Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Jag står inför avslutande delen men spelet har buggat totalt och mitt main skepp är inaccessible samt att jag inte kan

bygga armillary

Dold text

på något skepp. Så inget sätt att komma framåt förutom att "klara" delarna genom console. Träligt är bara förnamnet.

Jag råkade ut för detsamma men jag kom på att jag kunde "Fast travel to ship" och voilá så satt man inne i skeppet och kunde kliva upp från sätet och bygga armillary...

Testa det tricket, hoppas det fungerar för dig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag råkade ut för detsamma men jag kom på att jag kunde "Fast travel to ship" och voilá så satt man inne i skeppet och kunde kliva upp från sätet och bygga armillary...

Testa det tricket, hoppas det fungerar för dig med.

Kliva in till cockpit gick bra men det gick inte att bygga armillary på något skepp alls. Fick ladda in en gammal save från någon månad tillbaka och spela om.

Permalänk
Medlem

Our largest update to date in @StarfieldGame
is now available on all platforms, featuring numerous fixes and improvements. Get all the details here: http://beth.games/42j4B53
This update contains everything recently added to our Steam Beta with the addition of a fix for a PC crash. #Starfield's Steam Beta will be again turned off until we're ready to test the next update. Thank you for participating and providing your feedback!
https://twitter.com/BethesdaStudios/status/175236941802413721...

Permalänk
Medlem

Körde till level 20, sen var jag urtråkad och orkade inte fortsätta. Hade typ 0 engagemang. Kör Baldurs Gate 3 nu och körde Cyberpunk 2077 tidigare. Båda två är hur bra som helst i jämförelse. Enda fördelen med Starfield är att man uppskattar bra spel bättre när man kör ett sådan medioker spel då och då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Get all the details here: http://beth.games/42j4B53

Bra tänkt med grå text på grå bakgrund.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jämfört lite med DLSS FG -> FSR3 FG modden och det ser helt klart snyggare ut med modden tack vare att man kan kombinera DLSS uppskalning med FSR3 FG. FSR3 uppskalning ser tyvärr fortfarande mycket sämre ut än DLSS. Bilden är överlag suddigare och pixligare, och visst flimmer kan uppstå även när man står still.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Älskar FO3 & New Vegas, FO4 är bra men inte samma känsla. Gillar att upptäcka och få ta del av intressanta livsöden samt armor/vapen loot av kvalite och inte kvantitet (ex cyberpunk)

Vad säger ni värt att köpa ett xbox bara för att lira Starfield?

Har PS5 ..

Inser att jag citerar ett flera månader gammalt inlägg, men tyckte det var intressant att ta upp det då jag (och säkerligen många med mig) har samma preferenser…

TLDR: Det är inte värt att köpa ett Xbox för Starfield. Inte med de listade kriterierna.

Spelet är gigantisk men ändå innehållslöst. Planeter känns tomma och den där sköna känslan av utforskande och äventyr från deras tidigare släpp saknas nästan helt. Story, livsöden och intressanta karaktärer är även detta på en klart lägre nivå jämfört med tidigare spel. (OK, main i Skyrim undantaget då den ärligt talat var rätt usel). Just main i Starfield har ärligt talat en hel del potential, men känns ändå bortkastad på något sätt.

Loot är ingen hit det heller. Majoriteten är same same but different. Det finns oändligt med stats och siffror (inte bara på vapen utan även på allsköns prylar och utrustning), men i praktiken saknar allt detta betydelse. Nu körde jag igenom spelet på normal, men fanns aldrig anledning att sätt sig djupare in i alla system än att helt enkelt använda det som såg ballast ut.

Samtidigt finns det en del guldkorn i spelet som är smått fenomenala. Själva miljöerna och detaljrikedomen i hela ”NASA punk”-grejen är verkligen något särskilt. Vidare är spelet i sig stundtals riktigt läckert även rent grafikmässigt.

Tyvärr kan inte ens dessa guldkorn motivera ett konsolinköp bara för att spela Starfield. Köpvärt om man redan har konsolen? Ja - det tycker jag faktiskt det är. Men detta är också något helt annat.

Permalänk
Medlem

https://www.pcgamesn.com/starfield/player-decline

Verkar ha tappat 97% av spelarna (Steam) på sex månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Inser att jag citerar ett flera månader gammalt inlägg, men tyckte det var intressant att ta upp det då jag (och säkerligen många med mig) har samma preferenser…

TLDR: Det är inte värt att köpa ett Xbox för Starfield. Inte med de listade kriterierna.

Spelet är gigantisk men ändå innehållslöst. Planeter känns tomma och den där sköna känslan av utforskande och äventyr från deras tidigare släpp saknas nästan helt. Story, livsöden och intressanta karaktärer är även detta på en klart lägre nivå jämfört med tidigare spel. (OK, main i Skyrim undantaget då den ärligt talat var rätt usel). Just main i Starfield har ärligt talat en hel del potential, men känns ändå bortkastad på något sätt.

Loot är ingen hit det heller. Majoriteten är same same but different. Det finns oändligt med stats och siffror (inte bara på vapen utan även på allsköns prylar och utrustning), men i praktiken saknar allt detta betydelse. Nu körde jag igenom spelet på normal, men fanns aldrig anledning att sätt sig djupare in i alla system än att helt enkelt använda det som såg ballast ut.

Samtidigt finns det en del guldkorn i spelet som är smått fenomenala. Själva miljöerna och detaljrikedomen i hela ”NASA punk”-grejen är verkligen något särskilt. Vidare är spelet i sig stundtals riktigt läckert även rent grafikmässigt.

Tyvärr kan inte ens dessa guldkorn motivera ett konsolinköp bara för att spela Starfield. Köpvärt om man redan har konsolen? Ja - det tycker jag faktiskt det är. Men detta är också något helt annat.

Tack, värdefullt svar även om det var några månader sedan min fråga.

Det har ännu inte blivit något köp .. och lär inte heller bli. Verkar som att bethesda tappat sin charm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.pcgamesn.com/starfield/player-decline

Verkar ha tappat 97% av spelarna (Steam) på sex månader

Ja, jag är en av dem. Efter +100 timmars harvande i förhoppning att den skulle ta sig tröttnade jag. Storyn var inte så engagerande och utforskandet än mindre. Med tanke på hur dyrt spelet var så antar jag att de åtminstone gjort värsta vinsten. Känner samma sak som för No man sky i början, men efter nåt år så började det arta sig. Så jag lägger den på steamhyllan ett år eller så och kolla vad som hänt efter det.
Det är milsvid skillnad story och engagemangsmässigt med nyinköpta Baldurs gate 3. Märkte nu att jag suttit i 6 timmar och spelat helt indragen i världen. Så som jag önskade Starfield skulle vara (och förhoppningsvis blir i framtiden). Har inte varit så engagerad i ett spel sen Wicther 3.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Körde till level 20, sen var jag urtråkad och orkade inte fortsätta. Hade typ 0 engagemang. Kör Baldurs Gate 3 nu och körde Cyberpunk 2077 tidigare. Båda två är hur bra som helst i jämförelse. Enda fördelen med Starfield är att man uppskattar bra spel bättre när man kör ett sådan medioker spel då och då.

Hur är starfield jämfört med Fallout 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur är starfield jämfört med Fallout 4?

Fallout 4 är roligare. Jag tror det gör mycket att i det spelet så går en mycket och på så vis upptäcker världen.
I Starfield så hoppar en runt till olika planeter, undersöker lite och sen åker man iväg igen. För alla planeter har väldigt mycket av ingenting.
Det är kul i början. Men blir fort repetitivt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur är starfield jämfört med Fallout 4?

Jag har faktskt kört Fallout 4 på survival mode, hela vägen. Så F4 är ett bra spel by my book.

Jag blev bara inte engagerad i Starfield... Sitter nu och kör Dragon Age Origins exempel. Fick fan RPG spelglädjen tillbaka av att spela den igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Att Skyrim har fler aktiva spelare än Starfield är oroväckande. Artikeln här nedan ger oss olika siffror och ett spel som snart är 15 år gammalt klår Starfield med råge. Tror de flesta visste om detta men detta börjar bli löjligt. Dessa stora spelbolagen vill ge oss typ mobilspel till datorer och konsol och vill ändå ha samma pris för det. Alla videos som jämför Suicide Squad spelet med Arkham Knight är löjligt roliga när man ser det dåliga arbetet de gör idag jämfört med 10 år sen. Hogwarts spelet är perfekt exempel. Man kan tydligt se att det var ett mobilspel från början som de sedan piffade upp för PC och konsol. Man tog en skit och täckte den med fin färg och helt plötsligt är det typ det mest sålda spelet år 2023, och jag är lika dum för jag köpte spelet själv till PS5 men la ner kontrollen efter 10 timmar. Folk måste sluta kasta pengar på saker bara för något är Harry Potter, Star Wars, eller vad fan som helst.

Såg verkligen framemot Starfield. Deras presentation om spelet på 45 min innan lansering fick mig att tro att de tror på sin produkt så mycket att de är redo att visa så mycket av spelet så det måste vara ett av de bästa spelen någonsin. Så fel jag hade. Bara dem rummen när man ska hitta en ”anomaly” el fan det är, hahaha, aldrig sett något sämre pussel. Gå till den ljusa punkten och förflytta dig i rummet. Trodde första rummet var så bara men ALLA ANDRA RUM hade samma ”pussel”.

Som med många andra saker här i livet så blev vi lurade. Marknadsföring är viktigt. Bara kolla på trailers för filmer som Jarhead eller Batman vs Superman, man hade trott att det är actionspäckade filmer och man förväntade sig det när man såg filmerna för de marknadsförde dessa som det. Ena verkade vara en krigsfilm med action men visade sig handla om ett påhittat amerikanskt problem om hur uttråkade amerikanska soldater blev under gulfkriget för de inte fick döda folk så de fick en diagnos som de kallade för ”gulf war syndrome”. Andra filmen skulle vara en superhjältefilm med de två största serietidnings karaktärerna genom tiderna och på papper var det en succé med mycket action. Filmen var mer en politisk debatt än en actionfilm. Allt visade sig vara en lögn.

https://www.comingsoon.net/games/news/1572072-skyrim-massivel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Att Skyrim har fler aktiva spelare än Starfield är oroväckande. Artikeln här nedan ger oss olika siffror och ett spel som snart är 15 år gammalt klår Starfield med råge. Tror de flesta visste om detta men detta börjar bli löjligt. Dessa stora spelbolagen vill ge oss typ mobilspel till datorer och konsol och vill ändå ha samma pris för det. Alla videos som jämför Suicide Squad spelet med Arkham Knight är löjligt roliga när man ser det dåliga arbetet de gör idag jämfört med 10 år sen. Hogwarts spelet är perfekt exempel. Man kan tydligt se att det var ett mobilspel från början som de sedan piffade upp för PC och konsol. Man tog en skit och täckte den med fin färg och helt plötsligt är det typ det mest sålda spelet år 2023, och jag är lika dum för jag köpte spelet själv till PS5 men la ner kontrollen efter 10 timmar. Folk måste sluta kasta pengar på saker bara för något är Harry Potter, Star Wars, eller vad fan som helst.

Såg verkligen framemot Starfield. Deras presentation om spelet på 45 min innan lansering fick mig att tro att de tror på sin produkt så mycket att de är redo att visa så mycket av spelet så det måste vara ett av de bästa spelen någonsin. Så fel jag hade. Bara dem rummen när man ska hitta en ”anomaly” el fan det är, hahaha, aldrig sett något sämre pussel. Gå till den ljusa punkten och förflytta dig i rummet. Trodde första rummet var så bara men ALLA ANDRA RUM hade samma ”pussel”.

Som med många andra saker här i livet så blev vi lurade. Marknadsföring är viktigt. Bara kolla på trailers för filmer som Jarhead eller Batman vs Superman, man hade trott att det är actionspäckade filmer och man förväntade sig det när man såg filmerna för de marknadsförde dessa som det. Ena verkade vara en krigsfilm med action men visade sig handla om ett påhittat amerikanskt problem om hur uttråkade amerikanska soldater blev under gulfkriget för de inte fick döda folk så de fick en diagnos som de kallade för ”gulf war syndrome”. Andra filmen skulle vara en superhjältefilm med de två största serietidnings karaktärerna genom tiderna och på papper var det en succé med mycket action. Filmen var mer en politisk debatt än en actionfilm. Allt visade sig vara en lögn.

https://www.comingsoon.net/games/news/1572072-skyrim-massivel...

Håller med. Efter knappa 100 timmar (jag ville ge den en ärlig chans) varav de sista 50 i förhoppningen att hitta nåt värt som gjorde att det inte kändes som man kastat närmare tusenlappen i sjön gav jag upp. Kanske gör de en No man sky och släpper gratis uppdateringar som tillför spelet något nytt. Men tills dess så kommer Starfield att ligga i Steams malpåse...

Starfield är ett typ-exmpel på hype som man går på och som sen faller platt. Baldurs Gate 3 är dess raka motsats. Säger jag som aldrig spelat den typen av spel förut för jag tyckt att fightingsystemet verkade för komplicerat. Den kommer lätt upp i Witcher 3-nivå i mina ögon tack vare att Lavarian verkar ha ansträngt sig för att ge spelaren en upplevelse utöver det vanliga..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur är starfield jämfört med Fallout 4?

Fallout 4 är briljant fast med tillägget "när man moddar det". Det har atmosfär, frihet, moddarna ger olika möjligheter att forma storyn och driva den i olika riktningar - i praktiken blir det vad man gör det till. Dessutom är det på något vis väldigt avkopplande miljömässigt (framförallt om man t.ex använder Boston Natural Surroundings, Commonwealth Reclamation Project o.dyl som ger grönska och skog).

Den mycket viktiga skillnaden är att FO4 är "en stor värld" man befinner sig i, således inte som Starfield och andra rymdbaserade spel som är uppdelade i olika "mindre världar". Likaså är RPG-elementen enklare jämfört med vad moddar ger FO4.

Generellt skulle jag väl säga att den atmosfär som FO4 har inte finns i Starfield. Likaså är det rätt så begränsat (t.ex companions etc) jämfört med ett moddat FO4.

För egen del har jag Starfield installerat men avvaktar DLC och Creation Kit innan jag på allvar ger mig in i det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Att Skyrim har fler aktiva spelare än Starfield är oroväckande. Artikeln här nedan ger oss olika siffror och ett spel som snart är 15 år gammalt klår Starfield med råge. Tror de flesta visste om detta men detta börjar bli löjligt. Dessa stora spelbolagen vill ge oss typ mobilspel till datorer och konsol och vill ändå ha samma pris för det. Alla videos som jämför Suicide Squad spelet med Arkham Knight är löjligt roliga när man ser det dåliga arbetet de gör idag jämfört med 10 år sen. Hogwarts spelet är perfekt exempel. Man kan tydligt se att det var ett mobilspel från början som de sedan piffade upp för PC och konsol. Man tog en skit och täckte den med fin färg och helt plötsligt är det typ det mest sålda spelet år 2023, och jag är lika dum för jag köpte spelet själv till PS5 men la ner kontrollen efter 10 timmar. Folk måste sluta kasta pengar på saker bara för något är Harry Potter, Star Wars, eller vad fan som helst.

Såg verkligen framemot Starfield. Deras presentation om spelet på 45 min innan lansering fick mig att tro att de tror på sin produkt så mycket att de är redo att visa så mycket av spelet så det måste vara ett av de bästa spelen någonsin. Så fel jag hade. Bara dem rummen när man ska hitta en ”anomaly” el fan det är, hahaha, aldrig sett något sämre pussel. Gå till den ljusa punkten och förflytta dig i rummet. Trodde första rummet var så bara men ALLA ANDRA RUM hade samma ”pussel”.

Som med många andra saker här i livet så blev vi lurade. Marknadsföring är viktigt. Bara kolla på trailers för filmer som Jarhead eller Batman vs Superman, man hade trott att det är actionspäckade filmer och man förväntade sig det när man såg filmerna för de marknadsförde dessa som det. Ena verkade vara en krigsfilm med action men visade sig handla om ett påhittat amerikanskt problem om hur uttråkade amerikanska soldater blev under gulfkriget för de inte fick döda folk så de fick en diagnos som de kallade för ”gulf war syndrome”. Andra filmen skulle vara en superhjältefilm med de två största serietidnings karaktärerna genom tiderna och på papper var det en succé med mycket action. Filmen var mer en politisk debatt än en actionfilm. Allt visade sig vara en lögn.

https://www.comingsoon.net/games/news/1572072-skyrim-massivel...

Skyrim har ju ett oerhört stort community och innehåll (moddar) - Starfield har ju inte ens sitt första DLC ute.

Eftersom det hela tiden släpps nytt innehåll till detta spel samtidigt som Bethesda själva underhållit det genom åren med deras olika remasters är jag inte förvånad. Det är ju trots allt mycket bra och mycket levande.

För min egen del blev jag knappast "besviken" på Starfield eftersom de "förväntningar" jag hade baserat på vad som visades av spelet tidigare var:

Wing Commander-flygande/stridande parat med Fallout-system i princip parat med vissa delar Mass Effect kombinerat med bas/skeppsbyggande (inspirerat av Settlementsystemet i FO4).

Det är vad jag "förväntade" att Starfield skulle bli. Hype är inte min melodi, när det gäller Bethesda och Creation Engine var jag redan inställd på att detta inte kommer att bli Elite Dangeros-liknande flygande eller olika fordon eftersom motorn ifråga inte har sina styrkor där (bl.a. kräver den att världarna laddas in och delas upp snarare än stor, sömlös värld).

Jag håller däremot med om att det "optimala" rymd-RPGet vore något som har flygandet från Elite Dangerous, RPG-system som är vidareutvecklingar av t.ex Fallout New Vegas, markfordon (t.ex en Mako-liknande skapelse, svävare etc), möjlighet att flyga i atmosfären (kan dock köpa laddskärm för reentry, t.ex om planeten måste laddas in), skepps/basbyggande, kanske t.o.m SimCity-liknande delvis (alltså att man kan bygga städer och kolonisera), eventuellt även system från Mercenaries/Mercenaries 2 också (bygga armé, köpa utrustning, stjäla bränsle från fiendebaser etc).

Frågan är vilket bolag som kommer ge sig på detta. Det ställer ju en del krav på spelmotorn eftersom det trots allt är en kombination av genrer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Loot är ingen hit det heller. Majoriteten är same same but different. Det finns oändligt med stats och siffror (inte bara på vapen utan även på allsköns prylar och utrustning), men i praktiken saknar allt detta betydelse. Nu körde jag igenom spelet på normal, men fanns aldrig anledning att sätt sig djupare in i alla system än att helt enkelt använda det som såg ballast ut.

Är inte detta en närmast universell sanning i RPGer, Nintendos undantagna? En väsentlig del av speltiden ägnas åt att spela 15-spel med sitt inventory, jämföra stats på prylar som är alldeles för lika och kopplade till alldeles för många system för att effekterna skall kunna överblickas (Diablo4 med flera), och man landar till sist i att man antingen slutar spela för att man i grund och botten inte vill spela obetald revisor, eller att man skiter i att plocka upp någonting som inte skriker "jag är speciell!" - och sedan fyller man sitt inventory med legendaries istället….

Loot kan vara en spelfeature som ger en liten signal från belöningssystemet, men som idag snarare känns som ganska träligt administrationsarbete som tar upp en skrämmande stor del av speltiden i vissa spel/genres.