Permalänk
Medlem

CA-modul till Sappa

Jag tittar nästan aldrig på TV. Så pass lite rent utav att jag klarat mig med gammal analog-TV sedan jag flyttade in för över 8 år sedan. Nu tänkte jag dock skaffa digitalt, och leverantören här är Sappa.

Jag vill dock undvika löpande månadsavgifter. Jag betalar t.ex. hellre 400 kr en gång än 29 kr/mån i all framtid för en CA-modul. Sappa säljer dock inte sina moduler, utan hyr ut dem till en månadskostnad.

Min fråga är således: Måste man skaffa en CA-modul som kommer specifikt från den TV-leverantör man använder? De borde väl rimligtvis kunna koppla vilken CA-modul och programkort som helst till varandra? Det är väl ändå programkortet som är leverantörsspecifikt och inte själva modulen, rent tekniskt sett? Alltså borde man väl kunna handla en modul i en närbutik att sätta Sappas programkort i? Förutsatt att Sappa själva är villiga att aktivera modulen i sina system (vilket jag misstänker behöver göras).

Någon med koll?

Permalänk
Medlem

Det är lite olika system för kryptering. Sappa verkar använda sig av Cryptoguard vilket gör att du bör köpa just denna modell:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1111508

Permalänk
Medlem

CA-modul

Har själv Sappa i mitt hus. För att få in utbudet som hyresbolaget erbjuder valde jag: Kabel- (leverantör) Annan - sök. Förutsatt att din TV har inbyggd mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är lite olika system för kryptering. Sappa verkar använda sig av Cryptoguard vilket gör att du bör köpa just denna modell:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1111508

Ok, tack! Märkligt att så få verkar sälja den dock. Relativt dyr också.

Ingen som har en begagnad att sälja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Ok, tack! Märkligt att så få verkar sälja den dock. Relativt dyr också.

Ingen som har en begagnad att sälja?

Dyrt är objektivt.
Men CA-moduler ligger i den prisklassen, så just denna modell är inte dyrare än nåt annat märke...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Önskar jag hade kollat i denna tråden tidigare. Jag tänkte precis som TS att det vore smidigare med en CA-modul till min nya TV än den separata digitalbox jag kört med i många år. Glad i hågen köpte jag en sådan modul som är länkad i tråden.

Döm om min förvåning när jag efter kontakt med Sappa får svaret att de inte kan registrera min modul (skall tydligen paras med kortet) för att den är av ett annat märke än deras. Helt barockt när de samtidigt bara har utrustning att hyra. Tidigare kunde man iaf köpa sakerna.

Så nu sitter jag här med en CA-modul som inte går att använda.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Önskar jag hade kollat i denna tråden tidigare. Jag tänkte precis som TS att det vore smidigare med en CA-modul till min nya TV än den separata digitalbox jag kört med i många år. Glad i hågen köpte jag en sådan modul som är länkad i tråden.

Döm om min förvåning när jag efter kontakt med Sappa får svaret att de inte kan registrera min modul (skall tydligen paras med kortet) för att den är av ett annat märke än deras. Helt barockt när de samtidigt bara har utrustning att hyra. Tidigare kunde man iaf köpa sakerna.

Så nu sitter jag här med en CA-modul som inte går att använda.

Det var tråkigt att höra. Vet inte om denna tråden hade hjälpt dig så mycket på förhand men utgick från att en kompatibel modul skulle fungera även för Sappa då det fungerar för Comhem och Boxer.

Jag tycker det luktar lite bull från Sappa själva och att de har som affärsmodell att hyra ut sin egna, blir ändå 348kr/per år vilket lätt blir ett par tusen över några år, flera hundra % mer än att betala en engångskostnad för eget köp.

Permalänk
Medlem

Nej, kanske inte hade hjälpt, men kanske kunnat fråga om någon fått en egenköpt att fungera.

Jag vet inte varför det inte funkar med en egen. Han jag hade på tråden försökte mata in id:t på min modul, men det gick tydligen inte att registrera. Är väl säkert spärr på vissa modeller eller något.

Men det är som du säger, det blir snabbt mycket pengar om man skall betala i ett par år. Jag skall se om jag kan kolla direkt med Dilog, som är de jag misstänker förser Sappa med modulerna.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Är du säker på att inte din förening står för den?

Permalänk
Medlem

Har ingen förening. Bor i villa med kabeltv via Sappa.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Snabb uppdatering kring detta när jag hittade tråden bland följda inlägg.

Fick allt att funka till slut. Hade ett par olika samtal med supporten och även lite kontakt med Dilog:s support angående att kunna köpa en modul av de.

Det visade sig vara mitt programkort som var för gammalt. Eller det funkade iaf när jag fick ett nytt. Mitt gamla var märkt med Svesat Choice, som Sappa hette tidigare, så troligtvis ända sedan jag flyttade hit, kanske runt 2007-2008 någonstans.

Så nu slipper jag boxen och har allt i TV:n.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Snabb uppdatering kring detta när jag hittade tråden bland följda inlägg.

Fick allt att funka till slut. Hade ett par olika samtal med supporten och även lite kontakt med Dilog:s support angående att kunna köpa en modul av de.

Det visade sig vara mitt programkort som var för gammalt. Eller det funkade iaf när jag fick ett nytt. Mitt gamla var märkt med Svesat Choice, som Sappa hette tidigare, så troligtvis ända sedan jag flyttade hit, kanske runt 2007-2008 någonstans.

Så nu slipper jag boxen och har allt i TV:n.

Snyggt, skönt att det löste sig till slut!