Fråga om Bios och garanti på moderkort

Permalänk
Medlem

Fråga om Bios och garanti på moderkort

Hej . Jag gick in i bios här om dag och märkte att musen var hakig när man rör den. Sen Efter detta så har jag lite andra saker där är med problem i Bios.
Nu i dag har jag fått besked från butiken där jag köpte detta moderkort från.
Jag håller aldrig på med inställningar och sådan. Jag startar bara XMP och ändra fläk kurvor. Inget annat.

Jag citerar : Är det ett fel som orsakas av mjukvara (BIOS) är det något som inte täcks av garanti .

Vad tror ni om detta ?

Jag köpte moderkortet för 3 månader sedan. Ett av gigabytes lite större modeller för 6000 kr och nu får jag höra detta.

Vad har ni för erfarenhet av detta och vad tycker ni ?

Jag har skrivit till Gigabyte Supporten nu . Sen vad de säger om detta.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag citerar : Är det ett fel som orsakas av mjukvara (BIOS) är det något som inte täcks av garanti .
Vad tror ni om detta ?

Det kan vara så, jag har inte läst garantivillkoren så jag vet inte men det är ett fel som täcks av reklamationsrätten så använd den om det inte går att ordna med en uppdatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Perdonotknow:

Hej . Jag gick in i bios här om dag och märkte att musen var hakig när man rör den. Sen Efter detta så har jag lite andra saker där är med problem i Bios.

Gäller problemen enbart när du är inne i UEFI? Hackande muspekare där är rätt normalt. Vad är det för övriga problem du har?

Fel i medföljande mjukvara (inklusive UEFI) täcks av reklamationsrätten, men fel i mjukvara du själv installerar eller fel som orsakas av sådan mjukvara gör givetvis inte det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vad har du för problem i Bios?

För du lär nog inte kunna få reklamera ett moderkort pga hackande muspekare...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Gäller problemen enbart när du är inne i UEFI? Hackande muspekare där är rätt normalt. Vad är det för övriga problem du har?

Fel i medföljande mjukvara (inklusive UEFI) täcks av reklamationsrätten, men fel i mjukvara du själv installerar eller fel som orsakas av sådan mjukvara gör givetvis inte det.

Hållit på med datorer i över 20 år. Har aldrig varit med om detta. Asus är lite snabbare i Bios. Gigabyte trögare. Men detta jag pratar om är att . den är riktig hakig och hoppar till. När jag tex går in på sidan där bios klockan är. då blir det värre. Om jag då bara pausar klockan så funkar musen utan vara hakig vid rörelse. Om man sitter och tittar så ser det ut som att den flippar ut när sekund räknaren går varm var sekund.

Här är något som inte står rätt till.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vad har du för problem i Bios?

För du lär nog inte kunna få reklamera ett moderkort pga hackande muspekare...

NO butiken säger nej som jag skrev.
Ja men jag har andra problem med. Allt från fläkt kurvor till att den fastnar efter en om start till lite andra saker.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perdonotknow:

NO butiken säger nej som jag skrev.

Men är det andra problem än hackande muspekare? För det är som sagt rätt vanligt och de lär ju inte gå med på reklamation pga det.
Har nog använt musen i UEFI typ tre gånger någonsin för övrigt, alla för att justera fläktkurvor, men det gör man väl inte direkt ofta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perdonotknow:

Hej . Jag gick in i bios här om dag och märkte att musen var hakig när man rör den. Sen Efter detta så har jag lite andra saker där är med problem i Bios.
Nu i dag har jag fått besked från butiken där jag köpte detta moderkort från.
Jag håller aldrig på med inställningar och sådan. Jag startar bara XMP och ändra fläk kurvor. Inget annat.

Jag citerar : Är det ett fel som orsakas av mjukvara (BIOS) är det något som inte täcks av garanti .

Vad tror ni om detta ?

Jag köpte moderkortet för 3 månader sedan. Ett av gigabytes lite större modeller för 6000 kr och nu får jag höra detta.

Vad har ni för erfarenhet av detta och vad tycker ni ?

Jag har skrivit till Gigabyte Supporten nu . Sen vad de säger om detta.

Vad är det mer exakt för andra problem du har med BIOS. Att muspekaren hackar när du är i BIOS är ju inte ett fel som spelar någon som helst roll eftersom man inte är där och pillar när man väl satt upp saker och ting.

Har du fått några andra besked från säljaren?

Fel på medföljande mjukvara, BIOS och drivrutiner i detta fallet, faller visst under fel som man kan påtala. Det tas dock hänsyn till vilken påverkan ett fel har för dig som kund. Om du tycker att just detta fel har större betydelse för dig än vad butiken tycks tycka så behöver du motivera detta.

Eftersom "reklamera" betyder "att påtala ett fel", så spelar det ingen roll om kunden använder det "magiska ordet" i sin kontakt med säljaren. Rätt åtgärd ska ske oavsett.

Skrivet av Perdonotknow:

NO butiken säger nej som jag skrev.
Ja men jag har andra problem med. Allt från fläkt kurvor till att den fastnar efter en om start till lite andra saker.

Vad är problemet med att skriva ut vilka problem som finns? Hur tycker du att du ska kunna få ett korrekt svar när du inte orkar lista ner vad det är du upplever?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Perdonotknow:

Här är något som inte står rätt till.

Något större utrymme för användarvänlighet i UEFI finns inte. Är det exempelvis omöjligt att ändra inställningar vore det ett reklamerbart problem, att det inte fungerar särskilt bra med mus utan du tvingas använda tangentbordet eller att det ibland krävs två försök för att en inställning skall gälla är knappast något du kommer få igenom en reklamation för.

Har du kollat om det finns en senare UEFI-version för ditt moderkort, som kanske löser de problem du upplever?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Till Alla

Ja Jag får se vad Gigabyte säger själv.

Men det är intressant att hör vad ni tycker eller vet om just garanti om bios.
Har aldrig behövt ta upp detta eller har hat tanken om sådana saker om just garanti och vad som gäller just när det kommer till Bios.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ja Jag får se vad Gigabyte säger själv.

Men det är intressant att hör vad ni tycker eller vet om just garanti om bios.
Har aldrig behövt ta upp detta eller har hat tanken om sådana saker om just garanti och vad som gäller just när det kommer till Bios.

Du har alltid rätt att reklamera alla fel på saker som säljaren levererat. Det gäller så väl hårdvara som mjukvara. Men om du ska få en vettig bedömning av svaret du fick, och det är ju det du frågar om, så behöver du tala om precis vad du reklamerade och hur din felbeskrivning ser ut. Jag förstår precis om butiken sa nej om du gav dem samma som du gett oss. "Muspekaren hackar och lite andra fel".

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Något större utrymme för användarvänlighet i UEFI finns inte. Är det exempelvis omöjligt att ändra inställningar vore det ett reklamerbart problem, att det inte fungerar särskilt bra med mus utan du tvingas använda tangentbordet eller att det ibland krävs två försök för att en inställning skall gälla är knappast något du kommer få igenom en reklamation för.

Har du kollat om det finns en senare UEFI-version för ditt moderkort, som kanske löser de problem du upplever?

Ja . Då när jag fick hem moderkortet och börja sätta ihop. Då var där menyer som var där . sen var inte där. Har tagit bilder på det.
Men sen har jag kört den senaste bios då försvann det problemet. Sen har allt funkat bra. Det var bara för nu börjar det bli varmare och kände att öka fläkt kurvorna lite mer aggressivt. Det var då jag såg detta

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har alltid rätt att reklamera alla fel på saker som säljaren levererat. Det gäller så väl hårdvara som mjukvara. Men om du ska få en vettig bedömning av svaret du fick, och det är ju det du frågar om, så behöver du tala om precis vad du reklamerade och hur din felbeskrivning ser ut. Jag förstår precis om butiken sa nej om du gav dem samma som du gett oss. "Muspekaren hackar och lite andra fel".

jodå de har fått mer info än vad jag har sagt här. Till och med 10 olika inspelade filmer när sakor händer. så de vet

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Förklaring på visa problem

1. När jag sitter och backar med ESC efter att ha varit i sub meny. Så går den just tillbaka där jag var. Både när jag har gjort ändring eller inte gjort något alls. Men... Nu har den börjat göra lite hur den vill. Nu när jag ESC/Backar så kommer spara popup upp. Detta händer en då om jag inte har rört någon. Så ska det inte vara. Har inte varit så innan. Sen om detta händer. Jag startar om datorn. Provar igen. Då funkar det. Sen om jag startar om igen. Så funkar det inte igen. Så ESC har blivit F10 nu.

2. I bland när jag sätter i tex ett usb eller har satt och tagit bort en Sata. Då efter omstart så kommer popup där den säger till att där har hänt något. Sen då tre val om man ska ta sista bästa boot eller ställa bios på original. Den gör ju så när man har dålig inställningar om sitter och klockar. Då kan dessa meddelande komma upp som standar. Men för mig så räcker det bara att plugga in något sen ta av. Då har här hänt något i bios.

3. När jag vandrar och trycker på översta menyerna. Direkt efter trycket så hakar muspekaren till grovt.

4. Det jag sa om när jag var inne tex vid klockan. Då pulserar muspekaren efter sekunderna tickar farm. Pausar jag klockan så försvinner det.

5.Har varit sen köpet och alla bios Ver. Fläkt kurvor. När jag sitter och ändrar en efter en. Vi säger tex jag ändrar Fan2 och är klar. Sen går vidare till Fan3. Sen Fan4. Då när jag drar Fläkt kurvan på Fan4. Samtidigt hör jag Fan2 gå upp i full hastighet då 2000. Sen på det så mer galet om man då Sparar och startar om. Sen går jag in då och kollar hur FAN 2 står. Nu har jag ju sparat ju. Den gick ju full hastighet när jag spara. Men när jag kollar då på FAN2 kurvan som ska då vara högsta inställning efter spara. Det är inte det. Den står som jag har ställt in den. Då 40%. Så den ändras när jag inte ens är inne på den fläkt kurvan. OOO den sparar inte det ens. Som man tycker den skulle gjort.

6. Har med fläkt kurva med. Men då vattenpumpen. Detta moderkort funkar ju så i realtid. När man flyttar kurvan så ökar hastigheten på Original fan. Men här man pumpen så som jag har den på 30% eller nåt. Sen då drar den högre till 70-90 %. Då händer inget alls ibland. Hastigheten står på 30%. Men här gör den som ESC. Funkar i bland och funkar inte i bland. Här måste jag starta om datorn om jag vill den ska gå 70-90%. Då har den ändrats. Ska inte vara så här.

7. Man kan ju köra bios i två olika lägen. CSM. När jag har CSM av går det inte dra med musen i fläkt kurvor. Det är riktigt illa.
Men om jag kör med CSM på. Då funkar det att dra fläkt kurvorna normalt.

Sen då hur man ska tolka detta. Detta är för många saker på en gång. Så här ska det inte vara. Jag har aldrig sett detta.
Att bios är lite tröga och slöa som gigabyte moderkort är. Har alltid varit lite dålig på det. Asus är bättre.
Men här hackar muspekaren mycket. Jag har aldrig sett detta. Tror jag ha byggt 12 datorer till mig själv och många fler till vänner. Aldrig sett detta.

Sen detta butiken sa. Att garantin inte gäller på mjukvara. Tycker det är bull skit. Om det är mjukvaran så är det bara att tömma bios minne helt (Batteri metod eller det jag har på detta moderkort. Dra ut strömmen och hålla in en knapp. Sen köra om Nyaste Bios. Då skulle problemen försvunnit. Men det gör ju inte det.
Så då är här bara en sak kvar. Själva bios minnet är korrupt. Då hårdvara och då gäller garantin. Men denna historia måste man tänka lite bredare front. Jo Bios. Det är det första man tänker på. Men bios är bara en av många komponenter. Som snackar med varandra. Ligger kanske på något annat.

Detta har jag gjort i felsökning.
1. Olika möss. Både trådlös och med sladd.
2. Jag har testat på olika skärmar.
3. Jag har testat med olika tangentbord för om där är störningar över USB gränssnittet.
4. Jag har fan till och med stängt av min router och allt som har med Wi-Fi att göra. Ja man vet inte he he.

Sen ett sista ord. Som en skrev. Visst jag kunde strunta i detta helt. Windows funkar ju.
Men sitter man på så dyra saker som jag gör. Då ett Gigabyte X299X AORUS MASTER för 5700 kr och bara tre månader gammal. Sen på det har jag en Intel Core i9-10920X X-series Processor för 9000 kr sen minne för 4000 kr.
Sen sitter man med ett moderkort man gudarna inte vet vad som händer nästa vecka. Jag kan bara hoppas att skitet inte rör inställningar gällande ström eller dessa funktioner som ger skydd och sen att den inte ger skydd som den ska. För nu har jag ett korrupt bios jag inte litar på.

Min fråga var egentligen bara vad ni tror om just garantin gällande bios. Att de ska köra med att det är mjukvara och då komma undan med att hjälpa mig.

Jag orka inte rättstavat. Så jag hoppas ni hänger med.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Kan det här som jag hittade på reddit vara något kanske?

"It's because CSM gets disabled when you enable resizable BAR. Ctrl+Alt+F6 while in BIOS will take care of the lag issue (when CSM is disabled)."

https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/le61to/weird_lag_i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kan det här som jag hittade på reddit vara något kanske?

"It's because CSM gets disabled when you enable resizable BAR. Ctrl+Alt+F6 while in BIOS will take care of the lag issue (when CSM is disabled)."

https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/le61to/weird_lag_i...

Hej .
Resizable BAR har jag inte igång ens. Plus som jag skrev. Det är problem både med CSM på och av. Men Värst med CSM Av.
Det som är lite från min sida är att och som jag skrev. Många datorer under åren. Har aldrig sett detta. Jag har ju inte hat mus Problem och ESC problem innan. Det råka jag bara stöta på nu för jag gick in i bios. Då utan ha gjort något.
Visst man kan skita i det. Men så här ska det inte vara. Det är inte direkt ett 2000 kr kort. Så fall skulle jag bara slänga det och köpt nytt.
Tack för länken.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kan det här som jag hittade på reddit vara något kanske?

"It's because CSM gets disabled when you enable resizable BAR. Ctrl+Alt+F6 while in BIOS will take care of the lag issue (when CSM is disabled)."

https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/le61to/weird_lag_i...

Har nu kollat och testat info från länken du gav mig. Samma problem inget försvinner.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att starta upp moderkortet med endast CPU och en RAMsticka i för att kunna utesluta övriga komponenter?

Ta bort SSD, övrig RAM och alla tillbehör och gör en CMOS reset och se om det fortfarande är trögt. Du har ingen iGPU med den processorn men har du möjlighet att prova med ett annat grafikkort vore också bra för att utesluta nuvarande GPUn.

Vet inte om du nämnde det men har du uppgraderat din BIOS till senaste versionen? Kan vara något kompatibilitetsproblem med någon av komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Har du möjlighet att starta upp moderkortet med endast CPU och en RAMsticka i för att kunna utesluta övriga komponenter?

Ta bort SSD, övrig RAM och alla tillbehör och gör en CMOS reset och se om det fortfarande är trögt. Du har ingen iGPU med den processorn men har du möjlighet att prova med ett annat grafikkort vore också bra för att utesluta nuvarande GPUn.

Vet inte om du nämnde det men har du uppgraderat din BIOS till senaste versionen? Kan vara något kompatibilitetsproblem med någon av komponenterna.

Jag har börjat tänka lite på grafikkortet. Att bios går trögt är ju är ju bara för Den kör ju 1920x 1080 på en 1440 skärm.
Men jag har grova hopp och hakningar. Sen då lite andra skumma saker. För min del när jag då prova en skärm på 1920x1080. Var samma skit.

Nej jag har ingen Cpu /grafik.
Men jag har tänkt köpa hem ett grafikkort bara för testa. Man ska inte titta sig blind på just bios. I bland när man sitter och klickar med pekaren så händer inget. Kan vara så den komponenten som är just till mus är dålig. Men det funkar ju i Windows. Så det är lite hm.....

Jo jag har den senaste bios. Men som jag skrev Jag hade bara ett problem när jag starta för första gången. Då fläkt kurvor som rör sig själv utan att jag rört just på den som ökar. Det jag nu tar upp som är flera saker märkte jag nu för några dagar sedan. Jag har ju inte jobbat med bios alls. Bios ver är den som jag la in från första dagen. Så här är något som håller på att gå sönder. Ja jag får se. Ska invänta svar från gigabyte se vad de säger. I morgon tänkte jag köra en ren tömning på bios. se vad som händer. Jag har ju två bios på detta moderkort. Har aldrig använt det. Sen vad som händer då.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Hej . Jag gick in i bios här om dag och märkte att musen var hakig när man rör den. Sen Efter detta så har jag lite andra saker där är med problem i Bios.
Nu i dag har jag fått besked från butiken där jag köpte detta moderkort från.
Jag håller aldrig på med inställningar och sådan. Jag startar bara XMP och ändra fläk kurvor. Inget annat.

Jag citerar : Är det ett fel som orsakas av mjukvara (BIOS) är det något som inte täcks av garanti .

Vad tror ni om detta ?

Jag köpte moderkortet för 3 månader sedan. Ett av gigabytes lite större modeller för 6000 kr och nu får jag höra detta.

Vad har ni för erfarenhet av detta och vad tycker ni ?

Jag har skrivit till Gigabyte Supporten nu . Sen vad de säger om detta.

Om du kollar BIOS version först så kan du nog se på deras hemsida vad varje version har för egenskaper.
Vissa ger ökad stabilitet. Tidiga versioner kan ibland vara rejält instabila.