Permalänk
Medlem

Dum fråga ang lego

Tänkte bygga ett chassi i lego, inte den första nej jag vet. Bland mina bitar har jag även en liten motor som drivs av 6st batterier. Vad typen heter vet jag ej men det är den vanligaste storten. Min fråga är om man på något sätt kan koppla in denna motorn så den får störm av nätaggregatet och om man kan styra fram/av/bak genom datorn på ett finurligt sätt.

Bild om ni inte vet vad jag pratar om. Är de två gråa klossarna.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid koppla in via comporten eller skrivarporten med en spänningsregulator på 6v. Sen hittar du någon som kan skriva ett program åt dig.

Permalänk
Medlem

Hur skulle jag gå tillväga för att koppla in den via com eller skrivarporten?

Permalänk
Medlem

på paralellporten är det pinne 2-9 som är data. när dom sätts till 1 dvs hög är det 5v på dom.
då får du fixa lite relän eller transistorer som styr strömen till motorn. man ska aldrig koppla något strömkrävande direkt på utgångarna. det finns ganska mycket info om paralellports styrda saker på internet sök lite så hittar du kanske mer info
lycka till med ditt chassie

Permalänk
Medlem

Är inte motorerna på 9V? Har för mig att man stoppar in 6x1.5V-batterier nämligen.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk

De gamla gråa cylindriska går på 4,5V.
De nya går på 9V.
Ur parallellporten får man 3,3V nu för tiden. inte 5V.
Det allra bästa man kan göra för att styra motorer från datorn är att bygga ett interface med motstånd, transistorer, ett par likriktardioder som skydd och till sist tar man drivspänningen från en molexkontakt. är det 4,5V-motorer går det bra att köra på 5V. Annars får du köpa en 7809-krets och ta från 12V i datorn. Justja, lite logikkretsar behövs också för att få till fram/back på ett bra sätt. På så vis kan man få till att styra 6 mototrer ur parallellporten. Sen var det det där med programmeringen...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
De gamla gråa cylindriska går på 4,5V.
De nya går på 9V.
Ur parallellporten får man 3,3V nu för tiden. inte 5V.
Det allra bästa man kan göra för att styra motorer från datorn är att bygga ett interface med motstånd, transistorer, ett par likriktardioder som skydd och till sist tar man drivspänningen från en molexkontakt. är det 4,5V-motorer går det bra att köra på 5V. Annars får du köpa en 7809-krets och ta från 12V i datorn. Justja, lite logikkretsar behövs också för att få till fram/back på ett bra sätt. På så vis kan man få till att styra 6 mototrer ur parallellporten. Sen var det det där med programmeringen...

jasså hade för mej det var 5v jaja du vet nog mer än mej

Permalänk
Medlem

Det är 9 volt.
Jag har varit lego-beroende.
Jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
De gamla gråa cylindriska går på 4,5V.
De nya går på 9V.
Ur parallellporten får man 3,3V nu för tiden. inte 5V.
Det allra bästa man kan göra för att styra motorer från datorn är att bygga ett interface med motstånd, transistorer, ett par likriktardioder som skydd och till sist tar man drivspänningen från en molexkontakt. är det 4,5V-motorer går det bra att köra på 5V. Annars får du köpa en 7809-krets och ta från 12V i datorn. Justja, lite logikkretsar behövs också för att få till fram/back på ett bra sätt. På så vis kan man få till att styra 6 mototrer ur parallellporten. Sen var det det där med programmeringen...

3.3V? Låter ju skummt, betyder inte det att tex vissa skrivare borde få lite problem att ta emot signalerna, eftersom dom förväntar sig vanlig TTL-nivå?
Iof går gränsen för när signalen räknas som "hög" väl under 3.3V (ca 2.4V?), men ändå.

Visa signatur

#elektronik@quakenet