EVGA gör moderkort för AMD Ryzen – överger Intel-exklusivitet

Permalänk
Melding Plague

EVGA gör moderkort för AMD Ryzen – överger Intel-exklusivitet

Entusiasterna EVGA släpper exklusiviteten och släpper in AMD i värmen. Först ut blir ett moderkort i det yppersta toppsegmentet – Dark.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nice! Blir att ta en titt på vad de fått ut lagom till AM5 släppts.

Jag kommer inte återgå till MSI för moderkort så bra med en ny möjlig aktör i rotationen.

Permalänk
Medlem

Hade inte EVGA helt horribel kvalitet på sina moderkort? har varit toknöjd med de grafikkort jag haft från dem så det kan ju blivit bättre med åren.

Tror jag hade och göra med ett EVGA moderkort senast 2011 eller så?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Hade inte EVGA helt horribel kvalitet på sina moderkort? har varit toknöjd med de grafikkort jag haft från dem så det kan ju blivit bättre med åren.

Tror jag hade och göra med ett EVGA moderkort senast 2011 eller så?

Har missat detta. Sett till grafikkort har de ju haft en bra support åtminstone för något år sedan.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!

Kommer jag hålla koll på framöver. Hade ju varit kul att se en seriös utmanare till Asus och Gigabyte bland toppmoderkorten.

Permalänk
Medlem

Ooooooh Detta är verkligen ingenting jag kommer ha råd med, men definitivt en stor nyhet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Har missat detta. Sett till grafikkort har de ju haft en bra support åtminstone för något år sedan.

inet var återförsäljare av deras 1366 brädor iallafall runt 2010, sådana brädor med dual CPU support

https://www.inet.se/produkt/1902113/evga-intel-5520-classifie...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Måttband:

Har missat detta. Sett till grafikkort har de ju haft en bra support åtminstone för något år sedan.

Senaste större och kända felet var med GTX 1000-serien där en del kort gick för varmt eller rent av gick sönder: https://www.techpowerup.com/227133/evga-gtx-1070-1080-overhea...

Utöver det har jag inget i minnet om några moderkortsproblem, men har samtidigt inte brytt mig om Intel-moderkort på senare år.

Permalänk
Medlem

För sent, har redan skaffat ryzenrigg........

Permalänk

Z97 classified är det snyggaste moderkortet som gjorts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hade inte EVGA helt horribel kvalitet på sina moderkort? har varit toknöjd med de grafikkort jag haft från dem så det kan ju blivit bättre med åren.

Tror jag hade och göra med ett EVGA moderkort senast 2011 eller så?

Ingen aning faktiskt, men de används ju rätt friskt bland extremöverklockare så något borde de ju göra rätt åtminstone. Plus att de ju uppenbarligen vet hur man gör grafikkort och hanterar garantier och support där. Det är inte Biostar eller ECS vi pratar om direkt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Z97 classified är det snyggaste moderkortet som gjorts

Vetefasen, i mitt tycke, om det klår x58 Classified 4-way SLI, på den tiden när svart och rött tema var på tapeten var detta ett man dreglade över.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Trevligt och framför allt vettigt av EVGA att stödja AMD. Bara dom inte släpper X570-kort med fläktar på. Och ett mini-itx kort är väl för mycket att hoppas på.

Har för övrigt inte riktigt förstått hur det där fungerat innan. Får dom pengar av Nvidia eller Intel för att vara exklusiva? Vilket ju borde vara mer eller mindre olagligt tycker man. Eller är det ett självmant val att bara satsa på en tillverkare? Har man inte tillräckligt med resurser så är det kanske logiskt att satsa på en enskild tillverkare, men annars så vet jag inte.

Permalänk
Medlem

FläktLÖS!!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Mini-ITX, ja tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaturMackan:

Trevligt och framför allt vettigt av EVGA att stödja AMD. Bara dom inte släpper X570-kort med fläktar på. Och ett mini-itx kort är väl för mycket att hoppas på.

Har för övrigt inte riktigt förstått hur det där fungerat innan. Får dom pengar av Nvidia eller Intel för att vara exklusiva? Vilket ju borde vara mer eller mindre olagligt tycker man. Eller är det ett självmant val att bara satsa på en tillverkare? Har man inte tillräckligt med resurser så är det kanske logiskt att satsa på en enskild tillverkare, men annars så vet jag inte.

Ju fler olika tillverkare de supportar ju mer kostar det att utveckla och supporta produkterna, så bara en sån sak kan vara en stor anledning.

Sedan förstås det faktum att AMD för ett bra tag sedan gick om Intel, att vara exklusiv till den som halkat efter är nog inte lika intressant för en tillverkare som vill se sig som en branschledare.

Permalänk
Medlem

undra om det betyder att dem kanske i framtiden också kommer överväga att göra AMD GPU:er-

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Trevligt och framför allt vettigt av EVGA att stödja AMD. Bara dom inte släpper X570-kort med fläktar på. Och ett mini-itx kort är väl för mycket att hoppas på.

Har för övrigt inte riktigt förstått hur det där fungerat innan. Får dom pengar av Nvidia eller Intel för att vara exklusiva? Vilket ju borde vara mer eller mindre olagligt tycker man. Eller är det ett självmant val att bara satsa på en tillverkare? Har man inte tillräckligt med resurser så är det kanske logiskt att satsa på en enskild tillverkare, men annars så vet jag inte.

Nyfiken
Varför önskar du en itx variant utav x570?
Eller menade du ett itx kort rent allmänt, oavsett chipset?

Blev lite förvirrad då du nämnde då båda nästan i samma mening

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikwad:

Nyfiken
Varför önskar du en itx variant utav x570?
Eller menade du ett itx kort rent allmänt, oavsett chipset?

Blev lite förvirrad då du nämnde då båda nästan i samma mening

En fördel med X570 vore att man kunde få två M.2 PCIe 4.0-portar. B550 har bara en, iallafall i mitt fall. Såvida inget hänt på området nu i år så var det bara en fullvärdig port.

Annars är det nog en rätt liten poäng, kör ATX om man nu verkligen behöver allt det X570 erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Nyfiken
Varför önskar du en itx variant utav x570?
Eller menade du ett itx kort rent allmänt, oavsett chipset?

Blev lite förvirrad då du nämnde då båda nästan i samma mening

Helt med dig. Med tanke på möjligheterna till IO på m-itx så är X570 helt överflödigt. Räcker och blir över med ett B550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

FläktLÖS!!

Känns väl som de borde bli det, nu när det verkar komma många fläktlösa X570S moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En fördel med X570 vore att man kunde få två M.2 PCIe 4.0-portar. B550 har bara en, iallafall i mitt fall. Såvida inget hänt på området nu i år så var det bara en fullvärdig port.

Annars är det nog en rätt liten poäng, kör ATX om man nu verkligen behöver allt det X570 erbjuder.

Det stämmer att B550 har bara en pcie gen 4 m2.
Men tänkte eftersom itx har ju rätt så begränsad med plats så är det svårt att få plats med två m.2 platser och det är väl den enda egentliga fördelen jämfört med x570.
Sen absolut finns det itx-kort med dubbla m.2. platser, men ofta med kompromisser i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Det stämmer att B550 har bara en pcie gen 4 m2.
Men tänkte eftersom itx har ju rätt så begränsad med plats så är det svårt att få plats med två m.2 platser och det är väl den enda egentliga fördelen jämfört med x570.
Sen absolut finns det itx-kort med dubbla m.2. platser, men ofta med kompromisser i övrigt.

Gigabyte har ett itx kort med två m.2, en på framsidan med pcie 4.0 och en på baksidan över sata. Så plats verkar det finnas

EDIT: hade kanske blivit varmt med pcie 4.0 hastigheter på baksidan utan plats för heatsink

Mer info
Permalänk
Medlem

Självklart vill de ha en del av kakan när AMD tar marknadsandelar från Intel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikwad:

Det stämmer att B550 har bara en pcie gen 4 m2.
Men tänkte eftersom itx har ju rätt så begränsad med plats så är det svårt att få plats med två m.2 platser och det är väl den enda egentliga fördelen jämfört med x570.
Sen absolut finns det itx-kort med dubbla m.2. platser, men ofta med kompromisser i övrigt.

Precis, med mitt moderkort så sitter PCIe 4-slotten mellan CPU och PCIe x16 och på baksidan en PCIe 3-slot.

I dagsläget lär det kvitta för de flesta men bara OpenStorage blir liknande kan det nog vara intressant att köra snabba NVMe's i mITX moderkort.

Med tanke på utrymmet som krävs, och sedan kanske en kylare till lagringen så är det nog lite för tight med något snabbare än PCIe 3.0 på baksidan också.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Oliver91:

Hade inte EVGA helt horribel kvalitet på sina moderkort? har varit toknöjd med de grafikkort jag haft från dem så det kan ju blivit bättre med åren.

Tror jag hade och göra med ett EVGA moderkort senast 2011 eller så?

Tvärt om, EVGA mobos till har top nivå, kör EVGA Dark X299 och blir nästa Z bräda EVGA med, helt exemplariskt BIOS och galet bra support.
Ja och klockar top 1-3 av alla mobs på RAM och CPU.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Nyfiken
Varför önskar du en itx variant utav x570?
Eller menade du ett itx kort rent allmänt, oavsett chipset?

Blev lite förvirrad då du nämnde då båda nästan i samma mening

Det kan lika gärna vara B550. Är intresserad av ett mini-itx generellt från EVGA, eftersom jag tycker dom gör snygga moderkort. Men det lär nog inte komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

...och galet bra support.

EVGA, precis som alla andra tillverkare, råkar ju då och då släppa någon produkt som är undermålig, och då är det viktigaste, iaf i mitt tycke, hur de hanterar det. Min erfarenhet av EVGAs kundservice stämmer väl överens med tvelanders omdöme, varför jag inte skulle tveka att köpa ett moderkort från dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det här kom som en chock för mig. Hade ingen aning om att de tillverkade moderkort

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Numer är det ju knappast hög status på att vara Intel-exklusiv så det är väl ett naturligt steg. Bra med mer konkurrens men frågan är ju om de kommer kunna mäta sig med Asus Hero-serie.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.