Espressomaskin - vilken väljer man?

Permalänk
Medlem

Har en Philips Saeco från 2011, som jag är så imponerad av att den bara tuffar på. Måste vara ett av de bästa teknikköpen jag gjort.
Nu har dock mjölkkannan gett upp, och vill inte lägga ner 1000 kr på en ny för en maskin som kostade knappt 4000 kr 2011.
Vad ska man ta i stället? Kollar på Philips Saeco 5400 - serien i hopp om att den ska hålla lika länge. Kollar på DeLonghi och Siemens med, men har de lika bra kvalité?
Hoppas på ett köp på Black friday.

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Philips 5400 förra mellandagsrean och är supernöjda!

Vårat enda krav var egentligen att det skulle vara lättskött så man inte skulle tröttna för för mycket underhålll och det är denna maskin verkligen! den smarta mjökskummaren gör att man kan göra mjölkrecept ofta och lätt kan rengöra skummaren. Kan verkligen rekommendera denna maskinen! jag använder den nästan dagligen både till mjölkrecept espressos eller vanligt kaffe.

Permalänk
Medlem

Köpte en Jura A1 för typ 4 år sedan. Har i princip inte behövt göra något underhåll överhuvudtaget och den gick riktigt mycket under home-office perioden. Vi dricker ganska sällan mjölk i, men om det görs så skummar vi med en sådan här.

Mina föräldrar köpte en större Jura-modell för typ ~10 år sedan, den kostade nog runt 11-12 på den tiden, så ganska mycket - Den har varit på service 2 ggr, men aldrig varit trasig.

Själva kaffet blir väldigt gott i bägge maskinerna, och i mitt lilla faktaunderlag så håller de mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Okej, okej, jag vet - jag är omständig gällande detta. Jag har fortfarande inte fått tummen ur. Men intresset består!

Just nu lutar det åt en DeLonghi Dinamica Plus ECAM 370.95.
Någon som har längre erfarenhet av DeLonghi-maskiner? Hur brukar hållbarheten vara? Med tanke på priset vill man ju gärna att den håller 5+ år i alla fall.

Vi har en Delonghi Magnifica S ECAM 21.117 och har haft den i 4-5 år och den har bara tuffat på. Enligt bruksanvisning så ska man göra rent i den, men det gjorde vi en gång ca ett år efter inköpet och aldrig mer sedan dess, så hållbarheten och tillförlitligheten på i alla fall vårat exemplar är mycket bra.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett diverse tester på Youtube så lutar det åt de'longhi 370.95t framför Philips 5400. Främst för att mjölkskummet verkar mycket tjockare på den första. Synd bara att Philipsen är så mycket snyggare.

Edit: Blev en Philips 5400 för 5968 kr på Amazon i går kväll, får se om det kommer något bta pris på De'Longhi på Black Friday, annars behålls denna. Så hoppas jag att denna också håller över 10 år som våran nuvarande Philips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Vi köpte en Philips 5400 förra mellandagsrean och är supernöjda!

Vårat enda krav var egentligen att det skulle vara lättskött så man inte skulle tröttna för för mycket underhålll och det är denna maskin verkligen! den smarta mjökskummaren gör att man kan göra mjölkrecept ofta och lätt kan rengöra skummaren. Kan verkligen rekommendera denna maskinen! jag använder den nästan dagligen både till mjölkrecept espressos eller vanligt kaffe.

Hur säger du att mjölkskummet är? 5400 har fått lite blandad kritik för det i olika tester. Är det krämigt och kraftigt som sig bör? På våran nuvarande Philips är det lite blaskigt och inte så fylligt. Hittar inte maskinen för test nånstans så man kan prova den. Dock verkar ju Latte go systemet som du säger överlägset lätt att göra rent. Detta har dock inte varit något problem på våran gamla med klassisk kanna, vi har den i kylen och kör kannan i diskmaskin ett par gånger per månad.

Även Melitta Barista TS Smart har fått bra betyg, undrar hur den är kontra 5400:an...?

Nedan är våran nuvarande från 2011:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen74:

Hur säger du att mjölkskummet är? 5400 har fått lite blandad kritik för det i olika tester. Är det krämigt och kraftigt som sig bör? På våran nuvarande Philips är det lite blaskigt och inte så fylligt. Hittar inte maskinen för test nånstans så man kan prova den. Dock verkar ju Latte go systemet som du säger överlägset lätt att göra rent. Detta har dock inte varit något problem på våran gamla med klassisk kanna, vi har den i kylen och kör kannan i diskmaskin ett par gånger per månad.

Även Melitta Barista TS Smart har fått bra betyg, undrar hur den är kontra 5400:an...?

Nedan är våran nuvarande från 2011:
https://i.pinimg.com/564x/88/2d/81/882d817094f8b63e0ed95f813d9e1f46.jpg

Jag skulle säga att den är mer åt det blaskiga hållet.

Men å andra sidan så har jag ingen annan maskin att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Har en Delonghi Caffeo Corsa som jag fick i 30-års present. Står nerpackad för tillfället, men minns att den gjorde suveränt kaffe för dess prislapp. Sure lite plastig och högljudd, men det kan man stå ut med om koppen smakar gott ☕
Ska nog ta och packa upp den igen till förmån för Siemens maskinen som just nu ockuperar köksbänken.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en till jobbet, någon som kan tipsa på en maskin som gör starkt kaffe på mörkrostat.
Cappuccino och latte är inte av intresse utan endast espresso och vanligt kaffe.

Läser att många får hålla på ett tag för att få till styrkan, men när jag ser på recensioner så är det oftast tre inställningar (mild, mellan, stark), vad mer kan man göra för att få rätt styrka?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Läser att många får hålla på ett tag för att få till styrkan, men när jag ser på recensioner så är det oftast tre inställningar (mild, mellan, stark), vad mer kan man göra för att få rätt styrka?

Är väl oftast kvarnen folk säger att de får skruva med innan de får till en bra inställning för bönan de använder? Så har jag tolkat det i alla fall.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Känner att tråden förtjänar att få veta att jag köpte mig en maskin idag. Blev en Jura E8. Snordyr, trots att den var på rea (9400kr + 400kr för Wi-Fi modul, för man vill ju kunna göra koppen direkt från sängen).

Det var för sent för kaffe då jag packade upp den här på kvällskvisten, men kan återkomma med ett utlåtande när jag använt den ett tag, om ni vill.

Nån som har tips på bönor, förresten? Fram tills nu har jag kört på Zoegas Kahawa. Såg att den finns som hela bönor också, men gissar att den inte gör sig som espresso?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Livslängd och utveckling?

Ni som hunnit avverka minst en espressomaskin redan, hur länge höll den? När ni köpte ny sen blev kaffet bättre, alltså kan man räkna med att en nyare maskin i samma klass gör bättre kaffe? Eller är det ingen utvecklingskurva på det, utan snarare på antal funktioner, appar och pekskärmar som är utvecklingen?

Permalänk
Medlem

på jobbet snurrar idag en Melitta Barrista T Smart - när den gamla Siemens-maskinen började ha packningsproblem mm och det lutade mot en ny bryggeri-del för att lösa det så blev det istället Melittas Maskin av den orsaken att den är lättare att rengöra än Siemens-maskinen då Siemes-maskinen parallellkördes med en äldre Melitta cafeino eller vad den hette och skillnaden i arbetsinsats blev ganska uppenbar.

Melitta Barrista T Smart är relativt tyst både i kvarn och när pumpen sedan arbetar - visst det låter men är typ upplevd halva volymen (10 dB lägre) än tex. Siemens-maskinen vi hade tidigare eller den gamla Melitta Cafeino-maskinen som går parallellt och låter ganska så mycket. Men visst Melitta-maskinen kostar inte 5000:- utan snarare över 10000:-

Som redan nämnt är det ett labbande med både kvarn och val av bönor innan man får sin kopp som man vill eller snarare en konsensus-nivå av arbtesgruppen som nyttjar maskinen

Permalänk
Medlem

@Gorian det har gått ett tag sen ditt köp...
Är du nöjd med Jura? Sneglar lite framåt i tiden och ska köpa mig en espressomaskin för runt samma summa, och Jura dyker oftast upp som det riktigt dyra premiummärket 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@Gorian det har gått ett tag sen ditt köp...
Är du nöjd med Jura? Sneglar lite framåt i tiden och ska köpa mig en espressomaskin för runt samma summa, och Jura dyker oftast upp som det riktigt dyra premiummärket 🙂

Svårt att bedöma då jag inte har något att jämföra med. Men i korta ordalag kan jag konstatera att jag tycker den gör god espresso, okej cappuccino (har dock bara testat med Oatly iKaffe, riktig mjölk är nog godare) och urusel kaffe. Även när jag häller i de malda kaffet som jag alltid drack tidigare så blir resultatet kasst. Så det är lite trist.

Sen är den rätt högljudd (vilket jag vet att andra maskiner också är) och jag hade företagit att vattentanken var större.

Men den är lättnavigerad och lättanvänd. Rengöring har jag inte pysslat med än, förutom den vanliga sköljningen (som den gör varje användningscykel).

I det stora hela kan man väl säga att jag är nöjd, men kan inte påstå att den är värd pengarna. Åtminstone inte för mig. Men hey, det är gott med espresso och cappuccino, så jag gråter inte

Ett annat medskick är att inte bemöda dig med att köpa Bluetooth / Wi-Fi modulerna så att man kan använda appen. Det är helt värdelöst, då det inte går att starta maskinen (alltså från ström av till ström på) via appen, utan detta måste man göra manuellt. Först därefter kan man starta bryggning osv., men i och med att man ändå måste gå till maskinen för att sätta dit en mugg så kan man ju lika gärna klicka på knappen direkt på maskinen istället för att pilla med appen.

Så min plan på att automatisera kaffebryggningen som en del av min morgonrutin sket sig

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Svårt att bedöma då jag inte har något att jämföra med. Men i korta ordalag kan jag konstatera att jag tycker den gör god espresso, okej cappuccino (har dock bara testat med Oatly iKaffe, riktig mjölk är nog godare) och urusel kaffe. Även när jag häller i de malda kaffet som jag alltid drack tidigare så blir resultatet kasst. Så det är lite trist.

Sen är den rätt högljudd (vilket jag vet att andra maskiner också är) och jag hade företagit att vattentanken var större.

Men den är lättnavigerad och lättanvänd. Rengöring har jag inte pysslat med än, förutom den vanliga sköljningen (som den gör varje användningscykel).

I det stora hela kan man väl säga att jag är nöjd, men kan inte påstå att den är värd pengarna. Åtminstone inte för mig. Men hey, det är gott med espresso och cappuccino, så jag gråter inte

Ett annat medskick är att inte bemöda dig med att köpa Bluetooth / Wi-Fi modulerna så att man kan använda appen. Det är helt värdelöst, då det inte går att starta maskinen (alltså från ström av till ström på) via appen, utan detta måste man göra manuellt. Först därefter kan man starta bryggning osv., men i och med att man ändå måste gå till maskinen för att sätta dit en mugg så kan man ju lika gärna klicka på knappen direkt på maskinen istället för att pilla med appen.

Så min plan på att automatisera kaffebryggningen som en del av min morgonrutin sket sig

Hmm, så du är inte nöjd med själva kaffet out-of-the-box med andra ord 🙁?
Vad jag förstår med dessa maskiner är att ska man ha vanligt kaffe så brukar det finnas en pulverkaffe inställning, åtminstone på min gamla Siemens...är det samma här? Dvs att vanligt kaffe sker med pulver, eller gör den det utav hela bönor också? Kikar ju på nån Jura historia eller Delonghi Dinamica plus typ.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hmm, så du är inte nöjd med själva kaffet out-of-the-box med andra ord 🙁?
Vad jag förstår med dessa maskiner är att ska man ha vanligt kaffe så brukar det finnas en pulverkaffe inställning, åtminstone på min gamla Siemens...är det samma här? Dvs att vanligt kaffe sker med pulver, eller gör den det utav hela bönor också? Kikar ju på nån Jura historia eller Delonghi Dinamica plus typ.

Som sagt, espresso är bra men kaffe är dålig.

Japp, man häller ned kaffepulvret i en egen liten lucka, om man inte vill använda bönorna (går att göra med dem också). Kanske går att få till med inställningarna för Lungo, men hittills har jag misslyckats.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Som sagt, espresso är bra men kaffe är dålig.

Japp, man häller ned kaffepulvret i en egen liten lucka, om man inte vill använda bönorna (går att göra med dem också). Kanske går att få till med inställningarna för Lungo, men hittills har jag misslyckats.

OK tack för infon.
Ändå lite förvånad över att kaffet inte vart så bra med tanke på att det är Jura vi talar om.
Men tack för infon 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Som sagt, espresso är bra men kaffe är dålig.

Japp, man häller ned kaffepulvret i en egen liten lucka, om man inte vill använda bönorna (går att göra med dem också). Kanske går att få till med inställningarna för Lungo, men hittills har jag misslyckats.

Har kikat lite på denna espressomaskinen, vad exakt tycker du är dåligt med det vanliga kaffet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Har kikat lite på denna espressomaskinen, vad exakt tycker du är dåligt med det vanliga kaffet?

Smakar blaskigt och vattnigt. Påminner om kaffet som kommer ur den stora kaffemaskinen på jobbet (en sån där stor apparat som återfinns i stora organisationer).

Jag har läst mig till att det är för att kaffet baseras på jänkarnas sätt att brygga kaffe, som tydligen skiljer från vårt (”Americano”?). Lungo ska vara mer likt vårt bryggkaffe, men hittills har jag inte lyckats få till smaken på det heller. Men det går ju att ändra inställningar lite hit och dit, så kanske får till det tillslut.

Men jag förstår inte riktigt hur det ska lyckas bli som vanligt bryggkaffe, för vattnet passerar ju kaffet på samma sätt som det gör när man brygger espresson. Vattnet trycks ju liksom igenom kaffet i hög fart, snarare än ligger och gottar till sig, som det gör när man brygger kaffe annars (speciellt i den kaffepress jag använde innan jag skaffade maskinen). Så det är logiskt (i min novis-skalle) att smaken blir rätt blaskig.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Smakar blaskigt och vattnigt. Påminner om kaffet som kommer ur den stora kaffemaskinen på jobbet (en sån där stor apparat som återfinns i stora organisationer).

Jag har läst mig till att det är för att kaffet baseras på jänkarnas sätt att brygga kaffe, som tydligen skiljer från vårt (”Americano”?). Lungo ska vara mer likt vårt bryggkaffe, men hittills har jag inte lyckats få till smaken på det heller. Men det går ju att ändra inställningar lite hit och dit, så kanske får till det tillslut.

Men jag förstår inte riktigt hur det ska lyckas bli som vanligt bryggkaffe, för vattnet passerar ju kaffet på samma sätt som det gör när man brygger espresson. Vattnet trycks ju liksom igenom kaffet i hög fart, snarare än ligger och gottar till sig, som det gör när man brygger kaffe annars (speciellt i den kaffepress jag använde innan jag skaffade maskinen). Så det är logiskt (i min novis-skalle) att smaken blir rätt blaskig.

Jobbat i Detroit på GM under en tid, det finns inga mysterier med kaffet förutom att man kör påsar(motsvarar 4 koppar Am,som slängs i toppen) och det är bedrövligt i sin helhet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Smakar blaskigt och vattnigt. Påminner om kaffet som kommer ur den stora kaffemaskinen på jobbet (en sån där stor apparat som återfinns i stora organisationer).

Jag har läst mig till att det är för att kaffet baseras på jänkarnas sätt att brygga kaffe, som tydligen skiljer från vårt (”Americano”?). Lungo ska vara mer likt vårt bryggkaffe, men hittills har jag inte lyckats få till smaken på det heller. Men det går ju att ändra inställningar lite hit och dit, så kanske får till det tillslut.

Men jag förstår inte riktigt hur det ska lyckas bli som vanligt bryggkaffe, för vattnet passerar ju kaffet på samma sätt som det gör när man brygger espresson. Vattnet trycks ju liksom igenom kaffet i hög fart, snarare än ligger och gottar till sig, som det gör när man brygger kaffe annars (speciellt i den kaffepress jag använde innan jag skaffade maskinen). Så det är logiskt (i min novis-skalle) att smaken blir rätt blaskig.

Americano är espresso utspädd med hett vatten (häller man espresson i varmvattnet så har man istället en "long black"). Lungo är när man kör mer vatten genom pucken (och ristretto är när man kör mindre genom). Hur detta översätts i helautomatiska maskiner vet jag dock inte.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om De'Longhi Eletta Explore, ECAM45055S?
Den verkar ha det mesta och lite till. Designen verkar kraftigt inspirerad av Philips 5400, men med massor av fler kaffedrycker samt kalla drycker också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen74:

Vad tror vi om De'Longhi Eletta Explore, ECAM45055S?
Den verkar ha det mesta och lite till. Designen verkar kraftigt inspirerad av Philips 5400, men med massor av fler kaffedrycker samt kalla drycker också.

Hm, finns knappt några ÅF när man söker på den på Prisjakt.

Nån speciell anledning till varför du kikar på den istället för DeLonghi Dinamica Plus ECAM 370.95?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4949957&gclid=Cj0KCQiA-...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, finns knappt några ÅF när man söker på den på Prisjakt.

Nån speciell anledning till varför du kikar på den istället för DeLonghi Dinamica Plus ECAM 370.95?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4949957&gclid=Cj0KCQiA-...

Jo Eletta Explore är den senaste vad jag förstår. Bara därför 🙂

Permalänk
Medlem

Dinamica plus har till och med både hånats

visserligen reklamen i sig och inte själva maskinen I know

Dold text

och blivit rekommenderad av James Hoffman.
Han vart mer imponerad av maskinen än han hade räknat med. Nog för att han inte testar alltför många helautomatiska espressomaskiner, men tar hans ord väl jämfört med många andra recensenter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har en Delonghi Magnifica S och skulle aldrig kunna tänka mig en modell med inbyggd mjölkskummare - ångpipen är det enda rätta enligt mig.

Sedan köper man en kanna där man skummar mjölken - finns på Ikea

Har haft en modell med automatisk mjölkskumning men förutom att skummet inte blev bra var det en massa detaljer som behövde rengöras (mjölkrester måste rengöras ofta)

Permalänk

Har kört med en Melitta Barista TS Smart i ett år nu, riktigt nöjd. Borde ha bryggt minst 750 koppar med den redan så den är snart "betald". Gott kaffe och helt ok app. Tystare än andra maskiner och lätt att rengöra.

Skrivet av xxargs:

på jobbet snurrar idag en Melitta Barrista T Smart - när den gamla Siemens-maskinen började ha packningsproblem mm och det lutade mot en ny bryggeri-del för att lösa det så blev det istället Melittas Maskin av den orsaken att den är lättare att rengöra än Siemens-maskinen då Siemes-maskinen parallellkördes med en äldre Melitta cafeino eller vad den hette och skillnaden i arbetsinsats blev ganska uppenbar.

Melitta Barrista T Smart är relativt tyst både i kvarn och när pumpen sedan arbetar - visst det låter men är typ upplevd halva volymen (10 dB lägre) än tex. Siemens-maskinen vi hade tidigare eller den gamla Melitta Cafeino-maskinen som går parallellt och låter ganska så mycket. Men visst Melitta-maskinen kostar inte 5000:- utan snarare över 10000:-

Som redan nämnt är det ett labbande med både kvarn och val av bönor innan man får sin kopp som man vill eller snarare en konsensus-nivå av arbtesgruppen som nyttjar maskinen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ser att många förordar Delonghi Magnifica S. men såg att någon inte tyckte att kaffet blev tillräckligt varmt?
Upplever fler detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Ser att många förordar Delonghi Magnifica S. men såg att någon inte tyckte att kaffet blev tillräckligt varmt?
Upplever fler detta?

Noll erfarenhet av maskinen i fråga, men rent generellt för espresso så måste tjockväggiga koppar förvärmas för att inte absorbera all värme från en espresso vilket just gör att kaffet omedelbart blir kallt. Vill man inte (eller har inte möjlighet till) att förvärma sina koppar rekommenderar jag att istället använda dubbelväggiga koppar i glas typ Bodum Pavina.

Visa signatur

Mostly Harmless