Finns det en marknad för att hyra ut sitt grafikkort?

Permalänk

Finns det en marknad för att hyra ut sitt grafikkort?

Hej!

Eftersom det verkar vara komponentbrist på obestämd tid och annat som gör det orimligt dyrt att köpa en GPU för vanliga människor. Jag tänker att scenariot är att många vill game:a på helgen då de har tid eller i samband med att en stor AAA titel släpps. All annan tid känner människor att deras dyrt förvärvda grafikkort bara sitter där och kostar pengar. Tror ni att det finns en marknad för att hyra ut sitt grafikkort på t.ex. Hygglo?

Permalänk
Medlem

Jag postade för ett halvår sedan att jag hade ett 2080ti "på lager" ifall mitt nuvarande grafikkort skulle rasa, då jag använder det i arbetet så var det viktigt för mig att under gpu shortage ha en backup gpu då gpuer inte fanns att få tag på... då fick jag ett PM av nån nisse som ville hyra mitt gpu, så intresset finns nog men jag tror det mer handlar om folk som vill bryta crypto

Permalänk

känns som en dålig idé.

1. du har ingen aning om hur hyraren misshandlar ditt kort.

2. samt att skicka det med posten till den som vill hyra innebär ju dyr frakt både dit och tillbaka med risken att paketet kommer bort eller blir fraktskadad och du också står utan grafikkort.

plus att du kommer typ få skicka det 3-5 dagar innan hyraren vill ha kortet samt får tillbaka det 3-5 dagar efter hyraren skickat tillbaka det.

ska "gamea" över helgen dvs du måste skicka det typ tisdag för att det typ garanterat ska komma fram i tid och du får tillbaka det typ torsdag veckan där på.

så du är typ kortlös över en vecka för att någon hyrde det i 2 dagar.

sen är ju frågan om priset.

3. vad ska du är det värt att hyra ut kortet + frakt och riskera få tillbaka en dyr brevpress?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

känns som en dålig idé.

1. du har ingen aning om hur hyraren misshandlar ditt kort.

2. samt att skicka det med posten till den som vill hyra innebär ju dyr frakt både dit och tillbaka med risken att paketet kommer bort eller blir fraktskadad och du också står utan grafikkort.

plus att du kommer typ få skicka det 3-5 dagar innan hyraren vill ha kortet samt får tillbaka det 3-5 dagar efter hyraren skickat tillbaka det.

ska "gamea" över helgen dvs du måste skicka det typ tisdag för att det typ garanterat ska komma fram i tid och du får tillbaka det typ torsdag veckan där på.

så du är typ kortlös över en vecka för att någon hyrde det i 2 dagar.

sen är ju frågan om priset.

3. vad ska du är det värt att hyra ut kortet + frakt och riskera få tillbaka en dyr brevpress?

Håller med, i det fallet du beskriver håller det ju inte. Jag tänker att man hyr ut i någon av de större städerna och personen som hyr får hämta/återlämna kortet själv. Att det finns en risk att kortet misshanteras är ju absolut ett problem. Hygglo t.ex. har en försäkring med 0kr i självrisk för detta. Osäker om den gäller för kretskort dock?

Permalänk
Rekordmedlem

Brukar väl kallas mining när man hyr ut det för pyramidspel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrog:

Håller med, i det fallet du beskriver håller det ju inte. Jag tänker att man hyr ut i någon av de större städerna och personen som hyr får hämta/återlämna kortet själv. Att det finns en risk att kortet misshanteras är ju absolut ett problem. Hygglo t.ex. har en försäkring med 0kr i självrisk för detta. Osäker om den gäller för kretskort dock?

du kan ju hyra ut kortet med nicehash, blir nog mindre struligt^^