Fråga kring de höga elpriserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kan elbolaget stänga av elen?
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/elrakning-oc...
Ellagen reglerar när ett elbolag får stänga av elen. För att elbolaget ska ha rätt att stänga av elen krävs ett väsentligt avtalsbrott från din sida. Ett avtalsbrott kan handla om att du inte har betalat räkningen i tid, men det krävs i regel att du missat flera betalningar för att avtalsbrottet ska ses som väsentligt.

Enligt tidigare prövning hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) krävs det att du ska ha missat flera betalningar under kort tid för att elbolaget ska få stänga av elen.

Fick skjuts ner till kusten sena sommaren och tänkte att det kanske var sista gången på ett tag man fick se nöjda familjer på semester. Nästa år måste mamma och pappa jobba in semestern så de kan betala sin elskuld.

Datainspektionen är tillsynsmyndighet och de skriver lite om elavstängning på sida 6 här:
https://www.imy.se/globalassets/dokument/beslut/rapport-elbol...

Citat:

Innan bolaget framför hot om att koppla från konsumentens el
bör bolaget göra en prövning av om konsumentens betalningsförsummelse utgör ett väsentligt avtalsbrott – en så kallad
väsentlighetsprövning.
En enskild fordran avseende el bör i vart fall överstiga 1 000 kr,
eller så ska konsumenten ha försummat att betala minst två i
tiden nära förfallna fakturor, för att en frånkoppling av elen ska
bli aktuell.
Väsentlighetsprövningen bör göras på nytt i varje skede av
förfarandet att frånkoppla konsumentens el.

Det är med andra ord ingen bra idé att låta bli att betala elräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Alltså, det blir ju kallt utan el. Betalar man inte så får man elen avstängd. Jag räknar med att elräkningen för septembermånad kommer överstiga 1600-1800z då räknar jag på 5kr/kWh. Frågan är om det räcker. Måste avsätta mer pengar.

Just nu ligger det nog runt 6kr i SE3 efter avgifter, moms etc, så jag räknar med runt 3000 för våra ca 450-500kWh vi har legat på tidigare år.

Man får ungefär dubbla priset som står hos min leverantör (Vattenfall) för att få var det kan tänkas hamna.

Är bara glad att vi inte bor kvar i våran gamla lägenhet där vi hade direktverkande el-element utöver en dåligt fungerande ventilationsanläggning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Alltså, det blir ju kallt utan el. Betalar man inte så får man elen avstängd. Jag räknar med att elräkningen för septembermånad kommer överstiga 1600-1800z då räknar jag på 5kr/kWh. Frågan är om det räcker. Måste avsätta mer pengar.

Tanken med Don't Pay UK är att man genomför en betalningsstrejk. Dvs. alla kunder ska låta bli att betala sin på en och samma gång. Stänger bolagen av miljontals elkunder så drar de undan mattan för sig själva. Att göra något sådant som enskild individ är förstås inte någon bra idé.

Elbolagen kan förstås inte lösa problemet. Men poängen är att man kastar tillbaka handgranaten och låter bolagen äga frågan tillsammans med staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men allt snack om kärnreaktorer hit och dit... De höga elpriserna i Sverige beror ju inte på det, utan på den skeva prissättningen. Det är ju en papperskonstruktion!

Vi hade på en kvart kunnat sänka elpriset i SE4 till (nu går jag på kvällstidningarnas siffror) 60 öre/kwh om vi bara ändrade reglerna (utan hänsyn till att vi kanske måste ryta till mot EU) till att svensk el ska gå till sverige först och priserna i sverige internt ska inte sättas på nordpool.

Skit i tyskarna, det är ett av världens absolut rikaste länder, mycket rikare än Sverige, de kan lösa det själva.

Sen snack om att om de börjar tillverka vätestål i Norrland så går priset i SE4 upp... det kan väl inte vara tillåtet? Det borde finnas två alternativ: 1. Företaget får inte koppla in sig. 2. Företaget får betala merkostnaderna som uppstår på andra håll i riket. Varför skulle jag subventionera ett privat företag i Norrland?

/hulle.

Jag tror inte du bara kan "ryta till" mot EU då vi har en siffra att förhålla oss till, vi ska kunna exportera en viss del av vår produktion. Men jag instämmer i att Tyskarna borde få stå sitt kast. Som man bäddar får man ligga brukar man säga. Men H2GS har väl redan fått "GO" av beslutsfattarna? Det är ju trots allt "bara" 50 TWh/år

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hur ska man tänka i vinter med luftvärmepump och fjärrvärme?
Ska man helt skippa luftvärmepumpen eller finns det anledning att köra den under mindre kalla dagar?
(jag har ingen aning om hur jag ska räkna på detta)

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tror inte du bara kan "ryta till" mot EU då vi har en siffra att förhålla oss till, vi ska kunna exportera en viss del av vår produktion. Men jag instämmer i att Tyskarna borde få stå sitt kast. Som man bäddar får man ligga brukar man säga. Men H2GS har väl redan fått "GO" av beslutsfattarna? Det är ju trots allt "bara" 50 TWh/år

Sverige behöver inte alltid leka bror duktig och alltid bara ösa pengar till EU. Vi kan faktiskt deklarera att situationen är ohållbar för vår ekonomi trots att vi drar det tyngsta lasset i hela EU för omställningen till grön el. Vi kan fortsätta exportera till kontinenten men vi tänker endast lägga ut överproduktionen på nordpool.

Alternativt får EU skyffla 100 miljarder hit som kompensation om de inte vill ändra reglerna. Om Frankrike som är rikare än oss ska få kassera in miljard efter miljard för att deras jordbruk är inkompetent så...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Hänvisar elbolagen till force majeur gällande sina kostnader borde elkunderna kunna göra det samma och istället betala ett ”normalt” pris för sin el utan att den stängs av. Force majeur bör inte kunna åberopas ensidigt.

Nej, du borde absolut kunna åberopa force majeure och säga upp ditt avtal i förtid och välja en annan leverantör.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Hur ska man tänka i vinter med luftvärmepump och fjärrvärme?
Ska man helt skippa luftvärmepumpen eller finns det anledning att köra den under mindre kalla dagar?
(jag har ingen aning om hur jag ska räkna på detta)

Det beror på skulle jag säga. Själv har jag skaffat Tibber och kommer styra min värmepump med Sensibo Sky. När elpriset understiger kostnaden för min pellets så kör jag luftvärmepumpen. Detta sker gissningsvis på natten. Om man räknar på ett lågt COP-värde, 2,5, så kan du köra pumpen när elpiset är runt 1,1 kr och ändå spara pengar kontra att köra pellets. Sedan beror det på vilket pris din fjärrvärme har per kWh. Men för egen del så har jag en nätavgift på ca 50 öre, sedan elpris på 60 öre, då är det lönsamt att köra min värmepump. Men jag har timdebitering.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Hur ska man tänka i vinter med luftvärmepump och fjärrvärme?
Ska man helt skippa luftvärmepumpen eller finns det anledning att köra den under mindre kalla dagar?
(jag har ingen aning om hur jag ska räkna på detta)

Beror ju på effektkurvan för din pump. Så länge som värme-multipliceringen är värd det så funkar den, som värst kommer den generera lika mycke värme som du stoppar in ström och då är dom en dålig affär - som direktverkande el.

Men det ligger nånstans under -15 för dom flesta pumpar en del kanske klarar ner mot -30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja självklart hade vi varit i en otroligt mycket bättre situation nu om vi alltid haft en 100 % statligt ägd elproduktion.

Det är för övrigt en del av vinnande linje 2 i den knasiga folkomröstningen om kärnkraften 1980, "Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun"...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är för övrigt en del av vinnande linje 2 i den knasiga folkomröstningen om kärnkraften 1980, "Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun"...

Ja det hade såklart varit det bästa. Då hade vi suttit med självkostnadspris för all el, helt oberoende av svängningar på marknaden.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ja det blev ju en EXTREM ökning från Juni/Juli -> Augusti, med mer än dubbelt så dyrt elpris.
3.9kr / kWh i Augusti
1.5kr / kWh i Juli.

Detta elpristaket borde kommit nu

SE4

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Allt tal om planerbar drift är tydligen mest snack...

"Frankrikes 56 kärnreaktorer kommer alla att vara i gång i vinter, enligt den franska energiministern. Mer än hälften är i dag avstängda för underhåll eller på grund av andra tekniska problem."

Källa: DN.se

Underhållet är definitivt planerat och "andra tekniska problem" är i regel att man inte får släppa ut den mängd kylvatten som behövs.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Underhållet är definitivt planerat och "andra tekniska problem" är i regel att man inte får släppa ut den mängd kylvatten som behövs.

Jo jag läste att projekten har skjutits fram pga corona och svårigheter att få fram reservdelar mm. Nu har man fått fram delar och genomför många projekt under sommaren/hösten så att de ska stå väl rustade inför vintern.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men allt snack om kärnreaktorer hit och dit... De höga elpriserna i Sverige beror ju inte på det, utan på den skeva prissättningen. Det är ju en papperskonstruktion!

Vi hade på en kvart kunnat sänka elpriset i SE4 till (nu går jag på kvällstidningarnas siffror) 60 öre/kwh om vi bara ändrade reglerna (utan hänsyn till att vi kanske måste ryta till mot EU) till att svensk el ska gå till sverige först och priserna i sverige internt ska inte sättas på nordpool.

Skit i tyskarna, det är ett av världens absolut rikaste länder, mycket rikare än Sverige, de kan lösa det själva.

/hulle.

Du verkar fortfarande inte riktigt ha greppat konceptet med EU och fri marknad. Du får absolut ha åsikten att EU borde ändra lagen så att det blir möjligt att dela upp elmarknaden i en inhemsk och en EU-marknad (eller att Sverige rent utav ska lämna EU). Men det är inte något som man "bara ändrar på en kvart" för man "ryter ifrån lite"...

Under pandemin så var det mycket snack om att vissa EU-länder ville tvinga deras egna producenter av sjukvårdsmateriel att endast få sälja inhemskt, samt att man stoppade transporter av sjukvårdsmateriel som råkade passerade genom landet, på väg till andra EU-länder. Det tyckte vi i Sverige var en skandal, att länder endast såg till sina egna intressen och struntade i din fria marknaden och grannarnas behov.

Nu, när förutsättningarna har skiftats om, så tycker du att det är helt uppenbart att Sverige nu blankt ska strunta i EU-lagstiftningen, solidaritet, etc. och bara köra sitt egna race...

Sen är det absolut så att detta är en extrem situation och något som sagt måste göras. Men det du förespråkar är inte hur enkelt som helst. Den förändringen kommer även att gälla när läget har stabiliserat sig, och det har då en långsiktig påverkan på exempelvis investeringsviljan i nya elproduktion i Sverige. För även under "normala" förutsättningar så tjänar ju elproducenter en hel del pengar på att länder runtom Sverige är i behov av svenskt el, vilket driver upp priserna en aning (även för de svenska konsumenterna, vilket ger mer intäkter till elproducenterna). Det hade ju helt försvunnit om vi hade en helt egen prissättning på vår inhemska marknad, vilket skulle göra det mindre lönsamt att investera i elproduktion i Sverige.

Skrivet av Hulle:

Sen snack om att om de börjar tillverka vätestål i Norrland så går priset i SE4 upp... det kan väl inte vara tillåtet? Det borde finnas två alternativ: 1. Företaget får inte koppla in sig. 2. Företaget får betala merkostnaderna som uppstår på andra håll i riket. Varför skulle jag subventionera ett privat företag i Norrland?

/hulle.

Hehe, det är nästan komedi på en absurd nivå när du i första andetaget klagar på att Sverige ska få högre priser till följt av el-exporten till EU, och bokstavligt talat i nästa andetag klagar på att något företag i Norrland banne mig inte ska få roffa åt sig el som produceras just där och därför inte kan exporteras till dig i södra Sverige......

Skrivet av Hulle:

Ja det hade såklart varit det bästa. Då hade vi suttit med självkostnadspris för all el, helt oberoende av svängningar på marknaden.

/hulle.

Jaså, hade vi haft självkostnadspris? Jag som var av uppfattningen att Vattenfall, som i stort sett äger alla våra kärnkraftverk, var statligt ägt, men ändå så har vi inte självkostnadspris...
Återigen så uppvisar du en total oförmåga att förstå hur prissättningen på elmarknaden fungerar. Prissättningen beror överhuvudtaget inte på VEM som äger elproduktionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du verkar fortfarande inte riktigt ha greppat konceptet med EU och fri marknad. Du får absolut ha åsikten att EU borde ändra lagen så att det blir möjligt att dela upp elmarknaden i en inhemsk och en EU-marknad (eller att Sverige rent utav ska lämna EU). Men det är inte något som man "bara ändrar på en kvart" för man "ryter ifrån lite"...

Under pandemin så var det mycket snack om att vissa EU-länder ville tvinga deras egna producenter av sjukvårdsmateriel att endast få sälja inhemskt, samt att man stoppade transporter av sjukvårdsmateriel som råkade passerade genom landet, på väg till andra EU-länder. Det tyckte vi i Sverige var en skandal, att länder endast såg till sina egna intressen och struntade i din fria marknaden och grannarnas behov.

Nu, när förutsättningarna har skiftats om, så tycker du att det är helt uppenbart att Sverige nu blankt ska strunta i EU-lagstiftningen, solidaritet, etc. och bara köra sitt egna race...

Fri marknad är till för TV-apparater och äpplen. El och annan infrastruktur ska vara statligt ägd och inte marknadsutsatt.

Skrivet av Blomman90:

Hehe, det är nästan komedi på en absurd nivå när du i första andetaget klagar på att Sverige ska få högre priser till följt av el-exporten till EU, och bokstavligt talat i nästa andetag klagar på att något företag i Norrland banne mig inte ska få roffa åt sig el som produceras just där och därför inte kan exporteras till dig i södra Sverige......

Den "exporteras" inte... Elprisområden som vi påtvingats av EU (på Danmarks uppmaning) är inte en uppdelning av Sverige. Det är ett land.

Skrivet av Blomman90:

Jaså, hade vi haft självkostnadspris? Jag som var av uppfattningen att Vattenfall, som i stort sett äger alla våra kärnkraftverk, var statligt ägt, men ändå så har vi inte självkostnadspris...
Återigen så uppvisar du en total oförmåga att förstå hur prissättningen på elmarknaden fungerar. Prissättningen beror överhuvudtaget inte på VEM som äger elproduktionen!

Därför att Vattenfall agerar på en avreglerad marknad där de måste göra vinst, nu hänger du inte med. En 100 % statlig elproduktion hade inneburit att regeringen sätter precis vilket pris de vill till kund (medborgarna). Driftkostnader bekostas med skattemedel. Rimligen hade man då satt ett 1:1 förhållande, dvs. självkostnadspris.

EDIT: Detta hade också kunnat leda till lägre skatt om man nu vill det, då staten hade kunnat bygga upp mängder med produktionsanläggningar och sedan sälja överskottsel till andra länder till ett lämpligt pris, pengar som hade gått rakt in i statskassan och kunnat användas till välfärd.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Fri marknad är till för TV-apparater och äpplen. El och annan infrastruktur ska vara statligt ägd och inte marknadsutsatt.

Fast du pratar inte om hur verkligheten ser ut, fast du får det att låta så. Du pratar om hur stat och marknad borde vara utformade enligt "Hulle". Du skulle göra klokt i att förtydliga i dina inlägg att du "tycker" det borde vara enkelt att åtgärda, inte att det ÄR enkelt att åtgärda.

Skrivet av Hulle:

Den "exporteras" inte... Elprisområden som vi påtvingats av EU (på Danmarks uppmaning) är inte en uppdelning av Sverige. Det är ett land.

Jo, men du kan inte strunta i EU-lagar bara för att de råkar behaga "Hulle". Nu är det så att det exporteras mellan elprisområden. Men oaktat vilket, varför ska folk i Norrland subventionera att man i södra Sverige inte har tillräcklig elproduktion? Varför ska de dras med uppdammade älvar, vindkraftsparker, etc. för att göra det bättre för dig? Det är exakt samma argumentation, bara det att du vill strikt hålla dig till begreppet Sverige, men struntar helt i regioner, kommuner och unioner.

Skrivet av Hulle:

Därför att Vattenfall agerar på en avreglerad marknad där de måste göra vinst, nu hänger du inte med. En 100 % statlig elproduktion hade inneburit att regeringen sätter precis vilket pris de vill till kund (medborgarna). Driftkostnader bekostas med skattemedel. Rimligen hade man då satt ett 1:1 förhållande, dvs. självkostnadspris.

Jag hänger visst med. Det är bara du som talar om en sak, men menar något annat. Enligt din argumentation så är det den avreglerade marknaden som är problemet, inte ägandeskapet. Ändå säger du att det är ägandet som är problemet... Det hade utan vidare kunnat varit privata aktörer på en reglerad marknad också.

100% statlig elproduktion? Så datacenter, bryggerier och andra privata företag ska inte få sätta upp solceller på sin mark eller sina byggnader, och samma sak gäller då givetvis endast privatpersoner? Kanske ska staten bestämma vilka hus som ska ha solceller och tvångsrekvirera privata fastigheters tak för att sätta upp solceller där staten behagar?

Men visst, argumentera för en Swexit du (utan att någonsin ens nämna att du vill lämna EU), det känns ju som att Storbritannien verkligen blomstrar nu när de lämnat unionen och slipper allt det för med sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast du pratar inte om hur verkligheten ser ut, fast du får det att låta så. Du pratar om hur stat och marknad borde vara utformade enligt "Hulle". Du skulle göra klokt i att förtydliga i dina inlägg att du "tycker" det borde vara enkelt att åtgärda, inte att det ÄR enkelt att åtgärda.

Ja, givetvis pratar jag inte om hur verkligheten ser ut nu... det vet väl alla att vi inte har en statligt ägd elmarknad?

Skrivet av Blomman90:

Jo, men du kan inte strunta i EU-lagar bara för att de råkar behaga "Hulle". Nu är det så att det exporteras mellan elprisområden. Men oaktat vilket, varför ska folk i Norrland subventionera att man i södra Sverige inte har tillräcklig elproduktion? Varför ska de dras med uppdammade älvar, vindkraftsparker, etc. för att göra det bättre för dig? Det är exakt samma argumentation, bara det att du vill strikt hålla dig till begreppet Sverige, men struntar helt i regioner, kommuner och unioner.

Ska vi straffskatta norrlandsbor för mat då? Nästan all mat i Sverige produceras i SE4. Vi dras med åkrar överallt så att vi inte får bygga ut våra städer.

Eller ska vi kanske se Sverige som ett land?

Skrivet av Blomman90:

100% statlig elproduktion? Så datacenter, bryggerier och andra privata företag ska inte få sätta upp solceller på sin mark eller sina byggnader, och samma sak gäller då givetvis endast privatpersoner? Kanske ska staten bestämma vilka hus som ska ha solceller och tvångsrekvirera privata fastigheters tak för att sätta upp solceller där staten behagar?

Men visst, argumentera för en Swexit du (utan att någonsin ens nämna att du vill lämna EU), det känns ju som att Storbritannien verkligen blomstrar nu när de lämnat unionen och slipper allt det för med sig...

Jag tycker inte Sverige borde lämna EU, men att vi borde agera hårt för att ändra de delar av EU som är ofördelaktiga för oss. Särskilt då detta är något övriga EU-länder gärna pysslar med medan Sverige så snällt fogar sig i allt ...

Det kan vara fritt fram att bygga solceller, men elen får du använda själv. Vill du sälja den till övriga landet så gäller samma pris som för statlig produktion.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det beror på skulle jag säga. Själv har jag skaffat Tibber och kommer styra min värmepump med Sensibo Sky. När elpriset understiger kostnaden för min pellets så kör jag luftvärmepumpen. Detta sker gissningsvis på natten. Om man räknar på ett lågt COP-värde, 2,5, så kan du köra pumpen när elpiset är runt 1,1 kr och ändå spara pengar kontra att köra pellets. Sedan beror det på vilket pris din fjärrvärme har per kWh. Men för egen del så har jag en nätavgift på ca 50 öre, sedan elpris på 60 öre, då är det lönsamt att köra min värmepump. Men jag har timdebitering.

Ja just det, jag har inte timpris utan vanligt abonnemang på rörligt så det kanske är bättre att ha timdebitering i dessa tider?
Får sätta mig in i detta i helgen o räkna lite.

Skrivet av boibo:

Beror ju på effektkurvan för din pump. Så länge som värme-multipliceringen är värd det så funkar den, som värst kommer den generera lika mycke värme som du stoppar in ström och då är dom en dålig affär - som direktverkande el.

Men det ligger nånstans under -15 för dom flesta pumpar en del kanske klarar ner mot -30

Min pump är ca 1,5år gammal så den borde vara ganska okej hoppas jag får kolla upp detta när jag kommer hem o räkna lite.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Underhållet är definitivt planerat och "andra tekniska problem" är i regel att man inte får släppa ut den mängd kylvatten som behövs.

12 av dem är avstänga pga korrosionsskador, resten är vanligt underhåll.

Hur blev det med det här förresten, tycker du det låter rimligt eller inte? Medelvärdet är 14,72 år så i just det här fallet är det lite lägre än medianen, om du var nyfiken.

Skrivet av pine-orange:

@yoshman hänvisade ju till en medianbyggtid på ~7 år för hela världen, så där var de inbakade.

Medianbyggtiden i västvärlden är mer relevant än hela världen tycker jag. Jag frågade dig hur du skulle ta fram någon rimlig byggtid för några dagar sedan men det kom aldrig något tydligt svar. Medianbyggtid i västvärlden med 20% rabatt låter väl inte så orimligt?

Permalänk
Medlem

Nu ska de elda sopor till el ännu mer. Staten ger nu fri lejd. I Borås räknar värmeverket som sopeldar att höja kapaciteten med 20% sa de i radion i morse. På frågan vart elen ta vägen var svaret Nordpool och det är de priserna det kommer handla om.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Staten är väll vi medborgare?
De enda som skrattar till banken är bla statliga vattenfalls VD som fick en löneförhöjning med 20% från 1,3 till 1,5 miljoner kronor i månaden.

Ja, men inte vi som spenderar pengarna.
Så hur mycket får regeringen in i skattepengar?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Ja, men inte vi som spenderar pengarna.
Så hur mycket får regeringen in i skattepengar?

Sveriges statsskuld efter pandemin är 1 071 133 482 648 kronor. 103 491 per person, barn och folk som kommit från andra länder inräknat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu ska de elda sopor till el ännu mer. Staten ger nu fri lejd. I Borås räknar värmeverket som sopeldar att höja kapaciteten med 20% sa de i radion i morse. På frågan vart elen ta vägen var svaret Nordpool och det är de priserna det kommer handla om.

Det är bra att det finns marginaler att öka produktionen, det kommer ha en positiv påverkan på ditt elpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är bra att det finns marginaler att öka produktionen, det kommer ha en positiv påverkan på ditt elpris.

De sa också att merproduktionen i hela Sverige motsvarar det ett kärnkraftverk. Miljöpartiet kommer gnissla tänderna. Vi andra skiter i miljön bara vi får el och tyvärr gäller den åsikten också mig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

De sa också att merproduktionen i hela Sverige motsvarar det ett kärnkraftverk. Miljöpartiet kommer gnissla tänderna. Vi andra skiter i miljön bara vi får el och tyvärr gäller den åsikten också mig.

Men tydligen är det viktigare att lägga ner fossilfri produktion än att hålla nere nivåerna av CO2. Detsamma gäller ju i allra högsta grad Tyskland. Jag tror klimatmålen är duktigt rökta nu.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Men tydligen är det viktigare att lägga ner fossilfri produktion än att hålla nere nivåerna av CO2. Detsamma gäller ju i allra högsta grad Tyskland. Jag tror klimatmålen är duktigt rökta nu.

Vad menar du? EU har ju klassat gas som "grönt" så allt är under kontroll.

Skämt åsido, gas är jättebra. När det ersätter kol och/eller olja. Kanske även biomassa.

Permalänk
Medlem

Hur är det nu? I mitt fall är det så eftersom jag har en liten bil och retar gallfeber på andra bilister med att köra snålt och hålla hastigheten men för genomsnittet, är det dyrare att köra elbil än bensinare på senare tid och framåt vintern?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på hur fan man stänger av och vinterförvarar ett spabad?

Kommer absolut inte ha råd att ha det i drift i vinter.

Enligt min spakille så går det inte att tömma för det kommer ändå frysa sönder då det alltid blir lite vatten kvar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |