Permalänk
Medlem

Fordon, bränsle och skatt

Ok. Blev minst sagt förvånad när jag läste tidningen häromdagen.

Det stod att man skulle försöka hitta nya sätt att beskatta bilar/trafik som går på el. Anledningen var att det väntas minska i antal fossil-bilar.

Jag trodde man skattade bilar/trafik för att kunna underhålla vägar, och betala sjukvård för de som drabbas på olika sätt, och för att bära upp tex de miljökostnader som bilar/trafik "orsakar". Så tex om elbilar totalt sett orsakar mindre kostnader så tar man ut mindre skatt.

Men nu låter det precis som att man bestämt en viss summa som ska in i form av skatt och sen ska man hitta på skatter som man lägger på ett område för att komma upp i denna summa. Oavsett om företeelsen orsakar kostnader i samma storlek(!?)

Korrekt? Det låter ju helt galet eller?

Permalänk
Medlem

Välkommen till Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ok. Blev minst sagt förvånad när jag läste tidningen häromdagen.

Det stod att man skulle försöka hitta nya sätt att beskatta bilar/trafik som går på el. Anledningen var att det väntas minska i antal fossil-bilar.

Jag trodde man skattade bilar/trafik för att kunna underhålla vägar, och betala sjukvård för de som drabbas på olika sätt, och för att bära upp tex de miljökostnader som bilar/trafik "orsakar". Så tex om elbilar totalt sett orsakar mindre kostnader så tar man ut mindre skatt.

Men nu låter det precis som att man bestämt en viss summa som ska in i form av skatt och sen ska man hitta på skatter som man lägger på ett område för att komma upp i denna summa. Oavsett om företeelsen orsakar kostnader i samma storlek(!?)

Korrekt? Det låter ju helt galet eller?

Elbilar ger i princip samma kostnader för det allmänna som bränsledrivna. De sliter lika mycket på vägar. De tar lika mycket plats. De är del i lika många trafikolyckor.

Elbilarnas fördelar ligger i att de inte ger lokala utsläpp av skadliga gaser och partiklar (förutom partiklar från däck och bromsar) och att de inte bullrar lika mycket i låga farter. Skillnaderna i kostnader för det allmänna faller utanför det som rör trafikkostnader, vägkostnader och markkostnader i tätbebyggelse. Det är egentligen bara när det gäller minskad sjukdom orsakad av avgaser och buller, hos folk som bor i tätorter. Och den kostnaden, eller minskningen i kostnad, hamnar inom sjukvård och närliggande verksamheter.

Därför är det fullt rimligt att beskatta elbilar i ungefär samma omfattning som bränsledrivna bilar. En viss minskning för att de är bättre för samhället och planeten är också rimlig, men inte att det ska vara nån slags fribiljett bara för att bilen går på el.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woaini:

Ok. Blev minst sagt förvånad när jag läste tidningen häromdagen.

Det stod att man skulle försöka hitta nya sätt att beskatta bilar/trafik som går på el. Anledningen var att det väntas minska i antal fossil-bilar.

Jag trodde man skattade bilar/trafik för att kunna underhålla vägar, och betala sjukvård för de som drabbas på olika sätt, och för att bära upp tex de miljökostnader som bilar/trafik "orsakar". Så tex om elbilar totalt sett orsakar mindre kostnader så tar man ut mindre skatt.

Men nu låter det precis som att man bestämt en viss summa som ska in i form av skatt och sen ska man hitta på skatter som man lägger på ett område för att komma upp i denna summa. Oavsett om företeelsen orsakar kostnader i samma storlek(!?)

Korrekt? Det låter ju helt galet eller?

Det man kan säga är väl att vägunderhållet knappast minskar av att folk börjar köra mer elbilar ;). Så kostnaderna är kvar genom elbilsskiftet. Men intäkterna kommer gå ner. Det leder till finansieringsproblematik för våra vägar.

Värt att nämna i sammanhanget är att elen redan är rätt högt beskattad. När jag kollade på det sist och elpriset var 50 öre i våras så lades det på 43 öre energiskatt plus moms på elen vilket gjorde att över hälften av elpriset var skatt. Som på bensinen typ.
Nu har jag visserligen fifflat lite för jag har inte räknat med nätavgiften - och energiskatten ligger ju på nätavgiftsfakturan.

Men ändå. El är redan ganska högt beskattat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Värt att nämna i sammanhanget är att elen redan är rätt högt beskattad. När jag kollade på det sist och elpriset var 50 öre i våras så lades det på 43 öre energiskatt plus moms på elen vilket gjorde att över hälften av elpriset var skatt. Som på bensinen typ.
Nu har jag visserligen fifflat lite för jag har inte räknat med nätavgiften - och energiskatten ligger ju på nätavgiftsfakturan.

Men ändå. El är redan ganska högt beskattat.

Den ojämförligt största kategori köpare som i första hand har möjlighet att skaffa elbil i dag och närmaste åren, är villaägare med medelinkomst en bit över det genomsnittliga. Den kategorin har också ofta möjlighet att installera solpaneler på taket och ladda elbilen med. Jag har flera i bekantskapskretsen som gör så och de verkar klara runt 70-80 procent av bilens el på det. Resten kommer från elnätet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Elbilar ger i princip samma kostnader för det allmänna som bränsledrivna. De sliter lika mycket på vägar. De tar lika mycket plats. De är del i lika många trafikolyckor.

Elbilarnas fördelar ligger i att de inte ger lokala utsläpp av skadliga gaser och partiklar (förutom partiklar från däck och bromsar) och att de inte bullrar lika mycket i låga farter. Skillnaderna i kostnader för det allmänna faller utanför det som rör trafikkostnader, vägkostnader och markkostnader i tätbebyggelse. Det är egentligen bara när det gäller minskad sjukdom orsakad av avgaser och buller, hos folk som bor i tätorter. Och den kostnaden, eller minskningen i kostnad, hamnar inom sjukvård och närliggande verksamheter.

Därför är det fullt rimligt att beskatta elbilar i ungefär samma omfattning som bränsledrivna bilar. En viss minskning för att de är bättre för samhället och planeten är också rimlig, men inte att det ska vara nån slags fribiljett bara för att bilen går på el.

Man måste väl ändå ha prisat in sjukvårdskostnader och miljökostnader i fossil-fordonsrelaterade skatter innan? Då bör ju trycket minskas om man övergår till ett trafikslag som orsakar mindre kostnader inom de områdena. (Tror inte att nån väntar sig en fribiljett dock)
Eller, det borde ju vara det mest logiska.
På samma sätt som att cigarettrelarerade skatter ska täcka de sjukvårdskostnader som de orsakar.

Frågan blir principiellt intressant. Om elbilstrafiken totalt sett orsakar nästan lika mycket kostnader så ska den beskattas i motsvarande utsträckning, men det blir inte rätt att på förhand bestämma en summa som är frikopplad från kostnaderna, och sen konstruera skatter för att komma upp i den summan.

Permalänk
Medlem

Intressant länk om ämnet:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-konsumtion...

Kollar man rena bensin/diesel-skatter så får man:
Energiskatt bensin 11 192
Koldioxidskatt bensin 7 096
Energiskatt oljeprodukter* 14 162
Koldioxidskatt oljeprodukter* 13 136

*Diesel inkluderas här men säkert annan olja med så svårt att veta exakt siffra för diesel

Bensin: ~18.3 miljarder
Diesel: ~27.3 miljarder men troligen mindre då annan olja ingår här också

Men säg att bensin/diesel bidrar med en 30 miljarder om året till statskassan så är det klart att dessa ska in på annat håll om fordonsflottan blir eldriven.

Själv tippar jag på någon sorts kilometerskatt som det varit lite tal på samt att elbilar får "normala" nivåer på fordonsskatten.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Märkligt vi betalar väldigt mycket skatt, men ändå är vägarna här (iallafall där jag bor) i mycket sämre skick än i andra EU länder. Man kan ju undra var dessa pengar tar vägen?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Var det någon som trodde att elbilar inte skulle straffskattas när fossila flottan minskar? Ser inget anmärkningsvärt i detta mer än att de troligen kommer öka fordonsskatten ett par hundra procent för fordon som används som transportmedel och inte beroende på vilket drivmedel de använder. De har visats flera gånger om de senaste decennierna att högsta önskan från staten är om landsbygden försvinner och alla bosätts i Gbg, Malmö eller Sthlm, i något nytt miljonprojekt helst...med tanke på hur lyckat det var.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Intressant länk om ämnet:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-konsumtion...

Kollar man rena bensin/diesel-skatter så får man:
Energiskatt bensin 11 192
Koldioxidskatt bensin 7 096
Energiskatt oljeprodukter* 14 162
Koldioxidskatt oljeprodukter* 13 136

*Diesel inkluderas här men säkert annan olja med så svårt att veta exakt siffra för diesel

Bensin: ~18.3 miljarder
Diesel: ~27.3 miljarder men troligen mindre då annan olja ingår här också

Men säg att bensin/diesel bidrar med en 30 miljarder om året till statskassan så är det klart att dessa ska in på annat håll om fordonsflottan blir eldriven.

Själv tippar jag på någon sorts kilometerskatt som det varit lite tal på samt att elbilar får "normala" nivåer på fordonsskatten.

Åter igen, döden för landsbygden.
Edit: missade att lansbygden skulle få lika eller lägre skattetryck och storstadsbor högre. Om så är fallet är jag all in på kilometerskatt!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woaini:

Ok. Blev minst sagt förvånad när jag läste tidningen häromdagen.

Det stod att man skulle försöka hitta nya sätt att beskatta bilar/trafik som går på el. Anledningen var att det väntas minska i antal fossil-bilar.

Jag trodde man skattade bilar/trafik för att kunna underhålla vägar, och betala sjukvård för de som drabbas på olika sätt, och för att bära upp tex de miljökostnader som bilar/trafik "orsakar". Så tex om elbilar totalt sett orsakar mindre kostnader så tar man ut mindre skatt.

Men nu låter det precis som att man bestämt en viss summa som ska in i form av skatt och sen ska man hitta på skatter som man lägger på ett område för att komma upp i denna summa. Oavsett om företeelsen orsakar kostnader i samma storlek(!?)

Korrekt? Det låter ju helt galet eller?

Det har ju skojats om detta ett tag, att detta kommer förr eller senare. Det finns ingen koppling mellan att skatt som tas in på vissa områden används till utgifter inom andra områden. Allt läggs i en pott som sedan fördelas med en budget. Minskade skatteintäkter på grund av tex elbilskonvertering leder därför till mindre budget som så klart måste "åtgärdas" med justeringar i skattesystemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte det är så konstigt, det är inte långt kvar tills elbilsflottan tagit över helt. Elbilsskatten ligger väl runt 360 kr per år. Det säger sig självt tyvärr att det inte räcker för att hålla vägar i bra skick ens, och definitivt inte sjukvård.

Skrivet av M89:

Märkligt vi betalar väldigt mycket skatt, men ändå är vägarna här (iallafall där jag bor) i mycket sämre skick än i andra EU länder. Man kan ju undra var dessa pengar tar vägen?

Tycker ändå vägarna är i överlag bra skick i Sverige, sen har vi en väldigt liten befolkning och ett enormt vägnätverk som ska underhållas. Ett vägnätverk som är betydligt mer utsatt av natur och miljö än i t ex Tyskland. Man kan inte riktigt förvänta sig samma kvalitet på vägar då. Men om man jämför oss med t ex Finland så är det absolut inte sämre i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Märkligt vi betalar väldigt mycket skatt, men ändå är vägarna här (iallafall där jag bor) i mycket sämre skick än i andra EU länder. Man kan ju undra var dessa pengar tar vägen?

Till särskilt utsatta områden...och då menar jag inte områden med dåliga vägar....

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Givetvis kommer kilometerskatt eller liknade som ska kompensera för minskade intäkter av drivmedelsskatt. I Moderaternas räkneexempel att sänka skatten 1 krona skulle minska statens intäkter med 7 miljarder. Det är inga pengar en sosseregering bara ger bort det kommer dom ta igen på annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brackemannen:

Till särskilt utsatta områden...och då menar jag inte områden med dåliga vägar....

Är det dåligt att det satsas pengar där så de kan komma ut från utsattheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Är det dåligt att det satsas pengar där så de kan komma ut från utsattheten?

Ja

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Märkligt vi betalar väldigt mycket skatt, men ändå är vägarna här (iallafall där jag bor) i mycket sämre skick än i andra EU länder. Man kan ju undra var dessa pengar tar vägen?

Glesbefolkat land jämfört med många i Västeuropa, många kör med dubbdäck som sliter mer på vägnätet, och inga specifika motorvägsskatter som en del har. Visst är vägnätet sämre än i många länder (men mycket bättre än i östra delarna av EU), men det har sina anledningar.

Personligen tycker jag att vi borde göra som Tyskland och ta en specifik avgift av lastbilar baserat på hur mycket de använder vägarna. Kan använda samma tekniska lösning, t.o.m.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Är det dåligt att det satsas pengar där så de kan komma ut från utsattheten?

Nej, men vägarna får ju inte den omsorgen som behövs

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Lustigt det där med vägarna. Underhållet av sveriges vägar kostar ca 3,3 miljarder varje år. Vägskatten som staten fick in 2020 var 21miljarder. Borde inte mer av skatten vi betalar just för vägslitage osv gå till just underhåll? Känns som att vägarna kunde vara i mycket bättre skick på många ställen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woaini:

Man måste väl ändå ha prisat in sjukvårdskostnader och miljökostnader i fossil-fordonsrelaterade skatter innan?

Nope. Så enkelt är det inte riktigt ;).

Skattesatser hänger inte alltid ihop områdensmässigt med vattentäta skott. Exempelvis är inte moms till för att ersätta om man blir magsjuk eller vill reklamera varor riktigt. Momsjusteringar kan användas för att finansera förskolereformer eller militärsatsningar likväl.

Det är rimligt att anta att vägar kostar en hel del pengar att underhålla. Och det kommer in en hel del pengar från bränsleskatter. Det är emellertid inte så säkert att de är lika stora eller viktade för att vara perfekt anpassade.

Skrivet av Woaini:

Då bör ju trycket minskas om man övergår till ett trafikslag som orsakar mindre kostnader inom de områdena. (Tror inte att nån väntar sig en fribiljett dock)
Eller, det borde ju vara det mest logiska.
På samma sätt som att cigarettrelarerade skatter ska täcka de sjukvårdskostnader som de orsakar.

Frågan blir principiellt intressant. Om elbilstrafiken totalt sett orsakar nästan lika mycket kostnader så ska den beskattas i motsvarande utsträckning, men det blir inte rätt att på förhand bestämma en summa som är frikopplad från kostnaderna, och sen konstruera skatter för att komma upp i den summan.

Vad som är rätt/fel när det kommer till samhällsfinansiering är inte helt givet. En del områden kostar skattepengar. Andra områden drar in skattepengar. Det är inte helt givet att varje sektor/område avdelning bär sin egen del - för det går inte riktigt att avgöra ens.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt? Vi har hittills bekostat vägar med skatt på drivmedel. Nu finns inte det snart längre, så man behöver ersätta dessa pengar med något annat. Det är väl vettigt att fordonstrafiken även i fortsättningen bistår med att betala för vägarna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Okej ja, då är det bättre att de fortsätter var utsatta, och att kriminaliteten får fortsätta härja utan insatser från stat och kommun.

Skrivet av brackemannen:

Nej, men vägarna får ju inte den omsorgen som behövs

Fast det behöver nödvändigtvis inte ha med bränsleskatten att göra, som snarare höjs för att öka omställning till hållbarhet. Tycker det är sjukt långsökt att dra kopplingen rakt av att bränsleskatt är hög och vägar dåliga för att det finns utsatta områden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Woaini:

Man måste väl ändå ha prisat in sjukvårdskostnader och miljökostnader i fossil-fordonsrelaterade skatter innan? Då bör ju trycket minskas om man övergår till ett trafikslag som orsakar mindre kostnader inom de områdena.

Ja men eldrift minskar utsläppen, kostnaderna för infrastruktur och rena olyckor påverkas ju inte alls av hur du driver fordonet. Du behöver alltså få in ungefär lika mycket pengar oavsett vilket drivmedel fordonen har.
Man kan däremot anta att olyckorna minskar när vi kan förbjuda mänskliga förare, möjligen kan även slitage på infrastruktur minska lite och det ger i så fall lite mindre sammhällskostnader men jag trro inte det kommer att skilja särskilt mycket.
Nått som kan påverka så mycket att det kan göra påtaglig skillnad är i så fall om man slutar äga bilar och på så sätt kan frigöra ytor i städer där man annars placerar fordon när de inte aktivt används, enorrma arealer går åt för det och där verkar ju forskare tro att det kan hända saker med hur man bygger städer i framtiden, man slutar alltså prioritera att upplåta mindre yta för bilar, både för köande körande och parkering.
Å andra sidan kostar det också att bygga infrastruktur för tex el så elfordon blir inte billigare utan det handlar om renare, bekvämare och säkrare (när mänskliga förare förbjuds)
Hur man ska betala i framtiden får vi se men tror man att eldrivna fordon ska göra det mycket billigare att resa tror man fel för det kan inte fungera så i längden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Glesbefolkat land jämfört med många i Västeuropa, många kör med dubbdäck som sliter mer på vägnätet, och inga specifika motorvägsskatter som en del har. Visst är vägnätet sämre än i många länder (men mycket bättre än i östra delarna av EU), men det har sina anledningar.

Personligen tycker jag att vi borde göra som Tyskland och ta en specifik avgift av lastbilar baserat på hur mycket de använder vägarna. Kan använda samma tekniska lösning, t.o.m.

Ja, men man reagerar när de t.o.m. har bättre motorvägar i östra delarna av EU.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M89:

Ja, men man reagerar när de t.o.m. har bättre motorvägar i östra delarna av EU.

Vart då? Jag har bott i baltikum och varken Estland, Lettland och Litauen är inte ens i närheten av Sveriges vägars skick. Inte Polen och Rumänien för den delen heller när jag bilat där..

Motorvägar i all ära men vägnätet är ju betydligt större än det.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat med kilometerskatt eftersom dom gjorde det olagligt att skruva mätaren på en bil i början av sommaren! Förberedelser för kilometerskatt kan man säga. Helt otroligt att det är olagligt först nu egentligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Märkligt vi betalar väldigt mycket skatt, men ändå är vägarna här (iallafall där jag bor) i mycket sämre skick än i andra EU länder. Man kan ju undra var dessa pengar tar vägen?

Har de andra länderna du jämför med kalla vintrar som orsakar tjälskador? För det är den stora faktorn bakom vägskador i Sverige.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men eldrift minskar utsläppen, kostnaderna för infrastruktur och rena olyckor påverkas ju inte alls av hur du driver fordonet. Du behöver alltså få in ungefär lika mycket pengar oavsett vilket drivmedel fordonen har.
Man kan däremot anta att olyckorna minskar när vi kan förbjuda mänskliga förare, möjligen kan även slitage på infrastruktur minska lite och det ger i så fall lite mindre sammhällskostnader men jag trro inte det kommer att skilja särskilt mycket.
Nått som kan påverka så mycket att det kan göra påtaglig skillnad är i så fall om man slutar äga bilar och på så sätt kan frigöra ytor i städer där man annars placerar fordon när de inte aktivt används, enorrma arealer går åt för det och där verkar ju forskare tro att det kan hända saker med hur man bygger städer i framtiden, man slutar alltså prioritera att upplåta mindre yta för bilar, både för köande körande och parkering.
Å andra sidan kostar det också att bygga infrastruktur för tex el så elfordon blir inte billigare utan det handlar om renare, bekvämare och säkrare (när mänskliga förare förbjuds)
Hur man ska betala i framtiden får vi se men tror man att eldrivna fordon ska göra det mycket billigare att resa tror man fel för det kan inte fungera så i längden.

Sidenote för att förtydliga: Jag pratar ju självklart om sjukvårdskostnader orsakade av utsläppen av fossildrivna fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har de andra länderna du jämför med kalla vintrar som orsakar tjälskador? För det är den stora faktorn bakom vägskador i Sverige.

Så du menar att med den höga skatt vi betalar, inte har råd att laga tjälskador? Även i de sydligare delarna av landet där vi har milda vintrar? Vårt vägnät i Skåne är under all kritik.

Sen är det märkligt att man kan asfaltera om stora delar av öst Europa med EU pengar, men här hemma lappar vi istället vägarna.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av k-tuning:

Inte oväntat med kilometerskatt eftersom dom gjorde det olagligt att skruva mätaren på en bil i början av sommaren! Förberedelser för kilometerskatt kan man säga. Helt otroligt att det är olagligt först nu egentligen!

Det är väl bara bestämt att det ska tas fram en lag om det och inte att det finn nån lag.
Hur som helst så är det ju redan idag inte tillåtet att ljuga om körsträckan tex vid en försäljning även om det inte är specifikt förbjudet att ändra en mätare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.