Helgsnack: Vilka knep har du för att hantera sommarvärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Ska bli intressant att se filmen snart med många fina namn i rollistan!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bor i Malmö och tycker inte det har varit så varmt ännu att jag behöver inhandla fläkt. Det var typ en vecka där det var riktigt varmt 30-32 gr, så satt man o pustade lite inomhus med alla fönster och balkongdörren öppna. Men har suttit o jobbat hemma i badbyxor och bar överkropp (ja, utan webcamen aktiverad då alltså) så man får väl säger att pandemin ändå har gett något positivt med sig.

Har funderat på att införskaffa en takfläkt flera gånger men än så länge har det inte behövts. Om det bara är en vecka om året som det är över 30 gr (även inomhus) så står man ut. Dessutom kan man gå tidigare från jobbet under den veckan och skylla på värmen. Att man blir seg i skallen liksom. Win win!

Permalänk
Medlem

När det verkligen krisar stänger jag alla fönster och slår om luftvärmepumpen till att kyla.
Blir hyggligt snabbt behagligt i bygget, förutom på ovanvåningen som jag mer eller mindre överger när det är som varmast.

Permalänk
Medlem

Portabel AC i sovrummet för riktigt varma dagar. Köpte en ny golvfläkt på 35cm igår på Jula. Modell Anslut för 199kr. Bland de bästa fläktarna jag haft, och billigaste. Däremot kan jag tänka mig att den kan gå sönder (väldigt plastig). I övrigt tyst och blåser riktigt gott.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köp hus med källare! 22 °C i min källare även om det är 28 på huvudplan. Sedan kör jag luftvärmepumpen på kyla när det ballar ur tempmässigt. EER värdet på en AC brukar vara väldigt bra, iaf på fast installerade värmepumpar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det blir aldrig varmt i Sverige. När jag jobbade i Nordafrika 1968 fick vi fel på bilen i öknen en bra bit från Marrakech. +51 i skuggan på dagen, man kände att man svettades men huden var torr med saltkristaller här och där kring porerna, vattnet var vi tvungna att använda bara för att hålla värsta törsten borta. Lyckades få igång bilen efter två dagar och tog oss först till Marrakech och sedan till en verkstad i Casablanca, skrev hem till föräldrarna, bl.a.: "För jäv*t, fastnade i öknen +51 i skuggan!" och fick svar från min pappa: "Vad har du då i skuggan att göra? Håll dig borta från den om den är så varm!"
Kändes skönt med en så medkännande förälder... men sommarvärmen i Sverige känns ganska sval i jämförelse så när den stiger upp emot 30 hålller man sig så stilla som möjligt, har fönster och dörrar så pass öppna att det drar. Det räcker. Vinden här innehåller ju inte ens det där fina sandstoftet som jag minns från Sahara utan är bara sval och skön.

Permalänk
Skrivet av Hunke:

Bodde på 24kvm och var så lite så det var inget problem.

okidoki

Permalänk
Skrivet av Er1kssoN:

Jag är inte tjock så jag klarar mig.

Värme > Kyla

Du menar att alla som har jobbigt med värme och luftfuktighet är tjocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det blir aldrig varmt i Sverige. När jag jobbade i Nordafrika 1968 fick vi fel på bilen i öknen en bra bit från Marrakech. +51 i skuggan på dagen, man kände att man svettades men huden var torr med saltkristaller här och där kring porerna, vattnet var vi tvungna att använda bara för att hålla värsta törsten borta. Lyckades få igång bilen efter två dagar och tog oss först till Marrakech och sedan till en verkstad i Casablanca, skrev hem till föräldrarna, bl.a.: "För jäv*t, fastnade i öknen +51 i skuggan!" och fick svar från min pappa: "Vad har du då i skuggan att göra? Håll dig borta från den om den är så varm!"
Kändes skönt med en så medkännande förälder... men sommarvärmen i Sverige känns ganska sval i jämförelse så när den stiger upp emot 30 hålller man sig så stilla som möjligt, har fönster och dörrar så pass öppna att det drar. Det räcker. Vinden här innehåller ju inte ens det där fina sandstoftet som jag minns från Sahara utan är bara sval och skön.

Hade bibeln varit skriven i Skandinavien hade inte helvetet varit hett, utan riktigt kallt (på tal om ingenting, men kom att tänka på det när du beskrev Sahara med +51 i skuggan)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv

För att skydda från solinstrålning satte jag en gång upp aluminiumfolie över hela fönstret (på insidan). Använde eltejp för att lätt kunna ta bort det igen. Billigt och effektivt. Fick dock problem med att folien blev så varm att eltejpen lossnade. Hela fönstret, inklusive karmen, började bli ljummet. Lite läskigt. Men fungerade gjorde det.

En bättre lösning är fönsterluckor, väldigt vanligt i Frankrike och andra medelhavsländer. Ger skugga samtidigt som luften kan cirkulera. Klart bättre än persienner. Kanske blir vanligare på svenska hus nu när klimatet blir varmare även här.

Sedan skall man vara noga med att inte ha öppna fönster när det är som varmast, bättre att ventilera på natten.

När man väl fått in värmen är det fläktar som gäller. Bäst är en stor långsam takfläkt. Tyvärr ofta anskrämlig design på de som finns att köpa. Min dröm är att hitta någon gammal propeller från typ Spitfire eller Messerschmitt, gärna med något kulhål, och sedan hänga upp den. Sorry, ingen RGB, inte för mig iallafall.

För trånga utrymmen, typ koj i båt, finns det små 12V fläktar med timer och mjuka blad av gummi. Sätter den nära ansiktet och låter den blåsa så länge så man hinner somna. Ger den kyla man behöver utan att dra för mycket ström. De mjuka bladen undviker blodvite.

Sedan är det luftiga kläder som gäller. Strumpor är bannlysta, bara bygger upp värme i kroppen. Huvud, handleder och fotleder står för mesta kylningen av kroppen.

På sommaren brukar jag riva ut täcket ur påslakanet. För att fortfarande få lite tyngd så lägger jag in något tyngre bomullstyg från IKEA, typ Indira överkast tillklippt till rätt mått för att passa i påslakanet.

Sedan handlar det mest om att bara ta det lugnt. Siesta. En klassisk törstsläckare är Tinto de Verano, blanda bara rödvin och typ 7-Up, kanske iskuber och en citronskiva också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ska bli intressant att se filmen snart med många fina namn i rollistan!

Blandat känslor för mig. Jag läst alla böcker och kollade på original filmen, och alla HD fans versioner. Trotts att den känns ”tacky” av många vill jag inte att en nyanserad version vara för glansig med liten innehåll. Kan lätt hände

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Blandat känslor för mig. Jag läst alla böcker och kollade på original filmen, och alla HD fans versioner. Trotts att den känns ”tacky” av många vill jag inte att en nyanserad version vara för glansig med liten innehåll. Kan lätt hände

Tror ändå det kan bli positivt med tanke på att regissören är väldigt bra.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Hade bibeln varit skriven i Skandinavien hade inte helvetet varit hett, utan riktigt kallt (på tal om ingenting, men kom att tänka på det när du beskrev Sahara med +51 i skuggan)

Helheim, den fornnordiska mytologins motsvarighet till helvetet, var mörkt och kallt och där härskade dödens gudinna Hel. Man tror att ordet helvete kommer från "hel" + "vite", d.v.s. att man straffades av Hel. Man blev "tagen av Hel", döden bestod alltså av att man blev älskare till Hel, ödet för för dem som inte kom till Valhall eller Folkvang (Frejas motsvarighet till Valhall och som tog emot hälften av de som dött i strid).
Så, ja visst var det fornnordiska helvetet kallt (och mörkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

För att skydda från solinstrålning satte jag en gång upp aluminiumfolie över hela fönstret (på insidan). Använde eltejp för att lätt kunna ta bort det igen. Billigt och effektivt. Fick dock problem med att folien blev så varm att eltejpen lossnade. Hela fönstret, inklusive karmen, började bli ljummet. Lite läskigt. Men fungerade gjorde det.

En bättre lösning är fönsterluckor, väldigt vanligt i Frankrike och andra medelhavsländer. Ger skugga samtidigt som luften kan cirkulera. Klart bättre än persienner. Kanske blir vanligare på svenska hus nu när klimatet blir varmare även här.

Sedan skall man vara noga med att inte ha öppna fönster när det är som varmast, bättre att ventilera på natten.

När man väl fått in värmen är det fläktar som gäller. Bäst är en stor långsam takfläkt. Tyvärr ofta anskrämlig design på de som finns att köpa. Min dröm är att hitta någon gammal propeller från typ Spitfire eller Messerschmitt, gärna med något kulhål, och sedan hänga upp den. Sorry, ingen RGB, inte för mig iallafall.

För trånga utrymmen, typ koj i båt, finns det små 12V fläktar med timer och mjuka blad av gummi. Sätter den nära ansiktet och låter den blåsa så länge så man hinner somna. Ger den kyla man behöver utan att dra för mycket ström. De mjuka bladen undviker blodvite.

Sedan är det luftiga kläder som gäller. Strumpor är bannlysta, bara bygger upp värme i kroppen. Huvud, handleder och fotleder står för mesta kylningen av kroppen.

På sommaren brukar jag riva ut täcket ur påslakanet. För att fortfarande få lite tyngd så lägger jag in något tyngre bomullstyg från IKEA, typ Indira överkast tillklippt till rätt mått för att passa i påslakanet.

Väldigt mycket effektivare att sätta solblockaden på utsidan så värmen stannar utanför (liknande som markiser)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Väldigt mycket effektivare att sätta solblockaden på utsidan så värmen stannar utanför (liknande som markiser)

Säkerligen. Stegbilen kostar dock en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

15-16 grader...Brrr rena vintern ju.

Räcker med 22-23 grader så sover man gott:)

Balkongdörr och fönster på glänt hela hösten/våren och dagarna på vintern tempen är över -2C

Permalänk
Medlem

Hantera? Njuta heter det.

Vi har ju bara runt fyra veckors värme på år så det gäller verkligen att njuta av den, för snart är den borta igen och sen väntar elva månader kyla och mörker. Jag saknar värmen redan.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Skrivet av anon214822:

För att skydda från solinstrålning satte jag en gång upp aluminiumfolie över hela fönstret (på insidan). Använde eltejp för att lätt kunna ta bort det igen. Billigt och effektivt. Fick dock problem med att folien blev så varm att eltejpen lossnade. Hela fönstret, inklusive karmen, började bli ljummet. Lite läskigt. Men fungerade gjorde det.

En bättre lösning är fönsterluckor, väldigt vanligt i Frankrike och andra medelhavsländer. Ger skugga samtidigt som luften kan cirkulera. Klart bättre än persienner. Kanske blir vanligare på svenska hus nu när klimatet blir varmare även här.

Sedan skall man vara noga med att inte ha öppna fönster när det är som varmast, bättre att ventilera på natten.

När man väl fått in värmen är det fläktar som gäller. Bäst är en stor långsam takfläkt. Tyvärr ofta anskrämlig design på de som finns att köpa. Min dröm är att hitta någon gammal propeller från typ Spitfire eller Messerschmitt, gärna med något kulhål, och sedan hänga upp den. Sorry, ingen RGB, inte för mig iallafall.

För trånga utrymmen, typ koj i båt, finns det små 12V fläktar med timer och mjuka blad av gummi. Sätter den nära ansiktet och låter den blåsa så länge så man hinner somna. Ger den kyla man behöver utan att dra för mycket ström. De mjuka bladen undviker blodvite.

Sedan är det luftiga kläder som gäller. Strumpor är bannlysta, bara bygger upp värme i kroppen. Huvud, handleder och fotleder står för mesta kylningen av kroppen.

På sommaren brukar jag riva ut täcket ur påslakanet. För att fortfarande få lite tyngd så lägger jag in något tyngre bomullstyg från IKEA, typ Indira överkast tillklippt till rätt mått för att passa i påslakanet.

Sedan handlar det mest om att bara ta det lugnt. Siesta. En klassisk törstsläckare är Tinto de Verano, blanda bara rödvin och typ 7-Up, kanske iskuber och en citronskiva också.

Vet att iaf förr när takfläktarna va poppis så fanns det mindre takfläktar (oftast tre blad) som man kunde spänna fast i takkroken för enkel och snabb montering utan skada (borrhål). Har letat efter såna men kan inte hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Säkerligen. Stegbilen kostar dock en slant.

Inte brukar jag använda stegbil för att tvätta fönster, men dina kanske inte går att öppna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Inte brukar jag använda stegbil för att tvätta fönster, men dina kanske inte går att öppna?

Med fönster som öppnar utåt är det inte så lätt att sätta fast något på utsidan. För mig var det enklare att montera på insidan. Det var trots allt ett tillfälligt hack som jag inte ville lägga för mycket ansträngning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Hantera? Njuta heter det.

Vi har ju bara runt fyra veckors värme på år så det gäller verkligen att njuta av den, för snart är den borta igen och sen väntar elva månader kyla och mörker. Jag saknar värmen redan.

Låter som att du borde flytta söderut. På västkusten har vi sommar skulle jag säga som norrbottning mellan april/maj - september/oktober

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag stänger alla fönster och ventilerar sparsamt. Värmen hålls ute och det blir tillfredsställande temperatur inomhus.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

36 grader!!!??? You must be joking!
Så länge man inte bor utmed en stor huvudväg, då låter det en del från vägen

Nää, jag bor 15 meter från en mack, hellre 17c med lite oljud än 25+ å tyst, tycker jag iaf.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

När det är +25C så blir jag i stort sett värsta slöfocken och helt soffaliggande framför en stor tornfläkt som får jobba hårt hela dagen. Försökte gå en sommarkurs på distans förra sommaren men det gick åt helvete. Gladast är jag när det är runt 15C.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha med mig en termoflaska med kallt vatten, antingen i bilen eller i ryggsäcken. Förr kunde jag gå omkring i skinnrock när det var 40 grader varmt men när man blivit äldre och lite rundare så är värmen mer påtaglig.
För långresor med bilen har jag en stor Klean Kanteen som håller kylan bra. Då bilen inte har AC så är det veva ner rutorna och köra fort som gäller

Att åka kollektivt i göteborg utan att ha med sig vatten på sommaren är att be om problem.. är det inte problem med bron så är det stopp på spånkan.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag som bor i Västervik har varit otroligt bortskämd med vädret dom här 2-3 veckorna. 28+ varje dag i stort sett. Så jag har spenderat en stor del av min tid under vatten. Sitta inne kan jag göra resten av året.

Permalänk
Medlem

Kompletterade vår bergvärme med frikyla häromveckan. Förbrukar ca 20-30 W (fläkt och cirkulationspump). Sitter numer en fläktkonvektor i vardagsrummet som går tyst. Kyleffekt ca 3kW, håller ca 20-21 grader i större delen av huset. Är väldigt nöjd och kan rekommenderas.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Köpte en portable AC, låter illa som satan men man får sova med proppar...

Jobbar bara natt, så var tvungen att skaffa en tillslut. Så otroligt dålig sömn när det är 27-29 grader varmt i lägenheten(alla fönster mot söder)... inte idats skaffa en tidigare då vi i regel bara har någon vecka tokvarmt här uppe, så man bara bitit ihop...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Huset: värmepumpar
Bilen: värmepump

Framför datorn hemma: Arctic Breeze Pro + något no-name (väntar förgäves på Noctuas som de hela tiden skjuter på framtiden)

Framför datorn på jobbet: Arctic Breeze Pro + något no-name (väntar förgäves på Noctuas som de hela tiden skjuter på framtiden)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Kompletterade vår bergvärme med frikyla häromveckan. Förbrukar ca 20-30 W (fläkt och cirkulationspump). Sitter numer en fläktkonvektor i vardagsrummet som går tyst. Kyleffekt ca 3kW, håller ca 20-21 grader i större delen av huset. Är väldigt nöjd och kan rekommenderas.

Märke/modell/rekommendation?

Farsan har både bergvärme och olidligt varmt på sommaren. Har hört om denna s.k. frikyla förut men har inget konkret exempel att visa upp för honom.

Visa signatur

5950X, 3090