Varför köper miners fortfarande GPUs när Ethereum går Proof of Stake när som helst?

Permalänk
Avstängd

Varför köper miners fortfarande GPUs när Ethereum går Proof of Stake när som helst?

Som rubriken säger. Miners har ju inte så många månader på sig att tjäna in utgiften om Ethereum går Proof of Stake snart, och det är ju en väldigt dyr investering med GPUs för mining nu, så det är ju mycket mining som måste till för att kunna tjäna ihop investeringen på korten om man köper dom för det ändamålet.

Jag är inte jätteinsatt i mining (det är därför jag frågar er) men med den lilla kunskapen som jag har så drar jag slutsatsen att miners inte borde vara intresserad av att köpa mer hårdvara nu, med den osäkra framtiden efter Ethereum. Är jag helt ute och cyklar här?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Avstängd

Finns massvis med coins att mina även efter Ethereum, tex Ravencoin, ERGO mm

Permalänk
Medlem

Proof of stake ligger minst 3 månader bort, och lär bli försenat. första kvartalet 2022 säger dom men återstår att se.

Sen finns det gott om andra valutor man kan mina, räcker att tex Ravencoin eller Ergo fortsätter att öka i värde så kommer det att vara värt att mina även när dom som nu minar Ethereum går över till dessa.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Det har väl snackats om att ETH ska gå över till PoS snart sen 2017 nån gång, men det skjuts fram gång på gång. Så de flesta planerar nog att kunna mina ETH ett bra tag till, och skulle det trots allt ske en snabb övergång till PoS så finns det som sagt annat man kan använda korten till.

Permalänk

Dålig vana...

Nej men förhoppningar och antaganden om att pos kommer bli försenat, är dock väldigt försiktig med vad jag köper nu då jag har låga förväntningar på mining efter pos

Permalänk
Medlem

Tror någon verkligen att de som i dag minar bara kommer att sluta när ETH går över till PoS? En förkrossande majoritet av dem gör det inte av några idiologiska skäl, de minar för att tjäna pengar. Så de kommer att hitta någon annan valuta att mina.

Enda sättet man kan ta död på skiten är om det totalförbjuds.

Permalänk
Medlem

"när som helst?"
Så ett halvår-ett år är när som helst för dig eller?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tror någon verkligen att de som i dag minar bara kommer att sluta när ETH går över till PoS? En förkrossande majoritet av dem gör det inte av några idiologiska skäl, de minar för att tjäna pengar. Så de kommer att hitta någon annan valuta att mina.

Enda sättet man kan ta död på skiten är om det totalförbjuds.

Exakt, money talks. Vilka altcoins ska stödja all den hashrate som ligger på ETH idag med ett market cap på 460 miljarder $ i värde? Vi behöver se några 100x i Ergo och Ravencoin för att dom ska bli lönsamma för alla som minear ETH idag.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Exakt, money talks. Vilka altcoins ska stödja all den hashrate som ligger på ETH idag med ett market cap på 460 miljarder $ i värde? Vi behöver se några 100x i Ergo och Ravencoin för att dom ska bli lönsamma för alla som minear ETH idag.

Får man korten till hyffsat pris på så hinner man tjäna in dom innan pos, och bestämmer man sig för att lägga av efter det så har man en hög med hungriga gamers som skriker efter gpus...

Win/win i mina ögon.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Får man korten till hyffsat pris på så hinner man tjäna in dom innan pos, och bestämmer man sig för att lägga av efter det så har man en hög med hungriga gamers som skriker efter gpus...

Win/win i mina ögon.

Absolut, "hyffsat pris" är väl nyckeln

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolf Island:

Finns massvis med coins att mina även efter Ethereum, tex Ravencoin, ERGO mm

Aha, det jag hörde i youtubeklipps var att dom kommer att bli ”mättade” väldigt fort. Det finns för många miners som ska växla över.

Skrivet av perost:

Det har väl snackats om att ETH ska gå över till PoS snart sen 2017 nån gång, men det skjuts fram gång på gång. Så de flesta planerar nog att kunna mina ETH ett bra tag till, och skulle det trots allt ske en snabb övergång till PoS så finns det som sagt annat man kan använda korten till.

Okej, visste inte att det var opålitliga bedömningar. Alla källor pratar om runt nyår nu, så jag trodde det var det som gällde.

Skrivet av muSashi:

"när som helst?"
Så ett halvår-ett år är när som helst för dig eller?

Nej, men runt nyår är ju bara några månader bort. Knappast tillräckligt med tid för att tjäna in GPU kostnaden om man köper ett nytt kort nu.

Men vi får väl se om PoS blir förlängt då. Inte så långt kvar nu.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Avstängd

Ethereum's POS merger gets pushed back to June 2022, GPU supplies to remain limited

Ni hade rätt. Sjukt störande. Ett jävla år till med GPU brist. Opålitliga oseriösa jävlar. Jävla banditverksamhet.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Ethereum's POS merger gets pushed back to June 2022, GPU supplies to remain limited

Ni hade rätt. Sjukt störande. Ett jävla år till med GPU brist. Opålitliga oseriösa jävlar. Jävla banditverksamhet.

Etherum POS kommer alltid vara 6-9 månader i framtiden.

Enda sättet att bli av med skiten är att förbjuda det.

https://www.svd.se/indiens-regering-vill-stoppa-kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Proof of stake ligger minst 3 månader bort, och lär bli försenat. första kvartalet 2022 säger dom men återstår att se.

Sen finns det gott om andra valutor man kan mina, räcker att tex Ravencoin eller Ergo fortsätter att öka i värde så kommer det att vara värt att mina även när dom som nu minar Ethereum går över till dessa.

De har sagt att bomben kommer i juni och efter det så kan/ska de implementera mergen