Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag har själv haft sådana hål i parkettgolv. Inte en aning om hur de kommit dit. Det som dock oroar mig är hur man lyckas få bucklor i en rostfri diskho. Det måste krävas ganska mycket kraft. Jag har ändå haft rostfria diskhoar så länge jag levt (nästan 50 år) och aldrig varit med om det.

Har köksskåpen ramlat ner för att de varit dåligt uppsatta?

I förra lägenhete var min rostfria diskbänk dock dåligt monterad och buktade upp så jag fick vatten som samlades närmast spisen, men bara att dra bort det med disktrasan. Typiskt I-landsproblem.

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft typ kommunala värdar, och de har gett fan i allt (de har garanterat sett mycket värre än det man själv lämnat efter sig), men att få bucklor i en diskho är inte så svårt. Slit med gjutjärnspannan när man diskar den, eller vad som helst.

Telefonsamtal bör man absolut spela in, går på de flesta bra mobiler, men min Galaxy S21 har tyvärr fått den funktionen bortplockad.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Har köksskåpen ramlat ner för att de varit dåligt uppsatta?

Jag anser att den sannolikheten är mycket nära noll. Om nu köksskåpen är dåligt uppsatta, så märker man när skruvarna börjar svikta och om man då inte gör något åt det, ja, då vet jag inte vad jag ska tycka.

Såvida det nu inte skett en kärnvapendetonation vid sidan av lägenheten, men det sker ju inte särskilt ofta.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog besökt (så långe det inte är för långt o åka) min gamla lgh nån dag efter att dom nya har flyttat in och tipsat dom att syna ALLT för skador och skriva ned samt ta kort på minsta lilla grej som kan tänkas vara en skada.
Då hyresvärden är en skit som använder sig av fula metoder när man flyttar ut.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har bara haft typ kommunala värdar, och de har gett fan i allt (de har garanterat sett mycket värre än det man själv lämnat efter sig), men att få bucklor i en diskho är inte så svårt. Slit med gjutjärnspannan när man diskar den, eller vad som helst.

Telefonsamtal bör man absolut spela in, går på de flesta bra mobiler, men min Galaxy S21 har tyvärr fått den funktionen bortplockad.

Hittade en app som spelar in på min S21

Skrivet av grizzly666:

Jag hade nog besökt (så långe det inte är för långt o åka) min gamla lgh nån dag efter att dom nya har flyttat in och tipsat dom att syna ALLT för skador och skriva ned samt ta kort på minsta lilla grej som kan tänkas vara en skada.
Då hyresvärden är en skit som använder sig av fula metoder när man flyttar ut.

Vi tänkte faktiskt skriva ut en lapp och lämna i deras brevinkast, eller lämna det i alla hyresgästers brevlådor hur de uppför sig

Det är 500 meter dit så det är inte så långt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Hittade en app som spelar in på min S21

Vad heter appen? Är lite sugen själv, eftersom Truecaller plockade bort funktionen nyligen. Google har ju tydligen sagt ifrån sig nu, appar i Play store får tydligen inte längre spela in samtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad heter appen? Är lite sugen själv, eftersom Truecaller plockade bort funktionen nyligen. Google har ju tydligen sagt ifrån sig nu, appar i Play store får tydligen inte längre spela in samtal?

Cube ACR! Fungerar skitbra det jag testat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Hålet kan lagas med golvvax, dessutom blir trä/parkettgolv slitet med tiden.

Flytta ut och ignorera honom, be han ta det till rätten. Nästa gång bör han lägga in laminat om det är så kinkigt.

ja, fast det blir ju lite tvärtom.
HG får en saftig faktura på återställning.
HG ignorerar denna och den hamnar hos fogden.
HG kommer dras genom en lång process och under tiden kommer ha betalningsanmärkningar.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

ja, fast det blir ju lite tvärtom.
HG får en saftig faktura på återställning.
HG ignorerar denna och den hamnar hos fogden.
HG kommer dras genom en lång process och under tiden kommer ha betalningsanmärkningar.

Bestriden faktura hamnar inte hos fogden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

ja, fast det blir ju lite tvärtom.
HG får en saftig faktura på återställning.
HG ignorerar denna och den hamnar hos fogden.
HG kommer dras genom en lång process och under tiden kommer ha betalningsanmärkningar.

Det är fortfarande upptill hyresvärden att bevisa att HG orsakat skadorna. Sen är det ganska svårt att vinna som hyresvärd, speciellt om det gäller mindre saker som faller inom rimligt slitage.

Det är ingen trashad lya efter en storfest till kl 6 på morgonen direkt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det är fortfarande upptill hyresvärden att bevisa att HG orsakat skadorna. Sen är det ganska svårt att vinna som hyresvärd, speciellt om det gäller mindre saker som faller inom rimligt slitage.

Det är ingen trashad lya efter en storfest till kl 6 på morgonen direkt.

alla skador vid inflytt måste anmälas till hyresvärd senast 8 dagar efter tillträde.
har man inte gjort det är lägenheten skadefri vid tillträdet.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

alla skador vid inflytt måste anmälas till hyresvärd senast 8 dagar efter tillträde.
har man inte gjort det är lägenheten skadefri vid tillträdet.

Hur många dagar du har på dig beror på vad ni har avtalat.

Det är inte relevant till trådens ämne, normalt slitage blir inte onormalt för att någon annan gjort det.

Permalänk
Medlem

@Qubeista
Har du sagt till och spelat in ännu, det ger lite bättre förutsättningar än om att arbetet påbörjats? Annars kan man hävda att det fanns en överenskommelse om omslipning där du tar fakturan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jordabalkens 12 kapitel heter Hyreslagen:
https://lagen.nu/1970:994#K12R4
Alla svar på frågorna finns i §9-11

Har det funnit fel, skall de protokollföras och åtgärdas.
Inga protokoll= inga fel

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jordabalkens 12 kapitel heter Hyreslagen:
https://lagen.nu/1970:994#K12R4
Alla svar på frågorna finns i §9-11

Har det funnit fel, skall de protokollföras och åtgärdas.
Inga protokoll= inga fel

Du svarar ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Qubeista
Har du sagt till och spelat in ännu, det ger lite bättre förutsättningar än om att arbetet påbörjats? Annars kan man hävda att det fanns en överenskommelse om omslipning där du tar fakturan.

Han svarade igår snabbt och sa direkt han inte hade tid och att han skulle ringa upp, vilket han inte gjorde...

Nu är det idag röd dag och han har inte hört av sig. Samtalet är inspelat och känner jag har gjort mitt.

Så nu har jag lust att antingen inte säga ett skit och låta golvsliparen göra jobbet, eller lägga ett mail där jag säger att jag bestrider och säger normalt slitage, och att vi ses i tingsrätten om han vågar skicka en faktura till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Han svarade igår snabbt och sa direkt han inte hade tid och att han skulle ringa upp, vilket han inte gjorde...

Nu är det idag röd dag och han har inte hört av sig. Samtalet är inspelat och känner jag har gjort mitt.

Så nu har jag lust att antingen inte säga ett skit och låta golvsliparen göra jobbet, eller lägga ett mail där jag säger att jag bestrider och säger normalt slitage, och att vi ses i tingsrätten om han vågar skicka en faktura till mig.

Har du hans mejl så mejla, det styrker. Men sedan så skit i honom, han får agera.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

alla skador vid inflytt måste anmälas till hyresvärd senast 8 dagar efter tillträde.
har man inte gjort det är lägenheten skadefri vid tillträdet.

Nej, hyresvärden ska upprätta ett besiktningsprotokoll vid varje inflytt/flytt.
Du har rätt att skador som inte är noterade i protokollet ska anmälas till hyresvärden, helst skriftligt. Har ts fått en kopia? Har han skrivit under? Är det hans underskrift?

Be han visa protokollet med foto och tillhörande datum över golvet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Har du hans mejl så mejla, det styrker. Men sedan så skit i honom, han får agera.

Då gör jag så, tack! Får försöka formulera mig så bestämt som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Inga protokoll= inga fel

Totalt fel, inga protokoll=inga bevis. Du är ute och seglar fullständigt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vi fick betala en massa skit när vi flyttade ut från Familjebostäder i Göteborg. Vi hade inte slitit mer på på lägenheten än nån annan. Dom letade fel. På allt. Jag blev dock bara glad att komma från detta lurendri företag med värdelös förvaltning så jag betalade....

MEN,
kolla upp hur länge som ett golv skall hålla. Sen skall han redovisa för dig när det var lagt, eller omslipat. Därefter skall du betala för den förtidiga renoveringen. Dvs, inte full kostnad.

Enligt Familjebostäder (tvi, tvi ) så skulle ett parkettgolv hålla i 15 år mellan omslipningar. Vi hade bott där i 7 år. Modellen dom körde med var att en omslipning kostade 15000 kronor (hitte på nu). 15000/15*8 = 8000 kr var vad vi skulle betala för omslipning. Detta gällde allt som vi "förstört". Vi funderade först på att göra det själva men vaktmästaren från familjebostäder (tvi tvi) sa att det kommer bli billigare att gå på deras erbjudande.

I vårt fall var allt nytt när vi flyttade in så det var enkelt att se när det var det var gjort.

Jag tror vår del var 3000 ca på den kostnaden dom hade för omslipningen, men allt som allt fick vi betala 10 000 kronor för att komma loss. Jag har bott hos många hyresvärdar men aldrig blivit stampad och pissade på så som jag blev hos detta skitföretag.

Så... kolla upp vad han förväntar sig du skall betala. Tror inte han kan kräva full ersättning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Totalt fel, inga protokoll=inga bevis. Du är ute och seglar fullständigt.

Nej det gör jag inte.
Har hyresgästen flyttat in och inte anmält fel och brister vid inflytt har hyresgästen accepterat att lägenheten är i bruksskick. Inget protokoll innebär att hyresgästen har inga anmärkningar och är ett bevis i sig om ärendet går vidare till hyresnämnden.

Gällande betalningen så behöver inte HG betala de faktiska kostnaderna. Man kan begära att hyresvärden följer SABOs lista för onormal slitage. Det kan bli billigare.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nej det gör jag inte.
Har hyresgästen flyttat in och inte anmält fel och brister vid inflytt har hyresgästen accepterat att lägenheten är i bruksskick. Inget protokoll innebär att hyresgästen har inga anmärkningar och är ett bevis i sig om ärendet går vidare till hyresnämnden.

Gällande betalningen så behöver inte HG betala de faktiska kostnaderna. Man kan begära att hyresvärden följer SABOs lista för onormal slitage. Det kan bli billigare.

Du har fel återigen, hyresvärden ska fortfarande bevisa att felet tillkommit under den tiden TS bodde där. Har han inte fört protokoll blir det avsevärt svårare att styrka vilka skador TS utfört och inte.

Vilka fler fall tror du omvänd bevisbörda är goda för? TS behöver inte motbevisa någonting, faktum är att han kan sitta helt tyst och sen gå fri rakt ut.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Du har fel återigen, hyresvärden ska fortfarande bevisa att felet tillkommit under den tiden TS bodde där. Har han inte fört protokoll blir det avsevärt svårare att styrka vilka skador TS utfört och inte.

Vilka fler fall tror du omvänd bevisbörda är goda för? TS behöver inte motbevisa någonting, faktum är att han kan sitta helt tyst och sen gå fri rakt ut.

De måste bevisa att det är onormalt slitage eller skadegörelse till att börja med.