avböja annonser och berättigat intresse etc

Permalänk
Medlem

avböja annonser och berättigat intresse etc

Är det fler än jag som börjar lacka ur på de webbsidor som inte låter en avböja kakor osv på ett enkelt sätt.

Det finns alltid en knapp för att godkänna alla kakor, men många gånger är det (medvetet) försvårat att tacka nej till allt. Man får liksom gå in manuellt och klicka ur allt om man inte vill ha det.

Rent ut sagt jävligt! Irriterande.

Permalänk
Medlem

klassiker är att när man är bland "menyerna" där man väljer vilka cookies man inte vill ha etc, så ser man där det normalt är två knappar typ "save" och "cancel" så är det istället "save" och "accept all". Behövs kanske ingen sherlock för att lista ut vilken knapp som är highlightad och brukar vara där "save" knappen brukar vara...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jo, det är ganska irriterande när man ska behöva gå in och böka i inställningarna för att man inte vill godkänna alla cookies. Det är extra irriterande när man går in och det är inte helt tydligt vad som är aktiverat och inte....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

klassiker är att när man är bland "menyerna" där man väljer vilka cookies man inte vill ha etc, så ser man där det normalt är två knappar typ "save" och "cancel" så är det istället "save" och "accept all". Behövs kanske ingen sherlock för att lista ut vilken knapp som är highlightad och brukar vara där "save" knappen brukar vara...

Ännu bättre är alla sidor med en kriminell implementation som bara länkar till https://wikis.ec.europa.eu/display/WEBGUIDE/04.+Cookies när man inte accepterar cookies.
Inte nog med att de bryter mot lagen, de tar sig tiden att länka till bestämmelserna de bryter mot.
Jag hoppas verkligen att de blir bestraffade som de kriminella verksamheterna de är.

Ett bra exempel på sådant beteende är https://shop.sweclockers.com/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Annars är nog Stockholms bostadsförmedling den mest extrema fallet av kriminell och rövhålig design:

Som det står i texten måste man acceptera spårning och övervakning från utländska företag (kakor, som det så gulligt heter) för att kunna stänga rutan.

Om man inte accepterar och bara kryssar bort rutan eller nekar så kommer rutan tillbaka vid varje sidnavigation.

Hur kan man ha någon tilltro till svenska lagar när ett kommunalt företag kan agera så här? Hade det varit upp till mig hade det blivit en karriärsrensning från webbutvecklare till ansvarig chef för detta. De borde aldrig få jobba inom den offentliga sektorn igen. De förtjänar inte samhällets tilltro.

Denna designen, som är kriminell, har funnits ett bra tag hos Stockholms bostadsförmedling.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Lackade själv på just detta tidigare idag, var tvungen att navigera genom massor av menyer bara för att kunna säga NEJ, självklart fanns det alltid en stor knapp i alla menyer för att "acceptera allt".
Websidor har gjort sitt yttersta för att komma runt denna lag.
Är verkligen dags för en mk2 av lagen som tar tag i all bullshit.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat med det sen dag 1 det infördes.. så det händer att jag trycker på "Accept all" (eller "Close" inte sällan brukar innebära att man accepterar allt") ibland. Inombords skrattar jag åt dem som tror de kan påverka mig på något vis med den datan de får från mig.

Permalänk
Medlem

Men webläsaren rensar ju alla kakor och data när man stänger ner den ju.

Permalänk
Medlem

Själv bryr jag mig inte om på vilket sätt företag samlar in min data, utan stör mig mer på principen att man MÅSTE göra ett val så fort man besöker en hemsida för första gången. Ibland rensar mitt antivirusprogram bort temporära filer och sparade cookies, varvid det är extremt irriterande att behöva acceptera cookies på varje sida man besöker. Lurkar man runt på en massa sidor blir det ju en hel del godkännanden.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Att besöka nya websites (och inte minst söka via Google) är numera en mardröm.

Söker man efter nåt, och måste kolla varje sökresultat, vill alla sajts ha "godis" från dig för du får se nåt alls.

...one step before you continue - we need to verify you're not a robot.

we need you to accept cookies, here's your 100-1000 choices to opt out - or accept all, if you opt-out you will
have to click on each company we work with to state you want out, of course, next time we visit, we will ask this of you again
and so WILL ALL OF OUR PARTNER SITES

Untill you give up and click accept all - this WE WILL remeber!

Och självklart...

Denna webplatsen vill gärna skicka dig notifikationer....

Denna webplatsen vill gärna veta vilken ort du bor på....

Och till slut...

BEFORE YOU LEAVE.... we'd like for you to accept our push notifications!

Permalänk
Medlem

Värst är väl de sidor som man måste trycka sig vidare till andra sidor, som hänvisar till registrering för att man ska kunna opta ut.

Rätt illa de med som man optar ut men som frågar igen ett tag senare, borde finnas ett webläsartillägg som optar ut allt (har för mig jag har något som gör att det iaf optas ut automatiskt så man bara behöver spara istället för opta ur manuellt, men fortfarande inte optimalt).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stoffelundgren:

Själv bryr jag mig inte om på vilket sätt företag samlar in min data, utan stör mig mer på principen att man MÅSTE göra ett val så fort man besöker en hemsida för första gången. Ibland rensar mitt antivirusprogram bort temporära filer och sparade cookies, varvid det är extremt irriterande att behöva acceptera cookies på varje sida man besöker. Lurkar man runt på en massa sidor blir det ju en hel del godkännanden.

Precis. Det är sorgligt, skrämmande och skandalöst hur förstörd webben har blivit sedan ”VI ANVÄNDER COOKIES!!!!!!!!” infördes, och då uttrycker jag mig diplomatiskt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Stör mig nåt jävulskt att det här forumet med jämna mellanrum ”glömmer” min inställning. Valet jag har då är antingen att för hundrasjuttielfte gången göra om min flerklicksinställning, eller att bara böja mig fram, sära på skinkorna och ”acceptera allt”.

Då vill jag åtminstone ha något mer än en kaka för besväret.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ännu bättre är alla sidor med en kriminell implementation som bara länkar till https://wikis.ec.europa.eu/display/WEBGUIDE/04.+Cookies när man inte accepterar cookies.
Inte nog med att de bryter mot lagen, de tar sig tiden att länka till bestämmelserna de bryter mot.
Jag hoppas verkligen att de blir bestraffade som de kriminella verksamheterna de är.

Ett bra exempel på sådant beteende är https://shop.sweclockers.com/

Vad är det du menar är kriminellt i en sådan implementation? (av ren nyfikenhet)
Jag såg ingenting i den texten som säger att man måste får neka cookies och ändå använda sidorna (i en av länkarna skrivs det uttryckligen att om man inte accepterar vissa cookies så kan visst material inte fungera)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aphex:

Stör mig nåt jävulskt att det här forumet med jämna mellanrum ”glömmer” min inställning. Valet jag har då är antingen att för hundrasjuttielfte gången göra om min flerklicksinställning, eller att bara böja mig fram, sära på skinkorna och ”acceptera allt”.

Då vill jag åtminstone ha något mer än en kaka för besväret.

Har inte kollat så noga, men det känns som att jag får upp äckelrutan på SweClockers en gång i veckan på min iPad. Jag klickar då alltid omedelbart på knappen för att acceptera allt, i enlighet med den ”UX-panik” jag med tiden utvecklat som reflexmässig reaktion på VI ANVÄNDER COOKIES!!!!!!!!-popups.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vore fint med en default cookie som webbläsaren som skapar som heter "no-cookies" för att visa man inte accepterar några cookies.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Det är därför jag bara accepterar cookies från få utvalda sidor, sedan låter webbläsarens plugin (cookie autodelete) rensa alla andra så fort fliken stängs

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Ännu bättre är alla sidor med en kriminell implementation som bara länkar till https://wikis.ec.europa.eu/display/WEBGUIDE/04.+Cookies när man inte accepterar cookies.
Inte nog med att de bryter mot lagen, de tar sig tiden att länka till bestämmelserna de bryter mot.
Jag hoppas verkligen att de blir bestraffade som de kriminella verksamheterna de är.

Ett bra exempel på sådant beteende är https://shop.sweclockers.com/

@johanandersson
Aj faen, nog trodde man att Sweclockers skulle ligga lite bättre till än ryska sidor för spelhacks vad gäller cookies.
Automatisk cookierensning när man stänger webläsaren gör dock livet på webben lite mindre outhärdligt 🤔

Permalänk
Medlem

Jag stör mig rätt mycket på detta också och tyvärr trycker man godkänd rätt ofta.

Det skulle finnas i lagen så det finns tre alternativ:

1. Avböj alla förutom svaret på cookies. (Vilket i sin tur blir en cookie, hur gör man annars?)
2. Spara bara inloggningar/inställningar
3. Spara alla inklusive reklam/spårningar

Och dessa skulle se likadant ut på alla sidor, och man skulle ha likadant knappar och satta på samma ställe för varje sida. Den som SweC har på sin sida är ju en total miss! Desktop fyller halva sidan och är mest tom.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Denna funkar till de flesta sidor, Google strular rätt rejält för tillfället men efter ett tag har tillägget uppdaterats .
https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men webläsaren rensar ju alla kakor och data när man stänger ner den ju.

Inte per default. Det är något du får ändra i inställningarna.

Kollar man cookies bara här på sweclockers, så har jag 7st just nu igång. (totalt 23st men 7st sparade under sweclockers)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Det värsta tycker jag frågan vid aviseringar är där man kan klicka fel.

Det finns några få aviseringar som man kan acceptera de är av typen.
Zombies anfaller håller er inne.
Coop har gratis glassutdelning bara idag, först till kvarn gäller innan de är slut.
Nasa informerar, de har hunnit spår av intelligent funnit på Rosenbad. Tyvärr så verkar det ha försvunnit för 100år sedan.

Men det är den nivån av information som jag skulle kunna tänka mig en avisering, resten vad är det för fråga ni ställer egentlige. Tror ni verkligen att de nyheter ni presterar är så viktiga så de ska avbryta mig mitt i arbetet för att läsa dessa?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nasa informerar, de har hunnit spår av intelligent funnit på Rosenbad. Tyvärr så verkar det ha försvunnit för 100år sedan.

Förutom intelligens har där försvunnit pickadoller. Själv kör jag med "I don't care about cookies".

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om man inte accepterar och bara kryssar bort rutan eller nekar så kommer rutan tillbaka vid varje sidnavigation.

Brukar dock vara lekande lätt att filtrera bort dessa rutor mha uBlock Origin eller AdGuard. Har gjort detta på 3-4 sidor som jag besöker ofta.

Bara högerklicka på skärmen, välja blockeringsläget och sen välja vad som ska blockeras. Tar ofta mindre än fem sekunder och sen är rutan borta

Fungerar utmärkt i webbläsarna på både dator och mobil för mig!

Testade precis att blockera följande i Safari mha AdGuard på min iPhone och frågan om cookies försvann:

bostad.stockholm.se##div.cookie-disclaimer.is-visible:nth-child(3)

Permalänk
Medlem

Så är det tyvärr på SweClockers med. Jag påpekade det för flera månader sen i SweClockers egna nyhet om deras kakor men det ignorerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Brukar dock vara lekande lätt att filtrera bort dessa rutor mha uBlock Origin eller AdGuard. Har gjort detta på 3-4 sidor som jag besöker ofta.

Bara högerklicka på skärmen, välja blockeringsläget och sen välja vad som ska blockeras. Tar ofta mindre än fem sekunder och sen är rutan borta

Det här tycker jag är trådens bästa svar. Värt att notera är att om man inte givit sitt medgivande så får webbplatsen inte spara några kakor. Tricket är alltså att inte svara alls.

"Kak-lagen", Lagen om Elektronisk Kommunikation, 6 kap:

Citat:

18 § Uppgifter får lagras i eller hämtas från en abonnents eller användares terminalutrustning endast om abonnenten eller användaren får tillgång till information om ändamålet med behandlingen och samtycker till den. Detta hindrar inte sådan lagring eller åtkomst som behövs för att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren eller abonnenten uttryckligen har begärt.
Lag (2011:590).

LEK har antagligen uppgifter i kapitel 7 om hur man anmäler företag som bryter mot lagen till tillsynsmyndigheten. PTS är tillsynsmyndighet. Jag skulle gärna se att någon satte dem i arbete med att lösa problemet. Myndigheter får inte låta bli att svara om man skriver till dem.

Det är ett otyg att webbplatser gör det svårare att svara att man inte vill få sina personuppgifter behandlade/bli spårad än det är att säga ja. Jag skulle bli förvånad om det faktiskt är lagligt, men jag orkar inte med den researchen idag. Man får antagligen gå till GDPR och GDPR är inte lättläst.

Jag hittade nedanstående EU-webbsida som bjuder på en lagom tvetydig och kass översättning.

Svensk variant:

Citat:

Det ska vara lika lätt att säga nej till kakor som att säga ja.

Engelsk variant:

Citat:

You must make sure it's as easy for your users to withdraw their consent as it is for them to accept cookies.

Permalänk
Medlem

Borde vara Opt-in på cookies. Default off.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Lika irriterande som all den satans TV reklamen, är allt detta cookies gokännnde. Jag vill bara tex kolla på en grej/ha info - inte ha farmor Adgas cookies - nätack, har precis ätit. Man får ju ingen info om dom där cookiesen är sockerfria, är Diabetiker, så det är viktigt för mig att veta.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

ALLA cookies är ju inte dåliga, behövs väl t.ex för att inloggningar ska vara kvar? Tracking- och reklamcookies osv däremot är äckliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det värsta tycker jag frågan vid aviseringar är där man kan klicka fel.

Det där med aviseringar stör mig också. Har hänt att när jag av misstag har aktiverat aviseringar från en webbsida så poppar det upp mängder med aviseringar om allt möjligt ointressant, i både webbläsaren (Chrome) och bredvid klockan i aktivitetsfältet (Windows 10). Brukar dock kunna få bort aviseringarna genom att antingen återställa inställningarna för Chrome, eller genom att helt enkelt avinstallera och sedan installera om det igen.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.