Myndighetschefer: Förbjud skadlig kryptoutvinning

Permalänk
Skrivet av Hothep:

Jag skulle vilja se en jämförelse: Om vi tänker att kryptovaluta kan ersätta "något" inom finansmarknaden och göra en jämförelse med dagens modell gällande CO2 liknande. Det är ganska enkelt att se på krypto som en energibov, då det i princip är maskiner som går för fulla muggar och man mer eller mindre ser exakt hur mycket ström det går åt MEN jämför med den delen av tex bankväsendet. Vad kostar det i utsläpp och vad bidrar det mer till?

Helt rätt ifrågasättande. Det enorma bankväsendet med alla miljoner anställda, resor, kontor, infra, korruption, fiffel mm är högst bidragande. Jämfört med lite kod, asics som blir exponentiellt mer energisnåla och ökande prod av förnyelsebar el.
Men ”anti-krypto folk” blundar gärna för legacy bank fotavtrycket.

Skrivet av SleeZy:

Nja btc ökade ju rätt mycket just pga hans investering. Sedan spelar det ju ingen roll för dessa. De har råd att förlora utan större förlust i det stora hela.

Men btc ökade ju kraftigt iom investeringen, så på så vis så blev det ju en direkt vinst. Om de nu säljer.

Lite som när elon twittrade om dogecoin som var ett meme. De blev värt pengar ett tag. Nu har jag ingen koll på vart det ligger, men det blev några som blev rika på det med iom att de hade massvis utav doge, som blev poppis utav elons twitt.

Bara det säger ju hur lätt manipulerad marknaden är för crypto. Well de nya iaf. BTC har lyckats blivit en standard. Men de byggdes på en smutsig marknad. Innan det blev vad det är idag.

Så det är svårt att ta crypto seriöst.

Vadå ”hans investering”? Jag tror inte det Musk själv köpte för personlig räkning påverkade kursen.
Det är Teslas styrelse som tog beslutet för att lägga över en miljard dollar i btc på sin balansräkning. SpaceX har gjort likadant.

Dem har varit extremt tydliga med att de rör sig om långsiktig investering. Och deras kvartalsrapporter bekräftar att de håller allt kvar fortfarande.

Vad är alternativet menar du? Att de ska sitta med miljarder i USD som tappar ca 20% av sin köpkraft varje år? Låter som det sämsta tänkbara.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Helt otroligt ändå att folk på swecklockers är så fientlig till ny teknologi. Oavsett om ni älskar eller hatar krypto så kommer tekniken användas i er vardag förr eller senare. Att vara emot krypto idag är lika idiotiskt som att vara skeptisk mot internet på 80/90 talet. Om en teknologi kan vara så revolutionerande som internet varför inte då ha ett öppet sinne för en ny teknologi som krypto och dem olika angränsande ämnena till det?

Eller hur! Man kan väl sammanfatta denna tråd med ordet: disbelief

Permalänk
Medlem

Känner starkt för att dra igång min mining igen i protest mot kryptofientliga myndigheter. Har inte minat sedan 2018 men ska de hålla på så här så vill jag gärna bidra till att göra kryptonätverken säkrare mot deras attacker. Struntar i om det kostar mer än det ger. Har för övrigt elvärme hemma så kan lika gärna göra lite nytta med elen nu i vinter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thepoodles:

Härligt, du läste materialet jag länkade till, tänkte igenom det och formulerade ett svar på 6minuter. Snabb läsare? Troll?

1. Vad är din förståelse av el? Förstår du att vi inte har brist i sverige? Förstår du att "oanvänd" el inte kan sparas och användas "till bättre använding" på andra ställen som du själv säger? 😂 Det är en färskvara som antingen används eller "brinner inne" såvida du inte lagrar elen i batterier tillfälligt.
I sverige ligger hertzen på 50 konstant och vi exporterar dessutom el för att vi har för mkt: https://www.svk.se/kontrollrummet

2. Din utgångspunkt är helt fel. Du har helt missat tåget på bitcoin/förstår inte nyttan och attackarar dilemmet med "varför slösa el på nåt vi inte behöver". Där är tankevurpan.
Du förstår inte nyttan med bitcoin och vad det löser. Såklart att du då inte förstår varför folk/företag investerar mångmiljardbelopp på hårdvara och el för att försvara nätverket. Det är helt okej.

Men ett tips: läs på om Bysantinska Generalernas Dilemma. Läs på om hur centralbanker förstör för sina invånare genom att missköta sina centraliserade fiatvalutor. Har du sett vad som händer i turkiet i skrivande stund? Venezuela? Nigera?

Det fanns människor som streta emot internet på 80/90 talet också. Det var helt okej, alla har rätt att tycka som de vill. Men sen hur världen utvecklas kan ju gå med eller emot ens egna åsikt.

Jaså du drar till troll nu? Är det allt du kan förutom tankevurpa? Bara för du repeterar ordet tankevurpa blir det inte mer rätt. Jag öppnade din länk och man ser direkt att den är starkt påverkad av lobbyism men bra googlat för all del.

Jag har aldrig sagt att vi har brist på el i Sverige. Du får gärna peka ut ett inlägg där jag gjort det? Varför länkar du kontrollrummet? Ska du överbevisa mig på något jag aldrig påstått. Ja jisses. Åter igen sitter du och lägger ord i min mun.

Men elen är fortfarande en begränsad resurs som kan användas bättre. Om inte i Sverige kan den exporteras till våra grannländer som inte har hållbar energi.

Vad Venezuela, Turkiet och Nigeria håller på med har inte med oss att göra. Vad de gör är inte per automatik överförbart på Sverige. Irrelevans är ditt signum. Som du kanske vet så är det rätt drastiska skillnader mellan vårt land och dessa.

Jag förstår exakt vad BTC har för relevans och varför, det som kan anses bra överväger inte i närheten det som kan anses dåligt. Och vad internet på 80/90 talet har med det här att göra kan man också undra. Börjar bli pinsamt med de här dåliga liknelserna nu.

Skrivet av thepoodles:

Nä fy. Lägg inte ord i min mun tack.

Vill återanvända det du skrev förut till någon annan. Det är något du borde tänka över. Helt otroligt vad du prokrastinerar.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Helt otroligt ändå att folk på swecklockers är så fientlig till ny teknologi. Oavsett om ni älskar eller hatar krypto så kommer tekniken användas i er vardag förr eller senare. Att vara emot krypto idag är lika idiotiskt som att vara skeptisk mot internet på 80/90 talet. Om en teknologi kan vara så revolutionerande som internet varför inte då ha ett öppet sinne för en ny teknologi som krypto och dem olika angränsande ämnena till det?

De flesta verkar inte ha lika mycket problem med krypto utan det är hur det framställs. En väldigt viktigt skillnad.

I en tid där klimatmedvetenhet och hållbar utveckling ligger i fokus kommer det givetvis hamna i krock med ny teknologi som de facto motarbetar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thepoodles:

Härligt, du läste materialet jag länkade till, tänkte igenom det och formulerade ett svar på 6minuter. Snabb läsare? Troll?

1. Vad är din förståelse av el? Förstår du att vi inte har brist i sverige? Förstår du att "oanvänd" el inte kan sparas och användas "till bättre använding" på andra ställen som du själv säger? 😂 Det är en färskvara som antingen används eller "brinner inne" såvida du inte lagrar elen i batterier tillfälligt.
I sverige ligger hertzen på 50 konstant och vi exporterar dessutom el för att vi har för mkt: https://www.svk.se/kontrollrummet

2. Din utgångspunkt är helt fel. Du har helt missat tåget på bitcoin/förstår inte nyttan och attackarar dilemmet med "varför slösa el på nåt vi inte behöver". Där är tankevurpan.
Du förstår inte nyttan med bitcoin och vad det löser. Såklart att du då inte förstår varför folk/företag investerar mångmiljardbelopp på hårdvara och el för att försvara nätverket. Det är helt okej.

Men ett tips: läs på om Bysantinska Generalernas Dilemma. Läs på om hur centralbanker förstör för sina invånare genom att missköta sina centraliserade fiatvalutor. Har du sett vad som händer i turkiet i skrivande stund? Venezuela? Nigera?

Det fanns människor som streta emot internet på 80/90 talet också. Det var helt okej, alla har rätt att tycka som de vill. Men sen hur världen utvecklas kan ju gå med eller emot ens egna åsikt.

Tänk om man resonerade så när människan träffade på elden för första gången. När man brände sig och man då beslutade att ”nu förbjuder vi elden”. Vi kan ju skada oss. Är faktiskt förvånad att man är så inskränkt idag. Mer förbud än någonsin. Kan folk inte tänka längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Ursäkta att jag klippt så mycket men blev lite nyfiken.

Har du något exempel på miljövänliga anläggningar som har byggts av miners?
Det enda jag hittat är alla kolkraftverk som köpts upp för mining när övrigt folk går över på förnyelsebar energi. Och en av anledningarna enligt artiklarna är att dom vill ha stabil försörjning, alltså raka motsatsen till "energy dump".

Så svar på frågan som blev kvar efter jag klippt. Ja det ska också förbjudas.
Är personligen mer inne på @r3mpuh lösning men den bryter säkert mor någon sweclockers regel.

Finns företag vars hela affärside är egen energipark och brytning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Tänk om man resonerade så när människan träffade på elden för första gången. När man brände sig och man då beslutade att ”nu förbjuder vi elden”. Vi kan ju skada oss. Är faktiskt förvånad att man är så inskränkt idag. Mer förbud än någonsin. Kan folk inte tänka längre?

Fast man förbjuder inte elden, man inser att det kan vara en tillgång och sätter upp regler om hur den ska användas eftersom den kan vara farlig.

Som tur är så är människan mer utvecklad nu än när vi träffade på elden. Jag är förvånad att man inte ser skillnaden och inte tänker längre än så också faktiskt nu när du ändå är inne på ämnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Jaså du drar till troll nu? Är det allt du kan förutom tankevurpa? Bara för du repeterar ordet tankevurpa blir det inte mer rätt. Jag öppnade din länk och man ser direkt att den är starkt påverkad av lobbyism men bra googlat för all del.

Jag har aldrig sagt att vi har brist på el i Sverige. Du får gärna peka ut ett inlägg där jag gjort det? Varför länkar du kontrollrummet? Ska du överbevisa mig på något jag aldrig påstått. Ja jisses. Åter igen sitter du och lägger ord i min mun.

Men elen är fortfarande en begränsad resurs som kan användas bättre. Om inte i Sverige kan den exporteras till våra grannländer som inte har hållbar energi.

Vad Venezuela, Turkiet och Nigeria håller på med har inte med oss att göra. Vad de gör är inte per automatik överförbart på Sverige. Irrelevans är ditt signum. Som du kanske vet så är det rätt drastiska skillnader mellan vårt land och dessa.

Jag förstår exakt vad BTC har för relevans och varför, det som kan anses bra överväger inte i närheten det som kan anses dåligt. Och vad internet på 80/90 talet har med det här att göra kan man också undra. Börjar bli pinsamt med de här dåliga liknelserna nu.

Vill återanvända det du skrev förut till någon annan. Det är något du borde tänka över. Helt otroligt vad du prokrastinerar.

De flesta verkar inte ha lika mycket problem med krypto utan det är hur det framställs. En väldigt viktigt skillnad.

I en tid där klimatmedvetenhet och hållbar utveckling ligger i fokus kommer det givetvis hamna i krock med ny teknologi som de facto motarbetar det.

Klimatvetenhet. Är det ett ord, eller vill du redogöra din års förbrukning av el? Är varenda kWH du förbrukat miljövänligt och nödvändigt? Har du barn? Om du har det så har du gjort mänskligheten en otjänst. Människan är boven till klimatförändringar. Får hoppas att du handlar konsekvent.

Bor du stort? För du vet väl att miljön inte mår bra att folk bor stort.

Den enda lösningen är koldioxidfri baskraft i Sverige stavas kärnkraft. Människans utveckling går mot mer energiZ ”downsize:a” finns inte på kartan. Har du bil? Varför har du det? Tänk att varenda aktion du gör. Till och med i den här stunden är slöseri med energi. Du borde stänga datorn eller telefonen. Först när du lever som en munk kan din trovärdighet räknas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Klimatvetenhet. Är det ett ord, eller vill du redogöra din års förbrukning av el? Är varenda kWH du förbrukat miljövänligt och nödvändigt? Har du barn? Om du har det så har du gjort mänskligheten en otjänst. Människan är boven till klimatförändringar. Får hoppas att du handlar konsekvent.

Bor du stort? För du vet väl att miljön inte mår bra att folk bor stort.

Den enda lösningen är koldioxidfri baskraft i Sverige stavas kärnkraft. Människans utveckling går mot mer energiZ ”downsize:a” finns inte på kartan. Har du bil? Varför har du det? Tänk att varenda aktion du gör. Till och med i den här stunden är slöseri med energi. Du borde stänga datorn eller telefonen. Först när du lever som en munk kan din trovärdighet räknas.

Varför ska alltid motståndare till hållbar utveckling tro att det alltid är allt eller inget? Patetiskt att man ska behöva leva som en munk för att ha trovärdighet enligt dig.

Lev enbart på dina kryptovalutor då, du har ingen trovärdighet om du använder andra valutor. Ser du själv hur lågbegåvad jämförelse det är?

Nej, givetvis är inte allt helt miljövänligt men det mesta är nödvändigheter så som uppvärmning som är den största delen. Det finns saker som samhället kräver av en människa att ha för att kunna va en del av det. Kryptovalutor är inte en del av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jo, rubriker som "Kina förbjuder krypto (igen)" har visat sig vara en rätt stark köpsignal..

Japp. Kryptohatarna använde ju Kina som argument vid senaste nedgången, nu var bitcoin precis på ath.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Varför ska alltid motståndare till hållbar utveckling tro att det alltid är allt eller inget? Patetiskt att man ska behöva leva som en munk för att ha trovärdighet enligt dig.

Lev enbart på dina kryptovalutor då, du har ingen trovärdighet om du använder andra valutor. Ser du själv hur lågbegåvad jämförelse det är?

Nej, givetvis är inte allt helt miljövänligt men det mesta är nödvändigheter så som uppvärmning som är den största delen. Det finns saker som samhället kräver av en människa att ha för att kunna va en del av det. Kryptovalutor är inte en del av det.

Det är dina argument som är verklighetsfrånvända. Jag gillar helt enkelt inte att man ska förbjuda saker. Det är lätt att tycka när det räcker med att tycka. Finns ju en verklighet att förhålla sig till. Du säger att krypto fel. Men de som har ett hus, kör sin luftvärmepump i rummet där de mine:ar och tar vara på spillvärmen och värmer upp huset. Eller varför inte starta ett internet café. När burken inte är uthyrd då mine:ar den krypto?

Hållbarutveckling är inte din väg. Du vill förbjuda saker för att det är ”slöseri med energi”. Jag tycker helt enkelt att sådan mentalitet hämmar innovationen. Lösningen på energikrisen är innovation. Du vill ha fossilfritt, jag vill också ha fossilfritt. Men solkraft och vindkraft funkar inte som baskraft. Kärnkraft gör det.

Du bortser helt och hållet att centralbankerna gör det du har lite mindre värt för varje dag som går.

Klart man är lite ledsen att man inte hakade på Bitcoin när det låg på 10-20usd styck. Tänk om man hade köpt på sig 1000 stycken. Använder faktiskt inte kryptovaluta alls, men konceptet är bra och det behövs för att staten inte ska ha total kontroll över människan.

Det är ju absurd att förbjuda PoW. Dessutom, om du har bil och nöjeskör. Du behöver inte bränna runt, gör du det? Spelar du? Måste du spela. Det om något är slöseri med el. Det är ju bara nöje. Hur många % av tiden använder du din dator. Har du inte >90% fulload eller uptime så är det slöseri. Du borde inte ha köpt datorn alls. Om du har bil och inte kör den i arbetet. Fy skäms. Vet du hur stort koldioxidavtrycket för dig att äga bil? Och inte använda den. Därför borde du hyra bil. Men det kanske du redan gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Detta är ju inget nytt egentligen. Det är väl just därför Elon Musk haft sina reservationer mot Bitcoin exempelvis.

Nej det är inte därför, han var medveten om hur bitcoin fungerar. Han är bra på att skapa headlines och det är det han gör det för

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Energin används inte för transaktioner.
Den används för att säkra nätverket.
Miners betalar för energin de använder,
precis som andra industrier.

Ska vi ifrågasätta elförbrukningen för att framställa stål?
Stål är en produkt människor har nytta av.
Samma gäller kryptovalutor.

Det hör till sakens natur att elkostnaden för att framställa en ethereum inte är högre än priset att sälja denna ethereum.
Om miners köper sin el och betalar för den så är de inte sämre än någon annan industri som betalar för el.
Om länder producerar smutsig el så beror det inte på miners.
Om man istället förbjuder smutsig el så blir kanske elpriserna högre.
Men det påverkar inte miners om hela världen förbjuder smutsig el.
Det som händer är att antingen minskar beräkningskraften i nätverket tills den motsvarar kostnaden för de coins som produceras, eller så ökar värdet på de coins som produceras i världen.

Politikerna ska se på sig själva istället. Varför tillåter de smutsig elproduktion?

Haha jag är inte emot mining. Men jag tycker Ethereum är ett riktigt shitcoin.😉

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Ja, verkligen en farlig väg att gå. Tror inte det går att förbjuda på ett vettigt sätt. Att lägga en ordentlig energiskatt på att minea hade ju löst det storskaliga men blir ju helt rubbat för de som sitter med ett par datorer hemma.

Som med mycket annat så tror jag att det måste finnas en skiljelinje på hobbyist och företagande. "Ett par datorer hemma" är ju inget superstort problem precis.

Jag tror att AC kommer bli mer och mer vanligt i sverige, och jag tror att elbilar och plug-in hybrider redan visat stora tecken på tillväxt, så detta med att hantera elmarknaden är en diskussion som behöver tas oavsett.

Skrivet av TechGuru:

Proof of stake har betydliga nackdelar i jämförelse, jag är inte imponerad. Är ännu mindre imponerad över riksbankens fiffel, och andra centralbankers fiffel för den delen. Investerar i aktier, trycker nya pengar och stöttar bolagen de personligen investerat i med dessa pengar. Centralbankerna är inte längre resonliga.

Jag håller med dig, jag föredrar proof of work som koncept, men mängden hårdvara och kraft som går åt är inte vettigt och det kan ju tyvärr bar fortsätta växa som det är nu.

Jag tror lösningen i detta fall måste handla om att sätta krav på mining som med andra industrier, men det är också upp till bitcoin och ethereum att visa att de bidrar något till samhället bortom NFT-fjanterier och miljonär-influencers. En stor del av det som stryker folk medhårs är nog att till skillnad mot en serverhall som faktiskt erbjuder tjänster som de flesta på något vis berörs av så är det inte många som idag berörs av crypto- så miners använder en delad resurs för att tjäna pengar utan att nödvändigtvis bidra i övrigt. Då är det läge att börja ställa krav så att något ges tillbaka som motiverar det hela.

Det finns tyvärr någon slags hunger av att utnyttja alla resurser till max vilket jag inte känner kan leda någonstans bra och är exakt den typen av beteende som skapat de olika obalanserade system som ledde till varför kryptovaluta verkade som ett bra alternativ i första hand...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Det är dina argument som är verklighetsfrånvända. Jag gillar helt enkelt inte att man ska förbjuda saker. Det är lätt att tycka när det räcker med att tycka. Finns ju en verklighet att förhålla sig till. Du säger att krypto fel. Men de som har ett hus, kör sin luftvärmepump i rummet där de mine:ar och tar vara på spillvärmen och värmer upp huset. Eller varför inte starta ett internet café. När burken inte är uthyrd då mine:ar den krypto?

Hållbarutveckling är inte din väg. Du vill förbjuda saker för att det är ”slöseri med energi”. Jag tycker helt enkelt att sådan mentalitet hämmar innovationen. Lösningen på energikrisen är innovation. Du vill ha fossilfritt, jag vill också ha fossilfritt. Men solkraft och vindkraft funkar inte som baskraft. Kärnkraft gör det.

Du bortser helt och hållet att centralbankerna gör det du har lite mindre värt för varje dag som går.

Klart man är lite ledsen att man inte hakade på Bitcoin när det låg på 10-20usd styck. Tänk om man hade köpt på sig 1000 stycken. Använder faktiskt inte kryptovaluta alls, men konceptet är bra och det behövs för att staten inte ska ha total kontroll över människan.

Det är ju absurd att förbjuda PoW. Dessutom, om du har bil och nöjeskör. Du behöver inte bränna runt, gör du det? Spelar du? Måste du spela. Det om något är slöseri med el. Det är ju bara nöje. Hur många % av tiden använder du din dator. Har du inte >90% fulload eller uptime så är det slöseri. Du borde inte ha köpt datorn alls. Om du har bil och inte kör den i arbetet. Fy skäms. Vet du hur stort koldioxidavtrycket för dig att äga bil? Och inte använda den. Därför borde du hyra bil. Men det kanske du redan gör.

Det tog inte ens ett par meningar innan du säger att jag tycker att krypto är fel, och svaret är nej. Det tycker jag inte. Det är PoW som är fel. Krypto får överleva utan det eller inte alls.

Faktum är att jag haft Bitcoins, det var förvisso innan jag insåg dess påverkan men det har gett mig en rejäl vinst. Men nej, jag är inte emot det i sig och kan absolut se fördelar. Men inte på bekostnad av jorden. Därför dumpade jag som för jag inte vill va en del av det längre.

Hållar utveckling är vara utveckling om de är hållbar. Utveckling är inte per automatik bra. Det är inte BTC och ethereum. Det behöver inte utvecklas vidare mer än så. Att köra bil i arbetet. Samhällskrav. Man behöver hobbies för att bevara sin hälsa. Mänskliga grundläggande behov. Så ja, dessa saker behöver man. Någonstans får man givetvis dra en gräns på vad som är rimligt. Men du försöker få rimlighet att se ut som extremism och dubbelmoral men det blir faktiskt ett pladask.

Att utvinna kryptovalutor och slösa på naturresurser uppfyller inget av detta. Kanske hobby lite grann, men man hade knappast sysslat med det om det inte gav pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hållar utveckling är vara utveckling om de är hållbar. Utveckling är inte per automatik bra. Det är inte BTC och ethereum. Det behöver inte utvecklas vidare mer än så. Att köra bil i arbetet. Samhällskrav. Man behöver hobbies för att bevara sin hälsa. Mänskliga grundläggande behov. Så ja, dessa saker behöver man.

Här går det från objektiva åsikter till moral, där ni kan skälla på varandra i all evighet utan att ni kommer nånstans. Om jag inte äter kött får jag investera i Bitcoin då? Om det ger mig glädje och livsgnista att minea Bitcoin, får jag det då?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Haha jag är inte emot mining. Men jag tycker Ethereum är ett riktigt shitcoin.😉

Jag citerade nog fel person. Håller med dig egentligen, ethereum har jättehöga transaktionsavgifter och vill dessutom gå över till proof-of-stake vilket jag tycker är dåligt.

Jag tror att dero är överlägset ethereum rent tekniskt, men det lär ta några år att ta över. Monero är överlägset bitcoin med tanke på privatlivet och har mining på CPU vilket är vettigare än ASIC. Dero kan man mina med mobiltelefoner om man vill. Rättvis mining körs bäst på allmän konsumenthårdvara.

Men det är svårt att komma ifrån att bitcoin har säkraste blockkedjan med tanke på mängden miners.
Sett ur det perspektivet är alla andra coins shitcoins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Finns företag vars hela affärside är egen energipark och brytning.

Tack men du missade hela frågan. Den var ju riktad till @Bizzro från början men han har inte heller svarat.

Har du något exempel på miljövänliga anläggningar som har byggts av miners?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Om några år kommer land tävla i vem som äger mest krypto och varenda människa kommer äga kryptovaluta vare sig dom vill eller inte.
Alla land som inte hoppar på tåget kommer att gå under på ett eller annat sätt och just därför kommer de flesta land anamma krypto.

Det är min gissning.

Permalänk
Medlem

Fortsätter Ethereum att öka som det har gjort hitills kommer ALLA jordens resurser gå åt till att mina Ethereum om några år, vilket innebär mänsklighetens säkra död, väldigt smart "kryptovaluta" NOT!!!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Myndigheter är inte politiska så jag kan tycka att du är lite fel ute om du anser att man "mobiliserar mot enkla mål". Slöseri är slöseri och inget annat. Är det rätt att använda en begränsad resurs för att skapa ingenting tycker du?

De benämner risken att det inte kommer minska utsläppen men försvarar sig med att EU ändå ska bana väg för parisavtalet och att man ska verka för att samma beslut tas i andra länder och regioner, vilket jag kan tycka är rätt.

Samtidigt finns ingen garanti alls att den verksamhet som finns i EU faktiskt flyttar utomlands heller. Hur skulle ett sådant beslut påverka priset t ex? Minsta grej kan ju sänka en kryptovalutas "värde". Det har vi sett förr.

Fast det felaktiga antagandet i sammanhanget är att kryptovaluta inte skulle ha något värde. Det stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Tack men du missade hela frågan. Den var ju riktad till @Bizzro från början men han har inte heller svarat.

Har du något exempel på miljövänliga anläggningar som har byggts av miners?

Vad menar vi med "miljövänliga" i det här sammanhanget? För i dagsläget kan vi alltid anklaga all form av resursanvänding för att vara miljöförstöring då i princip inget av våran aktivitet i västvärlden bedrivs på ett i längden hållbart sätt i dagsläget. Sedan har jag inte påstått att detta är något som skett ännu i större skala, jag formulerade en hypotes angående förbudet.

Men ja, t.ex så ökar Islands utvinning av geo pga att energihungriga industrier flyttar dit. Visserligen har inte miners och aluminiumverk byggt anläggningarna själva, men Island behöver inte denna produktion om det inte var för dessa industrier. Om EU då inför förbud och börjar mer eller mindre svartlista företag/industrier som har något med PoW att göra utanför EU som "inte hållbara", ska då hela den Isländska energindustrin bli ett svart får? Ett av de mest hållbara länder vad gäller elproduktion i världen?

Reglering och hårdare krav på en sektor är en sak, rena förbud och hårda linjer är en helt annan.

Permalänk
Medlem

Bra! Förbjud skiten så vi blir av med resursslöseriet av både råvaror och energi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

alla som missade kryptotåget och är forever fattiglapp är plötsligt miljönisse som ska spara el samtidigt som de är hur hype som helst över intels nya 240watts propp, klassisker

Summerade exakt alla inlägg här ganska bra

Crypto kommer ta över världen oavsett ni vill eller ej.

Permalänk
Medlem

FÖRBJUD ALLA KRYPTOVALUTOR

Det är inte energiförbrukningen som är problemet det är kryptovalutor som är problemet FÖRBJUD ALLA KRYPTOVALUTOR.
Det är ett pyramidspel, varför finansinspektionen och riksbanken inte har totalförbjudit kryptovalutor redan är en gåta.
Dom som är för kryptovalutor är bara för därför att dom tror att dom kan lura av andra pengar genom att vara först med att köpa.

Varje land har en egen valuta och den måste regleras av en myndighet.

KRYPTOVALUTOR ÄR ETT MEDVETET BEDRÄGERI.
TULPANMANI
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

When a tulip bulb cost as much as a house: The Tulip Mania of 1637
https://www.youtube.com/watch?v=EreCgy4ECpA

Bitcoins är farligt dom som är för är bara det p.g.a. ren girighet och den som är emot kan bli mördad av dom giriga.

Permalänk
Avstängd

JaG TyCkEr AtT EtT PrIvAt FöReTaG sKa ÄgA DeN MoNeTäRa MAkTeN FöR dÅ fÅr TeNgIL bEsTäMmA

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Den enda lösningen är koldioxidfri baskraft i Sverige stavas kärnkraft.

Jisses detta blir bara värre och värre, har du betalt för spam_lögnerna?

Permalänk
Inaktiv

Vilka fjanterier alltså, de borde ägna sig åt riktiga problem istället, men vad kan man begära......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Varför inte lösa det på samma sätt som vi Svenskar löser många andra problem, inför en skatt
Beskatta växlingen mellan kryptovaluta till riktig valuta.
Tex 3% av beloppet, dock minst avgift 10€

Kalla skatten för "Straffskatt för uppmuntran av miljöidiotiskt energianvändande"

(Japp, jag är emot kryptovalutor, deras huvudsakliga användningsområde är att finansiera kriminella verksamheter)

I sverige beskattas du redan upp till 400% av värdet för miningen av BTC om du kör lagligt.
Det finns minst(?) en tråd där det avhandlats i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det är ett pyramidspel, varför finansinspektionen och riksbanken inte har totalförbjudit kryptovalutor redan är en gåta.

Det verkar som att finansmyndigheterna över hela världen inte delar din åsikt. Man kan ju fråga sig vem som kan mer om ämnet, du eller de?

Permalänk
Medlem

Bitcoins är ekonomisk terrorism.

Granska krypto försvararnas ord noga.
Det enda dom pratar om är att dom ska bli rika.
Aldrig någonsin har någon sagt att det skulle vara bra för samhället, det finns ingen ekonomisk teori bakom, det är från första början ett bedrägeri.

Bitcoins är helt olagligt, varför det inte är förbjudet redan är märkligt.