startdiskett på cd?

Permalänk
Avstängd

startdiskett på cd?

har för mig att man ska kunna bränna en cd och ha som startdiskett? ska förklara mig lite om problemet, jag sitter här och ska installera xp, men något blir fel och jag måste installera något annat os, självklart måste man ha en startdiskett för att komma åt dos och installera där igenom, men jag har ingen diskettstation och "orka låna :p" så jag installerar in brännaren i en annan dator och bränner det på cd, går det och hur gör man?

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Hedersmedlem

Ta en bootdisk, gör en image av den i t.ex. WinImage och bränn en bootable cd i Nero med imagefilen som bas.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

ok, om jag ska försöka, jag tar en vanlig startdiskett, gör om den till en .iso eller .nrg något sånt, startar nero, väljer annat format, bild-blabla, lägger in .iso filen, men hur är det man gör om det till en bootable cd?? har nero 5 eller 5.5 tror jag

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Hedersmedlem

Den ska bli en .img, sen såhär.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Vän,

Gå till www.bootdisk.com. Återkom om det är någonting som fattas.

Permalänk
Avstängd

ah tack, hade aldrig fått upp en sån där ruta Vicotnik och sen stänger jag ner och startar upp igen så kommer den upp av sig själv

en sak till, vilken fil ska jag ladda ner och bränna från den sidan?

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Den ska bli en .img, sen såhär.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/nero_bootable.png

Har gjort som du visade. Använde programmet Winimage för att göra en *.img fil av en startdiskett. När jag sedan bottar från cd:n så står det:

Boot from ATAPI CD-ROM :
1.44 MB Diskette
Disk formatted with WinImage 4,00 (c) 1993-97 Gilles Vollant
Bootsector from C.H Hochstätter

No systemdisk. Booting from harddisk

Vad gör jag för fel ? Jag har definerat var min IMG fil ligger, jag väljer 1,44 mb disketemulering och klickar sedan längst upp i vänstera hörnet på ny. då öppnas ISO1. Efter som det inte finns någon fil i "det som ska brännas fönstret" så "drar" jag min image fil dit!

Är detta rätt utfört, om så är fallet, varför funkar det inte ?????

Visa signatur

Drick en kopp kaffe, pissa två.....

Permalänk
Hedersmedlem

Det där "Disk formatted with WinImage 4,00" ska inte dyka upp alls. Image-filen ska vara en ren image, den ska inte innehålla någon info om vartifrån den kommer, bara rå data ifall du förstår vad jag menar.
Testa med en nyare version av WinImage, 4.0 är nog ganska så gammal. Jag har en trial-version av 6.0 och även den är ganska gammal.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det där "Disk formatted with WinImage 4,00" ska inte dyka upp alls. Image-filen ska vara en ren image, den ska inte innehålla någon info om vartifrån den kommer, bara rå data ifall du förstår vad jag menar.
Testa med en nyare version av WinImage, 4.0 är nog ganska så gammal. Jag har en trial-version av 6.0 och även den är ganska gammal.

Ok, har testat med den senaste versionen, 6, men nu kommer ingen ting upp, datorn bootar upp som vanligt. Jag gör precis som jag beskrev tidigare, jag måste få det att funka pga att min diskett station inte funkar. Har du någon ide om vad jag gör för fel. Kanske kan du beskriva lite mer ingående hur du gör ?

Visa signatur

Drick en kopp kaffe, pissa två.....

Permalänk
Medlem

En fråga här bara kan man ta en 98 start diskett och göra som du sa vicotink? eller måste dett vara en xp start diskett för det e ganska svårt för dom är på 6 disketter. (Det ska vara till xp)

Permalänk
Medlem

jag har en bootcd baserad på en win98 diskett som jag gjorde för några månader sen, iso-fil kan hittas på http://angel.tech.nu

Visa signatur