Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej, oändligt!

Ja exakt... rader/kopp < 1/0 = ♾

Permalänk
Medlem

Mörkt tema <3

Permalänk
Medlem

Äntligen ens en hint om mörkt tema!

Kul med lite snack om vad som händer bakom kulisserna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kul tråd!

Får jag be om en liten writeup om hur en "deploy" ser ut för Swelockers? Ni hostar allt i Bahnhof private cloud, men hur går er pipeline till? Är det spara i notepad, skicka upp index.html till en ftp eller är det något lite mer avancerat som en helautomatiserad CI/CD pipeline med massa Jenkins-slavar?

Jag har hängt här i 20+ år men aldrig riktigt lagt en tanke på hur nytt content eller funktioner kommer till.

Är det något ni kan skriva en lite artikel om, med valfri nivå av nörderi med hänsyn till detaljer (och såklart opsec)?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kopiera och klistra in vore kalas.

Japp, skulle underlätta något så otroligt i de vardagliga forumtrådarna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Citat:

Projekt utan startdatum

  • Officiellt mörkt tema

Let me stop you right there ...

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Officiellt mörkt tema

JAA!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

2FA samt "knapp" för att kunna markera forumsdel som läst (som det fann förr) för nu krävs det klick,scroll, dropdownmeny, klick * 2...
Pretty plz.

Permalänk
Medlem

Det finns absolut ingenting som kan ge sajten ett bättre lyft än ett riktigt mörkt tema!

Som det är nu är SweC i princip bannlyst om kvällarna. Inse vilken flashbang det är på en stor skärm i ett mörkt rum, usch. Jag hoppas det går att lösa inom en rimlig framtid.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det finns absolut ingenting som kan ge sajten ett bättre lyft än ett riktigt mörkt tema!

Som det är nu är SweC i princip bannlyst om kvällarna. Inse vilken flashbang det är på en stor skärm i ett mörkt rum, usch. Jag hoppas det går att lösa inom en rimlig framtid.

ja det är såå konstigt att ett datornördforum inte har ett mörkt tema. när tom facebook har det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

2FA samt "knapp" för att kunna markera forumsdel som läst (som det fann förr) för nu krävs det scroll, dropdownmeny, klick...
Pretty plz.

2FA är ju simpelt, Google Authenticator är ju open source:

https://github.com/google/google-authenticator

(Detta innefattar ju alltså algoritmerna också)

Url-schema för QR-koden
https://github.com/google/google-authenticator/wiki/Key-Uri-F...

Permalänk
Medlem

Darkmode är så 2010. Nu vill vi ha ICEMODE

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Till det viktiga.
Inget kaffe. Hur ska det då gå. H2O?
Mata Kennet med Monster då han blir oregerlig. Random Cola alla "Drick den" från mange makers och en massa sträcka på benen. Socker? (huruvida en socker dricka utan socker är sockerdricka är för en annan tid och läskblaskers. )

Något jag saknar är att man på mobilen inte kan zooma in på ett foton om man tar upp det som separat bild. Kan iofs vara att jag kör Fireflax men ändå något att titta på om problemet är i andra webbläsare.

Fortsätt med bra jobb så får vi se om jag kommer på något annat och till och med skickar det på rätt väg.

Som vanligt som en Gnällklockers gillar man inte alltid alla ändringar i början då man har bråttom med något men sedan brukar det lösa sig till det bättre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vad jag har väntat och hoppas på att en sådan här tråd ska skapas. Det ska bli riktigt intressant för oss inbitna att se vad som planeras och jobbas med på vårat favoritställe på nätet. Hoppas på veckorapporter hädanefter

En vecko grej tycker jag är för ofta även en i månaden men vid vissa bitar ok.
Anser inte att man ska lägga men mer tid i onödan på veckorapporter här. Det tycker jag swec får fixa internt. Detta hände lite random men inte någon veckorapport till oss vanliga odödliga. Tror det blir kontraproduktivt. Tror jag förstår din tanke då den var med glimten i ögat men som en som gått in i väggen minst en gång. Bara lite mer än nödvändigt åt gången tack.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej, oändligt!

Odefinierat, om inte antalet koppar går mot noll

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

I övrigt kommer vi att laga buggar denna vecka.

Jag trodde man "sopade" undan buggar.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vilka jobbar på avdelningen?
Idag jobbar @jreklund och @jotaprojects med att ge er one-liners som löser alla nya funktioner. Vår främsta uppgift är dock att skapa nya buggar.

Hur många rader kod per kaffekopp?
Få ingen hjärtattack nu... men ingen av oss dricker kaffe.

Ahh, ni är sådana där cliché developers! Snart dags och lägga till en Hipster developer för lite mångfald

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Underbart att få lite insyn, jag själv är Systemutvecklare och dricker inte heller kaffe, min upplevelse av yrket är att kaffedrickandet är 50/50!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Mithras:

Blir denna bilduppladdning av den moderna sorten, a.k.a. ctrl+V räcker efter att man kopierat bild, eller blir det "upload image"?

I dagsläget pratar vi om standard-varianten att bild-ikonen i verktygsraden kan ladda upp bilder. Den bibehåller även funktionen att använda externa bilder.

Skrivet av Chromatic:

Va blir det för sorts komprimering på bilderna? Alltid intressant att veta

Vi lutar mot att gå över till webp över hela sajten.

Skrivet av Haptic:

Tills man gör att aktivt val av dark/light-mode bör sidan följa systemet

Sedan behöver ju även reklamen anpassas efter tema (i vissa fall)

Inget är konkretiserat just nu. Det är en av teknikerna vi prata om, men vi har inte gjort en rad kod ännu.

Annonserna kan bli problematiskt, har inte sett något i deras API om att vi kan skicka in preferenser.

Skrivet av medbor:

Vad är problemet med mörka läget förresten? Det är väl bara lite CSS typ?

I dagsläget har vi ungefär 50 snarlika grå färger på SweClockers. Det första steget är att städa upp temat (vår CSS) över lag för att sedan kunna applicera variabler som går att återanvända. Vi vill kunna ändra variabeln "primary-background" från vit till svart och det appliceras rätt direkt, än att targeta alla klasser specifikt.

Skrivet av Printscreen:

Får jag be om en liten writeup om hur en "deploy" ser ut för Swelockers? Ni hostar allt i Bahnhof private cloud, men hur går er pipeline till? Är det spara i notepad, skicka upp index.html till en ftp eller är det något lite mer avancerat som en helautomatiserad CI/CD pipeline med massa Jenkins-slavar?

TLDR varianten är att vi hostar källkoden på GIT och vi kör "git pull" på maskinen som ska få in nästa version av mjukvaran. Vi har ingen automatisering när det gäller deploy på servrarna i dagsläget.

Utveckling

  1. git checkout -b feature

  2. <type code>

  3. git commit -m "Awsome feature"

  4. <grumphp>

  5. git push

Testserver

  1. sh deploy -f swec -b feature

  2. <manually test>

  3. git checkout main

  4. git merge --squash feature

  5. <manually test>

Produktion

  1. git pull

Skrivet av hACmAn:

Inget kaffe. Hur ska det då gå. H2O?

H2O och/eller Coca Cola är det vi livnär oss på till vardags. Annan läsk slinker ned också, men då är det främst i LäskBlaskers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Vet inte om det är rätt tråd att ge feedback i men,

Herregud vad jag älskar att menyn på SweC dyker upp när man skrollar upp. Jag muttrar varje gång jag är inne på en annan sida och behöver skrolla som en galning för att nå basfunktioner av en hemsida.

Kärlek till er!

/S

Du ska bara veta hur många som hatade den funktionen när den infördes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

tills man gör att aktivt val av dark/light-mode bör sidan följa systemet https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/@media/prefe...

Skrivet av jreklund:

Inget är konkretiserat just nu. Det är en av teknikerna vi prata om, men vi har inte gjort en rad kod ännu.

Jag tycker det är en bra idé.

Om dark/light-mode följer systemet, så kan användare som läser även när de inte är inloggade eller folk som ännu inte är medlemmar ändå dra nytta av funktionen.

Troligtvis är det inte så många som vill ha dark/light-mode på varannan sajt eller enligt något annat slumpvis mönster.
Utan troligtvis vill de flesta antingen ha darkmode på alla sajter som erbjuder det eller så vill de ha light mode på alla sajter som erbjuder det.

Så om det följer systemet så kommer det troligtvis stämma med användarnas önskemål i de flesta fallen.

Sen är det ingen nackdel att som inloggad användare kunna ändra det om man vill.
Men ett auto läge som följer systemet bör bli rätt i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem

Det hade varit bra om 2FA hade funnits med i listan. Det är något iaf jag prioriterar. SweC är en av ytterst få sidor jag accepterar att det inte finns, då jag har för alla andra sajter och tjänster jag är registrerad på

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Bilduppladdning?! Wuuut. Jag trodde det var en feature vi alla hade förlikat oss med aldrig skulle komma.

De skulle bara komma på hur man gjorde först. 🤣
Men det är på tiden att det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det hade varit bra om 2FA hade funnits med i listan. Det är något iaf jag prioriterar. SweC är en av ytterst få sidor jag accepterar att det inte finns, då jag har för alla andra sajter och tjänster jag är registrerad på

Känns inte helt nödvändigt då det bara är ett forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Känns inte helt nödvändigt då det bara är ett forum.

Vad är det för resonemang egentligen? Allt med användarnamn och lösenord har nytta av 2FA. Tänker mig att det inte är särskilt överdrivet svårt att få att fungera ihop med google authenticator t.ex.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Post pinning/bokmärken eller annars länkande av inlägg i en tråd kan va bra för svar och andra informativa svar.

Skrivet av Dem8n:

Känns inte helt nödvändigt då det bara är ett forum.

Kan tro företagskonton såsom @samsung och samsung-daniel kan tycka det är väldigt behövligt om inte inet, webhallen med flera

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det är kul att ni vill ha nya features, men håll er gärna till ämnet i fråga. Det vill säga årets projektkalender och frågor om vårt vardagliga arbete på tekniksidan.

Om ni önskar nya features eller hittar buggar skapa en tråd / fyll på befintlig i Feedback till SweClockers.

Permalänk
Medlem

Man kan inte få någon sneak peak på artikelsystemet som redaktionen jobbar i bakom kulisserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Man kan inte få någon sneak peak på artikelsystemet som redaktionen jobbar i bakom kulisserna?

Skulle absolut vara en trevlig ’bakom kulisserna’ grej, att visa dessa system och hur redaktionen jobbar med dem

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jocke92:

Man kan inte få någon sneak peak på artikelsystemet som redaktionen jobbar i bakom kulisserna?

Skrivet av medbor:

Skulle absolut vara en trevlig ’bakom kulisserna’ grej, att visa dessa system och hur redaktionen jobbar med dem

Kan slänga ihop något och lägga upp i bakom kulisserna

Visa signatur

240p är livet