Permalänk
Medlem

Det har aldrig handlat om miljön, pengar ska in och fordon är en kassako då de flesta behöver ett. Pengarna från bränsle, vägskatt etc är inte öronmärkta, dvs de kan gå till exakt vad som helst.
Låt er inte föras bakom ljuset, regeringen bryr sig inte om dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Det skulle utan problem gå att spara inom väldigt många områden då vi senast i förra veckan kom förslag eller om det var beslut på att höja anslagen till miljöfonden i andra länder med 15 miljarder.
Invandringen och alla kostnader kring denna är enorma summor som ingen ens har tordas räkna på. Hur värdesätter man människoliv när oskyldiga personer dör pga människor som spränger hus eller skjuter.
Drar man ner på det ena så kommer det även sparas på fler områden så de 30 miljarderna är inga problem. Tyvärr har vi en regering som bara har pengar till vissa saker och allt annat så ska det knorras och utredas.

Så vi ska ta från en välbehövlig miljöfond som hjälper fattiga länder att ställa om? Invandringen vi har just nu är låg. Problemen vi har kommer inte försvinna för att den minskas, de är ju redan här.

Känns sådär att man ska spara in på stöd till fattiga länder så att medelklass svenssons kan köra sina elbilar näst intill gratis som det är nu.

Sen känns det naivt att tro att man alltid kommer dela åsikter med en regering om hur pengarna ska spenderas. Det kommer alltid vara massvis med människor som inte delar den demokratiskt valda regeringens syn på samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det skulle utan problem gå att spara inom väldigt många områden då vi senast i förra veckan kom förslag eller om det var beslut på att höja anslagen till miljöfonden i andra länder med 15 miljarder.
Invandringen och alla kostnader kring denna är enorma summor som ingen ens har tordas räkna på. Hur värdesätter man människoliv när oskyldiga personer dör pga människor som spränger hus eller skjuter.
Drar man ner på det ena så kommer det även sparas på fler områden så de 30 miljarderna är inga problem. Tyvärr har vi en regering som bara har pengar till vissa saker och allt annat så ska det knorras och utredas.

Jag är faktiskt inte helt säker på det. Vi har sett det förr när våra politiker lägger avgifter på det ena och gynnar det andra.
Bara inom trafik så var det för några år sen jättebra och alla skulle köpa etanolbilar eller tanka etanol i sin vanliga bil. Man fick bidrag för att köpa dessa bilar. Sen dog allt och det bästa man kunde göra var att köra diesel, bidrag började delas ut för miljödieslar och sen kom VW och fuskade och nya mätningar gjordes. Nu straffbeskattar man det så mycket det går istället.
Ett tag fick man också bidrag för att köpa hybridbilar även om man nu aldrig var i närheten av en laddbox.
Man fick bidrag för elcykel men inte för vanlig cykel, sparkcykel eller elmoped som borde vara ännu bättre.
Nu ger man istället bidrag till alla som köper elbilar och hela världen har dessutom hoppat på tåget. Nu börjar sverige fundera på att införa mer skatter och på det sättet ta bort vinsten med elbil också, eller behålla den genom att straffa ut fossilbilarna ännu mera.

Elbilar är säkert bra men jag vet fortfarande inte om det är framtiden. Tillverkningen och materialet i batterierna lär bli ett senare problem även om man återvinner stora delar av det.

Jag säger inte att elbilar är den ultimata lösningen. Men vi har ju sett nu det senaste 20 åren hur pass trögt och långsamt och svårt det är att övertyga folk att byta drivlina. Infrastruktur tar tid att bygga ut och nu när elbilar äntligen fått lite fäste så tror jag vi kommer vara fast på det under en lång tid framöver. Batterierna är problematiska, absolut, och det läggs säkerligen enorma pengar på att försöka ta fram bättre alternativ. Bättre batterier gynnar ju inte bara transportsektorn utan kommer behövas i takt med att mer energi görs förnybar.

Det är liksom försent nu att gå till vätgas eller någon annan teknik som på pappret är bättre, det satsas för mycket på el.

Skrivet av mrqaffe:

Det bränsle de inte förbrukar i bilar är troligen ändå helt skilt från det som tankas på en mack så det är inte så svårt att ha separata villkor för det på liknade sätt som man gör med elskatten.

Säkerligen, men samtidigt så måste småföretagare tanka sina bilar/maskiner, lantbrukare, byggarbetare, skogsarbetare etc. Min bror som jobbar med att köra sködare förbrurkar 15 000 liter diesel på två veckor eller något i den stilen. Då märks priset ganska mycket vilket i slutändan leder till dyrare virke. Häromdagen läste jag på SVT om en lantbrukare som spådde betydligt högre livsmedelspriser den kommande tiden (kan inte hitta den nu, går inte att söka på SVT?!). Dyrare el i förlängingen ger ju dyrare uppvärmning osv osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HeroiX:

Det har aldrig handlat om miljön, pengar ska in och fordon är en kassako då de flesta behöver ett. Pengarna från bränsle, vägskatt etc är inte öronmärkta, dvs de kan gå till exakt vad som helst.
Låt er inte föras bakom ljuset, regeringen bryr sig inte om dig.

Helt jävla rätt där. Om skatt på fordon och drivmedel hade ENBART gått till vägunderhållet så hade vi haft vägar, broar, ja.. allt i topptrim. Har vi det? Nej. Vi är 10 miljoner i Sverige och alla pålagor ska vi få. Nä, det är tur att vi har demokrati i det här landet. Är vi inte nöjda med besluten så får man se till att rätta de.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Så vi ska ta från en välbehövlig miljöfond som hjälper fattiga länder att ställa om? Invandringen vi har just nu är låg. Problemen vi har kommer inte försvinna för att den minskas, de är ju redan här.

Känns sådär att man ska spara in på stöd till fattiga länder så att medelklass svenssons kan köra sina elbilar näst intill gratis som det är nu.

Sen känns det naivt att tro att man alltid kommer dela åsikter med en regering om hur pengarna ska spenderas. Det kommer alltid vara massvis med människor som inte delar den demokratiskt valda regeringens syn på samhället.

Självklart ska svenska skattepengar gå till svenska folket. Tycker man något annat är man ju landsförrädare. Det ska gå till svenska vägar, svenska pensionärer, svenska medborgare som är sjuka. Elen är inte gratis kompis och nu väntar smällen i vinter. Varför tror vi att vi svenskar är stenrika och resten av världen ska räddas av oss? Kan vi inte rädda oss själva? Det är tur att vi har demokrati så att majoriteten kan förtrycka minoriteten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Det är inget konstigt, man vill inte införa det nu eftersom det skulle skada omställningen man önskar mot elbilar. Men att staten skulle ge upp 30 miljarder om året i bränsleskatter - vart ska man spara in dessa pengar då?

Försvarsmakten? Polisen? Regionbidrag? Kommunbidrag? Kriminalvården?

Svinenkelt. Du dirigerar om de där 56 miljarderna från biståndet....till just försvarsmakten, polisen, regionbidrag, kommunbidrag eller kriminalvården? Eller tycker du att vi svenskar inte är värda det?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon333222:

Självklart ska svenska skattepengar gå till svenska folket. Tycker man något annat är man ju landsförrädare. Det ska gå till svenska vägar, svenska pensionärer, svenska medborgare som är sjuka. Elen är inte gratis kompis och nu väntar smällen i vinter. Varför tror vi att vi svenskar är stenrika och resten av världen ska räddas av oss? Kan vi inte rädda oss själva? Det är tur att vi har demokrati så att majoriteten kan förtrycka minoriteten.

Så "every man (country) for himself", är det så vi vill ha det? Det går att dra längre så blir man ännu mer "patriotisk";
Varje region för sig själv. Varje kommun för sig själv. Varje ort för sig själv. Varje hushåll för sig själv. Grannjäveln ska minsann inte få mina surt förvärvade slantar bara för han klantar sig och bryter nacken i trappan. Sjukvård my ass.

Var drar du gränsen för vad din solidaritet täcker, och inte? Vi är väl alla människor, eller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Fast det är ju knappast unikt för just den här regeringen. Oavsett färg har varje regering en agenda och saker man hellre lägger pengar på. Gillar du inte prioriteringen är det bara att försöka rösta bort dem i nästa val, men låtsas inte som att nästa regering inte kommer göra samma avväganden, bara i andra frågor.

Jag har försökt men tydligen är det för många som vill ha det som är just nu.

Skrivet av anon134512:

Så vi ska ta från en välbehövlig miljöfond som hjälper fattiga länder att ställa om? Invandringen vi har just nu är låg. Problemen vi har kommer inte försvinna för att den minskas, de är ju redan här.

Känns sådär att man ska spara in på stöd till fattiga länder så att medelklass svenssons kan köra sina elbilar näst intill gratis som det är nu.

Sen känns det naivt att tro att man alltid kommer dela åsikter med en regering om hur pengarna ska spenderas. Det kommer alltid vara massvis med människor som inte delar den demokratiskt valda regeringens syn på samhället.

Klart vi ska hjälpa andra men Sverige måste inte alltid vara bäst i klassen. Vi här i Sverige står för en väldigt liten del av utsläppen av CO2 så att anse att vi här i Sverige ska rädda hela jorden är en fantasi. Enligt siffror jag läst så har vi utsläpp runt 3,5 ton/person och år medans exempelvis Qatar ligger på drygt 32 ton/person, USA ligger på drygt 15 ton/person och Kina på drygt 7 ton/person.
Räkna på våra sammanlagda utsläpp mot några andra länder så är vi tyvärr en fjärt i världsrymden och att vi då ska rädda världen kommer inte ske.
Det är säkerligen billigare att sänka USA:s utsläpp med 10% per person än att sänka våra 10%. Du får gärna räkna på vart det kommer göra mest nytta.

https://www.globalis.se/Statistik/co2-utslaepp-per-inv

Skrivet av Baxtex:

Jag säger inte att elbilar är den ultimata lösningen. Men vi har ju sett nu det senaste 20 åren hur pass trögt och långsamt och svårt det är att övertyga folk att byta drivlina. Infrastruktur tar tid att bygga ut och nu när elbilar äntligen fått lite fäste så tror jag vi kommer vara fast på det under en lång tid framöver. Batterierna är problematiska, absolut, och det läggs säkerligen enorma pengar på att försöka ta fram bättre alternativ. Bättre batterier gynnar ju inte bara transportsektorn utan kommer behövas i takt med att mer energi görs förnybar.

Det är liksom försent nu att gå till vätgas eller någon annan teknik som på pappret är bättre, det satsas för mycket på el.

Jo, nu har hela världen gått över till elbilar och att ändra detta är inte så enkelt. Alla biltillverkare är med på tåget och batterifabriker växer det upp som svampar i jorden. Tyvärr vet jag inte just nu vad som skulle vara bättre men jag är fortfarande inte övertygad om att det är el vi ska köra våra bilar på.
På 70-talet skulle husen ha direktverkande el som uppvärmning och nu ratas dessa hus av försåtliga själ med tanke på prisuppgången på el och svårigheten att byta system.

Vi har dessutom en elbrist i stora delar av världen som kommit på ett par år och alla tycks vara förvånade. Kina bygger ca 50 nya kolkraftverk för att kunna ge el till sitt folk. Vi här i Sverige hoppas på mera vind.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Svinenkelt. Du dirigerar om de där 56 miljarderna från biståndet....till just försvarsmakten, polisen, regionbidrag, kommunbidrag eller kriminalvården? Eller tycker du att vi svenskar inte är värda det?

Jag tycker att vi svenskar har det bra, de absolut flesta i alla fall. Och därför behövs alla miljarder i biståndet för att hjälpa människor som har det så extremt mycket sämre i svår fattigdom, svält och sjukdomar. Så illa har det så gott som ingen i Sverige.

Därför ska biståndet ligga kvar. På grund av humanistiska, etiska och solidariska skäl.

Skrivet av Stefflo:

. Klart vi ska hjälpa andra men Sverige måste inte alltid vara bäst i klassen. Vi här i Sverige står för en väldigt liten del av utsläppen av CO2 så att anse att vi här i Sverige ska rädda hela jorden är en fantasi. Enligt siffror jag läst så har vi utsläpp runt 3,5 ton/person och år medans exempelvis Qatar ligger på drygt 32 ton/person, USA ligger på drygt 15 ton/person och Kina på drygt 7 ton/person.
Räkna på våra sammanlagda utsläpp mot några andra länder så är vi tyvärr en fjärt i världsrymden och att vi då ska rädda världen kommer inte ske.
Det är säkerligen billigare att sänka USA:s utsläpp med 10% per person än att sänka våra 10%. Du får gärna räkna på vart det kommer göra mest nytta.

Vi är inte bäst i klassen så det är lugnt. Ingen anser att Sverige ska enskilt rädda världen men vi ska göra vår sak för att rädda den. Oavsett om det gör stor eller liten skillnad så måste alla ta ansvar över sin egen miljö och klimat förstöring. Att andra är värre är åter igen inte ett skäl för oss att skita i vårt. Alltid återkommer man till det barnsliga tänker och pekar "Ah men dom då *gråt*". Så gör min 4 åring med.

Svenskar och Sverige lever inte hållbart för fem öre. Hade alla levt som svenskar hade vi behövt 4 planeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Så "every man (country) for himself", är det så vi vill ha det? Det går att dra längre så blir man ännu mer "patriotisk";
Varje region för sig själv. Varje kommun för sig själv. Varje ort för sig själv. Varje hushåll för sig själv. Grannjäveln ska minsann inte få mina surt förvärvade slantar bara för han klantar sig och bryter nacken i trappan. Sjukvård my ass.

Var drar du gränsen för vad din solidaritet täcker, och inte? Vi är väl alla människor, eller?

Vi är självklart alla människor, men något måste det väl betyda att ha ett svenskt medborgarskap? Jag håller med första meningen. Det finns ju ett intresse för Sverige att hålla ihop landet. Annars finns det ju risk att landet delar på sig. Skåningarna ska vara jävligt glada att norra Sverige och Stockholm inte klipper kablarna söder ut. De har inte tillräckligt mycket effekt för att klara sig själva.

Min solidaritet går till Sverige. De förfäder som byggt upp det här landet. De som har gjort något för det här landet. De ska vi värna om. Att det ens finns fattigpensionärer idag är en SKAM för Sverige. Jag kan aldrig tycka att det är rätt att de ska ge sig ut och kriga om burkarna. All denna hetsjakt mot sjuka är just för att vi skänker bort 56 miljarder till andra. Ingen här har hittills förklarat varför svenskarna förtjänar det här? Förutom att andra länder har det sämre, men min granne tjänar ju dubbelt så mycket som jag. Varför ska jag ha allmosor från honom? Länderna måste utveckla sig själva, inte förlita på bistånd. Lite som att ge en fiskespöet istället för att skicka fisk hela jävla tiden.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Stefflo:

Jag har försökt men tydligen är det för många som vill ha det som är just nu.

Tydligen.

Skrivet av Stefflo:

Klart vi ska hjälpa andra men Sverige måste inte alltid vara bäst i klassen. Vi här i Sverige står för en väldigt liten del av utsläppen av CO2 så att anse att vi här i Sverige ska rädda hela jorden är en fantasi. Enligt siffror jag läst så har vi utsläpp runt 3,5 ton/person och år medans exempelvis Qatar ligger på drygt 32 ton/person, USA ligger på drygt 15 ton/person och Kina på drygt 7 ton/person.
Räkna på våra sammanlagda utsläpp mot några andra länder så är vi tyvärr en fjärt i världsrymden och att vi då ska rädda världen kommer inte ske.
Det är säkerligen billigare att sänka USA:s utsläpp med 10% per person än att sänka våra 10%. Du får gärna räkna på vart det kommer göra mest nytta.

Det handlar inte om att vi ska "rädda världen" genom våra sänkta utsläpp. Men vår position i forskning och BNP per capita gör oss definitivt lämpliga att visa på vilka teknologier som finns tillgängliga, utveckla nya och förädla befintliga för att sänka kostnaden så att de kan användas av länder som ligger sämre till än Sverige.

Om vi kan visa att en klimatpositiv omställning går att göra med begränsade medel efter att teknologierna som krävs utvecklats vidare, så kommer vi ju indirekt hjälpa till att sänka utsläppen även i andra länder.

Poängen är inte att Bosse Nilsson i Storvreta kommer rädda späckhuggarna genom att byta till elbil och installera solpaneler. Men att Bosse tillsammans med oss alla andra möjliggör utveckling som låter oss exportera teknologi som, om den används av tillräckligt många, kan rädda de jävla späckhuggarna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Jag tycker att vi svenskar har det bra, de absolut flesta i alla fall. Och därför behövs alla miljarder i biståndet för att hjälpa människor som har det så extremt mycket sämre i svår fattigdom, svält och sjukdomar. Så illa har det så gott som ingen i Sverige.

Därför ska biståndet ligga kvar. På grund av humanistiska, etiska och solidariska skäl.

Vi är inte bäst i klassen så det är lugnt. Ingen anser att Sverige ska enskilt rädda världen men vi ska göra vår sak för att rädda den. Oavsett om det gör stor eller liten skillnad så måste alla ta ansvar över sin egen miljö och klimat förstöring. Att andra är värre är åter igen inte ett skäl för oss att skita i vårt. Alltid återkommer man till det barnsliga tänker och pekar "Ah men dom då *gråt*". Så gör min 4 åring med.

Svenskar och Sverige lever inte hållbart för fem öre. Hade alla levt som svenskar hade vi behövt 4 planeter.

Kan du med gott samvete säga till de som är sjuka och fattigpensionärer att ni har det tillräckligt bra, och andra har det sämre.. Synd för er. Om inte det här sliter isär samhället. Då vet jag inte vad som gör det. Därför på grund av humanistiska, etiska och solidariska skäl så ska skattepengarna fördelas till de svaga i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vad räknas in i underhåll? Bara snöröjningen i Stockholm kostar 250 miljoner per år (2013).
Sen kan jag undra vart du fått dina siffror ifrån.
Från trafikverket budget.
2021: underhåll 22.4 miljarder kr, investering 37.8 miljarder kr. Totalsumma kostnader 67 miljarder kronor.
Källa
Https://www.trafikverket.se/contentassets/442e0ad2c9e749aa832...

Så skulle biltrafiken stå för sina egna kostnader så skulle skatterna behöva ökas ytterligare på drivmedel och bilskatter.

https://www.skatteverket.se/omoss/varverksamhet/statistikochh...
Där fick jag hur mycket skatt som kommer in från vägskatten.
https://www.riksrevisionen.se/download/18.78ae827d1605526e94b...
och där står det hur mycket som gick till underhåll av vägnätet.

Det kanske är gamla siffror så de kan ju vara inaktuella. Länken du skickade var säkert mer aktuell! Om det stod underhåll av vägar dvs, orkade inte läsa. Trafikverket har ju även järnvägen att underhålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Kan du med gott samvete säga till de som är sjuka och fattigpensionärer att ni har det tillräckligt bra, och andra har det sämre.. Synd för er. Om inte det här sliter isär samhället. Då vet jag inte vad som gör det. Därför på grund av humanistiska, etiska och solidariska skäl så ska skattepengarna fördelas till de svaga i Sverige.

Som jag sa, de absolut flesta. Det är en minoritet som är fattigpensionär eller långtidssjukskrivna, nej jag kan tycka de behöver lite mer pengar i fickan.

I de länderna vi ger bistånd i har man varken pension alls eller särskild tillgång till sjukvård. De har det värre. Om du nu måste ställa grupp mot grupp.

Du verkar se svenskar som ett överfolk som är bättre än alla andra. De som har det riktigt illa ska man skita i helt just för att de råkar vara födda på fel ställe. Det är inte humanistiskt, etiskt eller solidariskt. Det är empatilöst, världsfrånvänd och egoistiskt. Du kan inte gömma dig bakom "Ah men svenskar då" och kalla det för humanism. Jisses.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon333222:

Vi är självklart alla människor, men något måste det väl betyda att ha ett svenskt medborgarskap? Jag håller med första meningen. Det finns ju ett intresse för Sverige att hålla ihop landet. Annars finns det ju risk att landet delar på sig. Skåningarna ska vara jävligt glada att norra Sverige och Stockholm inte klipper kablarna söder ut. De har inte tillräckligt mycket effekt för att klara sig själva.

Min solidaritet går till Sverige. De förfäder som byggt upp det här landet. De som har gjort något för det här landet. De ska vi värna om. Att det ens finns fattigpensionärer idag är en SKAM för Sverige. Jag kan aldrig tycka att det är rätt att de ska ge sig ut och kriga om burkarna. All denna hetsjakt mot sjuka är just för att vi skänker bort 56 miljarder till andra. Ingen här har hittills förklarat varför svenskarna förtjänar det här? Förutom att andra länder har det sämre, men min granne tjänar ju dubbelt så mycket som jag. Varför ska jag ha allmosor från honom? Länderna måste utveckla sig själva, inte förlita på bistånd. Lite som att ge en fiskespöet istället för att skicka fisk hela jävla tiden.

Jag förstår verkligen inte mentaliteten "landspatriotism". Du vet att vilka områden och folk som ingått i Sverige har varierat kraftigt över tid? Täcker din solidaritet Norge, tex? De ingick ju i stormakten Sverige fram till relativt nyligen. Eller är det nån slags luddig sentimental bild över hur "det var bättre förr", där förr är typ 50-talet? Låt mig påminna dig om att då tvångskasterade man fortfarande folk på grund av att de var "svagsinta". Inte ett Sverige jag personligen vill tillbaka till.

Att ge nån ett fiskespö hjälper inte om sjön är försurad av industrierna som "den som lyckats i livet" byggt precis bredvid.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Tydligen.

Det handlar inte om att vi ska "rädda världen" genom våra sänkta utsläpp. Men vår position i forskning och BNP per capita gör oss definitivt lämpliga att visa på vilka teknologier som finns tillgängliga, utveckla nya och förädla befintliga för att sänka kostnaden så att de kan användas av länder som ligger sämre till än Sverige.

Om vi kan visa att en klimatpositiv omställning går att göra med begränsade medel efter att teknologierna som krävs utvecklats vidare, så kommer vi ju indirekt hjälpa till att sänka utsläppen även i andra länder.

Poängen är inte att Bosse Nilsson i Storvreta kommer rädda späckhuggarna genom att byta till elbil och installera solpaneler. Men att Bosse tillsammans med oss alla andra möjliggör utveckling som låter oss exportera teknologi som, om den används av tillräckligt många, kan rädda de jävla späckhuggarna.

Så enkelt lurar du inte mig iaf. Skatten går ju inte till forskningen. Det är inte skattepålagor som gör att tekniken går framåt. Det är faktiskt ingenjörerna och forskarna tillsammans med ekonomerna (ok, de får finnas i ett hörn) som kan rädda planeten. Hade man ens tänkt på miljön och natur så hade man inte smällt upp en massa vindkraftverk som dödar våra rovfåglar. Förpestar miljön med ett lågfrekvent ljud. Måste kännas väldigt bra att dina grannar och du får fördubblat eller tripplat pris på elräkningen. SE4... stackars er och ni har danskarna att tacka att Barsebäck är borta. Istället bränner man olja i Karlshamnsverket istället. Men vänta... skulle vi inte sänka koldioxid utsläppen, eller hur var det?

Permalänk
Medlem

Jisses alltså. En del inlägg................. Nöjer mig så. Lås tråden eller moderera!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Jag förstår verkligen inte mentaliteten "landspatriotism". Du vet att vilka områden och folk som ingått i Sverige har varierat kraftigt över tid? Täcker din solidaritet Norge, tex? De ingick ju i stormakten Sverige fram till relativt nyligen. Eller är det nån slags luddig sentimental bild över hur "det var bättre förr", där förr är typ 50-talet? Låt mig påminna dig om att då tvångskasterade man fortfarande folk på grund av att de var "svagsinta". Inte ett Sverige jag personligen vill tillbaka till.

Att ge nån ett fiskespö hjälper inte om sjön är försurad av industrierna som "den som lyckats i livet" byggt precis bredvid.

Du pratar hela tiden om historia. Jag pratar om nuet. Det var ett misstag att släppa Norge. Tänk, Sverige och Norge tillsammans. Då skulle till och med tyskarna vara rädda. Du vill ju bara skänka bort skattebetalarnas pengar till andra länder. Din dimridå funkar inte kompis.. Sen är det sjukt långsökt att dra en parallell att om vi behåller våra egna skattepengar så riskerar vi att bli kastrerade..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Som jag sa, de absolut flesta. Det är en minoritet som är fattigpensionär eller långtidssjukskrivna, nej jag kan tycka de behöver lite mer pengar i fickan.

I de länderna vi ger bistånd i har man varken pension alls eller särskild tillgång till sjukvård. De har det värre. Om du nu måste ställa grupp mot grupp.

Du verkar se svenskar som ett överfolk som är bättre än alla andra. De som har det riktigt illa ska man skita i helt just för att de råkar vara födda på fel ställe. Det är inte humanistiskt, etiskt eller solidariskt. Det är empatilöst, världsfrånvänd och egoistiskt. Du kan inte gömma dig bakom "Ah men svenskar då" och kalla det för humanism. Jisses.

Dåså. De andra länder saknar det för att de inte har viljan att ordna det eller att landet är korrupt. Så hur skulle mer pengar hjälpa de människorna? Jag tycker inte alls att svenskar är ett överfolk. Hade jag varit tysk så hade jag tyckt likadant. Livet är orättvist och man får köra på de förutsättningar man har, oavsett födelseplats, eller familj. Eller ens lott i den genetiska poolen. Men vi når inte varandra. Jag ger min granne mat, vilken dag som helst. Före att skicka bort maten långt bort.. men det är väl bara jag som tänker så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jisses alltså. En del inlägg................. Nöjer mig så. Lås tråden eller moderera!

Instämmer. När brunskjortorna börjar marschera in är det dags att låsa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Märkligt vi betalar väldigt mycket skatt, men ändå är vägarna här (iallafall där jag bor) i mycket sämre skick än i andra EU länder. Man kan ju undra var dessa pengar tar vägen?

Finns ett enkelt svar för detta, innanför Stockholms tullar : )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Dåså. De andra länder saknar det för att de inte har viljan att ordna det eller att landet är korrupt. Så hur skulle mer pengar hjälpa de människorna? Jag tycker inte alls att svenskar är ett överfolk. Hade jag varit tysk så hade jag tyckt likadant. Livet är orättvist och man får köra på de förutsättningar man har, oavsett födelseplats, eller familj. Eller ens lott i den genetiska poolen. Men vi når inte varandra. Jag ger min granne mat, vilken dag som helst. Före att skicka bort maten långt bort.. men det är väl bara jag som tänker så.

Fast bara för att ett land är korrupt kan man inte skita i dess invånare som inte är det? Att säga att livet är orättvist är att rycka axlarna åt svält och misär. Att du har mage att kalla dig humanistisk måste vara ett sätt att försöka dölja den bruna skjortan eller bara ren provokation.

Genetisk pool.. Men snälla.

Vad bra att du ger din granne mat. De som inte har någonting behöver likväl fortfarande hjälp från oss rika länder som har mat och prylar i överflöd.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd låst*

Eftersom tråden är grundad i skattepolitik och tråden hamnat i sidospår åker hänglåset på.

/Vzano, Moderator

Förtydligat inlägg
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär