Copyswede bekräftar – smarta klockor kan få kassettskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag la precis fram fog för mina synpunkter, vilket du även citerade, men som du inte ens bemödar dig att svara på så jag undrar vem som är egentligen "planlöst gnällig" egentligen.

Övertala mig istället om anledningen varför DU behöver en smart klocka till den grad att det här gör dig så upprörd att du inte kan föreställa dig ett liv utan en.

Tror du misstar vad jag kallar "fog". Att förkasta det som "i-landsproblem" och att du personligen inte anser smarta klockor vara användbara gör inte kritiken för sakfrågan obefogad. Torde vara självklart att protestera emot att behöva betala mer för något pga ett förlegat regelverk - för det är ju tyvärr så det drabbar varje enskild individ, som du undrade.

Permalänk
Skrivet av anon190955:

Nej det låter ju helt klart illa, det håller jag med om.

Men om man sätter det i en jämförelse. Här i Sverige gillar vi ju vanligtvis att göra individuella bedömningar för alla som ska ha rätt till nån form av bidrag. En jätteapparat som kostar massor av pengar. I Finland löser de det på ett annat sätt, de räknar ut ett värde och sen får alla det oavsett hur mycket eller lite man tjänar. De sparar mängder av pengar på detta vis.

Vill du då betala en högre skatt för att nån eller några ska utvärdera alla klockmodeller som kommer ut om de ska ha denna avgift eller inte? Eller är det bättre med en mycket mindre avgift rakt över hela ledet?

Säger inte att nått är rätt eller fel här, jag blir bara lite provocerad av alla arga åsikter från människor som inte orkar tänka efter varför man egentligen tycker det man tycker.

Finns det någon korrelation med hur mycket lagringsutrymme man väljer på sin smartklocka utan hur mycket musik man väljer att privatkopiera istället för att köpa ett nytt exemplar?
Ja, det gör det säkerligen och det är troligen negativt. De som köper dyrare klockor lyssnar nog på musik genom olika tjänster där man inte lalligt får privatkopiera låtarna. De personer som däremot fortfarande idag går runt med deras Nokia 3310, tillhör säkerligen den grupp som fortfarande köper musikcd kopierar av till deras kassettbandandspelare och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Herregud alltså det här är bland det dummaste jag har hört, hur stor del av befolkningen som äger smarta klockar tankar rippad musik?

Det låter inte som ett privatkopieringsscenario tycker jag.

Permalänk
Medlem

Man hör ju på namnet vilken enormt modern idé detta är.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Om det är Spotify eller Apple Music de menar med "inbyggd musikspelare" så betalas redan avgifter till artisterna/skivbolagen genom att lyssna på musiken...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Vilket trams. Bara för att det är ett "I-landsproblem" ska man inte få se felaktigheter i det? Det är inte direkt som att Copyswede gör någon sammanhällsnytta med det här, de påstår sig inte ens hjälpa miljön med denna avgift.

Och är ett brott okej bara för att det inte drabbar gemene man utan bara några få?

I samma veva så kan jag fråga vilken samhällsnytta har en smart klocka till den grad att varje individ i detta vackra avlånga land borde skaffa sig en? På vilket sätt skulle denna avgift vara ett brott? Ett brott är en gärning som är straffbelagd enligt lag.

Skrivet av Landelusen:

Tror du misstar vad jag kallar "fog". Att förkasta det som "i-landsproblem" och att du personligen inte anser smarta klockor vara användbara gör inte kritiken för sakfrågan obefogad. Torde vara självklart att protestera emot att behöva betala mer för något pga ett förlegat regelverk - för det är ju tyvärr så att det drabbar varje enskild individ på det sättet som du undrade.

Men det är inte självklart för det är ingen självklarhet att skaffa sig en smart klocka. Så låt höra, varför ska jag ställa mig i ledet, skuldra mot skuldra, i detta svåra ögonblick där ni med smarta klockor känner att det här borde alla bry sig om.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

"Vi har lite svårt med ekonomin så vi kommer slänga lite avgift på random stuff för att tjäna mer pengar".

- Det här är ju fan stöld. De borde ju bli åtalade och alla som är inblandade i beslutet borde få fängelsestragg. Men nej, det är ju ett företag så då kommer alla individer undan =(

Permalänk
Medlem

Vilket parti vill ta bort Copyswede?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aml417:

Jag är ingen juridiskexpert men hur Copyswede från början fick igenom sitt förslag är bortom mig

Om jag förstått det hela rätt är Copyswede någon form av representant för upphovsmän, ex musikartister, som på "deras begäran" tar ut en straffskatt för att enheter med lagring kan användas för illegal fildelning. Hur kan detta ens vara lagligt. I mina öron är det här ungefär jämförbart med att jag skulle ta ut en avgift från typ Toyota eftersom deras bilar gör det möjligt för en annan individ att köra på mig. Varför går inte stora tillverkare som Samsung och WD och stämmer dom?

Hade varit väldigt uppskattat om någon kunnat förklara mer ingående

Ja nä här har det blivit ett missförstånd på vägen.
Problemet är att två ord är väldigt lika varandra - men innebörden skiljer sig.

De två orden är:
Piratkopiering
Privatkopiering

Detta handlar om ersättning för privatkopiering. Inte för piratkopiering.

Vad är då privatkopiering?
Ja vi ar i grunden inte rätt att göra kopior på upphovsskyddade verk. Distribution får göras endast på upphovsrättsinnhavarens medgivande. Man får inte kopiera en bild från en hemsida, rippa en CD eller spela in från SVT eller spela in radio till kassett.
Eller det var så lagen såg ut fram tills dess att kassettspelaren och därefter VHSen dundrade in i samhället och folk kopierade fritt ändå.
Olaglig piratkopiring - men det var helt ohjejdbart.
Lösningen här blev att börja tillåta en del kopiering. Inte fritt fram, men man fick spela av TV/radio för eget bruk, och även kopiera musik och video till sina närmsta. Typ familj och närmsta vänner. Namnet för det här blev privatkopiering. Tillåten kopiering i den närmsta kretsen.

Men denna tillåtna privatkopieringen medförde också reella intäktsbortfall så man önskade även börja ta ut en avgift för tomma medier. På 80talet kan jag säga att tomma medier i form av kassettband och VHSer var det som fanns att tillgå. Och de användes faktiskt i väldigt stor utsträckning till just att göra kopior på upphovsskyddade verk.
Avgiften är här en privatkopieringsavgift och den skulle alltså ersätta upphovsrättsinnehavaren för vår rätt att kopiera verk i en liten krets.
Det här var rimligt - på sin tid iaf.

Därför har det här gått igenom en gång i tiden.
På engelska är det lättare att skilja på orden. Det ena heter private copy levy och det andra som är olagligt heter piracy ;).

Ja en del länder valde att aldrig tillåta privatkopiering heller. Där fortsatte man rimligen slåss mot utbredningen av inspelningsbara VHSspelare och kassettbandspelare istället. Vilket man såklart förlorade iaf ;). Men länder som valde den vägen har nte heller privatkoperingsersättning.

Alla länder som är med i EU och som tillåter privatkopiering måste enligt EUlag också ha lagstiftning på plats som erbjuder möjligheter för upphovsrättsinnehavare att kunna samla in ersättning för intäktsbortfallet. Så ganska många länder i EU har liknande organisationer på plats. Hur de väljer att dimensionera avgifterna kan däremot skilja sig ganska mycket. Danska Copydan har exempelvis inte avgifter på mobiler, datorer eller nå sådant utan på kasetter, DVDer, USBminnen och minidisc.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej, det räknas som piratkopiering du får inte göra så.

I början var kasseavgiften till för att täcka inkomstbortfall hos artister när folk gjorde kopior istället för att köpa ny musik. Det kan vara en kopia av en polare, men även en kopia för att själv kunna ha samma låt på flera ställen.

Idag handlar det om att det finns 14 kulturorganisationer som vill ha mer pengar. Det är svårt att få mer skattepengar från staten. Men det finns några lätta offer som är datanördar som man kan pressa pengar på, har man bara en målvakt copysweden mellan så slipper man all skit tillbaka trots att de äger copysweden.

Frågan är inte om det idag finns en negativ korrelation mellan:
Hur mycket datateknik man köper och hur mycket man privatkopierar upphovsrättskyddat material istället för att köpa en ny exemplar så det blir ett försäljningsbortfall? Jag tänker att de som idag köper en musikcd och spelar in på en kassettband, hdd etc, troligen inte är samma kundgrupp som köper mängder med TB hårddiskar, mobil med stort lagringsutrymme osv,

För min personligen så är det otroligt omständligt att privatkopiera då jag inte ens enkelt kan få tag på något upphovsrättskyddat material som jag får privatkopiera. Spotify, netflex, youtube, google play etc. Nej man får ej privatkopiera därifrån. Jag tror inte ens de artister jag lyssnar på släpper deras musik på ett sätt som jag ens lagligt kan privatkopiera den på. (de spelas ej på svensk radio)

Blir lite nyfiken. Har du källa på fetmarkerad text? För OM det stämmer borde ju i princip all rimlig form av privatkopiering i dagsläget utgå och därmed även avgiften på lagringsmedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

I samma veva så kan jag fråga vilken samhällsnytta har en smart klocka till den grad att varje individ i detta vackra avlånga land borde skaffa sig en? På vilket sätt skulle denna avgift vara ett brott? Ett brott är en gärning som är straffbelagd enligt lag.

Men det är inte självklart för det är ingen självklarhet att skaffa sig en smart klocka. Så låt höra, varför ska jag ställa mig i ledet, skuldra mot skuldra, i detta svåra ögonblick där ni med smarta klockor känner att det här borde alla bry sig om.

Jag har ingen smart klocka och tänker inte köpa en smart klocka. Men jag kommer heller inte försvara att på dubiösa grunder vilja ta ut en avgift på dem, precis som jag inte vill se en avgift på att måla av en kändis på en hushållsrulle som någon tidigare nämnt.

Avgiften är inte ett lagbrott men det går att applicera samma resonemang på ett brott som på detta, dvs du kritiserade de som gnällde enbart för att det rör något bara vissa drabbas av.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av frong:

Vilket parti vill ta bort Copyswede?

Piratpartiet och många politiker på högersidan. Men det är inget de driver vidare högt.
Problemet är att politik handlar om populism, sänker man ersättningen till t.ex. dramatikerförbundet och teaterförbundet så får man många emot sig. Med argument som "Copyswede arbetar för att manusförfattare, skådespelare, musiker och andra kulturskapare ska kunna försörja sig och leva på sitt arbete": https://www.idg.se/2.1085/1.655006/elektronikbranschen-copysw...
Där jag undrar vad har min smartklocka att göra med att skådespelare vill ha mer pengar?

Permalänk
Skrivet av jika:

Blir lite nyfiken. Har du källa på fetmarkerad text? För OM det stämmer borde ju i princip all rimlig form av privatkopiering i dagsläget utgå och därmed även avgiften på lagringsmedia.

Man bryter emot tjänsternas regler och får inte privatkopiera deras material som man behåller. Om man sedan gör det i liten skara så kommer ingen bry sig, gör man det i en stor skara och sprider till ens närmsta polare som råkar hänga på samma datornätverk som en så kan man åka dit.

Men i domstollen så handlade om att copysweden ansåg att en cachad musik, film på ens mobil var en kopia av filmen.. Och eftersom det var en kopia så ansåg de och domstolen att det var rätt att ta ut en avgift. Det har alltså inte ett skit att göra om det är en kopia som istället kunde inhandlas att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag har ingen smart klocka och tänker inte köpa en smart klocka. Men jag kommer heller inte försvara att på dubiösa grunder vilja ta ut en avgift på dem, precis som jag inte vill se en avgift på att måla av en kändis på en hushållsrulle som någon tidigare nämnt.

Avgiften är inte ett lagbrott men det går att applicera samma resonemang på ett brott som på detta, dvs du kritiserade de som gnällde enbart för att det rör något bara vissa drabbas av.

Tack för ett betydligt vettigare svar. Jag kan köpa det där argumentet för hitills så har det mest låtit som typiskt I-lands problem.

+1 från mig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

I samma veva så kan jag fråga vilken samhällsnytta har en smart klocka till den grad att varje individ i detta vackra avlånga land borde skaffa sig en? På vilket sätt skulle denna avgift vara ett brott? Ett brott är en gärning som är straffbelagd enligt lag.

Men det är inte självklart för det är ingen självklarhet att skaffa sig en smart klocka. Så låt höra, varför ska jag ställa mig i ledet, skuldra mot skuldra, i detta svåra ögonblick där ni med smarta klockor känner att det här borde alla bry sig om.

Ska det läggas en musik-avgift på allt som inte innebär samhällsnytta blir det många avgifter.
Kanske kan administrationem av dessa få copysweden på rätt köl ekonomiskt igen så Mattias kan unna sig en till Porsche?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Tack för ett betydligt vettigare svar. Jag kan köpa det där argumentet för hitills så har det mest låtit som typiskt I-lands problem.

+1 från mig.

Glad att vi kan se öga till öga

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

I samma veva så kan jag fråga vilken samhällsnytta har en smart klocka till den grad att varje individ i detta vackra avlånga land borde skaffa sig en? På vilket sätt skulle denna avgift vara ett brott? Ett brott är en gärning som är straffbelagd enligt lag.

Men det är inte självklart för det är ingen självklarhet att skaffa sig en smart klocka. Så låt höra, varför ska jag ställa mig i ledet, skuldra mot skuldra, i detta svåra ögonblick där ni med smarta klockor känner att det här borde alla bry sig om.

Tror du får trolla vidare på egen hand, känns som vi kommer lite långt ifrån ämnet. Ha en trevlig helg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En konspiration. Våra politiker vet om hur korkad lagen är på alla sätt. Men de vill ge kulturstöd till olika saker i sverige. Detta stöd finansieras delvis med skatten. Vissa partier vill säkerligen sänka detta stöd, andra höja. Ingen av de 8 riksdagspartierna vill helt ta bort stödet.
Och en del av finansieringen kan då vara den dolda avgiften som copysweden tar ut. Denna avgift skapar mycket hat hos en liten grupp högljudda individer på olika datorforum . Men alternativet att istället kompensera stödet med mer skattepengar hade fått mer kritik. Det är därför såpas få politiker engagerar sig i frågan.
*edit*
Så slopad "kassettavgift" på mobiltelefoner hade lett till mindre pengar till t.ex. de som håller på med teater och de börjar gnälla. Att sedan i princip ingen alls har privatkopierat en teaterföreställning på sin mobil har inte ett skit med saken att göra, de är bara ute efter pengarna..

Att snickra ihop konspirationsteorier tror jag vi bör undvika i alla lägen.
Sanningen duger gott som kritik mot copyswede. Den gör mer ont än grundlösa gissningar.
Argument som däremot kan vara hittepå eller innehållslösa kommer bara få kritikerna att framstå som oseriösa.

Skrivet av frong:

Vilket parti vill ta bort Copyswede?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Piratpartiet och många politiker på högersidan. Men det är inget de driver vidare högt.
Problemet är att politik handlar om populism, sänker man ersättningen till t.ex. dramatikerförbundet och teaterförbundet så får man många emot sig. Med argument som "Copyswede arbetar för att manusförfattare, skådespelare, musiker och andra kulturskapare ska kunna försörja sig och leva på sitt arbete": https://www.idg.se/2.1085/1.655006/elektronikbranschen-copysw...
Där jag undrar vad har min smartklocka att göra med att skådespelare vill ha mer pengar?

Inget parti vill lägga ner copyswede. Deras större uppdrag innefattar att hantera licenser och rättighter kring när radio och TV använder varandras material i sina sändningar. Samt film och ljud - yadda yadda.
Denna del kommer fortsätta behöva administreras oavsett om vi har privatkopieringsavgift eller inte - så någon nedläggning av copyswede är det inte tal om även om privatkopieringsavgiften tas bort, läggs på skatten eller liknande.
Den mindre delen av verksamheten rör privatkopieringsersättningar. Det här tänkvärt i sammanhanget.

Flera partiers representanter och riksdagsledamöter både till höger och vänster har uttryckt missnöje kring rådande lagstiftning för privatkopieringsersättning genom åren däremot. Något samlat från partierna har vi emellertid inte sett.
Och det kanske inte är så konstigt. Privatkopieringsavgiften som copyswede samlat in de senaste åren verkar vara kring 30-40 miljoner per år. Det är peanuts i svensk ekonomi. Det är en marginalfråga. Orättvisan må upplevas som stor (jag håller med), men så små belopp kommer såklart bli perifera för hela partier som har större frågor att hantera.
På senare år verkar högern lämnat in fler motioner kring lagförslagsändringar på området iaf.
Alla partier verkar iaf ha välkomnat utredningen av privatkopieringsavgiften som just nu pågår.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man bryter emot tjänsternas regler och får inte privatkopiera deras material som man behåller. Om man sedan gör det i liten skara så kommer ingen bry sig, gör man det i en stor skara och sprider till ens närmsta polare som råkar hänga på samma datornätverk som en så kan man åka dit.

Men i domstollen så handlade om att copysweden ansåg att en cachad musik, film på ens mobil var en kopia av filmen.. Och eftersom det var en kopia så ansåg de och domstolen att det var rätt att ta ut en avgift. Det har alltså inte ett skit att göra om det är en kopia som istället kunde inhandlas att göra.

Det här är svårt. För ja - tjänsterna säger att man inte får kopiera musiken.
Samtidigt är ju privatkopieringsrätten just det. En inskränkning i upphovsrätten som tillåter individer att göra kopior på verk trots att de inte fått tillåtelse att göra detta från upphovsrättsinnehavaren.
Jag har aldrig fått tillstånd att spela in låtar som går på radio - men jag får göra det ändå just för att jag har rätten att privatkopiera.
Men ja, samtidigt får man rimligen inte göra kopior på hyrfilmer eller liknande.
Om jag minns rätt så är det precis som du säger.
Att rätten att privatkopiera kan avtalas bort. Det är emellertid inte helt givet i vilken utsträckning det gäller. Eller det kanske det är, men jag kommer inte ihåg hur det här definieras. Vad får kopieras och vad får inte kopieras ;).
Det här skulle vara gött om någon hade underlag för hur det ligger till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Landelusen:

Tror du får trolla vidare på egen hand, känns som vi kommer lite långt ifrån ämnet. Ha en trevlig helg!

Håller med. Argument att man inte behöver ha en smartklocka och de är onödiga är det inget fel på. Det har dock inte något som helst med att göra på frågan huruvida en avgift ska tas ut på dem eller inte för en viss sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä här har det blivit ett missförstånd på vägen.
Problemet är att två ord är väldigt lika varandra - men innebörden skiljer sig.

De två orden är:
Piratkopiering
Privatkopiering

Detta handlar om ersättning för privatkopiering. Inte för piratkopiering.

Vad är då privatkopiering?
Ja vi ar i grunden inte rätt att göra kopior på upphovsskyddade verk. Distribution får göras endast på upphovsrättsinnhavarens medgivande. Man får inte kopiera en bild från en hemsida, rippa en CD eller spela in från SVT eller spela in radio till kassett.
Eller det var så lagen såg ut fram tills dess att kassettspelaren och därefter VHSen dundrade in i samhället och folk kopierade fritt ändå.
Olaglig piratkopiring - men det var helt ohjejdbart.
Lösningen här blev att börja tillåta en del kopiering. Inte fritt fram, men man fick spela av TV/radio för eget bruk, och även kopiera musik och video till sina närmsta. Typ familj och närmsta vänner. Namnet för det här blev privatkopiering. Tillåten kopiering i den närmsta kretsen.

Men denna tillåtna privatkopieringen medförde också reella intäktsbortfall så man önskade även börja ta ut en avgift för tomma medier. På 80talet kan jag säga att tomma medier i form av kassettband och VHSer var det som fanns att tillgå. Och de användes faktiskt i väldigt stor utsträckning till just att göra kopior på upphovsskyddade verk.
Avgiften är här en privatkopieringsavgift och den skulle alltså ersätta upphovsrättsinnehavaren för vår rätt att kopiera verk i en liten krets.
Det här var rimligt - på sin tid iaf.

Därför har det här gått igenom en gång i tiden.
På engelska är det lättare att skilja på orden. Det ena heter private copy levy och det andra som är olagligt heter piracy ;).

Ja en del länder valde att aldrig tillåta privatkopiering heller. Där fortsatte man rimligen slåss mot utbredningen av inspelningsbara VHSspelare och kassettbandspelare istället. Vilket man såklart förlorade iaf ;). Men länder som valde den vägen har nte heller privatkoperingsersättning.

Alla länder som är med i EU och som tillåter privatkopiering måste enligt EUlag också ha lagstiftning på plats som erbjuder möjligheter för upphovsrättsinnehavare att kunna samla in ersättning för intäktsbortfallet. Så ganska många länder i EU har liknande organisationer på plats. Hur de väljer att dimensionera avgifterna kan däremot skilja sig ganska mycket. Danska Copydan har exempelvis inte avgifter på mobiler, datorer eller nå sådant utan på kasetter, DVDer, USBminnen och minidisc.

Ok, tycker fortfarande det är fel att upphovsmän ska få pengar för att jag köpt en USB stick för att spara mina Wordfiler, make no sense. Borde registrera mig som rapartist och ta del av kakan hehe

Permalänk
Medlem

Kan man ens få in sin rippade CD på en ex. Apple Watch?

Visa signatur

Games!

Permalänk

Fasen!

Inte min smart watch seedbox server!

Hur visste de att vi har Petabyte efter Petabyte av piratkopierat material på våra smart watches?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Jaaay2k:

Kan man ens få in sin rippade CD på en ex. Apple Watch?

Enligt säkra källor jag har så kommer nästa Apple Watch få inbyggd cd, kassett, vinyl och vhsbandspelare så man kan rippa av filmer direkt till dem utan någon extra tillbehör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aml417:

Ok, tycker fortfarande det är fel att upphovsmän ska få pengar för att jag köpt en USB stick för att spara mina Wordfiler, make no sense. Borde registrera mig som rapartist och ta del av kakan hehe

Ja så tycker nog alla här ;). More or less.

Världen har i grunden ändrats på den här fronten med lagringsmedia. När systemet utformades fanns inte hårddiskar på konsumentmarknaden, och USBminnen och hembrända CDskivor var fortfarande inte uppfunnet. Än mindre streamingtjänster!
Dessutom har våra vanor kring hur vi privatkopierar ändrats i grunden.

Systemet ter sig i dagsläget i det närmsta verklighetsfrånvänt mot hur vi faktiskt använder tekniken.

Och ännu dummare blir det när copyswede hittar på skit så som att vi skulle behöva betala dem för att vi sparar offilinelistor i spotify eller netflix. Det är hål i huvudet-argument.
Vi betalar för de tjänsterna. Funktionen att spara ner offline ingår i tjänsten man betalar för.
Det finns ingen som helst form av intäktsbortfall i upplägget som behöver ersättas.
Rent hittepå är vad det är.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Börjar det inte bli väldigt hög tid att lägga ner copyswede? Parasitverksamhet

Ekonomisk förening, de kan väl få vara kvar om de vill, däremot är det dags att ta bort deras rätt att driva in kassettavgiften. Låt dom hitta andra sätt att finansiera sin verksamhet precis som alla vi andra måste göra.

(alternativt så vill jag också ha rätt att driva in avgifter, skulle gärna införa en dum-skatt som jag då skulle applicera på dylika idéer som copyswede m.fl. kommer med. Pengarna skulle användas till att göda mitt personliga välstånd, d.v.s. komma till bra användning! )

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Tips till Copyswede: Det finns toalettstolar med inbyggda musikspelare nuförtiden...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hur flyttar man över musiken till en Smart klocka? Jo antingen via en mobil eller en dator som vi redan betalar för. Varför ska vi betala dubbel?

För att dom kan få trippel eller fyrdubbelt upp om mediet lagras på 3-4 betalningspliktiga enheter.

Det låter som en bra affärsidé att kunna sälja samma vara/tjänst flertalet gånger till samma kund.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det låter som en bra affärsidé att kunna sälja samma vara/tjänst flertalet gånger till samma kund.

...men...vi...vill...inte...köpa...det...copyswede...säljer...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Sådant här gör mig så jäkla upprörd.

Tänk fall annat mycket viktigare och värre saker kunde göra er här lika upprörda som med detta.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Som vanligt idioti på hög nivå. Piratkopierar/privatkopierar någon fortfarande någon form av musik i större utsträckning? Misstänker att 99.99% av alla produkter som säljs som har möjlighet att spela upp ljudfiler aldrig rör något privat eller piratkopierat.

Blir så less på dessa parasiter.

Ja, vänta bara tills de kommer beskatta toapapper. Med tanke på att en plastpåse kostar typ 8kr hos ICA nu är väl den verkligheten inte långt ifrån.