Grafikort klarar ej av stresstest

Permalänk
Medlem

Grafikort klarar ej av stresstest

Har kommit över ett äldre Asus Radeon HD7970 Matrix Platinum som jag monterat i en dator. Var inte helt säker på dess skick så ville få det att sträcka på bena i Furmark, körde det i 1080p med anti alias x8. Kortet svettas i 15 minuter sedan kraschar det och AMD's drivrutiner vill skapa en felrapport. Slutar med att man behöver starta om datorn då fönstrena låser sig och bilden försvinner ett tag för att sedan komma tillbaka med samma låsningar.

Jag undrar om kortet på något sätt är defekt eller om det börjar gå mot sitt slut. Temperaturen på kärnan nådde aldrig över 70 grader så undrar om det minnena eller VRM som blir för varma? Jag har inte provat något spel men kört diverse benchmarks utan problem. Har även kört memtest hela vägen. I denna dator sitter för övrigt ett Cooler Master V550S 80+guld så tror inte det är problemet.

Har rengjort grafikortet, uppdaterat moderkortet och grafikortet med senaste BIOS. Har läst om andra som har liknande problem i Furmark, men att det nödvändigtvis inte behöver vara något problem med kortet då Furmark stressar kortet till det yttersta som spel eller annat inte gör.

Permalänk
Medlem

Mmmm... Furmark är (skit)jobbigt för GPU...
Dock kan en tänka att det ej borde krascha?

Skall du sälja kortet och vill veta om det är ok?
Kanske har köpt det och vill kolla?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Mmmm... Furmark är (skit)jobbigt för GPU...
Dock kan en tänka att det ej borde krascha?

Skall du sälja kortet och vill veta om det är ok?
Kanske har köpt det och vill kolla?

Min tanke är att den borde klara av detta, iaf under en längre tid. Andra kort jag provat har varit igång utan att de kraschade. Just nu vet jag inte riktigt men troligen landar det i en extra burk tills jag vet bättre.

Permalänk
Medlem

Rent krasst så skulle Du kunna plocka bort alla detaljer som kan smälta/brinna(plast+etiketter) och prova "värma" upp kortet med antingen en varmluftspistol(gärna 400 grader eller mer) eller trycka in den i en ugn som Du inte använder till livsmedel .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.