Permalänk
Medlem

Lågt ljud på nForce 2 (EP-8RDA+)

Hello,

Jag har precis installerat mitt nya moderkort, ett Epox 8RDA+.

Allt gick bra tills att jag ville lyssna på lite musik.
Volymen är sjukt låg! Jag har dragit upp alla reglage till max, uppgraderad drivrutinera och BIOS...

Någon som har nått tips?

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk
Medlem

kolla så att du har tryckt in kontakten nog långt.. jag hade missat den en gång.. höll på att slå sönder skiten

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Kollat... tro mig har gjort allt som jag kan komma på...

Bytt högtalare, drivrutiner, bios, inställningar till drivrutinerna, inställningar till nForce2...

Visa signatur

______________________
Coolvik

Permalänk

Hade ett epox 8kta3 innan till min gammla gamla dator t-bird 1.1ghz.

Mitt ljud var aslågt och gick inte höja på ngt sätt.
Därför blev det abit denna gången :P.

Permalänk
Medlem

Testa andra drivare och bios...Har fixat biffen för andra med samma problem...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Löste problemet!!

Jumprarna för ljudkortet är väldigt dåligt placerade, mitt grafikkorts kompositutgång:s metallhölje tog emot jmprarna och kortslöt dem. Vilket gjorde att signalen gick en snabbare väg genom kortslutningen.

Lösningen blev en bit eltejp runt höljet för att förhindra ledningsförmågan.

Nu funkar det bra igen!

Inga BIOS eller drivrutinsuppgraderingar behövdes!

Problemet med ett störande ljud (brus) som alltid ligger på, berodde på att linje-in ingången är dåligt jordad vilket ger bruset. Om man i nForce kontrollpanelen inaktiverar line-in så försvinner bruset.

Tack för alla tips denna gången, även om jag lyckades knäcka det själv!

Ps. Bilden visar jumprarna som finns precis intill AGP porten.

Visa signatur

______________________
Coolvik