Snabbkoll: Använder du någon tjänst för spelstreaming?

Permalänk
Lego Master

Alltså ja och nej. Jag har Xbox Game Pass, så Xbox Cloud Gaming ingår ju. Och jag hade länge en Founders-prenumeration på GeForce NOW, men använde det väldigt sällan.

Jag gillar att tekniken finns, och jag kan se tillfällen den vore intressant även för mig. Men vid de tillfällen jag är sugen på att spela är jag oftast hemma och kan bara veva igång speldatorn med ett RTX 3070 och en 144hz ultrawide skärm. Varför i helvete skulle jag sitta på mobilen med ökad latens istället?

De tillfällen jag sitter på tåget till/från jobb och faktiskt genuint skulle vilja använda det, har jag så kass mobilmottagning att det inte öht är möjligt att spela på det viset.

När pandemin är "över" och man får åka till kontoren i länderna igen, så kanske man kan tänka sig att sitta på hotellrummet på kvällarna och spela lite. Men det är ju en bit dit, så vi får väl se hur det blir med den saken.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om jag förstå rätt vad ”spelstreamingtjänster” är, är svaret nej

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar det egentligen?

Har aldrig sett ett videosystem som inte lider av problem vid vissa tillfällen, teams, youtube, zoom, skype, facetime, vimeo. Detta system skulle hålla hög framerate i 1080p alltid? Känner mig mycket tevksam

Permalänk
Medlem

Har game pass ultimate där xcloud ingår. Det funkar bra och det är nice att kunna spela på mobilen eller min surface när man inte är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Latenserna är ju faktiskt något som fungerar riktigt bra. Sämre är dock bildkvalitén, särskilt bristfällig är den om man spelar på en monitor/bildskärm.

Jag testade på stadia och har stabil ping runt 5 till Stockholm enligt deras egna test.
Skjutspel och reaktion spel är riktigt svårt och hade det funnits crossplay hade man blivit mosad av alla andra (inklusive folket som spelar på telefonen).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag använder både Stadia och Playstation Now och är nöjd med båda.
Och kommer nog använda Xbox Cloud gaming när jag väl får tag på en Xbox Series X via All access.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag testade på stadia och har stabil ping runt 5 till Stockholm enligt deras egna test.
Skjutspel och reaktion spel är riktigt svårt och hade det funnits crossplay hade man blivit mosad av alla andra (inklusive folket som spelar på telefonen).

Absolut, fast samma latens gäller ju även för andra plattformar, bara att det är på lite olika sätt.

Cloud Gaming
- Du måste vänta på att skärmen med motståndare ska uppdateras
- Du måste vänta på att din knapptryckning ska skickas till servern om att du har dödat spelaren
- Du måste vänta på att skärmen om att du har dödat spelaren ska uppdateras

Native Gaming
- Du måste vänta på att din dator ska ta emot data om vart motståndarna befinner sig
- Du måste vänta på att din knapptryckning ska skickas till servern om att du har dödat spelaren
- Du måste vänta på att din dator ska ta emot data om att motståndaren är död

Det kan så klart skilja sig beroende på hur optimerat det är mot servrarna. Men tekniken för att det ska bli en "rättvis" match mellan cloud-gamers och native-gamers finns redan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Destiny 2 går att spela med mus och tangentbord…..det enda spelet på Stadia (som jag vet) som är controller only är PUBG. Annars fungerar alla spel med mus och tangentbord.

Konstigt, när jag startar det står det att jag måste ha en handkontroll 😳 får kolla senare idag igen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Jag använder Xbox Game Pass Ultimate där Cloud Gaming ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag har ännu inte stött på ett spel som inte stödjer mus/tgb.
Har du något exempel? Det är ju inte helt optimalt, som du säger

Halo Wars 2, stödjer det mus och tangentbord på Xbox? Har i och för sig inte testat, det kanske fungerar. Antog bara att det inte gjorde det.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lauchen:

Halo Wars 2, stödjer det mus och tangentbord på Xbox? Har i och för sig inte testat, det kanske fungerar. Antog bara att det inte gjorde det.

Ahaaa, det var jag som missuppfattade dig. Jag trodde du pratade om Xbox-spel på pc.
My bad 🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag testade på stadia och har stabil ping runt 5 till Stockholm enligt deras egna test.
Skjutspel och reaktion spel är riktigt svårt och hade det funnits crossplay hade man blivit mosad av alla andra (inklusive folket som spelar på telefonen).

Det skulle ju den där "negativa latensen" fixa genom att gissa vad ens nästa move skulle vara och utföra handlingen innan man själv hann ge input
https://www.sweclockers.com/nyhet/28341-google-negativ-latens...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Absolut, fast samma latens gäller ju även för andra plattformar, bara att det är på lite olika sätt.

Cloud Gaming
- Du måste vänta på att skärmen med motståndare ska uppdateras
- Du måste vänta på att din knapptryckning ska skickas till servern om att du har dödat spelaren
- Du måste vänta på att skärmen om att du har dödat spelaren ska uppdateras

Native Gaming
- Du måste vänta på att din dator ska ta emot data om vart motståndarna befinner sig
- Du måste vänta på att din knapptryckning ska skickas till servern om att du har dödat spelaren
- Du måste vänta på att din dator ska ta emot data om att motståndaren är död

Det kan så klart skilja sig beroende på hur optimerat det är mot servrarna. Men tekniken för att det ska bli en "rättvis" match mellan cloud-gamers och native-gamers finns redan

Jo jag vet hur det fungerar, men just inputlag är det absolut svåraste att spela med i FPS spel där reaktion och precision är allt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Provade GeForce Now för nåt år sedan. Försökte spela spel som Witcher 3 och MXGP men det var helt omöjligt. Jag har inte fiber men har ändå hyfsat nät (ca 70-100mbit) men fördröjningen från input till vad som visades på skärmen gjorde det oerhört svårt. Jag antar att min lina helt enkelt inte är bra nog för det var helt ospelbart.

Däremot fungerade det utmärkt för spel som t.ex. Cities: Skylines och No Oxygen Included. Mycket välkommet att kunna spela såna spel på jobbdatorn i hotellrummet på kvällen

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av hakd:

Jo jag vet hur det fungerar, men just inputlag är det absolut svåraste att spela med i FPS spel där reaktion och precision är allt.

Jag tror alla håller med dig. Testade själv rocketleague och det var minst sagt intressant

Poängen är att det finns ju många spel som fungerar bra också, även om just du kanske spelar mest/enbart fps

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Sötast

Använder Parsec för strömning från gaming pc till privat eller jobblaptop beroende på situation.
Händer även att polare får ansluta till dotterns gamingburk via laptop när de är på besök

Permalänk
Medlem

Jag har precis hoppa på Stadia och prova det, gillar helt klart iden med att strema spel och hur bra det funkar för min del.
Men som jag sagt tidigare så hade man hoppas på en tjänst likt Netflix med spel, har ingen större lust och bygga upp ett nytt spelbibliotek i dags läget.

Har dock köpt Tomb Raider spelen de trummar kalas fint, gött att slippa installera/uppdatera bara att sparka igång spelen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hade Stadia ett tag, köpte Premiere Edition (inkluderad Chromecast Ultra, en mörkblå handkontroll och ett användarnamn utan något "#1234") vilket såg häftigt ut till en början, men sen fanns det typ bara Destiny 2 som var intressant för mig men som jag ändå spelade på min stationära. Var inte mitt sämsta köp då jag fått mycket användning av Chromecasten, men nu har jag en spelkontroll som bara ligger och samlar damm i TV-bänken. När jag ändå har ordentligt med hårdvara att spela på blev Stadia helt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Spelar lite xcloud eftersom det ingår med game pass ultimate. Spel som Hades, Slay the spire och Darkest dungeon funkar riktigt bra. Perfekt om man är ute på vift och behöver döda lite tid.

Permalänk
Medlem

Usch, nej tack.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Använt in-home streaming via geforce gamestream i många år. Så smidigt med allt och är enbart ibland jag får inputlag (spelar spel som dark souls, mass effect halo).

Geforce now ingick i mitt 3060ti köp. Tänkte testa cyberpunk snart igen och då jämföra min hårdvara och med cloud, ska bli kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Spelar lite xcloud eftersom det ingår med game pass ultimate. Spel som Hades, Slay the spire och Darkest dungeon funkar riktigt bra. Perfekt om man är ute på vift och behöver döda lite tid.

Ja det tycker jag med. Jag spelar ofta på xcloud. Jack tycker dock att FPS spel som Doom är lite svårare än vanligt.