framtidsutsikterna ut, finns det några konkreta nyheter eller trender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiderpigbegins:

Jag har suttit lite vid sidlinjen när det kommer till grafikkort de senaste åren men har förstått att rådande läge är FUBAR. Jag sitter på ett 1070 men går i tankar på att uppdatera i samband med köp av ny skärm.

Jag undrar lite vad är status quo med minneskorten just nu och hur hanterar ni situationen?
- Hur mycket över rekommenderat pris går grafikkorten på?
- Hur går man tillväga om man vill lägga vantarna på ett kort?
- Vilka andra alternativ finns om man inte får tag i ett kort från 3000-serien till ett rimligt pris?
- Hur ser framtidsutsikterna ut, finns det några konkreta nyheter eller trender?

Det kortet som enligt mig ger bäst prestanda/kr om man tittar till deras beg-priser är ett 6700xt.
Annars hade jag köpt det 30xx kort som du anser dig själv ha behov av, till det priset du hittar det för, och minear av det överstigande priset. Alla kort går att minea med till en hyffsad payoff (även LHR), så det är bara dumt att låta så mycket prestanda stå avstängt när datorn inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Det kortet som enligt mig ger bäst prestanda/kr om man tittar till deras beg-priser är ett 6700xt.
Annars hade jag köpt det 30xx kort som du anser dig själv ha behov av, till det priset du hittar det för, och minear av det överstigande priset. Alla kort går att minea med till en hyffsad payoff (även LHR), så det är bara dumt att låta så mycket prestanda stå avstängt när datorn inte används.

Säg att du köper ett 3060ti till 2000 kr överpris. Det minear du in på i princip 2 månader... Dvs inte så mycket att klaga på! (förutsatt att du inte spelar 10h+ per dag)

Permalänk
Medlem

Fick tag i ett MSI GeForce RTX 3070 Ti SUPRIM X 8G för 10990:- på Webhallen.
Sålde mitt ASUS GeForce RTX 3070 8GB GDDR6 DUAL OC för 9500:- inköpt för 6290:-
Så nu betalade jag bara 7780:- för MSI GeForce RTX 3070 Ti SUPRIM X 8G

Och nej jag köpte inte mitt ASUS GeForce RTX 3070 8GB GDDR6 DUAL OC för spekulation.
Fick ett panikbud av en som skulle ha kortet till varje pris.

Det är första gången i mitt liv där jag tjänat pengar på en försäljning.
Nu gäller det bara att hitta övrig hårdvara som matchar nya grafikkortet.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Nej, detta går inte längre - måste bestämma mig eller lämna tillbaka.

3060 Ti TUF v2 LHR. Detta ska väl kosta 4000-5000 kr egentligen? Betalade 6990 kr...det är väl lite mycket (om man BORTSER från lagersaldo runt om). Känns som att priserna kommer sjunka med en smäll så fort jag går över öppet köp-gränsen... Dessutom är det väl egentligen lite för klent för 1440p (ej 4K) spelande i MSFS 2020 is vilket fall med bra fps... (med Ryzen 5600).

Åh...är det nu en dumsnålhet blåser in, tro.... =P Just DETTA kort verkar ju komma in titt som tätt, så man lär ju inte kunna sälja det till guldklimpspris heller, gissar jag...

...sen inser jag att jag kanske framstår som dryg när jag har ett kort och inte vet om jag vill behålla det, men det är sannerligen inte tanken.... bara osäker på priset.

Priserna kommer inte gå ner om inte vi konsumenter slutar köpa grafikkorten för dessa otroligt höga priserna. De finns ju ingen anledning för en återförsäljare att sänka priserna till vad de ska kosta om folk enda är villiga att betala 50-100% mer en vad kortet ska kosta.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Fick tag i ett MSI GeForce RTX 3070 Ti SUPRIM X 8G för 10990:- på Webhallen.
Sålde mitt ASUS GeForce RTX 3070 8GB GDDR6 DUAL OC för 9500:- inköpt för 6290:-
Så nu betalade jag bara 7780:- för MSI GeForce RTX 3070 Ti SUPRIM X 8G

Och nej jag köpte inte mitt ASUS GeForce RTX 3070 8GB GDDR6 DUAL OC för spekulation.
Fick ett panikbud av en som skulle ha kortet till varje pris.

Det är första gången i mitt liv där jag tjänat pengar på en försäljning.
Nu gäller det bara att hitta övrig hårdvara som matchar nya grafikkortet.

Ungefär som när jag sålde mtt RX 580 i våras för 3500kr och jag köpte kortet för 1890kr på mellandags rean 2018. Så jag fick betala ungefär för 5390kr för mitt RX 6700XT viket jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO