Permalänk
Medlem

Satsa på ny skärm råd behövs

Tjena

Jag har trånat efter en bättre spelskärm i några år nu. Min Asus ROG Swift PG279 som körs med en TN panel börjar bli riktigt tråkig att kolla på.

Så nu vill jag veta, vilken skärm är skärmen för mig?

Jag är speciellt ute efter en 27 tums eller en sådan curved 27-34 tums skärm. Men 27 är minst. Dessutom så är färgerna viktigare än om skärmen är curvad eller inte.

Jag vill nämnligen ha en skärm som klarar minst 144hz, behövs inte mer men även ha riktigt fina färger.

Ska köra den i 1440p.

Jag har sett att man kan kolla sRGB och sådant, vissa skärmar har flera certifieringar medans vissa bara har en. Vilka är det man ska satsa på?

Min max budget är 6k men kan väl rucka lite på den om det absolut behövs, men vill gärna se en skärm för 5k

Permalänk
Medlem

Tycker att Samsung Odyssey G7 27" modellen är väldigt trevlig faktiskt. Kan rekommendera att kolla på den ifallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Tycker att Samsung Odyssey G7 27" modellen är väldigt trevlig faktiskt. Kan rekommendera att kolla på den ifallafall!

Den skärmen ser väldigt intressant ut. Kanske kan vänta in ifall den kommer ut på rea..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Den skärmen ser väldigt intressant ut. Kanske kan vänta in ifall den kommer ut på rea..

Är själv påjakt efter en 27" 1440p med 144hz+, och färgerna på skärmen värderar jag högt.

Ville tipsa om att Green Friday kommer i mitten på april. Om 2 veckor ungefär. Vänta tills dess om du inte kommer över en bra deal innan dess.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

LG har ju lagt sig i framkant med gaming-skärmar sen 2019.

Jag köpte en LG34GN850, men tror det finns/kommer bättre i år. Inte för att den jag köpte var dålig, den kommer hålla mig i 5+ år säkert, men folk har börjat lägga lite mer pengar på skärmar, så det har äntligen börjat röra på sig lite och man behöver inte längre betala 30,000 för att få bra skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tjena

Jag har trånat efter en bättre spelskärm i några år nu. Min Asus ROG Swift PG279 som körs med en TN panel börjar bli riktigt tråkig att kolla på.

Så nu vill jag veta, vilken skärm är skärmen för mig?

Jag är speciellt ute efter en 27 tums eller en sådan curved 27-34 tums skärm. Men 27 är minst. Dessutom så är färgerna viktigare än om skärmen är curvad eller inte.

Jag vill nämnligen ha en skärm som klarar minst 144hz, behövs inte mer men även ha riktigt fina färger.

Ska köra den i 1440p.

Jag har sett att man kan kolla sRGB och sådant, vissa skärmar har flera certifieringar medans vissa bara har en. Vilka är det man ska satsa på?

Min max budget är 6k men kan väl rucka lite på den om det absolut behövs, men vill gärna se en skärm för 5k

Jag köpte G7 27" igår på elgiganten, dom prismatchade mot priset komplett har nu 4995:-
https://www.komplett.se/product/1154596/gaming/spelutrustning...

Gick från en 1080p 144hz TN panel, Satan vilket lyft det blev men har inte hunnit suttit o fixat o spelat i mer än ett par timmar igår, men wow!
Vet inte om det går att få en bättre skärm för det priset just nu!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C TG // PSU: EVGA SuperNOVA G2 650W // MB: Asus ROG Strix B450-F Gaming // CPU: AMD Ryzen 7 2700 // GPU: Asus RTX 3080 TUF // Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB // HDD: WD Green 2TB // SSD: Samsung 860 EVO 500gb x2 // Headset: Steelseries Arctis 7 // Mus: Glorious Model D// Keyboard: Steelseries M750 // Skärm: ViewSonic XG2402/Samsung G7 27" //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Notera att den skärmen har en extrem krökningsradie på 1 m. "Normal" krökningradie brukar vara 1,5-1,8 m. Om detta inte stör dig så är det bara att köra på. VA-panel, men Samsung har lyckats göra dom riktigt snabba, så den enda kvarvarande nackdelen jämfört med IPS är sämre viewing angles (men definitivt bättre än TN).

Orsaken till att jag inte skaffade denna skärm när jag köpte ny var att jag inte vill ha en så extrem krökning. Jag föredrar en flat panel eller 1,8 m krökningsradie.

Permalänk

MSI Optix MAG274QRF-QD har fått fina recensioner med sin ”Rapid IPS” Quantom Dot-panel. Finns dock ingen på lager ännu.

Permalänk
Medlem

Personligen gick jag från en vanlig 27tums till en AOC agon 34 tums ultrawide 1440p curved(120hz) för ca 3 år sedan.
Och personligen kan jag inte tänka mig gå tillbaka till vanliga platta skärmar längre..
inlevelsen i spel tycker jag personligen blir så himla mycket bättre!
Och priserna på sådana modeller har ju gått ner avsevärt senaste åren, så mitt tips är att kolla upp modeller som intresserar dig och titta på reviews på youtube samt även se den själv i person.
Smaken är ju som baken, så viktig att du själv ser färgåtergivningen och skapar dig en egen bild.
Xiaomi 34 tums är ju sjukt populär och slutsålt sedan länge(gått upp i pris nu med), men finns flertal snarlika för samma summa nu, så frågan är ju om du ska pynta extra för IPS panel Gsync eller freesync osv..
Gör en lista på vad du anser dig viktigast, ock använd filtret på prisjakt.. sedan browsa och kolla reviews

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Och btw, hade just byggt en ny burk med en gtx 1080 och skippat Ti versionen och det ångrade jag när jag köpte skärmen. Vart mycket bättre med en RTX 3070 för 3440x1440p!!
9k för skärmen för 3år sedan och inte ångrat det en dag! Och nu har priserna halverats på dom skärmarna
Bara se till din gpu kan verkligen hänga med

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

LG's nya skärmar ser riktigt lovande ut : https://www.inet.se/produkt/2218995/lg-32-ultragear-32gp850-q...

Det kommer en del nya skärmar så kanske värt o vänta lite om du inte behöver en just nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5900x Chassi:Lian Li Lancool 2 Mesh GPU:Aorus 2070 Xtreme RAM: Gskill TridentZ neo 32gbModerkort: Asus RogStrix B550-F Gaming