Fredagspanelen 241: Apple klistrar ihop kretsar och släpper en skärm med stativ

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 241: Apple klistrar ihop kretsar och släpper en skärm med stativ

Jonas och Kenneth går igenom en mängd nyheter från Apple samt en hel del rykten om processorer och grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En undran, vet man vad som orsakat att grafikkort finns i lager nu i massor?

Känns bra som grund inför nästa generations grafikkort om de finns massor i lager nu, så kanske det blir prisdumpning när de nya lanseras och lagren är fyllda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är lite för mycket av det goda nu? Tror jag har sett en eller två fredagspaneler sedan det blev veckovis, detta efter att ha sett över 80% förr...

Känns som de är lika långa som förr, men inte lika mycket innehåll och varje vecka blir lite för ofta på något sett?

Menar inte alls att ni behöver ändra, bara nyfiken på hur andra känner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En undran, vet man vad som orsakat att grafikkort finns i lager nu i massor?

Känns bra som grund inför nästa generations grafikkort om de finns massor i lager nu, så kanske det blir prisdumpning när de nya lanseras och lagren är fyllda.

Vore ju passande då att priserna sjönk till normala nivåer.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem

Ett stativ medföljer med Studio Display, men det kostar fortfarande (exakt) 5000 kr extra att få ett som klarar av att justera skärmens höjd...

Fast ett liitet plåster på det i övrigt oförsvarbara är att man kan få VESA-fäste för samma pris som basmodellen och sannolikt få höjdjustering för under 5000 kr...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xverminator:

En undran, vet man vad som orsakat att grafikkort finns i lager nu i massor?

Känns bra som grund inför nästa generations grafikkort om de finns massor i lager nu, så kanske det blir prisdumpning när de nya lanseras och lagren är fyllda.

Jag vet inte. Har inte någon närmre insyn.
Förr eller senare skulle det väl hända att tillgången kommer ikapp efterfrågan. Kanske är det bara så enkelt att det börjar ske nu.
Nyhetens behag har lagt sig och fler har valt konsol istället på grund av prisläget?
Eller så spelar nya ändringar in här också.
Kan tänka mig att mining inte varit lika lönsamt sedan energipriserna har skenat globalt senaste månaderna. Är det inte lönsamt med mining under ett antal månader så kan jag tänkta mig att det har en inverkan på köptrycket för miningutrustning.
Kanske har det haft en effekt att techsektorn rasat 30-40% på börsen sedan december och jag kan tänka mig att de som i större grad köper grafikkort - om de är på börsen också har mer tech-aktier.
Ganska många känner sig lite fattigare.
Tror inte det har jättestor inverkan, men många bäckar små kanske?

Aja. det är bara gissningar. Jag vet verkligen inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

AMD Radeon R9 Fury X med coil whine of kylare som väsnas ger migrän?
Välkommen till min 24/7 tinnitus som i princip bara går att undkomma när det sovs. 😁 😞 😭

Akta era öron. Ser till att de får vila även från musik/ljud/brus som kanske inte är så starkt, men som pågår över lång tid – exempelvis flera timmar av spelande vid datorn eller musik på hela natten (sätt en timer så musiken stängs ev efter en timme eller så).

Ha nu en fin helg alla!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Ang. kritik mot Apples Studio Display som bara har 60 Hz; finns det ens någon skärm med 5K som klarar 120 Hz? Lär krävas en del bandbredd över gränssnittet också, men HDMI 2.1 kanske fixar det?

Ang. trubbel med touch-ID på vintern – läs in fingret på nytt eller läs in några andra fingrar. Visst, inte optimalt att behöva det, men sparar snabbt in tid mot att skriva lösen för jämnan.

Äppel-menyn -> System Preferences -> Touch ID

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ang. kritik mot Apples Studio Display som bara har 60 Hz; finns det ens någon skärm med 5K som klarar 120 Hz? Lär krävas en del bandbredd över gränssnittet också, men HDMI 2.1 kanske fixar det?

5K@120Hz kräver DSC-komprimering med HDMI 2.1, det är strax över vad HDMI 2.1 klarar utan komprimering. DP 2.0 med UHBR 13.5 klarar det, men det finns förstås inga grafikkort med det än. 5K@60Hz är ganska precis vad DP 1.4 klarar, så ganska förståeligt att Apple valt det med tanke på sin målgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

5K@120Hz kräver DSC-komprimering med HDMI 2.1, det är strax över vad HDMI 2.1 klarar utan komprimering. DP 2.0 med UHBR 13.5 klarar det, men det finns förstås inga grafikkort med det än. 5K@60Hz är ganska precis vad DP 1.4 klarar, så ganska förståeligt att Apple valt det med tanke på sin målgrupp.

Jag tror majoriteten kommer skala ner upplösningen, hade varit trevlig med 120hz i 4k eller 1440

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag tror majoriteten kommer skala ner upplösningen, hade varit trevlig med 120hz i 4k eller 1440

Varför skulle någon vilja sänka upplösningen på en sån skärm? Speciellt i macOS som väl har väldigt bra stöd för riktig skalning, dvs att stanna kvar på skärmens native-upplösning och använda alla de pixlar som finns för att rendera bättre detaljer, medan man kan justera storlek på text/grafik fritt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför skulle någon vilja sänka upplösningen på en sån skärm? Speciellt i macOS som väl har väldigt bra stöd för riktig skalning, dvs att stanna kvar på skärmens native-upplösning och använda alla de pixlar som finns för att rendera bättre detaljer, medan man kan justera storlek på text/grafik fritt.

Kanske funkar bättre med en Apple skärm? Allt annat än Oled 48 har varit en besvikelse ihop med m1 pro
Speciellt när jag fjärrstyr windows på jobbet.

På 27” så hade väl 4k 120hz varit overall bättre? Enligt mig iaf..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Kanske funkar bättre med en Apple skärm? Allt annat än Oled 48 har varit en besvikelse ihop med m1 pro
Speciellt när jag fjärrstyr windows på jobbet.

Har du testat att köra BetterDummy?

https://github.com/waydabber/BetterDummy

Det skapar en virtuell 4k-skärm (exempelvis) som man sedan speglar för att trigga igång HiDPI-inställningarna.

Funkar fint på min 24" 1440-skärm

BetterDummy är nästan ett måste idag till Mac på samma sätt som PowerStrip till Windows för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du testat att köra BetterDummy?

https://github.com/waydabber/BetterDummy

Det skapar en virtuell 4k-skärm (exempelvis) som man sedan speglar för att trigga igång HiDPI-inställningarna.

Funkar fint på min 24" 1440-skärm

BetterDummy är nästan ett måste idag till Mac på samma sätt som PowerStrip till Windows för 20 år sedan.

Bara hört talas om det ett antal gånger, aldrig testat. Är lite emot att behöva installera sånt, men jag får väl testa

Förövrigt så hade denna 27an varit trevlig. Känns som om m1 pro/max med förtjänar det.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Angående Ceramic Shield så finns det ett motsatsförhållande mellan sprickbenägenhet och repbenägenhet, hårdare material är sprödare. Ceramic Shield ska vara svårare att spräcka men är då rimligen lättare att repa. Kanske en bra kombination att ha ett skärmskydd då.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Varför skulle någon vilja sänka upplösningen på en sån skärm? Speciellt i macOS som väl har väldigt bra stöd för riktig skalning, dvs att stanna kvar på skärmens native-upplösning och använda alla de pixlar som finns för att rendera bättre detaljer, medan man kan justera storlek på text/grafik fritt.

Stämmer inte alls. macOS verkar inte ha något skalbart gränssnitt. Jag sitter och provar att ställa upplösningen till "skalad" på en iMac med Big Sur och hela bilden blir suddig.

I Windows blir det alltid skarpt förutom äldre program och ikoner.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snorleffe:

Stämmer inte alls. macOS verkar inte ha något skalbart gränssnitt. Jag sitter och provar att ställa upplösningen till "skalad" på en iMac med Big Sur och hela bilden blir suddig.

I Windows blir det alltid skarpt förutom äldre program och ikoner.

Har den 4K/5K/6K-skärm? Jag har inte testat det mycket själv, men tycker folk verkar rätt positivt inställda till det med högupplösta skärmar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har den 4K/5K/6K-skärm? Jag har inte testat det mycket själv, men tycker folk verkar rätt positivt inställda till det med högupplösta skärmar.

Själva grejen är att skalbar grafik alltid blir skarp oavsett upplösningen på skärmen.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snorleffe:

Själva grejen är att skalbar grafik alltid blir skarp oavsett upplösningen på skärmen.

Mja, fast all grafik är ju inte skalbar (rastergrafik alltså) och därför blir det ju problem även i Windows.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Mja, fast all grafik är ju inte skalbar (rastergrafik alltså) och därför blir det ju problem även i Windows.

Givetvis.

Visa signatur

snorleffe