Komplett förvärvar Netonnet för 3,7 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

tyckte det var bättre i början när dom öppnade men sen har det gått neråt kanske inte bara Västerås
som det är så. hur har det varit för er andra runtom i swedala.

Jag håller med om att Netonnet hade bättre utbud i början men eftersom vart det sämre ,så får hoppas det ändras 🙂.

Permalänk
Inaktiv

Vi får väl hoppas att NoN behåller samma kvalitet dem haft hittills, ev kan dem utbilda personalen på komplett i hur man hanterar ärenden och behåller kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tycker det är intressant att:
Netonnet köps för 3,7 miljarder och omsätter 6,8 miljarder.
Webhallen köptes för 140 miljoner och omsatte cirka 1 miljard.
Inwarehouse köptes för 170 miljoner och omsatte 740 miljoner.
Alla tre bolag gjorde modest vinst vid uppköpstillfället.

Kan inte påstå att jag har särskilt bra förståelse för värderingar av dessa slag, men intressant att det är så sjukt stor spridning på värdering i relation till omsättning.

Intressant fundering.
Räknade ut förhållandet mellan inköpspris och omsättning, lättare för min hjärna att hantera.
Netonnet 1:1.84
Webhallen 1:7.1
Inwarehouse 1:4.4

När företag ska introduceras på aktiemarknaden är det också stor spridning i hur de värderas. Troligen är spekulation kring (framtida) värde en stor del även vid uppköp.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

LOL: Komplettonnethallenhouse

...så vad finns kvar på marknaden i Sverige?
Komplett
Inet
Amazon
Elgiganten säljer väl lite datorhårdvara också

Ska vi gissa på att det bara är en tidsfråga till inet blir uppköpta?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Fan, det här gillar jag inte alls. Mindre konkurrens är helt enkelt inte bra, punkt.

Hoppas att konkurrensmyndigeheterna säger "NEI!"

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mindfighter:

LOL: Komplettonnethallenhouse

...så vad finns kvar på marknaden i Sverige?
Komplett
Inet
Amazon
Elgiganten säljer väl lite datorhårdvara också

Ska vi gissa på att det bara är en tidsfråga till inet blir uppköpta?

Sett ur ett globalt perspektiv så har vi varit extremt bortskämda här utan att de flesta nog förstår det.
Det finns i princip inget land som haft så pass många starka aktörer inom hemelektronik, än mindre ett så litet land som vårt.

I de allra flesta länder finns det ju några enstaka jättar och så finns små fristående minibutiker på hörnet som är ett skämt i princip, typ sådana här som finns överallt i USA:

Inget illa menat mot mom and pop stores, men att betala överpris för en fem år gammal laptop från något udda märke är ju inte direkt en toppenupplevelse

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sett ur ett globalt perspektiv så har vi varit extremt bortskämda här utan att de flesta nog förstår det.

Varit väldigt medveten om det, det har varit helt fantastiskt, men det har tyvärr gått långsamt åt helvete i många år nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kommer inte vara någon skillnad bara för att de byter ägare. Sist köpte waldirkoncernen (Siba) upp netonnet och det hände ingenting...

Nja, de lade ner Siba, omvandlade butikerna till lagershopar eller la ner dem (eller i fallet valbo/Gävle både och). Hehe

Permalänk
Medlem

Svenskägda blir uppköpta en efter en. Snart får väl Sverige byta namn?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

LOL: Komplettonnethallenhouse

...så vad finns kvar på marknaden i Sverige?
Komplett
Inet
Amazon
Elgiganten säljer väl lite datorhårdvara också

Ska vi gissa på att det bara är en tidsfråga till inet blir uppköpta?

Proshop
Dustin
Power
Sharkgaming
Computersalg

Antar att man bör ha med CDON men blä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Proshop
Dustin
Power
Sharkgaming
Computersalg

Antar att man bör ha med CDON men blä.

Proshop och Computersalg är danska webshoppar som säljer till oss i Sverige. (ja, ok, vi kan väl betrakta Amazon till samma skara då har vi ännu färre lokalt)

DustinHome tänkte jag inte på, tänkte bara att de var b2b.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Proshop och Computersalg är danska webshoppar som säljer till oss i Sverige. (ja, ok, vi kan väl betrakta Amazon till samma skara då har vi ännu färre lokalt)

DustinHome tänkte jag inte på, tänkte bara att de var b2b.

Ja, men du frågade vad som finns kvar på svenska marknaden och dessa är kvar och säljer på svenska marknaden. Komplett och Webhallen är ju inte svenskägda så då kan de ju inte heller räknas in i så fall tänker jag.

Permalänk
Medlem

Väldigt oroväckande och dålig utveckling för konsumenterna på sikt. Nej, det blir tumme ner för detta. 👎🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

LOL: Komplettonnethallenhouse

...så vad finns kvar på marknaden i Sverige?
Komplett
Inet
Amazon
Elgiganten säljer väl lite datorhårdvara också

Ska vi gissa på att det bara är en tidsfråga till inet blir uppköpta?

Creades köpte 70% av Inet 2015 för 80 MSEK.

Omsättning på 550 MSEK och vinstmarginal på 3.5% det föregående året om någon vill fortsätta räkna multiplar

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2015/04/01/cre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

LOL: Komplettonnethallenhouse

...så vad finns kvar på marknaden i Sverige?
Komplett
Inet
Amazon
Elgiganten säljer väl lite datorhårdvara också

Ska vi gissa på att det bara är en tidsfråga till inet blir uppköpta?

Dustin
Alina
Maxgaming
Ginza
Overclockers

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, men du frågade vad som finns kvar på svenska marknaden och dessa är kvar och säljer på svenska marknaden. Komplett och Webhallen är ju inte svenskägda så då kan de ju inte heller räknas in i så fall tänker jag.

Svenska dotterbolag åtminstone.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd

Är detta varför Netonnets kundtjänst är nedstängd hela Vecka 6?

De har t.om tagit bort Support mailen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nozomi:

Är detta varför Netonnets kundtjänst är nedstängd hela Vecka 6?

De har t.om tagit bort Support mailen.

Det är den ju inte? Står såhär

"Under Vecka 6 Är vår chatt tyvärr stängd på grund av sjukdom men vi finns här att hjälpa dig via telefon och mail."

Var inga konstigheter att gå in i mejlformuläret heller

Permalänk
Medlem

Bara för att bolagen ingår i en koncern gör det ju inte dåligt. Koncernledningens ansvar är att alla bolag växer och genererar vinst och avkastning.

Det funkar väl på samma vis som med VAG (VW). De har ju 10 bilmärken i sin portfölj.
Köp en Seat för 99000kr eller en Bugatti för 5 millar..
VAGs bilmärken

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Vem köper Inet?

Skrivet av Ibymafayhas:

Är redan uppköpt av Creades, ett investmentbolag.

Så, uppköpta av ett företag vars affärsidé är att (s)kapa lite värden och sälja vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Mer on topic:
Jag tycker det är intressant att:
Netonnet köps för 3,7 miljarder och omsätter 6,8 miljarder.
Webhallen köptes för 140 miljoner och omsatte cirka 1 miljard.
Inwarehouse köptes för 170 miljoner och omsatte 740 miljoner.
Alla tre bolag gjorde modest vinst vid uppköpstillfället.

Kan inte påstå att jag har särskilt bra förståelse för värderingar av dessa slag, men intressant att det är så sjukt stor spridning på värdering i relation till omsättning.

Webhallen hade ett resultat på ca 9mnkr 2013. NoN hade ett resultat på nästan 151mnkr 2020. Sen hade Webhallen tillgångar på ca 262mnkr medans NoN hade tillgångar på 1,9mdkr vilket också höjer värdet.

Ingen king på detta men tror det har med det att göra.

Visa signatur

Konsumentköplag hit och distansköpslag dit. Tacka vet jag muntliga avtal
En lättläst version av KKL - Och ändå tolkas den fel?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mrjensa:

Webhallen hade ett resultat på ca 9mnkr 2013. NoN hade ett resultat på nästan 151mnkr 2020. Sen hade Webhallen tillgångar på ca 262mnkr medans NoN hade tillgångar på 1,9mdkr vilket också höjer värdet.

Ingen king på detta men tror det har med det att göra.

Låter vettigt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vi vet ju alla att Emil ligger bakom allt! 🤣

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tycker det är intressant att:
Netonnet köps för 3,7 miljarder och omsätter 6,8 miljarder.
Webhallen köptes för 140 miljoner och omsatte cirka 1 miljard.
Inwarehouse köptes för 170 miljoner och omsatte 740 miljoner.
Alla tre bolag gjorde modest vinst vid uppköpstillfället.

Kan inte påstå att jag har särskilt bra förståelse för värderingar av dessa slag, men intressant att det är så sjukt stor spridning på värdering i relation till omsättning.

Det finns olika sätt att värdera bolag, bland annat:

P/S ratio (som du berör ovan)
P/E ratio
Substansvärde

I verkligheten används en kombination av ovanstående, spetsat med prognoser om framtida utveckling. Givetvis spelar aktuellt och prognosticerat ränteläge stor roll. Vad konkurrenter gör, och vilka konsolideringar som pågår i branschen och är möjliga i framtiden har också betydelse.

Sony var troligtvis mer angelägna att sy ihop affären med Bungie efter att Microsoft förvärvat Activision, för att skydda sin position på marknaden. Andra affärer som är på gång åkte troligtvis upp i värde när dessa tunga förvärv blev kända och konsolideringen i branschen intensifierades. När de stora blir större blir det allt svårare att vara mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Väldigt oroväckande och dålig utveckling för konsumenterna på sikt. Nej, det blir tumme ner för detta. 👎🏻

ja men det är såhär världen fungerar, en stor jätte äger alla mindre.

Permalänk
Medlem

Buuuu!!!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Roligt hur tiderna ändras.
Komplett ansågs en gång intiden vara en riktigt bra butik.
Har själv inget emot komplett men då har jag heller aldrig haft anledning att behöva kontakta nån kundtjänst vad jag vet. Det är ju vid problem som butiker och företag visar sig från sin bästa/sämsta sida

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Snart är vi alla ägda av norrmännen.

Det finns betydligt fler svenska bolag i Norge än vad det finns norska bolag i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Trist att alla köps upp och blir samma butik men förhoppningsvis så kanske priserna kan bli bättre av det och sånt gillar jag.

Missade du den delen eller? Precis som med webbhallen så kommer NetOnNet fortsätta precis som innan och kommer inte bli "samma butik".

Är precis samma sak som med dom flesta större bolan, alla ägs ofta av något stort riskkapitalbolag större organisationer som i sin tur äger massvis med andra bolag. Lite som Hellman & Friedman LLC som äger Verisure (världens näst största säkerhetsbolag) men dom äger även simply safe som är ganska stora i USA.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Missade du den delen eller? Precis som med webbhallen så kommer NetOnNet fortsätta precis som innan och kommer inte bli "samma butik".

Är precis samma sak som med dom flesta större bolan, alla ägs ofta av något stort riskkapitalbolag större organisationer som i sin tur äger massvis med andra bolag. Lite som Hellman & Friedman LLC som äger Verisure (världens näst största säkerhetsbolag) men dom äger även simply safe som är ganska stora i USA.

Jo, låter bra i det stora hela men ändå tråkigt när en stor ägare äger en stor del av marknaden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10